“A mai
tanároknak természetes, hogy van iskola, fűtés,
hangszer”
Ember Csaba utánpótlásról,
stafétáról és hét évtizedről
Ember
Csaba
(rozsavolgyi-bgyarmat.sulinet.hu)
Balassagyarmaton koncerten köszöntötték, Budapesten, a
Magyar Zeneiskolák és
Művészeti
Iskolák Szövetségének elnökségi ülésén ugyancsak
megemlékeztek az évfordulóról, emellett gratuláltak kóruspróbáján az énekesei
és persze a kollégái is. Mert bármilyen hihetetlennek is tűnik, de Ember
Csaba 2019. október elején a hetvenedik születésnapját ünnepelhette.
Természetesen most is ugyanolyan aktivitással foglalkozik az MZMSz ügyeivel, mint az elmúlt három évtizedben, de már azt
tervezi, hogy 2020 tavaszán, amikor lejár a mandátuma, átadja a stafétabotot.
Ember Csabával eddigi elnöki munkájáról, a szövetség élén elért
eredményekről beszélgettünk, s arról is, milyen változások várhatóak, mire
kell felkészülni, és hogyan kívánja segíteni az MZMSz-t
a következő időszakban.
-
Tavaly
ősszel annak apropóján beszélgettünk, hogy nyugdíjas lett… De azt látom,
most is ugyanolyan aktivitással és lelkesedéssel dolgozik, mint az
előző években. Ma is naponta bejár az Ön által korábban irányított
iskolába?
-
Igen,
szinte mindennap. S köszönet azért, hogy elnézik nekem, hogy még mindig
akadnak holmijaim, nemcsak a szobában, hanem a
folyosókon is. Már elkezdtem a rendrakást, több mint négy évtizedet azonban nem
könnyű feldolgozni… De igyekszem mindennek helyet találni, s közben
foglalkozom a dalegylettel, az alapítványokkal, s változatlanul igyekszem részt
venni az országos zeneéletben is. Viszont 2020 májusában lejár az MZMSz élén az ötéves elnöki ciklusom, s úgy döntöttem,
akkor szeretnék elköszönni. Vannak ugyanis olyan kiváló, fiatal kollégák,
akikből nagyszerű elnök lehet.
-
Már
megosztotta az elnökséggel is ezt az elképzelését?
-
A
legutóbbi elnökségi ülésen is elmondtam, gondolkozzanak ezen, szívesen látok
minden jelentkezőt. Néhány jelenlegi kollégám is kiválóan el tudja látni
ezt a feladatot. Lényeges, hogy az elnök egyben gyakorló iskolavezető is
legyen. Bár ez nem előírás, úgy vélem, fontos, hogy maga tapasztalja meg a
mindennapi problémákat, amelyekről én most már csak akkor értesülök, ha
elmondják nekem. Hosszú korszak zárul le, hiszen alapításától részt veszek a
szervezet munkájában, sokáig töltöttem be az alelnöki posztot is. Jövő
tavasszal pedig már a Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetsége a
harmincadik jubileumát ünnepelheti, az évforduló előtt, az alapító Nemes
László örökös elnökkel március 21-én tisztelgünk.
-
S
gondolom, azért ez a búcsú csak a vezetői posztnak szól…
-
Ma
is meghívjuk a régi tagjainkat, hiszen sokszor tud az segítséget nyújtani, ha
valaki olyan dolgokra emlékszik, amit a mai fiatalok nem is ismernek. Mostanra
már nekem is lehetnek olyan élményeim, tapasztalataim, amit érdemes átadni. Ha
leköszönök, utána sosem fogom tolakodásnak venni, ha a segítségemet, a
tanácsomat kérik.
-
Teendőből
pedig addig is akad jócskán. Folytatják az Értéktárat?
-
Nagyon
jó visszhangja volt, sokan örömmel csatlakoznának, egyelőre várjuk, hogy
ismét kapjunk hozzá állami támogatást. Kiváló zenepedagógusokról készültek
videók, az úgynevezett „jó” gyakorlatokból két teljes kötetet töltöttünk meg, s
a honlapunkon hozzáférhető a kötet, amelyben száz iskola szerepel. Az
állami zeneiskolák 1952-től sorban születtek, így temérdek intézmény
rendelkezik szép hagyományokkal, valódi nemzeti értékekkel, egy összetartozó
hálózat.
-
Milyen
megoldandó feladatok várnak még a művészeti iskolákra a következő
időszakban?
-
A
legnagyobb kérdés, amire egy-két hónapon belül választ kapunk, az az, hogy mit
tartalmaz, milyen súlypontokkal bír az újragondolt ágazati stratégia. Most
dolgozzák ugyanis át a nemzeti köznevelési stratégiát, s ebben az értelemben
valóban végig kell gondolni újból a köznevelés egészét. Fontos, hogy
megfelelő színvonalú helyre kerüljön az alapfokú művészetoktatás. Azt
gondolom, hogy a mindennapos éneklés, a koncertek szabadtérre vitele, a Kodály
program azt erősíti, hogy a művészeti nevelést is fejleszteni kell.
Ha azonban a zeneiskolai nevelést nem erősítjük meg, akkor nem lesz, aki
koncertet adjon, s ugyanígy szükség van arra, hogy értő közönséget is
neveljünk. Azt pedig már régóta tudjuk, hogy a zenei nevelés mennyire
hatékonyan segít minden mást is… Bízom benne, hogy a sokféle, biztató törekvés
afelé vezet, hogy az alapfokú művészeti oktatást is fejleszteni fogják.
Most vagyunk például a harmadik lépcsőjénél a hangszer-biztosítási
tervnek, s évi közel hárommilliárd forintnyi összeg áll az iskolák
rendelkezésére. Mostanra kiderült,
mennyire szükség volt erre a támogatásra, hiszen rettentően elavult,
elhasznált hangszereken muzsikáltak mindenütt. Csoda, hogy a zenei nevelés
mégis ilyen szinten tudott maradni… Nagy kérdés, hogy mit hoz a stratégia, s
maga az egész állami intézményfenntartó rendszer hogyan változik. Bízom benne,
hogy stabilizálja, megtartja a jelenlegi helyzetét. Komoly változásokat várunk,
hiszen a köznevelési törvényben- a kötelezettségeken felül - megjelent a kiemelkedő
intézményvezetők, kiemelkedő pedagógusok elismerésének
lehetősége. Várjuk ehhez a novemberben megjelenő végrehajtási
kormányrendeletet. Amelyből az is kiderül, hogy ez ugyanolyan értékű
munka, mint az osztályfőnöki. Ahogy azt is várjuk - erről már szóltak
hírek - hogy megjelenjen egy olyan szabályozás, amely minden pedagógusra vonatkozik,
s ami nem a közalkalmazotti törvény és nem a munka törvénykönyve, hanem teljesen
erre a csoportra szabott szabályozás. S mivel a pedagógus életpálya értékelése továbbfejlődik,
növekednek a követelmények, jogos elvárás az ehhez megfelelő bérezés is…
-
Mennyire
elégedettek egyébként a hangszercsere-programmal az iskolák?
-
Alapvetően
nagyon jónak tartják, annak ellenére is, hogy nem mindenki kapta meg, amit
akart, s előfordult az is, hogy egy iskola más szeretett volna, mint
amivel bővült az instrumentumparkja. Megesett, hogy becsúsztak hibák,
összeségében azonban értékes hangszerekkel, kiváló pianínókkal gazdagodtak az
iskolák. Kocsis Zoltán végső álma ezzel beteljesedni látszik. Ráadásul a
második évben már arra is volt keret, hogy a tanárok szintén kapjanak
mesterhangszereket, amelyeken egyrészt taníthatnak, másrészt részesei lehetnek
a helyi minőségi hangversenyéletnek.
-
S
mi minden várható még a zenepedagógia területén?
-
Nagyon
sok mindent át kell tekinteni. Az alapfokú művészetoktatás
versenyrendszerének a szabályrendszere elavult, teljesen át kellene alakítani.
Több lehetőséget kellene adni ahhoz, hogy nagyobb tömegek vegyenek részt
benne. Fontos lenne a fesztiváljelleget erősíteni, hogy a hatszáz iskola
több ezer növendéke megjelenhessen ezeken a megmérettetéseken. Ne legyen
esetleges, hogy egy iskola milyen művészeti versenyeket szervez. Jelenleg
több mint hétszáz ilyen seregszemle van, közben pedig szinte csak az nevez, aki
biztos benne, hogy sikeresen szerepel. Van hétezer hegedűsünk, s
jelentkezik ötven-száz… Lényeges volna, hogy a gyerekek bemutassák a tudásukat,
hogy a tanárok is lássák, hol tartanak. Fontos, hogy a fiatalok tapasztalatokat
szerezzenek, később ugyanis zenekarokban játszanak majd…
-
Sok
többletteherrel jár egy versenyre való jelentkezés mind a tanárnak, mind a
diáknak.
-
Erről
keveset beszélünk, de a művészeti iskolában nagy hagyománya van annak,
hogy hétvégén a tanár különböző programokra viszi
a növendékeket, vigyáz rájuk, és nem kap érte semmilyen ellenszolgáltatást. A
jogszabály szerint persze járna, csak nem jut rá pénz… A
magyar zenei nevelés egyik titka, hogy nem heti két órában foglalkozik a
gyerekkel, hanem napi másfél órában. Vagy ahogy arról
is ritkán beszélünk, hogy a Kréta rendszert különösen nehéz a
művészetoktatás nyelvére lefordítani. Nem is sikerült teljesen. Nagyon jó,
hogy kidolgoztak egy teljes nyilvántartási rendszert, de ez a mi struktúránkhoz
nem illeszkedik, s ez sok zavart okozott. De azt is említhetem, hogy a pedagógiai
asszisztens gyakornokoknak nincsen órakedvezményük, mindegy, milyen szakosak.
Így kérdés, hogy a 26 órájuk mellett hogyan szereznek tapasztalatokat, mikor
készülnek az órákra, hogyan tárgyalnak a mentorukkal?!
Arról nem is beszélve, hogy zeneakadémiai végzettséggel, nettó 135 ezer
forintos fizetésért dolgozhatnak másfél-két évig, amíg meglesz a gyakorlatuk…
Ebből a pénzből elég nehéz elindítani egy életet. Sokan inkább ennek
a fizetésnek a többszöröséért elmennek egy zenekarba dolgozni. Ha valaki hat-hétéves
korától tanul, megszerzi a diplomát, nem akar egy zeneiskolában ennyiért
tanítani. Ha ez a helyzet nem oldódik meg, akkor néhány éven belül nem lesz
utánpótlás…
-
Korábban
a zenekarok panaszkodtak arról, hogy sokan éppen azért választják inkább a
pedagógusi munkát, mert jobbak a fizetések, mint egy együttesben.
-
Ez
zenekaronként változik, nyilván nem vonatkozik a kiemelt státuszú együttesekre.
Eleinte a pedagógusbér valóban több volt, mint a zenekari, most
kiegyenlítődni látszik, s mind a kettő kevés.
-
Ha
visszatekint az MZMSz -ben
töltött, eddigi időre, mit tart a legnagyobb eredménynek?
-
Az,
hogy állami fenntartású lett és maradt a zeneoktatás, s a zene mellé a többi
művészeti ág is csatlakozott. Kétszer rendezhettünk meg az Európai
Ifjúsági Zenei Fesztivált, ezt nagyon kevés ország mondhatja el magáról. A
pedagógus-béremelésből mindenki részesült, épültek új művészeti
iskolák. Korábban Budapesten is sokszor a WC-k előterében tartották az
órákat… Mostanra már kiváló zeneiskolák születtek szerte az országban. A zenét
tanuló gyerekek száma sok-sok éve nem változik. A művészeti nevelési
kongresszusaink mindig előremutatóak. A mai tanároknak már természetes,
hogy van iskola, van fűtés, világítás, bér, hangszer, miközben mi, akik
több évtizede dolgozunk a területen, tudjuk, hogy mindez mekkora eredmény. Ami
jelenleg még gondot jelent, az a továbbképzés, de bízom benne, hogy arra is
lesz megoldás. Ahogy jó volna, ha egész napos lenne az oktatás, és nem
csak délután foglalkozhatnánk a gyerekekkel. Ha visszaidézem az elmúlt
évtizedeket, az motoszkál csak a fejemben, hogy milyen szép lenne önálló
törvény alapján működni… Bár hozzá kell tegyem, a
köznevelésen belül biztonságban vagyunk. Nagyon jó a kapcsolatunk az európai
zeneiskolák szövetséggel, komoly tekintéllyel rendelkezünk. Jó magyar
muzsikusként járni Európát. Vannak hangszereink, egyénileg tudunk foglalkozni a
gyerekekkel, és ezt érdemes is őrizni. Számomra az a siker, hogy mindez
működik. Hogy nem is kérdés, hogy erre az iskolatípusra szükség van. Nem
számoltam össze, hogy a növendékeim közül hányan mentek a Zeneakadémiára,
hányan lettek zenetanárok, de annak nagyon örülök, hogy a balassagyarmati
iskolában egykori növendékem, Csábi István követett az igazgatói székben. Bízom
abban, hogy az elnöki poszton is lesz utódom…
Réfi
Zsuzsanna