Kanadai-magyar tiszteletadás
Szerzői CD-kiadvány Anhalt István születésének centenáriumára
Az 1919.
április 12.-én Budapesten született Anhalt Istvánnak
hosszú kor adatott meg: 2012. február 24-én hunyt el a kanadai Kingstonban.
1949-től élt Kanadában, tehát élete kétharmadát ott töltötte. Szakmai
életrajzának érdekessége, hogy miután a Zeneakadémián Kodály
zeneszerzés-növendéke volt, 27 éves korától három éven át a párizsi Consevatoire-on karmesterként képezte tovább magát,
miközben magánúton zeneszerzést és zongorát tanult, Nadia
Boulanger-nál illetve Soulima
Stravinskynál. Útja Kanadába vezette, ahol több
egyetemen tanított zeneszerzést, és figyelemreméltó, hogy korán kezdett
érdeklődni az elektronikus zeneszerzés lehetőségei iránt is.
Zeneszerzői pályája kezdetétől komponál zenekarra, s ez az apparátus
végigkísérte egész alkotói pályáját. Születése centenáriuma tiszteletére két
késői kompozíciója jelent meg a kanadai Centrediscs
kiadónál.
Anhalt István (Budapest, 1919.04.12. – Kingston, Kanada, 2012.02.24.)
Érdekes
lehetőség: in medias res bepillantani egy
alkotói műhelybe, mindennemű előzetes ismeret nélkül. Hiszen
mindazok, akikhez ezúton jutnak el Anhalt István
kompozíciói, óhatatlanul is egyenlőségjelet tesznek e művek és a
szerző (személyes stílusa) közé. Részben jogosan, hiszen portrék (ráadásul
igencsak személyes portrék) az alkotóról, ám nem szabad figyelmen kívül hagyni:
e hangképek az életmű hangképalbumának utolsó lapjai.
Kései
műveket hallunk, a 87 éves szerző alkotásait, amelyek hátterében egy
életmű tanulságai foglalnak helyet, s a hallgató „fakultatív”
lehetősége, hogy a művek hallgatása közben próbáljon tájékozódni ezen
a részben ismeretlen terepen. Részben ismeretlen csupán, hiszen egyazon
zenetörténeti (távoli és a jelenig tartó közel-) múltból meríti a szerző
kifejezésmódjának eszközeit, ráadásul joggal hihetünk abban, hogy a magyar
gyökerek is segítik a tájékozódást. Az viszont mindenképp szükséges, hogy ne
csupán „elkezdjük hallgatni” a CD-t! Mert a hangzás komolysága, néha már-már
komorsága meglepően hathat.
A
Four Portraits from Memory („Négy portré
emlékezetből”) komponálására az indította a szerzőt, hogy 2004 és
2006 között négy olyan személytől kellett végső búcsút venni, akik
rendkívül közel álltak hozzá (féltestvére, Judit, amerikai zeneszerző
barátja, George Rochberg, egykori munkaszolgálatos
társa, akivel Kanadában újították fel kapcsolatukat, Kelemen András, továbbá az
Ausztriában született kanadai festőművésznő, akinek Anhaltról festett portréja szerepel a kísérőfüzetben,
Ingeborg Mohr). Az eredetileg
zongorára szánt darabokat később hangszerelte 26 tagú kamaraegyüttesre.
Filozofikus
alkatának tanúbizonysága a görög mitológia alakjait megidéző ciklusa, a
korong címadó darabja:… the timber of those times…, amely alcímével (… a theogony…)
utal Hésziodosz művére (Istenek születése). Ennek öt tétele, Zeusz,
Héphaisztosz (és teremtménye, Pandora), Arész, Aphrodité és Hermész alakját
idézi meg – őket akár közös táblaképen is elképzelhetjük, amelyen egymás
után vesszük szemügyre a kiválasztottakat. A Négy portré azonban – jóllehet,
azonos érzelmi indíték hívta őket életre – négy karakter, mindenképp
„külön keretet” igényelne – épp ezért a túlságosan is attacca
előadásmód kifejezetten zavaró. (Nem vitás, ez nem egyértelműen
interpretációs kérdés – vélhetőleg a felvétel technikai munkatársai nem
vették figyelembe ezt a zenei szempontot.)
A halál közeliség
légköre utalja a négy portrét, és Anhalt István személyes
érintettségének szép bizonyítéka, ahogyan mindegyik portréhoz más-más markáns
zenei intonációt választ. A személyes invokáció-hang azonnal megragadja a
hallgatót a Judit-tételben, a szerzőtársra emlékezve különböző
korstílusok hatásos eszközeit vonultatja fel (pl. az unisono kiemelt szerepe
akár Bartók zongoradarabját, Az éjszaka zenéjét is emlékezetünkbe idézheti, a
szóló-tutti válaszolgatások középkori kórustechnikában
kapott formaalkotó szerepet), a harmadik tétel személyességét érzékelteti a
szólózongora kiemelt szerepével, a zárótétel kezdetén pedig korántsem csupán
effektus-értékű a harangszó. E tétel felvételénél feltétlenül érdemes lett
volna igényesebbnek lenni, kiküszöbölve a már-már gikszer-hatású csúnya fúvós
hangindítást.
A gyász,
a sirató keretei között formaalkotó súllyal szerepelhetnek a – szintén
történeti múlttal rendelkező – sóhajmotívumok, de a dacos, a „tartást”
vállaló, az élet mellett hitet tevő kéthangos emelkedő fordulatok is
(magyaros zárlat-emlékek). Az ambitus kiszélesítése a
hangzás terének a megnövelésén túl, általános értelemben is tulajdoníthatunk
tartalmi jelentést: az egyediből a közösségibe, a sokakat érintőbe
vetíti, mintegy kollektív életérzéssé az elmúlást.
A
mitológia ehhez képest érzelmileg „távolságtartóbb”, mint minden, ami
tőlünk időben távolabb eső, ily módon a kontempláció kevésbé
uralkodik el a hallgatón. A szerzőn is, hiszen időről-időre
olyan mozzanatokat találunk, amely – párhuzamosan a „konkrét” programmal –
szinte tudatosan illusztratív. A zenei anyag kezdetben főként szekundokból
építkezik, majd előtérbe kerülnek a tercek (játék a hangközökkel –
gesztus), a ritmikus patternek (szinkópák,
mondóka-alapfordulatok) a felületépítés eszközei, egyszersmind dinamizmussal
töltik meg az adott formarészt. És az áttekinthető dallamvilágban
óhatatlanul is intonációs rokonságokat fedezünk fel (némelyek kétségkívül
ösztönös egyezések, mint például Szokolay Vérnászának több jellegzetes
gesztusa, mások akár többé-kevésbé rejtett utalások, hivatkozások is lehetnek).
Mondjuk, az alig elrajzolt „egy boszorka van” fordulat igencsak meglepően
hat… De az emelkedő nagy szekundok menete óhatatlanul is „Es ist genug”-szegmens,
a „Dies irae” témafej is
„jelentéshordozó” – s a magyar hallgató a ritmizált kisterc-felületnél könnyen
gondol a Táncszvitre, s némely felrakásnál Kodály-kórusra. Élnek tehát, s
voltaképp indifferens, hogy tudatosan, avagy ösztönösen, mintegy „vérré válva”
magyar emlékek – szervesen beékelve a saját szókincsbe, miként megvan helyük az
egyetemes-nemzetközi zenei világban is.
Ajtony Csaba karmester
A
kanadai-magyar együttműködés eredményeként az egyik művet a SALT Festival Orchestra játssza, a
másikat pedig a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, egyazon dirigenssel, a
kolozsvári születésű kanadai-magyar Ajtony Csaba vezényletével. A
zongoraszólót Tzenka Dianova,
a hegedűszólót a koncertmester Oláh Vilmos játssza, stiláris biztonsággal.
Fittler Katalin
Függelék:
The Tents of
Abraham (A Mirage): I. The Land
· Kingston Symphony Anhalt,
I.: Canadian Composers Portraits ℗
2012 Centrediscs Released on: 2012-04-01 Conductor: Glen Fast Orchestra:
Kingston Symphony Composer:
Istvan Anhalt