Talányos
a borító, egyszersmind érdeklődést felkeltő (a csupa kisbetűs
cím nem sajtóhiba, hanem sajátos ortográfia), a hátoldal többlet-információja a
10 track címe. Nem vezet eredményre a „kiszótárazás” sem, hiszen a RIOPY az előadó
művészneve. Az 1983-ban született francia Jean-Philippe Rio-Py nevezteti így magát (máskor pedig neve
kezdőbetűiből a JPRP-t használja).
Különleges pályafutást mondhat magáénak. Autodidakta módon tanult meg
zongorázni, és csakhamar elkezdett komponálni is, éspedig fejben! „Felfedezése”
23 éves korában történt – éspedig Oxfordban, amikor londoni karrierjére
készült. Zongorista-zeneszerző, de már a fentiekből is kiderül, hogy
sajátos értelemben: alkotói tevékenységével igencsak napjaink emberének
bizonyul, amennyiben nem a hangversenytermeket kívánja meghódítani, hanem
praktikus célok szolgálatába állítja. Ír zenét filmekhez, reklámokhoz,
kampányokhoz – tehát bizonyos szempontból „alkalmazott” zeneszerzés az övé.
Ennek alapján vélhetnénk akár a keresletet kiszolgáló névtelen mesterembernek
is – ám az érem másik oldala, hogy fiatal felfedezettként a Steinway
kiválasztott művészei közé tartozik!
Rövid
zongoradarabjai (terjedelmük 2 perc 33 másodperc és 5 perc 11 másodperc között
mozog) első hallásra alapfokú előtanulmányok lehetnek olyan
zenéléshez, amely – hogy nálunk ismert példával próbáljam megközelíteni –
Havasi Balázsnak a sajátja, magas technikai tudást feltételező szinten. Hasonlítható
a relaxációs zenékhez, amennyiben egy-egy szám általában egy anyagból épül
(vagy ha tartalmaz is kontraszt-elemet, az leginkább tagoló funkciót tölt be,
tehát nem létesít konfrontáló kapcsolatot a főanyaggal). Meghatározó
formaalkotó eleme az ismétlés (amely változatlan „sorolásával” a tájékozódás
biztonságérzetét adja, ugyanakkor az alkalmankénti apró változások reménye
mégsem hagyja eltunyulni a figyelmet). Egyszerű ritmuselemekből
építkezve is ritmikus karakterű, egy-egy hangsúly, hirtelen felvillantott
dallamfordulat többlet-értéke felfokozódik, követésre méltó folyamatot sejttet.
A tonális biztonság is alapvető jellegzetességei közé tartozik. A 10 darab
sorozata valamiféle „sűrűsödés” érzetét kelti, a kísérőszöveg
teremtés-mozzanatokra utal, és a pozitív érzéseket kívánja erősíteni
(mondhatni, disszonanciamentes zenét hallunk – jóllehet, már Schönberg
figyelmeztetett arra, hogy a konszonancia és disszonancia „korfüggő”
relatív kategóriákat jelent).
Riopy
zenéjének hallgatása nem igényel előzetes zenei ismereteket, szakmai
tudást – nyugodt légkört teremt, s nem is feltétlenül sorolandó a háttérzene
kategóriájába. Mindamellett nagy haszonnal alkalmazható a zeneoktatásban;
megannyi megfigyelési szemponthoz kínálnak mintapéldát a tételek – beleértve a
nyitott forma megtanítását, amikoris egy tétel nem
lezárul, hanem abbamarad…
A média
bűvkörébe került fiatalok szívesen kísérleteznek azzal, hogy hallott zenei
anyagokat megpróbálnak „visszakeresni” a hangszerükön (tehát, az írott
kottaanyag kikerülésével, a hallottakat újra-hallhatóvá rekonstruálni). Ehhez a
gyakorlathoz is hasznos segédeszköz ez a felvétel!
Riopy felvételét
többször végighallgatva, felmerül a kérdés: lehet, hogy korábban is találkoztam
zenéjével, reklámokban, klipekben? Az alkalmazott zenék gyakran
ismeretlenségben maradó szerzői közül e CD jóvoltából felismerhetően
kiválhat egy „konkrét” muzsikus – a ráismerés örömét tartogatva mindazoknak,
akiket megragadott jellegzetes hangzásvilága.
(Warner Classics 0190295400040)
Fittler Katalin