„A ZENE LELKI
TÁPLÁLÉK…”
címmel telt házas konferencia keretében emlékezett meg a
Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani
Kutatóintézete Kokas Klára munkásságáról
Szkubán
Judittól kaptam a felkérést, hogy írjak egy rövid összefoglalót a Kokas Klára
zenepedagógus emlékére rendezett konferenciáról. Nem könnyű feladat
laikusként egy szakmai konferenciáról írni. Az előadókról, az
előadások témájáról a Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti
és Módszertani Kutatóintézete 2019.10.17.-én már közzétett egy összefoglalót,
így azt hiszem, nekem, aki 6 évig jártam Kokas Klára foglalkozásaira, az a
feladatom, hogy leírjam azokat az érzéseket és gondolatokat, amik
megfogalmazódtak bennem az előadások alatt.
Hamarabb érkeztem, így
volt alkalmam az előadások kezdete előtt olvasgatni a programfüzetet,
amelynek végén Fehér Anikó Kokas Klárával 2011-ben készített interjúja
állt. Aláhúztam egy mondatot: „Ott azt kellett kitalálni, hogyan legyen a
gyerekeknek mindez jó, örömteli. „ Olvastam
tovább, a terem megtelt és elcsendesedett, mindenki ráhangolódott az
előadásokra. Az előadók egy-egy témakört érintve járták körbe Kokas
Klára munkásságát, módszerét, személyiségének hatásait. A legtöbb előadás
alatt felidéződött bennem egy-egy gondolat, érzés arról, hogyan jelent meg
az adott téma gyerekkoromban, Klári néni foglalkozásain.
A konferencia közös
énekléssel kezdődött, hasonlóan névénekléssel kezdődtek Klári néni
foglalkozásai is.
Nemes László Norbert - aki
Kokas Klára pedagógiáját Kodály Zoltán módszerének nézőpontjából mutatta
be – előadása felidézte bennem, amikor a foglalkozásokon népdalokat
énekelve, körjátékokat táncoltunk. Emlékszem, milyen fontosak voltak Klári
néninek a népdalok, ezekből nagyon sokat énekeltünk együtt.
Deszpot
Gabriella - Kokas tevékenységeit a kreativitás különféle mezőiként
tanulmányozva – Klári néni életművét járta körbe. Az ugróiskola kockáiba
helyettesítette be a kreativitás különféle mezőit. Az ugróiskola a
játékosságot hozta vissza emlékezetembe. Jó volt gyereknek lenni, önfeledten és
szabadon táncolni zenére a foglalkozásokon.
Pásztor Zsuzsának a
zenehallgatás idegrendszeri hátterét ismertető előadása alatt a
szóló, duett vagy társas tánc jutott eszembe gyerekkoromból. Nagyon tetszett,
hogy Pásztor Zsuzsa kedvesen, de határozottan megtornáztatta a hallgatóságot
felszólalása előtt.
Stachó
László azt az egységes pedagógiai megközelítést mutatta be, amely a zene
tartalmi elemeinek valós időben történő átérzését célozza meg.
Előadása alatt a zenehallgatások előtti csend és ráhangolódás
időszakára gondoltam. Nagyon fontos volt Klári néninek, hogy
elcsendesedjünk azért, hogy teljes figyelmünket csak és kizárólag a
kiválasztott zenére tudjuk fordítani.
Asztalos Kata a
Kokas-pedagógia alsó tagozatos gyerekek zenei képességfejlődésére
gyakorolt hatásait vizsgálta. Az előadást, mint két iskolás korú gyermek
édesanyja, nagy figyelemmel hallgattam.
Tóth Teréz Kokas Klára
gyermekszövegeinek nyelvi kifejezőképességét ismertető előadása
azt idézte fel bennem, mennyire vártam, hogy elmesélhessem Klári néninek a
táncom mögötti történetemet. Valamint azt az érzést, milyen jó is volt részese
lenni Klári néni figyelmének.
Székely Csilla Imola – aki
a Kokas Klára életművében jelen lévő vallásosságról és
spiritualitásról beszélt – előadása alatt Klári néni mosolya, szeretete és
békessége idéződött fel bennem.
Tiszai Luca valamint Szűcs-Ittzés Zsuzsanna közösen megtartott
előadásában halmozottan sérült felnőttek otthonában tartott
Kokas-foglalkozások elmúlt tíz évének gyakorlati tapasztalatai kerültek
bemutatásra. Előadásuk nagy hatással volt rám. Az elfogadás és egymásra
hangolódás jutott eszembe, ami minden foglalkozást jellemzett.
Körtvési
Katalin a Kokas-pedagógia lehetőségeit járta körbe a magyar és nemzetközi
zenetanításban. Előadását egy kisfilm bejátszásával
kezdte, amelyben Klári néni beszél a pályája elejéről, s épp azt a
mondatot mondja, amit az előadás előtt aláhúztam: „ Ott azt kellett kitalálni, hogyan legyen a
gyerekeknek mindez jó, örömteli. „ És itt megállította a bejátszást.
Elmesélte, számára és pályájára ez a mondat milyen nagy hatással volt.
Az évek távlatából egyre
tisztábban látom, milyen szerencsés vagyok, hogy gyerekként Klári néni
foglalkozásain részt vehettem. Nagyon jó volt a figyelmének részese lenni, s a
foglalkozásokon úgy érezhettem magam szabadnak, hogy közben játszva és
együttműködve elfogadtuk egymást, figyeltünk egymásra, s emellett
természetesen és könnyeden fogadhattam be a zenét.
Kokas Klára tehát
kitalálta a módját annak, hogy nekem, mint gyereknek a foglalkozásain töltött
idő jó és örömteli legyen.
Örömmel és meghatódva
távoztam a konferenciáról, ahol méltó módon megemlékeztek egy kivételes
személyiségről. Hálás vagyok a
szervezőknek és résztvevőknek, hogy felidézték bennem a sok szép
gyermekkori élményt.
Ludnik Melitta