ELŐSZÓ
Egy életrajz megírása nehéz
feladat. A szerző nem engedheti szabadjára fantáziáját, képzeletét, hanem
nagy önfegyelemmel a tényekre kell szorítkozni: iratokra, fényképekre,
levelezésekre, feljegyzésekre, emléktárgyakra. De mi történik akkor, ha éppen
ezek az alappillérek hiányoznak? Apám, Tóth Aladár, gazdag hagyatékát özvegye,
Fischer Annie gondosan óvta és őrizte. Az ő halála után azonban
mindkettőjük hagyatéka avatatlan kezekbe került és pótolhatatlanul nyoma
veszett.
Apám élete és kritikusi
munkássága nyomon követhető, de Székesfehérvárott és Budapesten eltöltött gyerekkora
és fiatal évei mintha nem is lettek volna. Ezt felkutatni, iskolák évkönyveiben
keresni, vidéki, rég nem létező színházak és színtársulatok poros aktáit
végigböngészni, egyetemek beiratkozási listáját tanulmányozni – mindezt e könyv
írójának kellett elvégezni. Ugyanez áll Apám Svédországban töltött éveire.
Ennyi év után nehéz volt svéd hatóságok és kultúrintézmények levéltárában
nyomokra lelni. Éppen ellentétes a helyzet Apám operaigazgatói éveivel. Ülések
és megbeszélések jegyzőkönyvei, hivatalos levelezés minisztériumokkal és
művészekkel, kritikák, az Operában számos dolog megmaradt. A túlzott
anyagbőség miatt a szerzőnek ésszerű válogatást kellett és sikerült
létrehoznia. Ez a része a könyvnek részletesen magában foglalja az Operaház és
a zenei élet sorsát az akkori politikai körülmények között. Operabarátoknak
szinte elengedhetetlen olvasmány.
A könyv megírásában sajnos nem
tudtam a szerzőnek annyit segíteni, mint amennyit szerettem volna. Ennek
egyik oka, hogy alig egyéves voltam, amikor Anyám, Gergely Magdolna és Apám,
tízévnyi házasság után elváltak. Mindkettőjük – és későbbi
házastársaik is – mindig tisztelettel és megbecsüléssel beszéltek egymással és
egymásról. Gyerekkori emlékeim Apámról nincsenek. Az öt évig tartó svéd
emigrációból néha kaptunk egy-egy a magyar posta által lelkiismeretesen
cenzúrázott levelet, de őt igazán megismerni csak visszatérésük után,
1946-ban volt alkalmam. A rákövetkező tíz év, Apám igazgatósága az
Operaházban volt az egyetlen időszak, amikor legalább ugyanabban a
városban laktunk. Bátyámmal rengeteg időt töltöttünk esténként az
Operában. Amennyire Apám elképesztő munkaprogramja megengedte, sokat
jártunk fel hozzá és Fischer Annie-hoz, aki az életemhez gyakorlatilag a
kezdetektől hozzátartozott.
1956 után, amikor már több ideje
lett volna a család számára, én már Németországban, tőle távol éltem.
Találkozásaink Európa különböző városaiban ünnepnapot jelentettek
számomra. Később lehetséges volt férjemmel Magyarországra látogatni és a
Balatonnál egy-két napot velük eltölteni. Gyöngybetűkkel, átlátszó
légiposta-papírra írt sok-sok hosszú, aranyos levelét külön kincsként
őrzöm.
Megtisztelő, hogy ez a könyv
megőrzi Apám emlékét az utókor számára. Szeretnék köszönetet mondani
mindazoknak, akik valamilyen formában hozzájárultak a kiadvány létrejöttéhez.
Maria Reichardt (Tóth
Mari)
Marburg, 2018.
november
TÓTH ALADÁR HAGYATÉKA
„Minden vágyam
szolgálni a tömegnek,
már csak azért is, mert él s élni hagy.
A színpad áll; a
deszkák felverettek,
s közönségünk ünneplő kedve nagy.
Még szenvtelen s
felvont szemölddel űlnek,
ám szívesen csodálkoznak, örülnek.
Tudom,
mitől elégül meg e nép,
de nem valék ily
kínban soha, mint ma:
fogalmuk sincs, hogy mi a jó, a szép,
de rém sokat olvastak összevissza.”
Goethe: Faust (Előjáték a színpadon,
fordította: Jékely Zoltán és Kálnoky László)
Tóth Aladár neve ma, születése
után százhúsz, illetve halála után ötven évvel is fogalom. Legjelentősebb
kritikái – elsősorban azok, amelyeket Kodály- és Bartók-bemutatók kapcsán
írt –, méltán megkerülhetetlen források, és nincsen olyan korosabb operabarát,
aki ne hatalmas sóhaj kíséretében emlegetné a „Tóth Aladár-korszakot”. Nevét
1969-től évtizedekig operabérlet, 1984-től Káposztásmegyeren utca
viseli, 1986 óta pedig az egykori legendás Fodor Zeneiskola Tóth Aladár
Zeneiskolaként működik és ápolja példás gonddal az esztéta emlékezetét.
Tóth jellegzetes alakja már félévszázada eltűnt a Zeneakadémia számára
fenntartott sorszéli székéből és az Operaház dohányfüsttel átitatott
folyosóiról, életműve legfontosabb része azonban megmenekült a méltatlan
feledéstől.
Az esztéta mintha egyszemélyben
testesítette volna meg kedvenc Varázsfuvolája három alakját: a választott
vezetőjét híven követő Sprechert, a
szerelméért próbákat kiálló Taminót és Sarastrót, a bölcsek templomának urát. A magyar
zenetörténet ugyanis „három Tóth Aladárt” tart számon: a Kodály szemléletén
felnőtt kritikus-szakírót, Fischer Annie világhírű zongoraművész
társát és az Operaház korszakos igazgatóját. Miközben a felületesen
ítélkező utókor mindhárom minőségében sikeresnek könyveli el,
valójában az esztétát két évtizeden keresztül permanens kritikusi írógörcs
gyötörte, szinte egyetlen leírt mondatával sem volt elégedett, később
pedig úgy vezette az Operaházat – történetének és a 20. századi Magyarország
történelmének egyik legnehezebb időszakában, tökéletesen idealista
emberként –, hogy korábban családján kívül senkiért nem viselt felelősséget,
és szinte semmiféle jelentősebb gyakorlati problémát nem oldott meg
önállóan. Papíron tehát anti-kritikus és anti-direktor volt, mégis mindkét minőségében állandó
hivatkozási ponttá és megkerülhetetlen alakká nőtt az idők folyamán.
Sokakkal ellentétben Tóth
Aladárral szemben az utókor is kegyesnek bizonyult, a maga korában számos
kétséget keltő igazgatói életművét az emlékezet aranyporral borította
be – anélkül, hogy valaha górcső alá vették volna –, miközben maga a
direktor állt leginkább ellent önnön emlékműve ápolásának, hiszen miután
távozott az Operaház éléről, letette közéleti funkcióit, nem nyilatkozott
többet, nem fogadott újságírókat, nem adott interjúkat. Egyedül Bónis Ferencnek
sikerült az 1960-as évek végén nehezen meggyőzni arról, hogy legértékesebbnek
tartott kritikáit rendezze sajtó alá. Az életmű fehér foltjait az özvegy
Fischer Annie egy szekrényben őrizte, akitől mindent húga, Fischer
Magda, Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola zongoratanára örökölt. Az
ő 2001-es halála után végrendeletileg a páratlan hagyaték (a házaspár
levelezése, Tóth Aladár cikkei kéziratai, igazgatói iratai piszkozata, Bartók,
Kodály és Babits levelek, Rippl-Rónai képek stb.) – Tóth Aladár leszármazottai
helyett – két, a család számára ismeretlen személy kezébe került, nyoma
veszett, csupán árveréseken bukkan fel olykor néhány darabja. A pótolhatatlan,
Tóth Aladár és Fischer Annie szellemiségéhez méltatlan veszteség ellenére e
kötet a rendelkezésre álló anyagok alapján megpróbálja felidézni az européer
gondolkodót és azt a jellegzetesen 20. századi
magyar
közeget, melyben élt és dolgozott.
Karczag Márton
Kétszer ne léphetnénk ugyanabba a
folyóba? Dehogynem, a mi opera-sorsunknak többször is sikerült. Az Operaház
útját és tevékenységét követők a magától értetődő erkeli
hőskor után különböző aranykorokban mérik az időt: mahleri,
Bánffy Miklós-i, Radnai-Miklós-i, Nádasdy Kálmán-i periódusokban – és mind
szinte tíz esztendős!
A sorból eléggé el nem
ítélhető módon hiányozna az az évtized, amelyet Tóth Aladár igazgatása
aranyozott be. 1946-tól állni az Opera élén nemcsak a nagy változások idejét
jelenti, de azt az egyetlen időszakot is, amikor egy rossz lépés, szó vagy
kacsintás akár életekbe kerülhetett volna – pályákba így került is.
Tóth Aladár: két háború közti kritikus,
Kodály-famulus, fényes szelek alatti operaigazgató és zongoratanárnő férj:
mindezen karaktereket szemlézi e kötet. Különösen érdekes, ahogy az Operáról
véleményt mondó Tóth Aladárt szembesíti önmagával, ki utóbb szinte ölébe hullva
kapta meg az intézményt, amelynek megjavítására sok-sok ötlete volt korábban.
Korai elmélet és kései gyakorlat nagy példázata tehát az életmű, és már
csak azért is, mert tényleg mindig ugyanabba az ingoványba lépünk, ha Operát ad
a (jó)sors vezetni.
Két éve Radnai-könyvünk kapcsán
is azt éreztem: hisz ezek a mi problémáink, a mi szavaink a minket nem
értők öröknek tetsző mondatai! Tóth Aladár világára fokozottan igaz –
és mintha minden kor elvárásokat fogalmazna az Operával szemben, miközben ha
néha öntörvényű, máskor meg a végletekig szofisztikált is a
működésünk, valójában mindig az élvezetről, a belemerülésről
szólna, ezt szerették volna valamennyi érzékszervünk csábításával elérni anno a
műfaj alapítói, a közönség nagyobb örömére.
Tóth Aladárnak a nyugodt hátradőlés élvezete
biztosan nem adatott meg: egyszerre fúrta-fojtotta és halmozta el díjakkal
ugyanaz a rendszer, sosem tudhatta, épp hányadán áll és miért éppen úgy Rákosiékkal… És drámai az
operaévtized vége is, úgy utálja ki a felheccelt énekesgárda a forradalom nyughatatlan
óráiban, hogy e könyvet olvasva szinte látjuk: a színpadról egy tiszta ember
támolyog ki, tán az egyetlen. Bőven magyar sors tehát a Tóth Aladáré,
halálának 50. évfordulóján épp ideje volt, hogy könyvet nyissunk róla.
Karczag Márton, az Opera főemléktárosa immár kötetek sorát írja emblematikus
igazgatóinkról, nagy karmestereinkről (Fricsay
Ferenc – Akit a zene éltetett; A magyar Failoni; Radnai Miklós – Megfelelő ember a
megfelelő helyen), és érezhető elfogultság sosem, tárgyilagosság
annál inkább vezeti kezét. Irigylésre méltón nem remeg meg
tolla, amikor a magyar esztétizálás tán legszebb korszakában napról napra
csúcson járó Tóth Aladárról kell jót s jól írnia, és külön nagyra értékelem,
hogy mégsem a szentet, a tévedhetetlent, hanem a néha a semmiről is
szakértő ódát kanyarító, saját etalonjaihoz gyakran fel nem érő, a
szabadság légszomjától hétrét görnyedve szenvedő, és a budapesti kremlinológiában magát ki nem ismerő polgárt is van
bátorsága – és persze, józan arányérzéke – bemutatni.
Az Aranykalickában c. kötet
alaposan adatolt, ritka fotók tömegével illusztrált magyar operatörténet is
egyben, minden bizonnyal megkerülhetetlen forrása lesz a korszak
művészetéről gondolkodóknak. Magam pedig csak büszke és boldog
lehetek, hogy ilyen könyveket érdemlő nagyságok, szakmai elődök, és
efféle alapos kutatásra, elemzésre kész mai utódok egyaránt a 135
esztendős Magyar Állami Operaházat erősítik.
Ókovács
Szilveszter főigazgató
Magyar Állami Operaház
Budapest, 2019. szeptember 27.
A politika hálójában
Sztálin szerette az operát.
Gyakran látogatta a Nagyszínház előadásait, mondott róluk véleményt, s
olykor a legjelesebb művészeket személyes figyelmével is kitüntette.
Mindez azt is jelentette, hogy ha Sztálinnak fontos a zenés színház, akkor az
egész keleti blokknak fontos. Így az arisztokrata-polgári műfaj nemcsak
megmenekült az esetleges sorvadástól, hanem bizonyos – szigorú – keretek között
támogatást is kapott. A generalisszimusszal szemben Rákosi Mátyás nem volt
kifejezetten operabarát, a Sztálin útra Ferenc József császárhoz és Horthy
kormányzóhoz hasonlóan elsősorban kötelességből és nem
műélvezetből járt. S miután Budapest ostroma után az Operaházhoz
fogható reprezentatív épület nem maradt épen a városban, a nagy pártünnepélyeket,
Lenin és Rákosi születésnapját, november 7-ét és április 4-ét rendre a
dalszínházban ünnepelték. Ilyen alkalmak előtt Fülöp Zoltán és kiváló
díszletfestő csapata éjt-nappallá téve dolgozott a monumentális alkalmi
dekorációkon, melyek rendre az újságok címlapjára kerültek.
Az Operaház 130 éves történetében
valószínűleg egyetlen igazgató sem függött annyira a hatalomtól, mint Tóth
Aladár. Ráadásul egyetlen fenntartó (minisztérium vagy kormány) sem volt
annyira kiszámíthatatlan és paranoiás, mint Rákosi Mátyás és emberei. Tóth
első felettese 1947 márciusáig Keresztury
Dezső a vallás- és közoktatásügyi miniszter volt, akit 1949 júniusáig
Ortutay Gyula követett. Róla így nyilatkozott a direktor: „Ortutay Gyulában
egyébként a magyar kultúrának kivételes elhivatottságú vezetőjét
tisztelem, akinek Operaházunk máris a legnagyobb hálával tartozik. Művészi
elgondolásaim nála nemcsak mindenkor szeretetteljes megértésre találtak, hanem
a tőle kapott értékes iniciatívákkal jelentősen gazdagodtak is.” Az
államosítás után a színházak a frissen megalakult Népművelődési
Minisztérium alá tartoztak, melynek feje 1953 nyaráig Révai József, majd
1956-ig Darvas József volt.
Megfelelő dokumentumok híján
szinte lehetelten vállalkozás megfejteni és megérteni a Hatalom és az Operaház
viszonyát. Annyi bizonyos, hogy 1946 és 1956 között többször kerestek, de
sohasem találtak a színház vezetői székébe Tóth Aladárnál alkalmasabb
jelöltet. Tóth legnagyobb „hibája” vélhetően az lehetett, hogy nem eléggé
függött tőlük, küldetésében vakon hívő szabad értelmiségiként
elképzelni sem tudta, hogy elgondolásai megvalósításában korlátozzák. Pártok
felett álló jelöltként nevezték ki, s egyedüli nem-kommunistaként tarthatta meg
posztját a színházak államosítása után. Tisztelték a tudását, műveltségét,
de valójában sohasem bíztak benne. „Tóth Aladár személye meglehetősen
labilis. Nincs tekintélye és sajnos nincs becsülete, különösen a vezető
művészek előtt, de kisebb művészek előtt sem. Gyakran
minősíthetetlenen hangnemben beszélnek vele (Oláh, Ferencsik, Svéd,
Székely, stb). Ennek oka közismert
őszintétlensége, a kritikákban következetlensége, felelőtlen
ígéreteiben, szavahihetőségében és egész vezetői magatartásában van.
(…) Tóth Aladár nagy műveltségű polgári esztéta, a maga polgári
liberális, humanista és szabadkőműves elveivel. De ilyen
jelentős kulturális intézmény vezetését sem a polgári esztétika elveivel,
sem a liberalizmus módszereivel megoldani nem lehet…” – írta 1953-ban egy
operaházi állapotokat belülről is jól ismerő névtelen jelentő.
Révai József, akivel Tóth régi ismeretségük okán olyan hangnemet üthetett meg,
amit kevesen merészeltek, már három évvel korábban így intette a direktort: „Ha
biztos volnék benne, hogy valóban abban a szellemben dolgozol, melynek
értelmében annak idején megbíztunk az Opera vezetésével, készséggel segítenék
minden anyagi és egyéb bajain az Operának. De félek tőle – hogy
őszinte legyek –, hogy néha »visszaeső
bűnös« vagy. Ne engedj idegen befolyásnak, és hidd el végre, hogy a komoly
művészi munkának az Operában egy feltétele van: a velünk való fenntartás
nélküli együtt működés és fellépés minden olyan hangulattal szemben, amely
ezt aláásni igyekszik.”
Az állandóan cserélődő
minisztériumi alkalmazottaknak nem sok rálátásuk nyílt az operaházi
állapotokra, ám a különböző belső-külső klikkek folyamatosan
bombázták őket, hiszen egy színházban hagyományosan számos sértett művész
véli úgy, hogy az aktuális igazgatónál jobb vezető válna belőle. A
megszilárduló állampárton keresztül a „primadonnák” előtt is új
lehetőség nyílt arra, hogy a különböző vélt és valós sérelmeikre
balzsamot keressenek. Ami világháború előtti időben elképzelhetetlen
volt, 1946 után megjelentek az Operaházban – tehát egy állami intézményben – a
különböző pártszervezetek. Az MDP térhódításával természetesen csak az
állampárt emberei maradtak a színházban, akik új és megkerülhetetlen hatalmi
tényezőként kaptak íróasztalt a színházi méhkasban, gyakran szakmai
kompetencia nélkül véleményezni és kontrollálni igyekezvén vezetői
döntéseket. A korszak legmegalázóbb dokumentumai, az üzemi párttitkárok által
szorgalmasan gépelt káderjelentések 1956-ban kiosztásra kerültek, ezáltal a
korszak szégyenteljes dokumentumainak jórésze elkallódott. Tóth Aladárnak tehát
a számos korábbi érdekcsoport (egy 1953-as jelentés találó összefoglalója
szerint: „szabadkőművesek és cionisták, Horthy úri Magyarországához
kötöttek, homoszexuális csoportosulások, olasz, angol
követségekhez kapcsolódók (…) stb.”) mellett a hithű- vagy
érdek-kommunistákat is figyelemmel kellett kísérnie.
Ám nemcsak Tóth Aladár élt
állandó nyomás és megfigyelés alatt, a Hatalom is valamiféle kényszerhelyzetben
volt vele szemben, hiába próbálkoztak, nem tudtak alternatívát találni
helyette. Annak ellenére, hogy az Operaház művészi eredményei
vitathatatlanok és nehezen kikezdhetők voltak, ha lett volna alkalmas
jelölt vagy valóban potens jelentkező, bizonyára azonnal menesztik a párt-
és érdekcsoporttól független direktort, ám, miután nem akadt ilyen, a
meglévőt próbálták harapófogóban tartani és kontrollálni. Tóthot a
társulaton belül is több – ritkán nyílt – kritika érte. A névtelen
kiszivárogtatók vádjai szerint túlságosan idealista és kevéssé következetes,
mindig annak ad igazat, aki utoljára beszélt vele. Valószínűleg Tóth
Aladár a művészi kérdéseken kívül valóban naiv volt a színházi élet
viharaiban edzett munkatársaihoz képest. Fiatal korától fogva teljesen a
művészet bűvöletében létezhetett, talán ezért nem alakult ki benne a
későbbiekben sem a pontos emberismeret képessége. Ráadásul a direktor még
a legsötétebb ötvenes években is egyfajta burokban élhetett: nagy lakása volt a
Szent István parkban, német autót – egy gyönyörű Opel Kapitänt
– tartott, balatonaligai nyaralójába a szigorúan
elzárt pártüdülőn keresztül vezetett a bekötőút, s ami talán
mindezeknél többet jelentett: úgy neki, mint Fischer Annie-nak rendre
engedélyezték a nyugati utakat, amit a korabeli hazai művészvilágból alig
féltucat ember mondhatott el magáról. Valószínűleg ezek, valamint a
szakmai kompetenciájába vetett megingathatatlan hit és a választott hivatásának
felelősségteljes szeretete adta számára azt a bázist, melynek tudatában
rendre megdöbbentően magabiztosan nyilatkozott egy olyan időszakban,
amikor az önkritika barbár gyakorlásának szokása a legmagasabb fórumokon és a
teljes nyilvánosság előtt napi szinten zajlott.
Amikor 1946-ban, operaházi
munkájának kezdetén, egy társulati ülésen egyes tagok nagyobb politikai aktivitásra
szólítják fel kollégáikat – az 1940-es évek előtt a politika tabu témának
számított az ország első színházának falain belül –, Tóth kijelenti, hogy
a művész akkor cselekszik helyesen, ha minden erejével a hivatását
szolgálja; számára ugyanis egyetlen dolog fontos, a művészi munka. Ennek
ellenére a direktor a későbbiekben kísérletet sem tett arra, hogy kivonja
az Operaházat azok alól a mindennapokat behálózó politikai rítusok alól, melyek
az 1950-es években az egész országra rátelepedtek. Többek között a színházban
is kötelezővé váltak a Szabad Nép-félórák (kérdéses, hogy egy éjjel 11-ig
tartó Nürnbergi mesterdalnokok előadás után hányan és milyen aktívan
vettek rajta részt másnap reggel), számos munkás és egyéb akciós előadást
tartottak, a gyárak ebédszüneteiben kis koncerteket adtak, majd a Gördülő
Opera beindításával a műfajt sosem látott vidékre is eljuttatták a
produkciókat.
Hiába igyekezett színházában Tóth
Aladár eminensként meghonosítani az új idők rítusait, sorra érték
támadások az Operaházon kívüli és belüli erők részéről. Az 1950-es
évek elejére gyakorlatilag lecserélték a háború előtti szakértő
zenekritikus gárdát, a helyükre kerülő megbízható erők pedig már nem
feltétlenül saját véleményüket írták meg a lapokban, inkább bizonyos szakmai-politikai
erők szellemtelen, irányított szócsövei lettek. Ezáltal a színház
elvesztette a külső szakmai kontrolljának egyik bázisát. Az állampárt
tehát részben hangosan mondott véleményt az újságokon keresztül, részben
csendben munkálkodott a Zenei Tanács, a Magyar Zeneművészek Szövetsége és
egyéb szervezetek nevében, gyakran zárt ajtók mögött és jegyzőkönyvek
nélkül – megnehezítve a későbbi korok kutatóinak munkáját. Az aknamunka az
Operaházon belül sem volt idegen, az egymásra féltékeny, meg nem értett, vélt
és valós sérelmeket hordozó érzékeny lelkű művészek mindig igyekeztek
támogatót, vagy legalábbis nyitott füleket találni a minisztériumban és egyéb
felettes szerveknél. Nem véletlen, hogy a fokozatosan kiépülő
ügynökrendszer olyan szorgalmas és kiváló fantáziával megáldott besúgókra lelt
a művészvilágban. A kor szokásai szerint a felmerülő problémák nyílt
kezelésére alapították 1947-ben a színházi világban kissé furán hangzó,
intézményi tagokból álló, szakszervezeti funkciókat ellátó Üzemi Bizottságot,
melynek működését az igazgatónak is illett komolyan venni.
Remekül példázza a kor (kultúr)politikai helyzetének
változását az eset, mely az 1947/48-as évadban történt. Egykor az igazgatók
önállóan szerződtették a következő szezon magánénekeseit, ám Tóth
Aladár kikérte a baloldali pártok és a Bizottság véleményét is. (Csak 1952
nyarán terjesztik ki a munka törvénykönyvét a művészeti életben
dolgozókra, azaz ekkortól veszik őket állásba, a korábbi évtizedekben
évente meghosszabbított szerződéssel kötődtek az intézményhez.) Az
Üzemi Bizottság nem érezte pontosan a határait, amikor 1948 áprilisában
olyan témákban emelet kifogást az igazgatónál, melyekre nem terjedt ki a
hatásköre (Miért nem tartanak a részvételükkel heti műsorértekezletet? Ki
és milyen alapon állapítja meg a művészek fizetését?, Mi szükség van Otto
Klemperer szerződtetésére, aki magas előadásszámával háttérbe
szorítja a magyar kollégáit?, stb.). A Fodor János
magánénekes által vezetett testület vélhetően nem vette észre, hogy
kifulladóban van a háború utáni demokrácia lendülete, ráadásul a belső
problémákat a jobboldali sajtóval is megosztották, amely azonnal zajos
botrányként tálalta az esetet. „Tóth Aladár kijelentette, hogy a
színházvezetésbe nem tűr beleszólást, ilyen irányú tanácsot vagy utasítást
el nem fogad és a művészi vezetésben teljesen szabad kezet tart fenn
magának. – Ez a tóth-alizmus.” – szellemeskedett a
Magyar Nemzet cikkírója. Erre válaszul Jemnitz Sándor
megírja, hogy Tóth igazgatása alatt hallatlanul fejlődik a színház, a
műsorpolitika pedig minden tekintetben megfelel a magyar demokrácia
igényeinek. Ezután Bóka László államtitkár erősíti meg a direktort
pozíciójában, végül a Szabad Nép aláírás nélküli cikkében határozott hangon
utasítja rendre a külön utat kereső művészeket: „[hogy]… a belső
ügy ilyen célzatos formában és illetéktelenül a nyilvánosságra került, – arról
győz meg, hogy az Operaház falai között nem vert gyökeret az egészséges
építőmunka jó szelleme s még mindig ott lappang a Komáromi-éra alatt oly
veszélyesen elhatalmasodott pozícióharc. Csak így történhetett, hogy most
némelyek érvényesülési vágyukban vagy vélt sérelmükben az üzemi bizottság
jóhiszeműségével visszaélve (annak mintegy védelme alatt) a zavarosban
próbálnak halászni. (…) Tóth Aladár igazgató zenei felkészültsége, egyénisége
és nagy műveltsége biztosíték, hogy a dalszínház tovább haladjon a
fejlődés útján. Ehhez természetesen az kell, hogy az együttes valamennyi
szektorát áthassa az a buzgalom, építőszándék és önkéntes fegyelem, amely
elengedhetetlen biztosítéka a valóban termékeny munkának. Szűnjék meg
tehát a színházi torzsalkodás, tűnjenek el a kicsinyes egyéni szempontok.
A sajtó pedig a bírálat tiszta szándékával álljon oda az Operaház mellé, ne
pedig mesterségesen felkavart »ügyek« kiteregetésével.”
A Szabad Nép soraiból, melyet az egész társulat előtt felolvastak, majd
megvitattattak, mindenki számára világossá vált, hogy az Operaházból a sajtón
keresztül többet nem támadhatják vezetőjüket. Az Üzemi Bizottság
működéséről pedig többet senki sem írt.
Az Operaház társulata – mintha
maguk is gyári dolgozók lennének – 1949 szeptemberében ismerkedett meg
Sztahanov nevével és olyan fogalmakkal, mint a munkaverseny vagy a békekölcsön.
„Az operaházi termelési értekezletek általában jól sikerültek, ezeken a
tagságnak több mint 70 százaléka vett részt.” – tájékoztatnak a korabeli lapok.
Garainé, a felülről Tóth Aladárra kényszerített főtitkár november 17.-én
büszkén mesélte a Magyar Nap tudósítójának: „Az énekkar baritonszólamának
tagjai elhatározták, hogy brigáddá alakulnak és versenyre hívják ki a többi
szólamokat a pontosság, fegyelmezettség terén. A zenekarban a 39 tagú Garai
György-vonósbrigád felajánlotta, hogy az előadás kezdete előtt 10
perccel behangolva foglal helyet a zenekarban és ezzel megszünteti az
előadás előtti zavaró, kakofonikus hangolást. (…) Csinády
Dóra munkaversenyre hívta ki a szólóbalett tagjait pontosság és munkafegyelem
terén és vállalta kartársai nevelését és tapasztalatainak átadását. A férfi
balettkar versenyre hívta ki a női balettkart a repertoir
pontos tudása, az öltözők dekorálása, a munkamódszerátadás, a
szakszervezeti és művészeti szemináriumokon való pontos megjelenés terén.”
Néhány héttel később örömmel jelentik a Haladásban: „Az Operában is
megalakult a Sztanyiszlavszkij-kör. Vezetője:
Bencze Miklós, a tehetséges, fiatal basszista.” Néhány ülésükről még hírt
adott a sajtó, melyeken – elsősorban orosz – darabokat elemeztek, azután
valószínűleg csendben elhalt a kezdeményezés.
A korszak egyik legfontosabb
jelszava a béke lett – melynek legfőbb őre az állandóan háborúra
készülő kizsákmányoló kapitalista világgal szembenálló Szovjetunió. Öt
évvel a világháború után nyilvánvalóan egészen más súlya volt az efféle
propagandának, különösen egy nyugati információktól hermetikusan elzárt
országban. „Az imperialisták háborút
akarnak – mondta Komor Vilmos az Operaház karmestere –, hogy megakadályozzák a
szabad népek fejlődését, boldogulását. A mi számunkra a háború azt
jelenti, hogy nem dolgozhatunk a kultúra terjesztésében, nem hozhatjuk be ebbe
a házba a tanulni és művelődni vágyók óriási táborát. De mi nem
akarunk kulturálatlanságot, nem akarunk romokat és pusztulást. Mi jólétet,
műveltséget, virágzó életet, békét akarunk.” – hangzott el egy 1949-es
Békeértekezleten. A korábban magánkézben lévő sajtó ekkorra már a
színházakhoz hasonlóan szintén teljesen állami irányítás alá került, s
nyilvánvalóan a felsőbb engedélyekhez kötött riportok is csak sokszoros
szűrőn keresztül jutottak el az olvasókhoz. Az újságírók pontosan
tudták, kitől, mit lehet kérdezni, miképp a riportalanyok is hasonlóképpen
érezték, milyen válaszokat várnak tőlük. Komor Vilmos mellett gyakori
nyilatkozó volt Mátyás Mária szoprán – civilben Radványi Imre
mérnök-vezérőrnagy felesége –, aki egy interjúban például azt fejtegette,
mi jutott eszébe egy Sztálin-beszéd olvasása után: „Én nem tudom kifejezni
mindazt, amit érzek, de szeretném érzékeltetni azt az ujjongást, ami a beszéd
elolvasása után eltöltött. Amikor összehajtogattam az újságot, felcsendültek
fülemben a Sztálin-kantáta felejthetetlen sorai: Sztálin a harcunk és Sztálin a
béke, és Sztálin nevével épül a világ.”
A romokban heverő ország
újjáépítéséhez hatalmas pénzösszegekre lett volna szükség, melynek igencsak
híján volt. A kormány, hogy a költségvetési réseket betömje, 1949 őszén
bevezette az úgynevezett békekölcsönt, egy ötéves futamidőre jegyzett
államkölcsönt, melyet minden magyar dolgozónak egészen 1955-ig az éves fizetése
egyhavi részében „illett” jegyezni. A kötelező befektetési forma
természetesen igen népszerűtlen lett, hiszen a befizetett összeget csak
jóval később és kamatmentesen kapták vissza. Hangulatjavító intézkedésként
időről-időre népszerűsítő sorsolásokat tartottak,
melyeken vissza lehetett nyerni a „befektetett összeg” egy részét. A szerencsések
között rendre szerepeltek hírességek, a művészeknek ugyanis már a
jegyzésnél illett jó példával elöl járni. A Szabad Nép 1950 szeptemberében adta
hírül: „Az Állami Operaházban eddig 538 dolgozó jegyzett Békekölcsönt, 650.000 forint értékben. A kölcsönjegyzők között Ferencsik
János jár az élen, 10.500 forinttal. Gyurkovics Mária 6.000 forintot, Nádasdy
Kálmán 4.000 forintot jegyzett.” Az újságok ezután rendre megírták a pontos
összegeket, 1951 őszén például Svéd Sándor 12.000, Tóth Aladár és
Ferencsik 7-7.000, Pless László 6.000, míg Garainé
4.800 forintot ajánlott fel a fotósok vakujának kereszttüzében a béke
megőrzéséért. Az Operaházban felállítottak egy nagy palatáblát, amire
felírták az aktuális jegyzéseket, de azok neve is felkerült, akik szégyenszemre
megpróbáltak kibújni a kötelezettség alól. A renitens művészeket, például
Laczó István tenoristát – fizetéscsökkentéssel próbálták jobb belátásra
téríteni.
1951 márciusában tartották az
Operaházban a Magyar-Szovjet Barátság Hónapja elnevezésű rendezvénysorozatot,
melyen 17 orosz és 12 magyar előadás került színre, valamint több jeles
szovjet művész is fellépett. Az előadások előtt egy-egy csinos
művésznő lépett a függöny elé, hogy a béke jelentőségéről
beszéljen és a békeívek aláírására buzdítson. Az első balerina, Csinády Dóra szavait az újságok is megörökítették: „A Békekölcsönnel még jobbak lesznek azok a körülmények,
amelyek a művészi munkámban elősegítenek és jegyzéseimet fegyvernek
szánom békés életünk megvédésében.” (Csinádynak volt mit feledtetnie a megfigyelőivel,
lévén valódi békebeli balerina életet élt: autója volt – amit kevesen
engedhettek meg maguknak még az Operaházban is –, kisgyermekes anyaként nyíltan
tartott szeretőt, Albin Jánost, az Operaház szcenikusát,
akit 1950 májusában 22 társával együtt /!/ fegyelmi úton bocsátottak el. Az
eset nem véletlenül nem kapott nyilvánosságot, Albin ugyanis ismeretlen
anyaggal kenette be a színpadot, úgy, hogy Pásztor Vera, aki Csinádytól átvette A diótörő
Mária hercegnőjét variációja közben kétszer is elcsúszott. Az efféle
színpadi tréfa az 50-es években szabotázsakciónak minősült és szigorúan
büntették.) Meglehetősen sok időt és energiát vett el a művészi
munkától az állandó harckészültség, rengeteget izzadhattak a boldogtalan operisták, amíg kitalálták, hogy milyen szakmai
felajánlásokat tegyenek az MDP kongresszusa vagy Rákosi Mátyás 60.
születésnapja alkalmából.
Bár a rendszer megszilárdulásának
hajnalán többször kiállt Tóth Aladár mellett a Szabad Nép, a direktor ennek
ellenére nem számíthatott feltétlenül a Révai József főszerkesztői
felügyelete alatt működő pártlapra. Sőt, többször
előfordult, hogy a hivatalos sajtóorgánum indított nyílt támadást a
direktor és az Operaház ellen. Ezek az esetek mai szemmel olykor puszta
erőfitogtatásoknak tűnnek, máskor viszont valóban súlyos
következményekkel jártak. A négy legjelentősebb ügy mindegyikére
jellemző, hogy bár ideig-óráig megingatták Tóth Aladár pozícióját, végül
egyik sem sodorta le az Operaház éléről. A kor átlagos újságolvasója csak
részben és egyetlen szemszögből értesült a színház ügyeiről. A
rendszer bipolaritására jellemző, hogy miközben Tóth Aladárt rendre
igyekeztek ellehetetleníteni, számos magas állami elismerésben részesítették. A
Magyar Köztársasági Érdemrend tiszti keresztjét 1947-ben, Magyar
Népköztársasági Érdemrend IV. fokozatát 1951-ben, végül 1952-ben az Operaház
kiváló művészi eredményeinek elérésében szerzett érdemeiért a
Kossuth-díjat is átvehette.