Az 1986-ban megjelent könyv új,
második, bővített, javított kiadását a Flaccus
kiadó nyújtja az olvasóknak: énektanároknak, karvezetőknek,
zenepedagógusoknak, illetve tágabban a kórusművészet iránt
érdeklődőknek. Az alábbiakban Bárdos Lajos ajánlását és Mindszenty
Zsuzsánna előszavát olvashatjuk. A kötet a Flaccus
kiadó könyvesboltjában (Budapest, VIII., Vas utca
19.), illetve közvetlenül a kiadótól rendelve kedvezményesen megvásárolható.
Mohayné Katanics
Mária
Ajánlás
A mű Kodály leggyakrabban
énekelt egyneműkaraiból 18-at válogat össze, hogy azokról részletes
elemzést és a betanításukhoz, valamint előadásukhoz gyakorlati tanácsokat
adjon.
Az elemzés rendkívül alapos.
Szinte hangról hangra magyarázza a zenei nyelvezetet, egyben rávilágítva a
mű egészének szerkezetére is. De nem elégszik meg a zeneelméleti
taglalással. Ami az élő zene szempontjából sokkal fontosabb: kimutatja,
hogy az egyes zenei elemeknek milyen eszmei, érzelmi funkciójuk van. Hiszen a
vokális zenében a hangok nem önmagukért állnak, hanem valamely érzelem,
hangulat, leírás, tájfestés, elbeszélés stb. kifejezésének szolgálatában. Mivel
pedig napjaink technicista kórus-előadásaiban éppen ez a szempont
alig-alig jut szóhoz, annál fontosabb, hogy Katanics
Mária műve ezt teszi az első helyre.
Az elemző leíráson túl
lényeges érdeme a könyvnek, hogy egyfelől a nehézségek megoldására,
másfelől az eszmei, hangulati célok elérésére kitűnő gyakorlati
tanácsokat is ad a karvezetőnek. Világosan magyarázó szöveggel és ötletes,
szemléletes ábrákkal éri el ezt az igazi kórusmunka szempontjából annyira elsődleges
célt.
Külön gazdag ajándékot kapunk a
könyv végére illesztett fejezetben: A gyermek világa a Kodály-kórusokban. Itt a
művek legmélyére látva mutatja ki a szerző, hogy Kodály mennyire
ismeri a gyermek lélektanát, egész gondolati, érzelmi világát, és miként tud
ennek zenei kifejezést adni mint az előadó
gyermek, mind a hallgató felnőtt őszinte örömére, művészi
gyönyörűségére.
Megemlítem még, hogy – ahol erre
alkalom van – a könyv a kórusmű alapjául szolgáló népszokást is ismerteti.
Így az ezektől távol élő (városi) gyermek is sokkal közelebb kerül a
kompozíció lelkéhez, mintha annak csak ritmusait és hangjai tanulná meg.
A könyvbe bele nem írt de belőle sugárzó értéke az is, hogy az onnan
tanultakat a karvezető – ha csak egy kevés befogadó érzéke van – más
művek előadásában is hasznosíthatja. A mű címén túl szinte
megérdemelné „A
karvezető-képzés vezérkönyve” titulust is.
A kézirat egy igen nagy
gyakorlattal és sikerekkel rendelkező pedagógus, ugyanakkor édesanyai
mivoltában is a gyermeket tökéletesen ismerő személyiség műve.
Nagybecsű ajándék a zenepedagógia, és azon keresztül a magyar társadalom
számára.
Kívánatos a műnek minél
előbbi, minél nagyobb példányszámban történő és minél jobban
propagált megjelentetése.
Bárdos
Lajos (1985)
Előszó
a második kiadáshoz
Mohayné Katanics
Mária karnagy, zenetanár írásait, műelemzéseit, a múlt század nyolcvanas
éveiben született Válogatás Kodály kórusműveiből (Tankönyvkiadó, Budapest, 1986) c. kötetének új kiadását
tarthatja kezében a Tisztelt Olvasó.
A könyv érdekességét az adja, ami
kérdésként is felmerülhet: vajon miért fontos ezt a könyvet több mint három
évtized után újra kiadni? A XXI. század második évtizedének végén egy a maihoz
viszonyítva máshogyan működő világba pillanthatunk bele a Kodály
művek elemzése során. Ezekből az írásokból egy másfajta kor és
életszemlélet, a gyerekkarok esetében egy másfajta gyermek képe rajzolódik ki.
Ma talán nehéz elképzelni, hogy volt idő, mikor az emberek még nem
ismerték a mobiltelefont, a számítógépet, az internetet, ritkán néztek TV-t,
viszont szívesen énekeltek. A gyerekek körjátékokat játszottak, fogékonyak
voltak a mesére, a felnőttek által szóban közvetített ismeretekre. Ahhoz,
hogy igazán megértsük ennek a kötetnek a világát, mondanivalóját, feltétlenül többet
kell tudnunk Mohayné Katanics
Mária egyszeri és megismételhetetlen művészetéről,
egyéniségéről, jelenlétéről a XX. század különleges kultúrtörténeti
időszakában.
Nagy változásokkal, reményekkel
teli fejlődő korszak volt ez a magyar zenei életben. Bartók Béla és
Kodály Zoltán egyértelműen meghatározta a követendő irányt, amelyet
nagy tehetségű zeneszerzők, előadóművészek, zenepedagógusok
követhettek és saját szuverén tehetségük, művészi egyéniségük
kibontakoztatásával a magyar kultúra javára fordíthattak. Ebben az
időszakban született meg Kodály zenei nevelési koncepciója alapján a
magyar iskolai ének-zene oktatás reformja is. Ezzel egyidejűleg az
ifjúsági és a felnőtt karéneklés is egyre szebb magaslatokat ért el.
Mohayné Katanics
Mária tanárként, karvezetőként az ötvenes évektől kezdve
következetesen a kodályi úton haladt. Hitelességét az adta, hogy fiatal korától
kezdve olyan kiváló tanároktól, elhivatott mesterektől tanulhatott, mint
Baján – a szülővárosában – Gajdán Mária Olga nővér, az ő keze alatt
énekelve szerezte első nagy kórusélményeit. A Zeneakadémiára kerülve
többek között Kodály Zoltán, Bárdos Lajos, Vásárhelyi Zoltán, Ádám Jenő, Horusitzky Zoltán tanították, később Lajtha László
irányítása alatt gyűjthetett népzenét. Énekelt a Forrai Miklós által
vezetett Budapesti Kórusban, a Mátyás templom kórusában pedig Bárdos Lajostól –
aki emberként és karnagyként is nagyhatású példaképe volt – leste el a
kórusvezetés mesterségének és művészetének fogásait.
Karvezetői pályája a cinkotai tanítóképzőben indult, 1959-től a
Szilágyi Erzsébet Gimnáziumban tanított, itt Sztojanovits
Adrienn utódaként Kodály és Bárdos személyes jelenlétében is vezényelt.
Ebből a gimnáziumból nőtt ki a hatvanas évek elején a legendás
Szilágyi Erzsébet Nőikar. Nemzetközi kórusversenyeken elért
győzelmekkel, rádió- és lemezfelvételekkel, kortárs szerzők
ősbemutatóival, és mindenek előtt
felejthetetlen koncertek sorozatával a következő mintegy ötven év egyik
legmeghatározóbb kórusává váltak.
Eközben énektanárként,
vendégkarnagyként, karvezetés tanárként nemzedékeket nevelt a zene szeretetére,
és magas szintű művelésére. Minden pillanatban lehetett tőle
tanulni, de soha egyetlen pillanatra sem lehetett őt utánozni, mert
annyira egyéni volt minden megnyilvánulása, a szuggesztivitása, az
érzékenysége. Széles skálán mozgó érzelmeiből, tudásából,
igényességéből, a kórusvezetés és nevelés területén szerzett hatalmas
tapasztalatából mindig lehetett meríteni.
Amikor a Kodály művek
elemzését kezünkbe vesszük, nem száraz tudományos munkával találjuk magunkat
szembe. A szerző, Mohayné Katanics
Mária saját tanári és kórusvezetői munkájának tapasztalataira támaszkodik.
Ez adja a könyv hitelességét, a különlegességét pedig az, hogy mer és tud
érzelmi oldalról közelíteni a kórusművekhez, ugyanakkor hihetetlenül
praktikus karvezetői tanácsokat ad a betanításukhoz és a vezénylésükhöz
egyaránt. Figyelmet szentel a legapróbb részleteknek, a néprajzi, történelmi,
irodalmi párhuzamoknak is. Minden mondatában igényes, világos, adott esetben
tudományos, emellett sokszor humoros is tud lenni. Pontosan érzi, hogy mire van
szüksége egy kórus vezetőjének ahhoz, hogy ezeket az elemzéseket elolvasva
új dimenzióban lássa Kodály kórusműveit.
Személyes tapasztalataim alapján
is feltétlenül ajánlom a kötetet minden énektanárnak, karvezetőnek. Az
ELTE Zenei tanszékén eltöltött harminchárom évem alatt – melyből tizenkét
évig közvetlen közelről kollégaként csodálhattam Mohayné
Katanics Mária művészetét –, ha a tanításban
Kodály egyneműkar került elő, mindig segítségül hívtam a most újra
kiadásra kerülő könyv elemzéseit. Kikerülhetetlenül fontos szakirodalom,
élvezetes, elgondolkodtató olvasmány, igényes munkára inspiráló, kiváló
segítség minden kórusvezető számára, és egyben a XX. század
kórusművészetének fontos kultúrtörténeti munkája is.
Dr.
Mindszenty Zsuzsánna
karnagy, a KÓTA elnöke
(2018)