Maurice André-album, négy évtized felvételeiből
Le meilleur d’une vie – ezt a címet kapta az ERATO
három-korongos albuma, amelyen Maurice André trombitajátékában gyönyörködhetünk
csaknem négy órán keresztül.
Kétségkívül
ünnepi hallgatnivaló, több szempontból is. A leghétköznapibb – ám
minőségét illetően sokatmondó – az, hogy máskor aligha van ideje a
zenerajongónak, hogy ennyi időt szánjon kedvtelésére. Mert a három korong
akár egyvégtében is meghallgatható – más megközelítésben: a három
különböző tematika csábosan kínálja magát. Az első korongon
zenekarral, orgona- vagy hárfakísérettel hangversenytermekben is otthonos
műsort játszik a művész, a második speciális áriaalbum, amelyben a
hangfajokra való tekintet nélkül, a szólista mindig a trombita, a harmadik
pedig műfajok és stílusok kimeríthetetlen bőségszaruja,
illusztrálandó a repertoárbővítés lehetőségeinek megannyi
lehetőségét.
Aki
megélte, nem feledheti el a ’70-es és ’80-as évek szólista-parádéját
fővárosunk koncertéletében. Többeket a Liszt Ferenc Kamarazenekarnak
köszönhetően ismerhettünk meg, ugyanis a nemzetközi koncertturnékon
megannyi külföldi művésszel ismerkedtek meg és muzsikáltak együtt – és
közülük sokan jöttek el (szokásos gázsijuk töredékéért) közös fellépésre
hazánkba is. A méltán világhírre szert tett francia trombitaművésszel is
„hajóturnén” találkoztak először, s ebből olyan gyümölcsöző
kapcsolat lett, hogy 2003-ban Maurice André nem kisebb magyar kitüntetést
vehetett át, mint a Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztjét a csillaggal.
Az
élő koncertélmények átütőerejére emlékezünk a felvételek hallatán – s
csak remélhetjük, hogy a varázs eljut azokhoz a hallgatókhoz is, akiknek nem
volt lehetőségük hallani André játékát (az 1933-ban született és 2012-ben
elhunyt művész 2004-ben adta utolsó koncertjét). Azok közé tartozik,
akiknek már a nevére is tódult a közönség a hangversenytermekbe, függetlenül
attól, hogy mi szerepelt a műsoron. Maurice Andrét hallgatni mentünk – és
ez a gesztus sohasem vetett árnyékot partnereire, hiszen ő bármely
programot felelősséggel játszotta, mely felelősség magától
értetődően kiterjedt a komponistára, a kompozíciókra is.
Nagy
öröm, hogy az ERATO-nál megjelent egy komplex élményt
kínáló, gazdag válogatás (ráadásul ehhez nem is kellett kerek számú évfordulóra
várni – hacsak nem a 85. születésnap adta az ötletet). Valamiféle „best of” összeállításként értékelhetjük, habár rögtön hozzá
kell tenni: több lemezcég hasonlóképp eredményes ízelítőt tudna adni,
hiszen hatalmas a választék. Négy évtized nagy idő – a kiválasztott
felvételek közül a legkorábbi 1958-ban, a legkésőbbi 1997-ben került
rögzítésre -, és aligha várható el, hogy az utómunkálatok eredményeképp
egységes hangzás szülessen. De nemcsak az idő, hanem a partnerek is
gondoskodtak a sokszínűségről, ráadásul arra kell gondolnunk, hogy
korántsem törekedtek a végighallgathatóság kritériumának való megfelelésre az
album készítői.
A lelkes
hallató készséggel „belefeledkezik” a nívós hallgatnivalóba – az elején még
élvezi is a hangképek változatosságát. Ám vannak „váltások”, amelyek „nem esnek
jól” a fülnek! Ilyen például Haydn Esz-dúr trombitaversenyének III. tételét
követően Telemann zenéje (Asztali zene), a Riccardo
Muti vezényelte Philharmonia
Orchestra után a Concerto Amsterdam historikus
hangzása. Hasonlóképp kevéssé meggyőző a folytatás, olyannyira
különböző orgonahangzásokkal, amelyek hallatán már-már differenciálni
támad kedvünk a partnereket. Pedig ők vétlenek ebben – némelyik szám
került csak „rosszkor”, ha nem is „rossz helyre”. Örömmel hallgatjuk a Liszt Ferenc
Kamarazenekarral közös műsorszámokat (egymástól kellő távolságban Hummel Esz-dúr trombitaversenyének fináléját, Bach h-moll
szvitjének Badinerie tételét). A mindössze nyolc
oldalas kísérőfüzet nem számol el a felvételek helyével-időpontjával,
viszont részletesen feltünteti az átiratok/átdolgozások készítőit. Az
operaáriák az „örökzöldek” közül kerültek ki, Maurice André hangszere megidézi
az Éj királynőjét (Mozart Varázsfuvolájából) csakúgy, mint megannyi olasz
hőst és hősnőt, de kapunk ízelítőt a francia
operairodalomból is, sőt, négy percre feltűnik A
mosoly országa (Lehár) is. Hallhatunk
egy variációsorozatot is Verdi Traviatának közismert dallamaira (Jean-Baptiste Arban munkáját) –
és e műsorhoz hatásos finálénak tűnt az Aida híres bevonulási
indulója, majd quasi ráadásként Rimszkij-Korszakov
Dongója.
A
harmadik korong anyaga afféle „Közkívánatra!” jellegű
összeállítás, hogy „akinek ennyi jó kevés”, ínyencségekkel teljen el. És
valóban lehet élvezni ezt a kavalkádot, akár műsorral a kézben, akár
első hallásra „zsákbamacskaként” – legfeljebb Michel Legrand
Les Moulins de mon coeur-je tűnt hosszadalmasnak a maga bő kilenc
percével ebben az egyébként többségükben rövid tételeket sorjáztató
kaleidoszkópban. Kedves gesztus, hogy a két Gershwin-tételben közreműködik
a szólista két gyermeke (Nicolas trombitán, Béatrice
oboán játszik).
A
nem-francia kissé egzotikus olvasmánynak tartja a programot, melyben Jean-Sébastien Bach szerepel, Beethoven szonátájának közismert
ragadványneve pedig „Clair de lune”. De mindez nem
tűnik fel a zene hallgatása közben, amikor a kiadványért hálásan gyönyörködik
abban a csodában, amelyet hangszereivel kelt hangzó életre Maurice André.
(ERATO
0190295395018)
Fittler Katalin