100
éve született Sárai Tibor (1919–1995) ZENESZERZŐ, ZENEAKADÉMIAI TANÁR
Bieliczkyné Buzás Éva Beszélgetése SÁRAI TIBORRAL (1989)
(Sárai Tibor Budapest, 1919. május 10.
– Budapest, 1995. május 11.)
Sárai Tibor egyike
a keveseknek, akiket még meg lehet kérdezni arról, hogy hogyan is voltak azok
az ötvenes évek a Magyar Rádióban. Arra kértem, hogy beszélgessünk
erről. Miközben lakása felé
igyekeztem, eszembe jutott egy régi emlékem. 1961-ben zeneakadémiai szolfézs és
összhangzattani vizsgámon ő volt a vizsgabizottság elnöke. Emberi „aurája”
olyan jóindulatot sugárzott felém, amitől vizsgadrukkom eltűnt.
Mindegyik hangzatot – amit leütöttek a zongorán – biztosan meghallottam,
leénekeltem. A jeles mellé elnöki dicséretet is kaptam. Visszamenőleg én a
tanár úrnak adnék hasonlót. Hiszen ahhoz is talentum kell, hogy a tanár a
maximumot tudja kihozni a tanítványból. De ez csak egy jellemző kis példa.
A nagy eseményeket a történelem produkálta, ahol helytállásból, az emberséges,
etikus magatartásból sokszor jelesre vizsgázott Sárai Tibor.
Bieliczkyné Buzás
Éva: Ezek közül most az ötvenes
éveket emelném ki, hiszen Ön akkoriban a Rádióban dolgozott, mégpedig
vezetői beosztásban. Hogyan került sor erre? Jelentkezett, vagy valaki
hívta?
Sárai Tibor: Nem. Abban az időben az ilyen dolgok
párthatározat alapján történtek. Tehát párthatározat alapján kerültem a Magyar
Rádióba. Először 1949 májusától szeptemberig voltam ott. Majd Szirmai
István, a Magyar Rádió akkori elnöke közölte velem az újabb párthatározatot,
mely szerint a Népművelési Minisztériumban kapok feladatot. Aztán Révai
József adta tudtomra a következő utasítást, hogy újra visszamegyek a
Rádióba. Ez alkalommal 1950-ben a Műsorigazgatóságon, majd fegyelmi
büntetés miatt egy fokkal alacsonyabb beosztásban, a zenei osztály
vezetőjeként dolgoztam 1951 és 1953 között. Ezek az intézkedések tehát nem
állami vonalon történtek, hanem a Pártközpont megfelelő osztályain.
Bieliczkyné Buzás
Éva: Mind a zenetörténészek, mind a közvélemény ezt a
korszakot zsdanovizmusnak nevezi.
Sárai Tibor:1948-ban a Szovjet Kommunista Párt hozott egy
határozatot a zenéről. Ennek előkészítője és előadója Zsdanov volt. Azért ezt a zsdanovi
határozatnak nevezték akkor is, most is. De ez egy hivatalos határozat volt.
Bieliczkyné Buzás
Éva: Mi volt ennek a párthatározatnak a lényege?
Sárai Tibor: Vezető szovjet muzsikusokat, tehát a világon
mindenütt ismert zeneszerzőket, mint például Sosztakovicsot, Hacsaturjánt,
Prokofjevet és másokat keményen bírálta ez a határozat, azzal hogy a polgári
formalizmus útján haladnak, hiszen a zenekarból sikolyok, zörejek szólnak, nem
harmóniák, nem dallamok. Ez pedig a népnek nem kell.
Bieliczkyné Buzás
Éva: Értett-e a
zenéhez Zsdanov?
Sárai Tibor: Arról hallottunk, hogy Zsdanov,
amikor az SZKP Politikai Bizottságától megkapta a feladatot, akkor elkezdett
tanulni összhangzattant, formatant, stb. Tehát
foglakozott a zenével, csak hát igen gyatra eredményre jutott.
Bieliczkyné Buzás
Éva: A határozat negatív hatása mégsem maradt meg a
Szovjetunió határain belül.
Sárai Tibor: Bizony nem. Sőt, ennek a határozatnak óriási
hullámai voltak az egész világon. Így hazánkban is. A Magyar-Szovjet
Művelődési Társaságban volt egy nagy ülés, ahol sokan elmondták a
véleményüket. Többek között Kodály Zoltán is felszólalt, azzal támogatva a
határozatot, hogy ő immár 30 éve harcol azért, hogy a zeneszerzés a népi
gyökerekből táplálkozzék.
Bieliczkyné Buzás
Éva: Milyen következményei voltak a Rádióban?
Sárai Tibor: Bizonyos szovjet delegátusok jöttek hozzánk. Többek
között egy Csulaki nevű zeneszerző, a
tömegdalairól annak idején híres Novikov, és Zaharov, a Pjatnyickij együttes
zenei vezetője. A Magyar Rádióban ebben az
időben már a nagy lakklemezen kívül kezdték használni a magnetofont is,
amivel például magyar műveket rögzítettek. Ezeket a Zeneművész
Szövetség tagjai a szovjet kollegákkal együtt meghallgatták. Bizony a
„vendégek” a magyar zeneszerzők legjobb műveit élesen bírálták. Ott
ültem én is a 6-os stúdióban, amikor Veress Sándor Hegedűversenyét
is formalistának bélyegezték.
Bieliczkyné Buzás
Éva: Ön aktívan
benne élt a „Savergyán ügy” folyamatában. Hogyan is
történt?
Sárai Tibor: A zsdanovi határozat a
viták középpontjában volt ezekben az években, persze értelmiségi, főleg
zenész körökben. Ilyen szituációba kell elhelyezni a Savergyán
ügyet.
Bieliczkyné Buzás
Éva: Tudták-e,
hogy ki volt ez a Savergyán?
Sárai Tibor: Savergyán egy kis könyvben
magyarázta és indokolta a zsdanovi határozatot. De se
előtte, se utána senki nem hallott róla. Tehát ahogy említettem, az egész
ügy a levegőben volt. Ezért nem lehet rossz néven venni, hogy Szirmai
István, a Rádió elnöke egy, a Rádió vezetőiből álló Műsorülésen
felvetette, hogy ezzel az anyaggal a Rádió műsorában is foglalkozni kell.
Mi akkor harcoltunk ellene, azzal, hogy nem oda való. De ilyen esetekben mindig
elhangzott egy bizonyos mondat. „Manyika írja!”. Manyika volt a titkárnő,
aki a Műsorülések jegyzőkönyveit készítette.”Manyika írja: Határozat.
Kötelezzük a zenei osztályt, hogy a Savergyán könyvet
folytatásokban a műsorban leadja.” Mit volt mit tenni? A parancs az
parancs. A sorozat elkezdődött. Abban az időben én a
Műsorigazgatósági tagként a fontosabb zenei műsorok szuperlektora
voltam. Lehel György a komolyzenei osztály vezetője, Devecseriné
Huszár Klára pedig ennek a műsornak szerkesztője. Tehát három fórumon
ment keresztül az anyag, mire adásba került. Egy hiba mégiscsak becsúszott.
Mert én kihúztam egy olyan mondatot, ami Sosztakovicsra nézve nagyon sértő
volt. De a javított példány valahogy elkallódott, nem lett továbbvezetve, és az
adásban elhangzott ez a mondat is. Ennyi hiba valóban történt. De a lényeg az
volt, hogy főnökségi határozatnak tettünk eleget, amikor ezt a sorozatot
leadtuk. Mindaddig, amíg jött egy felháborodott hangú levél, amely
hihetetlennek tartotta, hogy ilyen műsor a Magyar Rádióban hangzik el. A
levélíró azt hitte, hogy a Szabad Európa Rádió szól, amikor ilyen módon
bírálják a legjobb szovjet szerzőket. Micsoda dolog ez? Ekkor aztán kitört
a botrány és megkezdődött a fegyelmi vizsgálat. Az ember örült, hogy az
ilyen dolgot megúszta valahogyan. Engem és Lehel Gyurit egy fokozattal lejjebb
tettek a ranglistán.
Egyesítették a három zenei osztályt,( a komolyzenei, a könnyűzenei és a
műsor-lebonyolítási osztályt, ez utóbbihoz tartozott a hangszalag és
lemeztár). Az így kialakult Zenei Főosztálynak lettem a vezetője,
Lehel György pedig a komolyzenei rész főszerkesztője. Huszár Klárit
sajnos, azonnal kirúgták a Rádióból.
Bieliczkyné Buzás
Éva: Mi volt
erről Szirmai véleménye? Nem hivatkoztak az előírt határozatra?
Sárai Tibor: Nem! 1951-ben ilyet nem lehetett csinálni. Akkor már
olyan helyzet volt a Rádióban, hogy folyton körülnéztünk, ki van még ott.
Annyira vitték az embereket. Egyszer például az NDK Rádió igazgatója volt
nálunk vendégségben. Az ő tiszteletére a Gellértben vacsoráztunk. Én
Újhely Szilárd mellett ültem, aki a Műsorigazgatóság vezetője volt.
Egyszer csak a pincér odajött. Hallottam, amikor azt súgta, hogy Újhelyi
elvtárs telefonon keresik. Kiment és többet nem láttuk.
Bieliczkyné Buzás
Éva: Nehéz dolga
lehetett, a Zenei főosztály vezetőjeként is.
Sárai Tibor: 1951 és 53 között a Rádióban osztályvezetőnek
lenni rettenetes dolog volt. Mindenre figyelni kellett. Például arra, hogy
milyen prózai műsor után következik a zene. Hiszen mindennek politikai
jelentősége lehetett. Emlékszem, hogy rendkívüli nagy propagandát
csináltak a tarlóhántás ügyében. Mintha a parasztok nem tudták volna, hogy meg
kell csinálni. De a nagy kampány jellegű előadás után, a
következő népzenei műsor első száma ez volt: „Ne menj rózsám a
tarlóra…” Öt perc múlva Rákosi telefonált. Május 1-jén pedig hajnalban ott
kellett lennünk az adón. Szirmainak is, nekem is. Még az időjárás-jelentést
is meg kellett változtatni. Mert május 1-jén nem lehetett felhősödés. Még
ha ömlött az eső, akkor is azt kellett mondani, hogy ragyogó napsütés van.
Nekem pedig a megfelelő zenei szólamokat kellett felvenni a korongra, hogy
az optimista, vidám hangulat biztosítva legyen. A Rádió műsorában
művészi szempontok alig jöhettek számításba. Nagyon kellett őrködni
azon, hogy mégiscsak hangozzanak el olyan művek is, amelyek a
zeneművészetet reprezentálták.
Bieliczkyné Buzás
Éva: Arról hallottam, hogy az Ön eltávolítása nagyon gyorsan
zajlott le. De mi volt az oka?
Sárai Tibor: Ez 1953 februárjában történt, amikor egy egész
csoportot eltávolítottak. Ezt megelőzően, néhány héttel korábban a Rádió különböző vezetőit hívatták Szirmai
Istvánnak , a Rádió elnökének szobájába. Rákosi öccse, Bíró Zoltán várt
bennünket, és közölte, hogy gazdasági természetű szabálytalanságok
történtek Szirmai Istvánnál, ezért most elviszik. Ezt vegyük tudomásul.(És
pang…) Elvitték. Ezután volt egy műsorülés, amelyet szintén Bíró Zoltán
vezetett. Kérdezte, hogy ki a zenei osztály vezetője. Jelentkeztem. „Maga
meg van őrülve, hogy a magyar népnek Beethoven-szimfóniákat ad?” Erre
kértem egy kihallgatást, hogy ne itt a nyilvánosság előtt beszéljünk
erről. Ezt meg is kaptam tőle, ahol ismét kifejtette, hogy ez abszurdum.
Beethoventől csak egyet lehet adni a Skót bordalt. Hogy miért,
azt nem tudom. Szerintem ez volt az egyetlen, amit ő ismert. Én akkor azt
mondtam, hogy „Bíró elvtárs, ne vegye rossz néven, ezt nem hajtom végre.”
Aztán, már várható volt a kirúgásom.
Engem, és dr. Enyedi Györgyöt, a
zenei osztály kiváló munkatársát együtt hívattak. Különösebb indoklás nélkül
közölték, hogy hagyjuk el az épületet. Enyedi dr. még félig viccesen mondta,
hogy neki van egy ebédjegye, azt még hadd egye meg. Szigorúan válaszoltak, hogy
nem is ebédelhet meg, hanem fél órán belül hagyjuk el a Rádiót. Később
tudtam meg a nagy sietség okát: már összehívták az úgynevezett
röpgyűléseket, amelyeken bejelentették, hogy eltávolították a nép
ellenségeit. Ezek mi voltunk.
Bieliczkyné Buzás
Éva: Szelényi Anna, a zenei osztály titkárnője úgy
mesélte, hogy Ön bement a szobájába, vette a kabátját, és azzal búcsúzott, hogy
„Na én ide többet nem jövök”.
Sárai Tibor: A kínos az volt, hogy fogadónap lévén, többen vártak
rám. Éppen Polgár Tibor következett, aki bejött hozzám. Kénytelen voltam neki
azt mondani, hogy „Tibikém, ne haragudj, de most el kell mennem, de úgy, hogy
nem jövök többé vissza”.
Bieliczkyné Buzás
Éva: A távozása után mi történhetett a zenei osztályon?
Sárai Tibor: Én bizony nem
nagyon figyeltem már erre. Nyolc hónapig voltam állás nélkül. Az volt a fő
gondom, hogy valahogy kenyeret tudjak szerezni a családom számára.
Bieliczkyné Buzás
Éva: Mit tudott kezdeni? Tanítani?
Sárai Tibor: Az csak később volt. De addig is meg kellett
élni valamiből. Például a Népművelési Intézet vidékre küldött
zsűrizni, vagy meghallgatni valamilyen zenei műsort. A 31 forintos
napidíj volt a keresetem, ami akkor még ért valamit. Ezt persze nem költöttem
el, mert a feleségem készített egy kis ennivalót. Így a pénzt haza tudtam
vinni. Néha a Zenei Alap is adott valami támogatást. Ez így ment egészen
szeptemberig, amikor Kodály Zoltán javaslatára Sándor Frigyes, a Bartók Béla
Zeneművészeti Szakiskola igazgatója felvett szolfézs tanárnak.
Bieliczkyné Buzás
Éva: Hogyan tudta mindezt idegileg, egészségileg elviselni?
Sárai Tibor: Nagyon nehezen. Amíg a Rádióban dolgoztam, minden
reggel elköszöntem a feleségemtől, mert nem volt biztos, hogy hazajövök-e.
De ha az egész életen át tartani kell a feszültségeket, akkor idős korra
gyorsabban romlik az ember egészsége. Túl vagyok már az infarktuson is. Sok
mindent átéltem az életemben, a deportálástól kezdve a fronton való
aknaszedésig. De a rémálmaim nem erről szólnak, hanem arról, hogy a
Rádióban vagyok 1951-ben.
Bieliczkyné Buzás
Éva: Említette
dr. Enyedi György nevét. Ma már kevesen tudják, hogy ki volt ő.
Sárai Tibor: Nagy tekintélyű, kiváló muzsikus volt. A Lipcsei
Egyetemen szerzett zenei doktorátust. Amikor Otto Klemperer Budapesten vezényelt,
ragaszkodott ahhoz, hogy Enyedi dr. jelen legyen a próbáin. Időnként hátra
fordult, s jellegzetes hangon kérdezte: „Herr Enyedi, alles
in Ordnung?” Rendben van
ez? Mert Enyedi még az óriási zenekari apparátusban is meghallotta, hogy pl. a
3. oboa egy kicsit sok. Enyedi György hosszú ideig dolgozott a Rádióban.
1948-ban még osztályvezető is volt, később pedig olyanfajta munkát
végzett, mint ma a zenei lektorok. Esztétikai fogantatású ember lévén, ez volt
az ő igazi területe. Az élvonalbeli zeneszerzők szívesen fordultak
hozzá. Segített is mindenkinek a hibák korrigálásában – amíg hagyták.
Bieliczkyné Buzás
Éva: Ha muzsikus társaságban az etikus magatartásról esik
szó, szinte legendaként emlegetik Lajtha László, Kókai Rezső és Sárai
Tibor nevét. Mert amíg Önök a Rádióban vezetőként dolgoztak, addig a
zeneműveik nem hangozhattak el a műsorban. Ez talán egy kicsit túlzás
is lehetett, hiszen így a közéleti ember ellene volt zeneszerzői
mivoltának.
Sárai Tibor: Az biztos. De esetleg nem
kellett volna vállalni a közéleti szereplést. Visszatetsző dolognak
tartom, hogy amikor valaki vezetői pozícióba kerül, akkor
zeneszerzőként is ismertebbé válik. Azáltal, hogy művei többször
hangzanak el, mint ahogy azok értéke indokolná. Másrészt a beosztott
szerkesztők számára sem, szabadna olyan szituációt teremteni, hogy a
darabok gyakoribb műsorra tűzésével udvarolhassanak a főnöknek,
bizonyos előnyökhöz jutás reményében.
Bieliczkyné Buzás
Éva: Mégis, mikor vezetett vissza a zeneszerző Sárai
Tibor útja a Rádióhoz?
Sárai Tibor: Sztálin halála után már bizonyos enyhülés következett
a politikai életben. Így 1954-ben például a János vitéz jeleneteket
és néhány zenekari kíséretes gyermekkórust is felvettek. De tulajdonképpen csak
1956 után kezdődött az igazi együttműködés ezen a téren.
Bieliczkyné Buzás
Éva: Mint zeneszerző elégedett-e a Rádió
működésével?
Sárai Tibor: A Rádió az egyetlen fórum, amelyik a kortárs magyar
zenével törődik. Amit a többi zenei intézmény csinál hangversenyrendezés
ügyében, az csak a statisztikájukat javítja. A kortárs zenét gettószerűen
elkülönítik a zenetörténet folyamatától. És ezzel a módszerrel szinte
elidegenítik a közönséget a saját kora zenéjétől. Helyesebb lenne a többi
zeneművel együttesen megszólaltatni. Általában olyan zenei közegben élünk,
ahol kegyes szívességnek számít a műveinket bemutatni.
Bieliczkyné Buzás
Éva: Lehel György karmester kivétel volt.
Sárai Tibor: Valóban, Lehel György pályájának művészi
célkitűzése volt, hogy kortársai muzsikáját megszólaltassa. Sőt, ha
tehette, akkor hazai koncerteken és külföldi turnékon is műsoron tartotta.
Most, hogy beszélünk róla, eszembe jutott az ő első hangversenye. A
Puskin u. 4. szám alatt, a Közlekedési Dolgozók Szakszervezetének zenekarát
dirigálta. 1946-ben – húszévesen – mielőtt még a Rádióba került volna. Én
és a többi barátja mind ott ültünk és drukkoltunk neki, hogy sikerüljön. Azért
teszek erről említést, mert ott már magyar művet is vezényelt. Kadosa
Pál József Attila kantátájából két tételt. Most visszatekintve úgy
érzem, egy életre szóló hitvallást szimbolizált, hogy így indult a pályája.
Bieliczkyné Buzás
Éva: Barátságuk egy életre szólt.
Sárai Tibor: Barátságunk különösen akkor mélyült el, amikor már
mind a ketten a Rádióban dolgoztunk. S együtt kellett az előbb említett
viharokat kiállnunk és közösen elhárítanunk, már amennyire tudtuk! De egymás
megbecsülése megmaradt mindvégig. Nem fogom elfelejteni azt a szombat estét –
1989. szeptember 23-át – amikor utoljára beszéltünk telefonon. Hallhatóan
nehezére esett a légzés. Tisztában volt a helyzetével. Elköszönt. Minden
érzelgősség nélkül. Amikor az ezt követő kedden reggel Judit húga
jelentkezett az elmúlt éjszaka végzetes hírével, akkor értettem csak meg, hogy
a telefonon keresztül nem elköszönt, hanem elbúcsúzott. Végleg. Lehel Györgynek
nemcsak műveim hiteles tolmácsolását köszönhetem, hanem azt is, hogy
jelenlétével, szeretetével enyhítette számomra a nehéz idők
megpróbáltatásait.
Bieliczkyné Buzás Éva: „Azok
az ötvenes évek…”
Beszélgetés SÁRAI TIBOR zeneszerzővel (1989. 10. 25.)