NÉMETH
ANIKÓ
„MONDD, TE MIÉRT HITTÉL BENNEM?”
Kokas Klára emléknap születésének 90.
évfordulója alkalmából
A Kokas
Klára Agape Zene-Életöröm
Alapítvány 2019. 04. 27-én emlékezett meg Kokas Kláráról, a neves
zenepedagógusról, aki 1929. április 24-én született Szanyban.
A Teremtő 2010. február 7-én szólította magához Arlingtonban
/Texas, Egyesült Államok/.
Az Alapítvány születésnapja környékén minden évben megemlékezik Kokas Kláráról, felidézi magával ragadó lényét, tanításait, írásait, pedagógiáját. Ez az Emléknap azonban, amit a budapesti Vakok Iskolájának Nádor termében élhettünk át, más volt. A kerek évfordulóra való tekintettel az Alapítvány meghívta volt tanítványait, a tanítványok szüleit, munkatársait és számos ismerősét, hogy együtt emlékezzünk meg Kokas Klára varázslatos lényéről, tiszta, megértő, befogadó, segítő emberségéről, s arról a pedagógiáról, amit Ő alkotott meg, Ő dolgozott ki, s Ő adott át tanítványainak, hogy vigyék tovább a gyermekek felé. A Nádor termet az Emléknapon a Hullámhatás című kiállítás díszítette: a Kokas-foglalkozásokon készült festett drapériákban gyönyörködhettek a résztvevők. Köztük volt középen a ravennai tengerparton 1985 szeptemberében vászonra vetett Kék tűz című alkotás is. A közönség gyülekezés közben fotókat láthatott Kokas Klára családi képeiből és a 80. születésnapi ünnepségéről.
Az
Emléknap, Kokas Klára munkásságához méltón, egy népdalcsokor közös
eléneklésével indult. Az így egybehangolódott résztvevőket Szkubán Judit, a Kokas Klára Szakmai Kollégium elnöke
köszöntötte. Majd montírozott részeket olvasott fel az ICIPICI című írásból, mely Kokas Klára kevésbé ismert
alkotásai közé tartozik. „Miképp üzennek
neked tárgyak, jelek, személyek, lények? A képzeletedben, az álmaidban,
zenében, képeken, tájakon, ezer helyen. Csak arra van szükséged, hogy figyelmed
kapuit tárva tartsd, mert a csukott kapukon hiába kopogtatnak. Azt hiszem, nem
is kopogtatnak.”
A
megemlékezés Klári néni volt tanítványainak beszélgetésével folytatódott,
melyet Osskó Judit Príma Primissima
díjas és Ybl Miklós díjas építész, televíziós szerkesztő-rendező, a
Magyar Televízió munkatársa vezetett. Osskó Judit
jelenleg is tagja Kokas Klára Agape Zene-Életöröm Alapítvány kuratóriumának. Ő
szerkesztette és rendezte Kokas Klára Zenével
tanítok című első zalaszabari
házfestős táboráról készült filmet is.
Osskó Judit
három körkérdést tett fel a már felnőtté vált tanítványoknak/ Faragó
Kálmán, Faragó Kamilla, Benyó Veronika, Balogh Orsi, Ludnik
Melitta/, akik még gyermekkorukban vettek részt Klári néni foglalkozásain az
1970-80-as években. Ezt a kérdést feltette dr. Majoros Máriának is. A válaszok
alatt a régi filmfelvételek részletei voltak láthatóak. Az első kérdés
során a volt tanítványok elmondták, ki hogyan és mikor került Klári néni
foglalkozásaira. Az elmondottakból kiderült, hogy nem lett zenész egyikük sem,
de a zene, a komolyzene meghatározóvá vált életük során.
A
második kérdés Klári nénire vonatkozott: mi volt a lényében az, ami miatt
ennyire beépült mindannyiunk életébe? Miért vált ennyire meghatározóvá a mai
napig az ő személyiségének az ereje? Nehéz volt erre a kérdésre választ
adni. Talán a természetessége, amivel a gyermekek felé fordult, az, hogy
mindenkit nyitott szívvel fogadott, senkit nem kritizált semmilyen módon,
előítélet mentesen viszonyult mindenkihez? Talán
az, hogy a feltétel nélküli elfogadásával olyan magabiztosságot adott a
gyermekeknek, amit felnőtté válva is éreznek? Talán az, hogy mindig
érezték Klári néni figyelmét? Ha sokan voltak is tudták, hogy mindannyiuk táncára egyaránt figyel? Talán az a
felszabadító erő, melyet a foglalkozásokon kaptak a zene által közvetített
szabadságnak, a természetességnek a megélése által? Talán a gyermekek iránti feltétlen
tisztelete? Nádas Péter szavaival élve az ember személyiségének csodálata
vezeti Kokas Klárát tanítói munkájában. A tanítványai szerint is. Dr. Majoros
Mária szülőként a szuggesztivitását hangsúlyozta, sugárzott Klári
néniből az erő, a nyugalom.
Osskó Judit
harmadik körkérdése azt kutatta, hogy a tanítványok szerint Kokas Klára
kivételes karizmája vajon pótolható-e? Ismét egy nehéz kérdés. Egy ember lénye
nem helyettesíthető, az a személyiség, amivel Klári néni elvarázsolt
mindenkit, nem pótolható. De a pedagógiája tovább vihető! Sokat segíthet a szülőknek, akik
szeretnének többet adni gyermeküknek a mai világban, segíthet a pedagógusoknak,
akik új módszerekkel szeretnének tanítványaikkal foglalkozni. Segített a volt
tanítványoknak is, hiszen a saját munkájukba bele tudják szőni a
Kokas-foglalkozások elemeit. Megtalálták Klári néni segítségével, hogyan
legyenek önmaguk, mire születtek. Példakép Ő abban is, hogy az ember
hogyan menjen saját álmai útján, hogyan haladjon ezen az úton úgy, hogy közben
nem tipor el másokat, hanem a legnagyobb természetességgel bevonja őket
saját pedagógiájába, filozófiájába.
Az
Emléknap egyik legmaghatóbb pillanata Náditündér /Kemény Ágnes/ köszöntése volt, aki gyermekkori
betegsége miatt lebénulva, tolószékhez kötötten kénytelen élni életét. 30 éves
korában került Klári néni foglalkozására, ahol eleinte nagyon szorongott, de a
csöndes befogadó szeretet, ami ott körül ölelte, feloldotta szorongását. Egy
alkalommal egy kislány teletűzdelte a tolószékét nádakkal, ami nagyon
boldoggá tette, hiszen végre el tudott rejtőzni, végre önmaga lehetett, s
végre csipoghatott, hiszen tapsolni nem tudott. Így kapta a Náditündér
nevet. Az emlékünnepet Náditündér csipogása kísérte
végig, aki szerint nincs más lényeges, csak a gyermek, a csend, a szeretet, a
zene és Klári néni.
Az
Emléknap könyvbemutatóval folytatódott. Kokas Klára életének egyik fő
célja volt, hogy írásaiban örökül hagyja ránk emlékeit, tanítási módszerét, a
tanítványaihoz kötődő történeteket, és egyéb megannyi élményét. Öt
könyvet írt, ezek közül a legnépszerűbb A zene felemeli kezeimet /a zöld könyv/. A kötet elfogyott, s a nagy igény miatt az Alapítvány Klári néni
születésnapjára ismét kiadta. Szkubán Judit
megköszönte a sok segítséget, amik nélkül nem készülhetett volna el a könyv:
Eger Zsuzsának, Eger Tamásnak /Klári néni gyermekeinek/, Pállay
Józsefnek, Karsai Györgyinek, Eisenmann Tündének, dr.
Deszpot Gabriellának, dr. habil
Nemes László Norbertnek, Láng Andrásnak és Ádám Zsigmondnak. Az új kiadás
szinte teljesen olyan maradt, mint a régi, néhány dolog változott csak: a könyv
hátsó borítóján olvasható dr. habil Nemes László
Norbert, az Alapítvány kuratóriuma elnökének ajánlása, illetve a borítóra
került Czimbal Gyula fényképe, ami Kokas Klárát
ábrázolja két gyermekkel. A két gyermek Badruddin
Panna Fatima és Bán Tamás /Szkubán Judit
tanítványai/, akik több alkalommal találkoztak Klári nénivel, s tervük, hogy
egyszer megtanulják majd a Kokas-pedagógia módszertanát is. A fénykép elkészülte óta kissé megnőttek, így a könyvbemutató az
ő hangszerjátékukkal kezdődhetett: Simonffy
György Potifárné álma című művét adták
elő zongorán és klarinéton. A közönség kendőlengetéssel köszönte meg
a rendkívüli élményt.
A
zenemű után Hollós Máté Erkel Ferenc- és Bartók Béla-Pásztory Ditta díjas
zeneszerző, a Magyar Zeneszerzők Egyesületének elnöke, a Hungaroton
Music Zrt. vezérigazgatója mutatta be az új kiadásban
megjelent könyvet. Hollós Máté szerint Klári néni a lélekbe tudott beleásni.
Pontosan tudta, hogy kiben mi lakozik. Tökéletesen átlátott gyerekeken, felnőtteken.
Látta az aurájukat, de sohasem élt vissza ezzel. A zenehallgatás előtti
csönd megteremtését a zeneszerző is fontosnak tartja, hiszen a
csöndből kell kiválni a hangnak és a zenének is. Kokas Klárát Jeanne d'Arc és Marie Curie keverékéhez hasonlította
Hollós Máté.
2009
nyarán kezdte el Kokas Klára papírra vetni a zöld könyv folytatását, amit egy
újabb kiadásban szeretett volna megjelentetni Megfésültem a felhőket
címmel. Sajnos a könyv megjelenését már nem élhette meg, váratlanul
bekövetkezett halála után Tóth Teréz vette át a kötet szerkesztését, s 2012-ben
kiadásra került ez a mű is. Az Emlékünnep a Megfésültem a felhőket című
könyv bemutatásával folytatódott. A kötetet Tóth Teréz tanár, pedagógiai szakújságíró, oktatáskutató, a Kokas Klára Szakkollégium
Vezetőségi tagja ismertette, aki Kokas Klárát egy születésnapi
interjú készítése során ismerte meg, s azóta szoros
kapcsolat kötötte össze őket. Tóth Teréz rámutatott a Kokas-pedagógia
lényegére: a dicséreten és elismerésen alapuló pozitív értékelésre. A kötet
megidézi a gyermekeket, az ő éberen megélt álmaikat, a zenébe bújó
történeteiket. A bevezetőjében Klári néni szavait olvashatjuk: „Nyolcvanéves lettem. Felfedező úton járok
gyerekek között. Jöjjetek velem, csodáljuk őket. Ilyenek?”
Az
ebédszünet után Váradi László zongorajátékában mélyülhettek el az emléknap
résztvevői. Váradi Lászlót Kokas Klára 2009 tavaszán 13 évesen hallotta
zongorázni a Zeneakadémián. Boldogan hallgatta, ahogy Mozart otthonra talált
benne, fészket rakott testében. Az emlékünnepen a zongoraművész két
Schubert-művet játszott Liszt Ferenc átdolgozásában: Müller und der Bach
és A szerenád
címűeket. A kendőlebegtetés itt sem maradt el a közönség
részéről. Kokas Klára is bizonyára ezt is boldogan hallgatta, hiszen saját
szavai szerint a klasszikus zene az Ő világa, az értéke, az öröme, a
megújulása. Varázsereje van.
Az emlékünnep Kokas Klára egykori
munka- illetve alkotótársaival való kerekasztal-beszélgetéssel
folytatódott. A beszélgetés meghívottjai: Duga
Ilona /nyugalmazott tanító/, Garamszegi Valéria /óvodapedagógus, tanító,
Kokas-oktató/, Hufnagl Katalin /Kokas Klára
munkatársa/, Négyesiné dr. Pásztor Zsuzsanna
/egyetemi oktató/, Benyó Bertalanné /Benyó Veronika édesanyja/, Pállay József /festőművész-tanár/, Urbánné Varga
Katalin /nyugalmazott oktató/ voltak. A megemlékezést Tóth Teréz vezette. A
meghívottak először arról beszéltek, hogyan ismerkedtek meg Kokas
Klárával, mi volt az az élmény, aminek hatására a közös munka, a közös alkotás
elindult. Pállay József szavai szerint nem lehetett
nem hinni benne, odavonzott és nem lehetett tőle szabadulni.
A
kerekasztal-beszélgetés után a Kokas Klára Agape Zene-Életöröm Alapítvány bemutatása következett: Prof. Nemes László
Norbert karnagy, az LFZE Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézet Igazgatója, az
Alapítvány kuratóriumi elnöke beszélt az alapítvány sokrétű munkájáról. Az
Alapítvány elsődleges célja megőrizni Kokas Klára szellemiségét,
tovább vinni és tovább éltetni a Kokas-pedagógiát. Ennek a célnak az érdekében
akkreditált felnőttképzéseket szervez, hogy minél többen lehessenek azok a
pedagógusok, akik át tudják adni a gyermekeknek ezt az értéket, ezt a
varázserőt.
Az ünnep
utolsó megemlékezői Szabó Orsolya zongoraművész és Lakatos György fagottművész voltak, akik a Vivaldi-muzsika
bensőséges zenei élményével ajándékoztak meg minket, így segítettek
elmélyülni a Kokas-pedagógia értékeiben. Szabó Orsolya kiemelte, hogy Klári
néni összművészetet hozott létre: a zene, a
képzőművészet és a verbalitás egységét. A zongoraművész szerint
Kokas Klára apostol volt. A Kokas-módszer alkalmazásához csak egy dolog kell: a
szeretet. Klári néni szerette a zenét, az embereket, a gyerekeket. Ez az Ő
„titka”. Igenis, tanítható a Kokas-pedagógia azzal a lelkülettel, ami Kokas
Kláráé volt: az alázat és a szeretet lelkületével.
A Kokas
Klára 90. születésnapjára megrendezett Mondd,
te miért hittél bennem? című emlékünnep közös
énekléssel és gyertyagyújtással zárult. Kokas Klára lelkülete áthatotta az
ünneplésünket: lelkileg megerősödve, szeretettel és alázattal áthatva
folytathatjuk munkánkat abban a hitben, hogy a Kokas-pedagógia tovább
vihető és mindenkihez eljuttatható, akinek lelkében ez az érzékenység
fellelhető.
Kokas
Klára
------
*Németh Anikó tanító (Rózsakerti Demjén István Református
Általános Iskola és Gimnázium, Budapest XXII. ker.)
Függelék:
A 90 ÉVE SZÜLETETT DR. KOKAS
KLÁRA (1929-2010) EMLÉKÉRE
(Az írások a Parlando
2019/4. számában jelentek meg)
Kokas Klára:
Mit jelent nekem Kodály (2001)
Dr.
Deszpot Gabriella: Zene és kreativitás. Az
alkotóképesség fejlesztése Kokas Klára pedagógiájával (2016) (pdf)
Szkubán Judit: „A zene befogadására nevelek, nem a megértésére”. Emlékezés
dr. Kokas Klárára (pdf)
Kelemenné
Rácz Tímea: „Mondd te miért hittél bennem?” Beszámoló a Kokas Klára Emléknapról
(Budapest, 2019. IV. 27.) (pdf)
Székely
Csilla: Kísérlet Kokas Klára pedagógiájának alkalmazására