Királynő, fejkendőben és szatyorral
(Egy Fischer Annie-fényképre)
„Amikor
bejött a Zeneakadémiára és a folyosó közepén álltak a hallgatók, azt gondoltam
félreállnak, ha meglátják Fischer Annie-t, de a fülük botját sem mozgatták. Úgy
kellett az öltözőhöz a fal mellett elsettenkednie.”*
(Fejér
Gábor alkotása)
Egy képsorozat nyomában – Beszélgetés
Fejér Gábor fotóművésszel a címe annak a riportnak, amelyet Székely
György , a kiváló zenei szakíró és hegedűs, s nem kevésbé kiváló orvos
a Semmelweis vonósnégyes egyik tagja
készített azzal az érzékeny, empatikus és minden finom rezdülésre figyelő
„képíróval”, aki 1984-ben olyan képsorozatot készített a zongora koronázatlan
királynőjéről, amelynek darabjai, epizódjai igazán emberközelbe
hozzák a sztárallűrök nélküli, magánéletét zárkózottan őrző,
százöt éve született Fischer Annie-t.
A 2002-ben,
a Klasszikus és Jazz Kiadónál megjelent Fischer Annie album gazdag, vallomásos
erejű anyagában talán az abszolút kedvencem, a számomra leginkább lélek közeli
jelenete ez a látszólag jelentéktelen fénykép, amelynek „felkonferálása” így
hangzik: „amikor bejött a Zeneakadémiára és a folyosó közepén álltak a
hallgatók, azt gondoltam félreállnak, ha meglátják Fischer Annie-t, de ők
a fülük botját se mozgatták. Úgy kellett az öltözőhöz a fal mellett
elsettenkednie.” Az egykori ifjú muzsikuscsoport talán mindezt nem is
közönyből, szeretetlenségből tette, csupán ritkán találkoztak
tanulmányi éveik alatt a muzsika egyik hazai fellegvárában olyan,
fejkendős és szatyros királynővel,
amilyen Fischer Annie volt. Egy minden lélegzetvételében a nagybetűs
Zenének élő asszonnyal, akitől mi sem állt távolabb, mint a
sztárkultusz, a nercbundás-kalapos folyosó közepi bevonulások, nagy mosolyok és
hepciáskodó integetések közepette.
Fogalmazhatnánk
úgy is, hogy a művésznő a lehető legjobb helyen volt a Zeneakadémia
egyik falának közelében, hiszen előadói életműve, az általa a
zongorából kicsalt varázslatos hangok révén ennek a nemrég megújult, patinás
intézménynek ő volt, s lesz mindétig az egyik, saját „gyönge hamvával” a
falakat megerősítő Kőmíves
Kelemennéje. S ha innen szemléljük ezt a hírnév világában ritka felvételt,
akkor nem azt kell látnunk benne, hogy a jövőjük felé igyekvő
fiatalok mellőzték egy csodálatos életmű sokunkat gazdagító
Adományozóját. Hanem azt, hogy a tehetség és az áldozatkészség, egy-egy
jelentékeny művész odaszánt élete soha nem válhat „falmelléki
settenkedéssé”, hanem mindig az marad, ami a kezdetek óta volt: szerényen
viselt, de nem-fakuló diadal. Köszönet illeti Fejér Gábort és Székely Györgyöt,
hogy az estélyi ruhás, koncertek előtt, közben, után készült parádés
nagyjelenetek mellett e csöndességében is beszédes képen és számos társán
közelebb juthattunk Fischer Annie egyéniségéhez, kisvilágához. Ezeket a sorokat
nem azért írtam le, mert Annie családom régi barátja volt, 1933-tól haláláig,
hanem azért, mert e felvétel gyönyörű, megszívlelendő lecke minden
idők minden művésze számára – szerénységből, emberi tisztaságból,
hivatásszeretetből és minden hiúság nélküli alázatból.
Petrőczi Éva
*Fischer Annie.
Szerkeszttette Barta András, Gádor Ágnes, H. Magyar Kornél, Molnár Szabolcs,
Székely György, Retkes Attila, Tóth Anna. (Klasszikus és Jazz Kiadó, Budapest,
2002 – Fischer Annie arcai. Egy képsorozat nyomában - Beszélgetés Fejér Gábor
fotóművésszel, 262. old.)