Mátyus Aliz
„Mi is az, ami nem az ember gyerekkorában dőlne el, alapozódna
meg?”
Nemes László a Pápáról elszármazott
csellótanár
Kovács Zoltán országgyűlési
képviselő szülővárosában köszöntötte és méltatta az idén 83 éves
Nemes László csellótanárt, c. igazgatót, karmestert. Jobbra Horváth Adrián, a
pápai Bartók Béla Zeneiskola intézményvezetője és Mátyus Aliz alelnök,
író, szociológus, a pápai Szélesvíz c. folyóirat főszerkesztője,
jelen írás szerzője (2019. 06.04.)
Nemes Lászlónak
– akivel földik vagyunk – újabb adalékait emésztgettem, rakosgattam össze egy
telefonhívása után, annyi minden fért bele ebbe az életbe, hogy hihetetlennek
tűnik, de én nem is ezzel foglalkoznék, mert a részletek minduntalan
hitelessé teszik magukat, hanem az élet gazdagsága miatti feldolgozhatatlanságával.
Mert jó lenne ezt elvégezni, kéne. Több zenével foglalkozó fiatal választhatná
doktori disszertációjának, a zene- és művelődéstörténészek bőven
találnának benne nyersanyagot, dokumentumokat, és ami a szakemberek érdeklődési
területén kívül esik, regényírók témája lehetne. Ilyen egy gazdag élet! S kéne,
hogy semmi ne menjen belőle veszendőbe! Főképp, ha egy olyan
időszakot ölelnek fel valakinek legaktívabb évei, amikor indulásokról
beszélhetünk – ma már híres zenekaré, a zeneiskolák szebb jövőjéé, amik
éppen Nemes Lászlón múltak, hozzá kötődnek. Érdekes és nagyon szép névsort
láthat, aki végigolvassa, az általa alapított művészeti iskola kiket
bocsátott ki a szárnyai alól, a csellista volt tanítványok közül pedig, legyenek
még pápaiak, ahova mindkettőnk gyerek és fiatalkora kötődik, vagy már
budafokiak, vannak, akik sokra vitték pályájukon, szólistaként vagy eljutottak
világhírű zenekarokig.
Nemes László emlékezik a
születésnapjára Pápán megszervezett összejövetelen. Mellette: Horváth Adrián, a
pápai Bartók Béla Zeneiskolai intézményvezetője és Mátyus Aliz alelnök,
író, szociológus, a pápai Szélesvíz folyóirat főszerkesztője, jelen
írás szerzője (2019. 06.04.)
Hogy Nemes
Lászlóval egy telefonbeszélgetésbe is mennyi minden belefér! Telefonvégi
szokásos monológjában mennyi minden szóba kerül! Mert ezek kezdődnek
aktualitásokkal, most éppen egy újabb volt pápai osztálytárs halálával, és
várható temetése megemlítésével. Nyolcvan és kilencven között vannak, ilyenkor
ez már előfordul. Nemes László minden telefonját valami olyasmivel kezdi,
ami vele és családjával és barátaival, ismerőseivel foglalkozó személyes
vonatkozású történés. S ezt nem jegyezném meg ilyen hangsúlyos helyzetben, ha ez
az odafigyelés, figyelem, törődés nem lenne Nemes László jellemzője. És
életének elemei továbbá a részvétel, a tisztesség megadása, legyen az
végtisztesség vagy megbecsülés, például hangversenyeken való megjelenés. Jelen
van, megtisztel, hozzá még értékel, dicsér is, azt teszi, amit ő és
hasonló zenész kollégái – nekem most csak Zelinka Tamás jut azonnal eszembe,
akivel azokban az induló években támogatták egymást – milyen jó, hogy tesznek.
Maguk körül másoknak is kedvet csinálnak hozzá. Érdekes, mintha egymásra figyelésben
valami miatt a zenészek járnának elől. A
zene hatalma miatt? Kokoschka se festett véletlenül ezzel a címmel képet?
Az említett temetésre – számára ez természetes
– Nemes László 83 évesen is elmegy Budafokról Pápára. Amely utat, s ahhoz nem kell
kétszáz kilométer körüli utazás, gyakran, s az időben egyre gyakrabban jár
be szívesen képzeletben. Pápa az indulás, a gyerekkor, a motivációk, az éledés
helyszíne. Ott alakultak ki fiatal korban az ambíciók, s erősödtek meg az
ottani és a későbbi kivételes lehetőségektől. Szekeres Lajos
bácsi nevét, akihez mindkettőnknek köze volt gyerekként, nem meglepő
módon, máig is ismeri Pápa városa, és nem csak zenész körökben. Nemes László a
hangszerét, a csellóra találását köszönheti neki. De voltak azután egy időben
kórusvezetők, versenytársak – a szó legnemesebb értelmében. A Keszthelyi
Helikonról a Petőfi Gimnázium és a Közgazdasági Technikum arany-díjas
kórusainak vezetőiként tértek haza Pápára. Ahol ugyancsak arany
minősítést kapott a Nemes László által alapított Türr István Gimnázium
kamarazenekara. 1962-ban lehetett? A Petőfis kórusban ott voltam én is,
emlékszem, ahogy Kodály Zoltán dicsérte, értékelte az énekválasztásunkat, énekünket.
Abban az éneklő országban nem csak neki nem jutott volna eszébe, hogy nem
kell hozzá sok idő, és volt, nincs az a sok ének-zenei általános iskola,
ami egy országra terjesztette ki a Kodály-módszert.
Nemes Lászlót egykori tanítványai nevében Édes Lászlóné köszöntötte
Nemes László,
mert Budafokon él, kell, hogy fáradjon, hogy eljusson a Zeneakadémiára, a Müpa-ba,
az általa alapított zenekar, a Budafoki Dohnányi ma leggyakoribb
hangverseny-helyszíneire. Akár maga vezette autóval megy, akár viszik, de ha
busszal megy is, ott van. Nincs a Budafoki Dohnányi Zenekarnak olyan
hangversenye, amelyiken ne ülne a nézőtéren. Hollerung Gábor, az együttest
nagy hírnévre juttató jelen karmester, amennyire becsüli elődjét, talán be
se intene a zenekarnak, ha nem látná ott őt.
A telefonban
beszámolót hallhatok Nemes László unokájának előző heti
hangversenyéről a Fészek Művészklubban, ami a nagyapa szervezésének
köszönhetően népes közönség előtt zajlott. A nagyapa értékítélete
szerint megérdemelte az unoka, a koncert nagyszerűre sikerült. Nem
mehettem el rá, éppen Pápán voltam, a közös múltunkat adó városban,
beszélgetést vezettem. Bántam, mert a nagyapja szerint: Hihetetlen, mit tud az
a gyerek…
Nemes László
családjában zenetudók a lányai is, Pápán is jártak úgy a még híres Jókai Kör
meghívására, hogy a karmester apa mindkét zeneművészeti főiskolás lánya
szerepelt szólistaként a Budafoki Ifjúsági Zenekarral. Az idő
érzékeltetésére: ez még akkor volt, amikor 30 forint volt a jegyek ára. Nemes
Ildikó hegedűn, Nemes Krisztina trombitán játszott. Ilyen apa hatására miből
is állhatna a családja, ha nem zenészekből. Egyik lánya férje is zenész,
hegedűművész, a Luganói Szimfonikus Zenekar és alapítása óta a
budapesti Fesztiválzenekar egyik koncertmestere. Menni is kell gyakran a
budafoki nagymamának unokákra vigyázni és jó levegőt szívni Svájcba, ha
éppen mindkét zenész szülő utazik. 2019-ben Nemes László is megtette az
utat.
Valakinek a
közelében, valamiben felnőni, sorsdöntő tud lenni. És nem csak zenész
leszármazottak esetében van így. Ma is van Nemes Lászlónak olyan tizenéves
tanítványa, akit közelmúltbeli találkozására Pápa város érdeklődőivel
magával hozott, az általa is szeretett Pápai Pedagógus Művelődési
Házba, aki neki köszönhetően már másodéves korában a hatodévesek anyagát
játssza, és egy jó zenetanár mellett megtanult dalolni a csellóján – szárnyal.
Nemes László
maga is példa rá, hogy nem kellenek feltétlenül zenész felmenők, az ő
családjában se volt ez így, az egyik földműves, a másik munkáscsalád volt.
Papok előfordultak a tágabb családban, egyiküktől egy harmónium is
származott, de hozzájuk a hangszerek a családba egyébként is különös módon jutottak.
Így egy hegedű az öccséhez. Nemes László csellótanár a hangszeréhez –
amelyiken játszani kezdett, a zeneiskolaihoz, az éppen induló csellószaknak
köszönhetően jutott. A hegedűt akkor még jobban el tudta volna
képzelni magának, de csak cselló volt. Még később is jobban szerette volna
a hegedűt, mert a csellót az első években édesanyja kellett, hogy
vigye helyette a zeneiskoláig és haza. Aztán saját hangszerként már egy
ösztöndíja összegéből, mert nem lett volna pénzük rá másképp, nem volt
kérdéses, hogy csellót vesz. Gyerekkora a második világháború idejére esik, az 50-es
években már csellót tanít.
Nemes László, ha
telefonál, mindig érdeklődik, kérdez, felveszi a szálakat. Ezért jó vele együtt
lenni is, jó a társaságában lenni. Nagypolgári biztonság (érdekes, hogy a
jelző így kívánkozik ki belőlem, s hagyom így ezt a képtelenséget
szociológus létemre is, mert a szó „nagy” előtag nélkül nem elég
hangsúlyos, és biztosan nem véletlenül jött elő így belőlem),
maradéktalan figyelem, reakció és gyönyörű gesztusok jutnak annak, akit
elfogad. Máig ő a segítőkész, és nem őt segítik, nem ő vár
segítségre.
Az ominózus telefonbeszélgetésben
szóba hozza a feleségét, aki megint indul a lányukhoz Svájcba, a nagymama lesz
a gyerekekkel. Nemes László, ha a felesége elutazik, azért gondolja, hogy akkor
most mindenre több ideje lesz, ilyenkor a maga dolgainak az összeszedésére
gondol, amire biztatom, amikor pedig a felesége megjön, akkor azért gondolja. Magára
sose lenne ideje-figyelme, ezért a biztatás. Ő folytonos
tevékenység-tömegben létezik, többségében másokért valóan. Elsők – a családon
kívül – a tanítványai. Ettől a megállni–nem–tudástól fordulna vissza
menten a jó öreg kaszás is, hiába gondolt volna már jönni érte.
Ha önmagában azt
nézem, mennyi idő, hogy ismerőseit ellátja hangversenyjegyekkel! De minden
bevásárlást ő végez. A kertről ő gondoskodik. Nem elég, hogy
bejár a zeneiskolába csellista tanítványaihoz, együtt gyakorol velük, szervez,
amire fontosnak tartja, máig is. Mint élete derekán, amikor ebben is lett
gyakorlata, amíg a Budafoki Művelődési Házat is ő igazgatta. Fontos
volt ez a még fiatalokból álló elődzenekarnak, amivel világot is jártak,
de az volt a később belőlük létrejövő Dohnányi Zenekarnak is!
Most éppen a Nádasdy Kálmán Művészeti Iskola 50. évfordulóját készíti
elő, 2020-ban lesz a jubileum. És 2019-ben a pápaiak is megünnepelhetik,
hogy Nemes László 1955-ben kezdett el a pápai zeneiskolában csellót tanítani. A
65. éves tanári jubileuma alkalmából Pápán, egy esten mesél a pályájáról, az
életéről, családjáról. Mert mindenben a pápai éveire szokott hivatkozni.
Mert mi is az, ami nem az ember gyerekkorában dőlne el, alapozódna meg?
Hogy mit jelent
egy budafoki Nádasdy Kálmán Művészeti Iskola évfordulója szervezésben?
Nemes Lászlónak még azt is, úgy tartja, úgy lesz az sokatmondó, ha az onnan
kikerülő művészek mind felsorolásra kerülnek. Már meg is van a
címlistája az iskolából kikerülő művészekről, már „csak”
pontosítania kell. Köztük nem egy a Liszt-díjas.
De, hogy mit tud
a szervezésről és a motiválásról, álljon példának a pápai útja
előkészítése. Amikor három hónappal jártunk a pápai út előtt,
kiválasztotta a csellista tanítványait, és a darabokat is, amiket gyakorolni
kezdtek, és hogy plusz kedvet csináljon nekik hozzá, a Czifra-versenyre is
készülni kezdtek ezekkel a művekkel, ami két héttel a pápai utazás ellőttre
időzítődik.
Az utazás
összeforrasztja a mestert és tanítványt. Nemes László tudja, mit jelentett az
ő Budafoki Ifjúsági Zenekarának, hogy Fertődre mehettek nyaranta
táborba. És ez a már akkortól datálható lehetőség máig megvan. Kell,
tartja róla, mert az utazás, együttlét, tábor, közös fellépés erősíti a
zenekart, az élmény a zene melletti kitartást. És ez igaz akkor is, ha most
például egyik tanítványa elhagyja és képzőművész lett, mert mit lehet
tenni, ha valakinek kétféle talentumból is jutott, jó csellista, és felvételt
nyert a Képzőművészeti Egyetemre.
A
Czifra-versenyen gondolkodtam, amikor megszólalt a – nálam bizonyos munkák
mellett mindig szóló Bartók rádióban – Mácsai János, kedvenc műsoromban. A
Kritikus füllel kezdődött, és
éppen egy Czifra-lemezt mutatott be Belinszky Annával és Újházi Lászlóval.
Valamennyien Czifra nagyságát méltatták, a virtuozitását tartva a legkisebb
erényének – mennyire érthető ez 2019-ben! –, a szabadságát, az
öntörvényűségét mindenek fölé emelve. Pedig mondták, hogy a billentése
finomsága is egyedülálló, és bizonyos darabjaiban a bárzongorista is – és
milyen jó ez! – mondta Mácsai János – érezhető.
Én is így vagyok
Nemes Lászlóval, tudom árnyalni a fontosabb mögötte állók között a még
fontosabbak mellett állókat. Az, hogy csellista volt, zenekarokban játszott,
karmesterkedett, hogy tanítványok jöttek ki a keze alól, ez egy tisztességes
zenetanári pálya. De hogy Budafokon része van egy Művészeti Iskola
létrehozásában, hogy a Budafoki Dohnányi Zenekar alakulás-történetébe beleírta
magát, ez már közelíti szakmai történetét. Pedig szólni kell a művészeti
iskola modell megteremtéséről, hogy a zenei mintájára kialakul az alapfokú
művészeti oktatás, ami nevéhez kötődik. De a zeneiskolák ügyének
rendezéséről is említést kell tenni, mert neki köszönhető, hogy a
magyar közoktatás rendszerében intézményi besorolásuk lesz. A Magyar
Zeneiskolák Szövetségének elnökeként ezt az ügyet minden fórumon képviselte.
Neki
köszönhető, hogy az országban a művészeti iskolák közül az elsők
között kapta meg 2018-ban a Magyar Örökség díjat a Budafoki Nádasdy Kálmán
Alapfokú Művészeti Iskola és Általános iskola. Személyesen neki szóló kitüntetései
– melyek közül álljon itt néhány – jól jelzik elismertségét: 1979-ben Budapesti
Művészeti díjat kapott, Kerületi díszpolgár lett 1996-ban, Budapestért-díjat
kapott 1999-ben, 2014-ben Eötvös-díjjal tüntették ki.
Életének egy
olyan vonulata is van, amiket úgy említ, hogy ezekbe úgy ugrott bele, hogy vakmerőség
kellett hozzá. Részt vett például a kamarazenekarával a Bécsben rendezett
ifjúsági világversenyen 1984-ben, majd a következő évben, már szimfonikus
zenekarral az Európai Ifjúsági Zenekari fesztiválon, és szerepeltek annak záró koncertjén
Münchenben, az olimpiai csarnokban. De az igazi vakmerőség – ma már Nemes
László is bevallja – az 1995-ös Európai Ifjúsági Zenekar magyarországi
fesztiválja megrendezéséhez kellett, ahol 370 zenekar 11 ezer résztvevővel
érkezett keletről és nyugatról.
A szimfonikus zenekarrá
alakulásuk az Európai Fesztivált megelőző partneriskolájuk zenekara
hatásának köszönhető. Testvériskolájuknak Bidefeldében szimfonikus zenekara
volt, őket is szimfonikusokként várták, így megalakították a szimfonikus
zenekart. Nemes László szerint nem volt nehéz, mert akkor már jó néhány
zeneakadémista is került ki a tanítványaik közül, és ők szívesen jártak
vissza a zenekarba.
Ilyen Nemes
László élete. Ilyen egymásba érően alakulnak benne a dolgok, amik jobbnál
jobbak. Talán ezért is, hogy ő sose az érdemeiről beszél, mindig
egyfajta szerencséről. Például, hogy ’86-tól átlépték a kerület határait, mert
megörökölték a Közalkalmazotti Szakszervezet zenekara bejáratott
koncert-sorozatát a Városháza dísztermében, és még kottáikat örökölték. Ezért,
hogy 1988-tól, már Dohnányi névvel rendszeressé váltak zenekari hangversenyeik,
nem csak a Városházán, de a Zeneakadémián is. És zenekarukat támogatta évi 500
ezer forinttal a Budapest Bank, és abban az időben kezdődött meg a
gyári patronálás, például első hanglemezüket finanszírozta a Gyufagyár, de
támogatta őket a Budacolor is. A kertészeti kutatónak köszönhették, hogy a
Fertődi kastélyban nyaranta táboroztak és koncerteztek. Máig is vannak
patronálói a Budafoki Dohnányi Zenekarnak, és ezekkel a patrónusokkal Nemes
László tartja a kapcsolatot.
A Pápán tartott
születésnapi köszöntés emlékezetes része volt Nemes László tanítványainak
hangversenye az általa 50 éve alapított XXII. kerületi Nádasdy Kálmán
Művészeti Iskolából. A képen Márkus Luca és Simon Áron, zongorán kísért
Kubinyi Zsuzsanna tanár. Fotó: Laskovics Márió
Mikor? Kérdezhetnénk,
ha reggel megy az iskolába, valami adminisztrációs ügy mindig adódik.
Kettőtől a zeneiskolában van a csellistáival. Ha a Dohnányi
Zenekarnak koncertje van – és mennyi volt a Jubileumi évben 2018-ban, és azóta
is –, Nemes László ott van és hallgatja. És ezek a koncertek kevés kivétellel a
Müpa-ban, a Zeneakadémián, Budapest középpontjában vannak, ő pedig, mint
már kiderült, külső kerületében, Budafokon él. Művészeti tanácsadója
a zenekarnak, már csak ezért is ott kell lennie. Ott van.
Az iskolában
találkozunk, az egyik hangszeres teremben ülünk le beszélgetésre. Rögzítem. De
mikor nem kellene őt rögzíteni? Felfelé a lépcsőn végigmutatja a
fotókat, ünnepek, versenyek, itt a tanárok az érdekesek, ott a tanítványok,
átvisz az iskolából a művelődési házba, átjárás van a kettő
között, a művelődési ház ugyanolyan vonzó, ötlettel és múlttal teli,
mint az iskola. Amikor lebontotta az áruházlánc a szinte újonnan épült iskolát,
megépítette az ország egyik legkorszerűbb épületegyüttesét Budafokon. A
hosszú épületben egymást követi a három intézmény, a Nádasdy Kálmán
Művészeti Iskola, a Művelődési Ház és a Sportház. És Budafokról
Budapest centruma elérhető egy órán belül még busszal is, és hátránya
mellett ez milyen előny! Budafokot nem a kultúrában teljesíthető
színvonala különbözteti meg a főváros-közepi legjobbtól. Csak a csendes,
jó fekvésű házai, amilyenben Nemes László is lakik. Feleségével, és egyik
unokájával. És Lóri papagájjal, aki belekiabál, ha Laci telefonon beszél.
__________
Mátyus Aliz író,
szociológus, a Szélesvíz, Pápa város folyóiratának főszerkesztője.
Írásáénak első megjelenése: Szélesvíz - Pápa város folyóirata 2019. VI/2.
Az illusztrációk
forrása: Nemes
László csellótanárt, karmestert köszöntötték Pápán ...
(https://www.veol.hu › kozelet
› helyi-kozelet › eletpalya-a-zeneoktatasert-..)
Függelék: