Solymosi Péter
Trombita
hangszeres tanításmódszertani jegyzet
(2015)
Solymosi Péter: Trombita hangszeres tanításmódszertani jegyzet
(Szerkesztő: dr. habil Vas
Bence)
Tartalom:
A
szerkesztő előszava 9
Zenepedagógia 13
Bevezető
gondolatok 15
Általános témák
16
Tanári impulzus
16
Őstehetség,
kiemelt tehetség 18
A tehetség.
Tehetség a trombitán 19
A fegyelem 20
A játék 22
Az élménytanítás
22
A művész,
mint pedagógus – a pedagógus, mint művész 23
Pedagógiai
jellegű cikkek tanulmányozása 25
Általános
pedagógiai jellegű témák 26
A Motiváció 26
Pozitív
megerősítés, kritika, siker és kudarc feldolgozása 28
Baráti környezet
30
Tanári
személyiség jelentősége, műhelyteremtés 31
A koncentráció
fejlesztése 32
A gyakorlás,
mint játék. A gyakorlás módszere. Improvizáció 33
Improvizáció 34
Elfogadás,
szigorúság 34
Hangversenyre,
versenyre való készülés, házi muzsikálás 35
Egyéni órák
mellett működő csoportdinamika, közösségi élet, kamarazenélés,
kamarazene otthoni gyakorlása 35
Szülőkkel
való kapcsolat, szülők mentorálása, tanácsadás,
szülők
bevonása a tanulmányokba 36
Pszichológiai,
pedagógiai jelenségek felismerése 37
Minősítő
értékelés, következetesség 37
A tanári munkát
kiegészítő, segítő eszközök 37
Hangversenyek,
kurzusok, versenyek, kontroll, önképzés 38
Tanításmódszertan
41
Bevezető 43
A
hangszertanítás lépései 44
Légzés 44
A levegő
bevétele 45
A kifúvás
intenzitása 46
Orron keresztüli
belégzés 47
Az ansatz szerepe
a trombita oktatásában 47
Az ajaknyílás,
nyelvemelés 49
Ajakrezgés,
fúvókázás 50
„A száraz ajkúak
problémái: 51 A nedves ajkúak előnyei: 51
A fúvóka
elhelyezése 51
Fúvókák 52
A Berp
használata, egyéb kontrolláló eszközök 54
Non-Press
fúvókák. Non-Press gyakorlás 54
Befújás,
bemelegítés, testtartás, lazítás 54
A befújás
optimális, 3 részből álló menete 55
Testtartás 55
Lazítás 56
Gyakorlás,
készségfejlesztés 56
A „kétsoros” trombitások
57
Kotta nélküli
gyakorlás 57
Általános
technikai nehézségek 58
Testtartáshoz,
koncentrációhoz köthető hibák haladóknál.
Ujjrendi
problémák 58
Nyelv-ujj
probléma, hangindítás 58
Trillák,
díszítések 59
Fogástáblázat
másként 60
Intonációs problémák
60
Egyensúlyozás,
kiegyenlítés 61
Segédfogások 61
Előadási
darabok 62
Általános hibák
a zongorakíséretes előadások során: 63
Gondolatok az
örömteli, hasznos tanórák rendszeréhez 65
Figyelem a nem
zenei pályáról álmodókra 66
Szakmódszertani
repertoár és gyakorlat 67
Összegzés 68
Függelék 71
A trombita 74
Világhírű
trombitások a XX. században. 76
A „magyar csoda”
bemutatása. A magyar trombitások világsikerei 76
Bibliográfia 81
Nyelvi lektor:
Sipos Erzsébet Kertészné Márky Gabriella dr. habil Vas Bence
Szakmai lektor:
Neumayer Károly
Szerkesztő: dr.
habil. Vas Bence
Felelős
kiadó és vezető: dr. habil. Vas Bence
PTE
Művészeti Kar Zeneművészeti Intézet H-7630 Pécs, Zsolnay Vilmos u.
16.
Tipográfia: molnARTamás
A kiadvány
jogvédelem alatt áll!
A szerzői
jog jogosultjának engedélye nélkül a kiadvány egyetlen része sem
többszörözhető és vihető át semmilyen formában és eszközökkel, sem
mechanikus, sem pedig elektronikus úton, kivéve, ha kiadó engedélyezi.
TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0012.
számon, a „Szakmai tanárképzés országos módszertani- és képzésfejlesztése”
digitális kiadvány ISBN 978-963-642-772-6
Forrás: PDF]Trombita hangszeres tanításmódszertani
jegyzet - Pécsi ...
Pécsi Tudományegyetem | Művészeti Kar
A
szerzőről
Solymosi
Péter (Pécsi
Tudományegyetem Művészeti Kar Zeneművészeti
Intézet›Rézfúvós- és
ütőhangszerek Tanszék, tanársegéd)