DR.
RÉZ LÓRÁNT
Egy pedagógiai kutatás keresztmetszete a művészi személyiség
nevelésének lehetőségeiről
Doktori
fokozatszerzésem után három évvel kellő távolságból és rálátással osztom meg
Önökkel - zenepedagógiai körökben - kutatásom eredményeit. Ezek az eredmények egyben
művészi és pedagógiai hitvallásommá váltak, melyek megnyilvánulnak
pedagógiai nézeteim, pedagógiai stratégiáim megváltozásában. A munka minden
percében örömmel töltött el az a felfedezés, melyet a könyvek birodalmában
tettem. Írásomban visszatekintek erre a kalandra, mely a gazdasági világválság
évei alatt kiemelt a hétköznapokból. Szeretném Önök elé tárni tapasztalataim
gazadag tárházát, mely segítséget nyújthat azoknak a kollégáknak, akik hozzám
hasonlóan kérdésfeltevések kíséretében végzik pedagógiai munkájukat, és talán azoknak
is akik kedvet éreznek a doktori fokozat megszerzéshez. Kutatásomban a
művészi személyiséggé válás nevelési eszközeit gyűjtöttem össze,
valamint a művész közvetítővé válását - a zenei- és az emberi szféra
között - a zenélés alkotó és interpretáló folyamatában.
Cikkemmel
válaszolok azoknak a Kollégáimnak, akik a doktoriskola elkezdésekor ezt a
találó kérdést intézték felém: „Ha ledoktorálsz, szerinted jobb tanár leszel?” Azt
tudom válaszolni, amit útravalóul adok hallgatóimnak a Miskolci Egyetem Bartók
Béla Zeneművészeti Intézetében tanulóknak Zenepszichológia és Gyakorlásmódszertan
órán. Az intelem így hangzik: „A tanári pályán hazánkban csak fölfelé érdemes
menekülni! Miért? Mert: „Alattad a föld, feletted az ég, benned a létra.” (Weöres) Mit jelent ez? Megmagyarázom. Az
új elméleti ismeretek szerzése és beépítése zeneóráinkba megóv minket a tanári
kiégéstől, az elfásulástól, a tanári hibáktól, a kudarcoktól, ellenben ez
a folyamatos tanulás megajándékoz minket a sikerélménnyel tele és hálás-,
boldog növendékekkel, akiknek kíséretében élhetjük pályánk dolgos hétköznapjait.
Rövid intermezzo után lássuk a száraz adatokat.
Doktori
tevékenységem 2006 nyarán indult felvételi vizsgával az Eötvös Loránd
Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Karán a
Neveléstudományi Doktori Iskolában. Munka mellett tíz hosszú évem a Kazinczi
utcában telt. Ez idő alatt magával ragadó egyéniségekkel találkoztam tanáraim
és hallgatótársaim személyében, valamint elméleti ismeretekre tettem szert a pedagógiai
téren. Három év doktoriskolai tanulás következett. Sikeresen zárt féléveim és
második középfokú nyelvvizsgám dokumentumának bemutatása után kérvényeztem a doktori
eljárást. Amikor kellőképpen felkészültnek éreztem magam, s világosan
láttam, hogy mit szeretnék feltárni kezdődött a felkészülés a doktori
szigorlatra és maga a kutató munka. 2014-ben sikerült benyújtanom bírálatra az
elkészült írást. Doktori értekezésem „Az intézményes orgonaoktatás
Magyarországon 1832-től” címet viseli. Témavezetőm dr. Szabolcs Éva PhD
egyetemi tanár volt. Tézisem a Pedagógiatörténeti PhD-Program keretében került
nyilvános vitára, melynek vezetője és elnöke dr. Németh András CSc
egyetemi tanár volt. Bírálóim dr. Szabadi Magdolna és dr. Bodnár Gábor voltak.
Szeretettel és tisztelettel köszönöm meg minden kedves tanáromnak, bírálómnak
munkáját, mellyel hozzájárultak doktori fokozatszerzésemhez. A következő
fejezetekben olvasható disszertációm rövidített és átdolgozott változata, mely
a tézis füzet anyagának tekinthető.
„Az intézményes
orgonaoktatás Magyarországon 1832-től” c. doktori disszertációm a
magyarországi orgona pedagógia történetét kíséri végig, a pedagógiai
célkitűzésekre és módszerek változásaira irányítja a figyelmet. A bevezetésként a szakirodalomra alapozva
felvázolom az orgonamuzsika szellemiségéből fakadó művészi üzenetet,
ezt követően a művésztanári életutakat ismertetem, végül az
orgonatanárok pedagógiai elveit és pedagógiai eszközeit mutatom be. A három
különböző, de mégis összefonódó tematikus egységben új művésznevelési
irányelvek kerültek felszínre, melyet később részletesebben ismertetek.
A
disszertáció mottója Szőnyi
Erzsébettől származik: „A
jó tanítás titkát egy-egy jó tanár egyéniségének elemzésével kellene
megfejteni. Hátha ezen keresztül példájukat is követnék.” Szőnyi Erzsébet (Michel,
1974. 10. o.) Szőnyi felvetése
rámutat a feltáratlan terület fontosságágára és időszerűségére.
Előrevetíti azt az elgondolást, miszerint a pedagógus egész lényével,
személyiség struktúrájának összességével nevel, példát mutat, felkelti a tanuló
érdeklődését az ismeretlen tudásanyag iránt. Szőnyi Erzsébet „a jó pedagógus egyéniség”
attitűdrendszerének kutatására irányuló buzdítása bátorított az
orgonaművész neveléssel kapcsolatos nevelési elvek és módszerek
feltárására. Kutatásomban az orgonapedagógia művészneveléssel kapcsolatos
sajátos személyiségfejlesztő stratégiáira fókuszálok.
A pedagógiai kutatásom célja, hogy a
zeneművészet-, ezen belül az orgonaművész képzés területén „új
ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével hozzájáruljak az
oktatási tevékenység eredményességéhez.” (Falus,
2004. 9. o.) Kutatásom alapkutatásnak minősül, melynek definíciója a
következő: „Az alapkutatás elsődleges célja az új ismeretek szerzése
a meglévő elméletek módosítása a továbbfejlesztés érdekében. Nem feltétlen
cél az eredmények gyakorlati alkalmazása aktuális problémákra. Az erkölcsi
fejlődés fő fázisainak meghatározása, a kognitív oktatási célok
rendszerének kidolgozása, a pedagógiai gondolkodás, döntéshozatal fő
típusainak kimutatása mind-mind alapkutatások segítségével érhető el.” (Falus, 2004. 28. o.)
A
magyarországi orgonaművészet oktatása két jelentős zeneszerző
munkásságán nyugszik. Az egyik pillér Johann
Sebastian Bach, a másik pillér Liszt
Ferenc. A disszertációban végigkísérem a XIX. század végétől
napjainkig a magyarországi orgonaművész képzés különböző szakaszainak
módszereit és célkitűzéseit. Liszt
Ferenc zenefilozófiai és pedagógiai szemlélete mély nyomot hagyott a hazai
művészképzés eszmerendszerében. Ezt a hagyományt őrzi és ápolja a
nevét viselő intézmény, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem. (A
disszertáció folyamán az intézményt rövid, köztudott nevén: Zeneakadémia néven
említem.)
A
disszertáció első részét a művészetfilozófiai, teológiai,
pszichológiai kutatás részleteit tartalmazó fejezetek képezik. Ezt követi az
orgonamódszertannal foglalkozó második egység. A különböző didaktikai
tartalmú fejezetekben tárgyalt kérdéseket az interjú szemelvényekkel, a
művésztanárok fontos gondolataival támasztom alá. A harmadik részben
pedagógiatörténeti áttekintést olvashatunk, melyben kibontakozik a Zeneakadémia
különböző korszakaiban tevékenykedő orgonatanárainak pedagógiai
célkitűzései, melyek az általuk szerkesztett tanmenetekben jelennek meg. A
tanmenetek bemutatásával a pedagógiai- és művészi célkitűzések változásait
állapítom meg.
A
kutatás a zenei nevelés legmagasabb fokára, a művészképzésre, és annak nevelési
célkitűzéseire fókuszál. A pedagógiai problémák az egyéni képzés miatt
sokszínűek, okai három tényezőre vezethetők vissza: az egyetemi
hallgatók életkori sajátosságaira, szakmai felkészültségére és az
iskolarendszerű képzés konstellációjára. Az egyetemi évek feladata a
művészi kifejezőkészség-, és az interpretációhoz szükséges képességek
kialakítása vagy fejlesztése. A gyakorlatban két fő művészi
kifejezésforma jelenik meg: az
interpretáció és az improvizáció.
Az intézmény fennállása óta művészi kifejezésformák tanítása téren is
történtek változások. Bebizonyosodott, hogy interpretáció és az improvizáció
kapcsolata elválaszthatatlan és egymást kiegészítő zenei tevékenység.
Az interpretációban rejlő
nehézségek több tényezőből tevődhetnek össze. Az interpretáló
orgonaművész olyan műveket ad elő, amit már korábban megalkotott
a zeneszerző, sokszor több évszázad választja el a szerzőt a mű
előadójától. Az előadóművész nem saját szerzeményét mutatja be,
tehát nem saját én-világából született a mű. Logikailag ebből az
következik, hogy a hiteles, művészi tolmácsolás érdekében én-világát kell
hasonlóvá tenni az előadásra szánt mű korszelleméhez, a zene szerzőjének
lelki alkatához, a mű keletkezésekor átélt pillanatnyi lelkiállapotához.
Ezt a művészi igényt összefoglalóan „történelmi hallásnak” nevezi a
szakirodalom. Ha az előadó megismeri a mű eszmei-, filozófiai
tartalmát, és beleérző képességével közel kerül az alkotóhoz akkor a mű
mélyebb jelentésrétegeit közelíti meg.
A
másik művészi kifejezésforma - az improvizatív készség - fejlesztésekor a
művészjelölt belekóstol a zeneszerzői alkotás folyamatába; abban a
pillanatban zeneszerzővé válik, érzéseit, hangulatait, gondolatait zenében
fogalmazza meg. Az élmény átélése után az interpretáció folyamatában is fel
tudja idézni az improvizáció élményét, metódusát.
Ehhez
a bonyolult lelki fejlődés kialakításához járul hozzá a művészjelölt
vezetője, a Mestere. A disszertáció tehát arra a bonyolult problémára
keresi a választ, hogy a pedagógiai folyamatban a tanár milyen eszközökkel és
mennyiben járul hozzá a műalkotás és az előadóművész között feszülő
nehézségek leküzdésében.
A
művészi interpretációhoz kapcsolódó kérdések feltevése előtt
definiálnuk kell az alapvető művészetfilozófiai irányelveket és
ideákat. Pl.: Mi a művészet? Ki a
művész? Mi a művészet szerepe a világban? Mi a művészet célja? Kérdésfeltevésünk
után a megválaszolásához vezető út feltérképezése szükséges a
művészetfilozófiai, művészetpedagógiai, esztétikai szakirodalom
elemzésével, és a művészek, művésztanárok életútjának feltárásával.
Kutatásomban különböző művésznevelési kérdések merültek fel: Mi motiválja a művészi személyiséggé
válást? A művésztanár milyen
pedagógiai eszközökkel segíti növendékét a művésszé válás folyamatában?
Hogyan fejleszti személyiségét arra a fokra, hogy a műalkotás hiteles
tolmácsolójává váljon?
A disszertáció kutatási
módszerei
Bevezető gondolataim és
kérdésfeltevéseim után bemutatom dolgozatom kutatási módszereit. Művészi
tevékenységem és pedagógiai munkám során számtalan homályos érzés és kérdés
merült fel bennem a pedagógia és zene titkaival kapcsolatban. Amikor elkezdtem
kutató tevékenységemet a kutatás tárgyát, a művészetet és a hozzá
kötődő pedagógiai folyamatot világosan láttam, úgy éreztem, hogy a pedagógiai
nevelő munka mellett ugyanolyan erővel hat a tanuló
személyiségfejlődésére a műalkotással való folyamatos érintkezés, és a
művészeti tevékenység. Kutatásom tárgya és kérdésfeltevéseim nehezen
mérhetők és bizonyíthatók természettudományos egzaktsággal. A
művésznevelésben rejlő pedagógiai jelenségek összetettebbek, mint a
természettudományban vizsgált jelenségek. Naturalista kutatói felfogásom a
kvalitatív kutatói metodológiát követi, mely inkább feltáró, összegző
jellegű. (Falus, 2004. 11-12. o.)
A
kultúrtörténeti ismeretszerzéssel párhuzamosan felkutattam pedagógiatörténeti
forrásokat. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem orgona tanszakának
történetét Solymosi Ferenc egyetemei
jegyzetére alapozom. A bachi- és a liszti pedagógia forrásai mellett
módszertani és nevelési szempontból fontos dokumentum Lehotka Gábor nevéhez fűződő első magyarországi
orgonapedagógiával foglalkozó munka, melynek részletei szintén megjelennek a
disszertációban. A történeti kutatás részeként általános pedagógiai,
művészetpedagógiai és művészetelméletei szakirodalom is feldolgozásra
került. Minden számomra fontos szakirodalmi részletet kijegyzeteltem s
tematikusan rendszereztem.
Mindezen
információk birtokában döntöttem el, hogy mintavételemet a felsőoktatás
területéről, a művészképző intézmények munkájából veszem.
Megállapítottam, hogy ha a hazánkban tevékenykedő művészképző
mesterek tanári és művészi életútja felől közelítek kutatásom
tárgyához, akkor teljes képet kapok a hazai orgonaoktatásról és nem kell az
alap és középfokú oktatást felölelő kutatást végeznem.
Elhatároztam,
hogy a zeneművészeti főiskolán tanító mind a kilenc mesterrel külön
interjút készítek. Az interjú készítés szabályait és elveit Irving Seidman:„Az interjú, mint
kvalitatív kutatási módszer”- című könyvéből ismertem meg és
módszereit alkalmaztam. Az interjúfajták közül a narratív-, tematikusan fókuszált
interjúfajtát választottam. A felvételek elkészítéséhez egy kisméretű
diktafont használtam. A beszélgetések átlagosan 45-50 percet vettek igénybe. Az
interjúk helyszínét és időpontját mindig interjúalanyaim határozták meg,
ezzel a gesztussal is igyekeztem az interjúk kötetlen, bizalmas és inspiratív
jellegét fokozni. Minden interjúalanyom készségesen válaszolt feltett
kérdéseimre s azt tapasztaltam, hogy szívesen elevenítik fel művészi és
tanári pályájuk fő mozzanatait.
Az
interjút kronológiai sorrendben, biográfikusan építettem fel. A kisgyermekkor
zenei élményei után zenei tanulmányaikról kérdeztem interjúalanyaimat. A
tanulmányok ismertetésekor tanáraik munkájáról, zenei és pedagógiai
módszereiről is beszámoltak. A tanulóéveket a zeneiskolától a középiskolán
át a zeneakadémiai élményekig kísértük végig. Az egyetemi évekre tehető
első művészi szárnybontogatás után a diploma megszerzését követő
évek megbeszélésére került sor. Interjúalanyaimnak már ezekben az években
pedagógiai munkájuk is elindult művészi pályájukkal párhuzamosan.
Ebből az életszakaszból merítve művészi és művészet-pedagógiai
módszereikről és tapasztalataikról kérdeztem őket.
A narratív-, tematikusan fókuszált interjúk
tág teret adtak az egyéni tapasztalatok, gondolatok megfogalmazására, felszínre
törésére. Pedagógiai tapasztalataikat összefoglalva főként
művésznevelési problémákat, nézeteket és művészetfilozófiai eszméket
fogalmaztak meg, melyek a művésznevelés mélyebb rétegeibe nyújtanak
bepillantást.
Összefüggés
feltáró disszertációmmal, az orgonaművészetnek a történelmen átívelő művészetfilozófiai
eszeméinek ismertetésével, a művésznevelés céljának-, módszereinek
meghatározásával, a különböző művészetpedagógiai gondolkodások
bemutatásával s a zene lényegének megközelítésével szeretnék a művészi
kiteljesedés útján járó zenészeknek támpontot adni.
A
zenei rendszerek tartalmát és funkcióját, az orgonamuzsikában rejlő
metafizika és az ember személyiségére tett hatását, s ezen belül a nevelő
jellegét gyűjtöttem össze. Az alapok kikutatásának és lefektetésének
köszönhetően pedagógiai célkitűzéseim világossá váltak, pedagógiai
eszközeim pedig gyarapodtak. Szeretnék gondolatokat ébreszteni kollégáimban és
a szakmán belül művészetpedagógiai-, művésznevelési konferenciát,
vitát kezdeményezni, mellyel kitágulhat művészi horizontunk, s ezt
követően új kutatások indulhatnak el a nevelés-, és zenetudomány
különböző területein.
A
művészileg kiteljesedett alkotók életpályájuk folyamán szerzett
tapasztalataik és gondolataik azt a hipotézist erősítik meg, hogy a
művészet és azon belül a zene az ember feletti transzcendens szférák
leképeződése földi világunkban. A hangrezgések és a zenei rendszer szövete
az ember számára kozmikus dimenziókat nyit meg. Feltételezésem további
kutatások tárgyává válhat pozitivista mérések és kutatások metodológiájával. A
jövőben E. T. A. Hoffmann, Thomas
Mann, Hermann Hesse, Milan Kundera műveiben található a zene mélyebb
rétegeire tett utalások nyomán pl. Bach
és Messiaen orgonamuzsikájának kozmikus eredetére, a hangzások, a rezgések
az emberi testre és lélekre tett hatását vizsgálnám.
Disszertációm
összegzésében röviden bemutatom munkám szerkezeti felépítését és kutatási
eredményeim ismertetésekor a bevezetőben feltett kérdésekre válaszolok.
A
disszertációt három nagy egységre osztottam. Az első részben a keresztény
Európa teológiai, filozófiai, esztétikai, pszichológiai elméleteit vizsgáltam
meg abból a szempontból, hogy miként gondolkodtak a művészetről és a
zenéről őseink? Minek tekintették a zenét, és mi volt a funkciója? Az
ókor mitológiájától, a keresztény filozófián keresztül Szent Ágoston és Aquinói
Szent Tamás zenéről szóló gondolatain, a bachi teológián keresztül
eljutottam Gustav Jung, Rudolf Steiner
és Hamvas Béla természet, univerzum,
valóság, ember fogalmáig. Gondolatmenetem útvesztőjében Dante, Echart Mester, Goethe, Mann és Hesse
mutattak irányt.
Az
ember szükséglete az önkifejezéséből származó alkotás. Az ember megalkotja
mitológiáját, szimbólumait, szimbólumrendszereit, ilyen a nyelv, a zene és a
képzőművészeti alkotás. A zenélési folyamat közben olyan belső
utakat tesz meg a tudatával az ember, mely az őstudattalan (Jung), a belsőmag (Hamvas) felé viszi. A gondolatok,
érzések, indulatok körforgásán alapuló dinamizmust az alkotó ember átéli az
alkotás, a művészi teremtés pillanatában. Ez a folyamat minden esetben a
cselekvés, a zenélés formájában történik. A cselekvés mozzanata a megismerés
felé lendíti az alkotót, s a cselekvés és megismerésből fakadó dinamizmus
válik a művészi lét motorjává.
Ebbe a létformába vezeti be a pedagógus, a mester tanítványát. A szoros
interperszonális kapcsolat eredményeként a tanítvány mesterének életvitelébe,
munkájába kap bepillantást. A mester példa adása, mintája az, mely elvezeti a
növendéket saját művészi útjának megtalálásához, a művészi
önkifejezéshez. Ezt a pedagógiai jelenséget figyelhetjük meg Bach, Liszt és Thomán, majd a
későbbi orgonatanárok gyakorlatában is.
A
disszertáció második részében a bachi-liszti személyiséget és a két lángeleme
pedagógiáját a magyarországi mesterek pedagógiai, művészi gyakorlatával,
tapasztalataival hasonlítottam össze. Ebben az egységben orgonapedagógiai
módszereket, a tanár-diák kapcsolatban és az orgonamuzsikában rejlő
motivációs tényezőket sorakoztattam fel. Tehát arra kerestem a választ,
hogy a művésztanár milyen pedagógiai
eszközökkel segíti növendékét a művésszé válás folyamatában? Hogyan fejleszti személyiségét arra a fokra,
hogy a műalkotás hiteles tolmácsolójává váljon?
Az
interjúkban az egyéni sorsok, az egyéni tapasztalások és tudás az egyéni
történelem szövetéből bontakozik ki. Ezeket az ismereteket gyűjtöttem
össze, amelyeket röviden ismertetek: Egybehangzó vélemény, hogy a „szabad zenei
szárnyalás” (Király Csaba)
elengedhetetlen követelménye a technikai felkészültség. A technikai
felkészültséget a középiskolai évek alatt kell megszerezni, de a gyakorlat azt
bizonyítja, hogy csak kevés növendék képes a tökéletes technikai biztonság
elérésére. Az akadémiai évek alatt a zenei kifejezőkészséggel párhuzamban
alakul ki és mélyül el a technikai biztonság, valamint a művészi
igényű munka során a zenei elképzelés reprodukálásának eszköztára. Itt
néhány általánosan alkalmazott gyakorlási javaslatot találunk: az ujjrend
begyakorlása és rögzítése, valamint az idő kitágításával együtt járó
lassú, tévesztés nélküli gyakorlás.
A
tanítási órákat két alapvető módszer jellemzi: a magyarázat – zenei analízis – és a szemléltetés - tanári előjátszás. Új módszer a tanár-diák
szerepcsere (Fassang László).
A
művészjelöltek főtárgy órán kívül szakmai tudásukat a következő alkalmakon
gyarapítják:
-
a tanári átjárhatóság, mely lehetővé vált a Zeneakadémián és Debrecenben;
-
az előadások, melyeknek keretében a növendékek önállóan mutathatnak be
egy-egy témakört;
-
a hangversenyek;
-
a szakmai tanulmányutak alkalmával a történelmi hallás fejlődik;
-
a continuo játék, a kamarazene, az ellenpont, az organológiai kurzus, melyeken
a gyakorlati hangszeres tudás bővül.
A
technikai képzésen túl a művészképzésben megjelenik az előadáshoz
szükséges művészi képességek fejlesztése és a kifejezőeszközök
tudatossá tétele. A művészi személyiség kialakulásában a következő
tényezőket figyelhetjük meg. Pl.:
- az önkifejezési képesség,
-
a képzelet, a fantázia,
-
az esztétikai érzék,
-
belső intonáció,
-
a beleérző tehetség,
-
az összpontosítás technikái,
-
a történeti hallás.
Ezek
összessége a tanár és növendék közötti pedagógiai erőtérben, aktív interperszonális
kommunikáción és a cselekvésen alapuló orgonaórákon realizálódik. A
tanítási-tanulási folyamatban ezeknek a tényezőknek az együttes
érvényesülése van jelen.
Liszt
pedagógiájára látunk példákat oktatásunkban, melynek fő motívumai: a vezető, a segítő és a motiváló tanári
magatartás. Kovács Szilárd és Fassang László tesz említést arról, hogy
a tanár miként vezeti fokozatosan át a tanár-diák kapcsolatot a kollegiális
viszonyba.
A
harmadik egység a Zeneakadémia történetén vonul végig. Ebben a részben a
különböző pedagógiai szemléletek, célkitűzések változásait elemzem. A
Zeneakadémia szinte másfél évszázados történetének vizsgálatával
megfigyelhetjük, hogyan változott az orgonaművészről alkotott kép és
követelményrendszer. A kreativitást hangsúlyozó, a komplex orgonista személyiség
(orgonista - zeneszerző - improvizátor - tolmácsoló - tudós - művész)
igénye, hogyan alakult át egy időre a kizárólag az interpretációra
fókuszáló orgonistaképzésre.
A reproduktív
tehetség és a produktív tehetség
fejlesztésének pedagógiai módszerei a tanmenetekben vázolt szakmai
követelményekhez alkalmazkodtak. A forrásokból kiderült, hogy a Zeneakadémia
1882-1950 között az orgonisták képzésében mindkét tehetségfajta együttes
fejlesztésére nagy gondot fordítottak. A két tehetségfajta fejlesztésének
egységes jelenléte a komplex orgonista személyiség kialakulását tette
lehetővé. 1950-től az európai áramlatokat követő - és az
idő közben felgyülemlett orgonarepertoár megtanítását zászlajára
tűző Pécsi Sebestyén nevéhez
fűződő - tanmenet és vizsgakövetelmény a hangsúlyt az
interpretáló orgonista képzésére helyezi át. Ez a gyakorlat napjainkig is érezteti
hatását. Szakmailag most éljük a fordulat éveit, amikor az új felvételi
követelmény részeként megjelent az improvizáció, a harmonizálás és a számozott
basszus játék. A Zeneakadémia jelenlegi oktatói visszahozták a képzésbe az
eredeti Liszt-, Koessler- modellt.
„Mi a
művészet forrása?” A földi életpályáját járó ember
egymáshoz hasonló kérdéseket tesz fel, és keresi a válaszokat. Az írásbeliség
megjelenése előttről származó régészeti leletek, műalkotások
üzennek, kommunikálnak, és ugyanarról a gondolkodásról, felismerésekről
vallanak. Hamvas Béla nevéhez
fűződik az a megfigyelés, miszerint a történelem előtti
időkben keletkezett mitológiák és ősi írásos emlékek tartalma
összecseng.
Az
ember öntudatra ébredésének fokozataival szemléltetem azt az utat, amit az
egyén generációról-generációra, egyik történelmi korról a másikra megtapasztal.
Az öntudatra ébredés gondolkodási folyamatot indít el. A félelem érzése és az
egyedüllét állapota készteti a belső-ént, tehát az énnel való
kommunikációt indítja el. (Hankis) A
kérdésfeltevéssel megszólítja az ember az Ismeretlen Létezőt és
gondolatain keresztül megkapja a megfelelő válaszokat. Ezt a mentális
kommunikációt éli át az alkotó az alkotás pillanatában. A dolgok elnevezése, definiálása és a létkérdésekre kapott válasz
által a félelem érzése oldódik. Elhelyezi magát az ember a világban,
létezésének az önkifejezés által ad hangot, ezzel meggyőződik saját
létezéséről.
Mi a
művészet? A művész a külvilág dolgait érzékeli-észleli,
megfigyeli a jelenségeket. A következő szinten a cselekvő ember a
dolgokat először szétszedi, majd összerakja. Ez a tevékenység a gyermeki
kor sajátja. A tapasztalatok után következtetésekre jut, ezt az egész
folyamatot tanulásnak tekinthetjük, mely később az alkotás formájában
realizálódik. A folytonos művészi szinten történő tevékenység
sokszori ismétlődése egy idő után - Bach szavaival élve - betekintést nyújt a „rendbe”, a világ
működésének egyetemes rendjébe. Bach
szerint „a művészet a világ valósága.
A művészet a természet és eme valóságot rendbe foglaló Isten között
helyezkedik el.” (Wolf) A
műalkotás magát szüli, sok esetben független a művész egyéni
sorsától. A műalkotás kipattan teljes fegyverzetben tökéletesen az alkotó
tollából, hangszeréből, mitológiai példával élve: mint Pallas Athene Zeusz
fejéből. (Jung)
Kit nevezhetünk
művésznek? A rendből fakadó s a rendben megtalált harmónia
a beavatás következménye. A művész megsejti a valóság titkait, transz
állapotban bepillantást nyer az ember feletti világ szférájába. A különleges
tudati állapotban az ember felfedezi Isten lényét mélymagjában, mely áthatja a
személyiség működését. Ez a fent említett folytonos belső monológ,
mely újra és újra bekövetkezik a művészi tevékenység alatt az alkotót egy
az emberinél magasabb létállapotba emeli, melynek eredménye az egyetemes
műalkotás. (Michel) Ez a
folyamat az, mely a zene belső lényegéhez közelebb viszi a muzsikust, ez
„a zenével ápolt viszony.” (Pálúr János)
Ez a folytonos énnel való kommunikáció, reflexivitásban és művészi
tevékenység folytatásának igényében nyilvánul meg. A mélymaggal folytatott párbeszéd az állandó cselekvő alkotás az
analízis és a reflexió az önnevelés pedagógiai folyamatát indítja el az énben,
s kialakítja a művészi személyiséget.
Az
ember belső lelki történéseit bővebben kifejtve Jung gondolatait kell idézni: „Aki tudattalan „mélymagja”
megvalósításának ezen az útján halad, az szükségképpen átviszi a személyes
tudattalan tartalmát a tudatba, s ezáltal kibővül személyisége. Szeretném
mindjárt hozzátenni, hogy a „bővülés” a morális tudatot, az önismeretet
érinti elsősorban, mivel a tudattalan tartalmai, amelyek az analízis révén
felszabadulnak, és átkerülnek a tudatba, eleinte rendszerint kellemetlen s
ezért elfojtott tartalmak, pontosabban szólva különböző kívánságok,
emlékek, tendenciák, tervek stb. (Jung)
„Mélymagunkat”
úgy jellemezhetnénk, mint egyfajta kompenzációt, amely a belvilág és a külvilág
konfliktusáért kapható. Ez a megfogalmazás nem is olyan rossz, amennyiben
személyiségcentrumunknak olyan jellege van, amely egy eredményre, egy elért
célra hasonlít, valamire, ami csak fokozatosan jön létre, és nagy fáradság árán
tapasztalható meg. Ezért a személyiségmag egyúttal az élet célja is, mivel a
legteljesebben fejezi ki azt a sorskombinációt, amelyet individuumnak
neveznek.” (Jung)
Tehát,
a művész művészeti tevékenységével beteljesíti sorsát, a művészi
munka válik életcéljává, s ezzel együtt individualizálódik. „Az én szememben
minden olyan biológiai és pszichikus történés spiritusz rectora (szellemi irányítója) a tudattalan teljesség. Ez
totális megvalósulásra, vagyis az ember esetében totális tudatosulásra
törekszik. A tudatosulás a legtágabb értelembe vett kultúra, az önmegismerés
pedig következésképp az eszenciája és szíve ennek a folyamatnak. A Kelet
kétségkívül „isteni” jelentőséget tulajdonít a személyiségcentrumnak, a
régi keresztény felfogás szerint az önmegismerés vezet el a Cognitio Dei-hez, Isten megismeréséhez.” (Jung) A keleti és keresztény gondolat is a mélymag megismerésének
folyamatában látja önmagunkhoz és az isteni titokhoz vezető utat. A
művész a művészet befogadóját, hallgatóját vagy szemlélőjét ebbe
a világba vezeti be, s megmutatja a tágabban értelmezett valóság különböző
rétegeit.
Mi a
művészi személyiséggé válás motivációja? Az utolsó
kérdésemre a választ Jung és Hamvas írásaiban, melyek összecsengenek Pálúr János és Király Csaba interjújában felszínre került gondolatokkal.
Amikor
egy művészt látunk a színpadon zenélni, megfigyelhetünk egy különleges
jelenséget. Az előadó átváltozik, átlényegül az alkotás pillanatában, az
az érzésünk, hogy szinte nem is ő van jelen, nem ő játssza a
művet. Ilyenkor tökéletesen megvalósul a mélymagjával való találkozás, az
egyesülés. Ez a jelenség a tökéletes összpontosítás. A tudatos és tudattalan
síkok kommunikációja az összpontosításban kiteljesedik .
A
művészek összpontosításának egyik módszere a relaxációval összekötött
meditáció. A meditációban megközelített mélymag felszínre töréséről Hamvasnál olvashatunk, melyet extázis
technikának nevez. „Eksztázis technikát az ember azért alkalmaz, hogy önmagában
az emberi lét primordiális (ősi, kezdeti) tudat állását helyreállítsa.
Mert csak a tudat kezdeti és eredeti érzékenysége az, amely az ember és az
emberfölötti kommunikációjában részt vehet. Az egyetlen feltétel, hogy a
tudatot kondíció ne terhelje. Az ember nyugtalan szétszórtságban él. Ahhoz,
hogy valaki a feltételt teljesíteni tudja, ebből a szétszórtságból ki kell
lépnie. A szétszórtság oka az alvajárás (taszja
hétur avidjá).
Erről
az extázisról olvashatunk Pálúr János
interjújában, amikor az igehirdetés utáni improvizációja közben megélt
élményéről beszél, vagy amikor Király
Csaba zenélés közben megélt repülés említi. A harmadik példa az
eksztázis-technikára: Fassang László
improvizáció tanításának módszere. Fassang
rávezeti növendékeit, hogy hogyan tudják kifejezni érzéseiket a hangszeren,
megtanítja az improvizáció mentális előkészítését, megtervezését és
bemutatja az eksztázis-technikát. Az
eksztázis-technikát modelleztem. (1. melléklet)
Az
emberfölötti szférával való kapcsolatteremtés jelenik meg a zenélés folyamatában,
a művész tehát közvetítővé, csatornává válik a két világ között. Az eksztázis
élmény az, mely a művészi hivatást megerősíti az egyénben, s mely
később a művészi életforma motorjává válik.
Réz Lóránt
(2013): The music of the spheres on the
front of the Gesú Nuovo in Naples
http://vismath.ektf.hu/Presentation/Enigma_presentation_2013_08_23.pdf
Az
I. 3.
Esztétikai fogalmak a középkorban és a reneszánszban -
című fejezetben egy angol nyelvű konferencia előadásomra
hivatkozom, melyben a nápolyi Gesů Nuovo templom homlokzati piramisainak
szimbólumrendszerét feldolgozó kutatásomat ismertetem. A Nápolyi Királyság
fővárosában, Nápoly történelmi belvárosának főutcáján 1470-ben épült
Salerono hercegének, Roberto Sanseverinonak palotája. Sanseverino palotáját
1557-ben a jezsuita rend templommá építette át. A gyémántmetszésű
piramisok szimbólumai elméletem szerint zenei hangmagasságok. A kutatás az épület
építésével azonos időben Nápolyban tevékenykedő zeneteoretikus
Franchino Gafforius zene-elméleti munkájához vezettek. A Musica Pratticaban
található univerzum ábrázolás szemlélteti a reneszánsz világképet, melyben a
matematika, csillagászat, filozófia és a zene tudományainak kapcsolatát
fedezhetjük fel. Gafforius elméletét a későbbi korok zenéjében is
felfedeztem főként Liszt és Wagner műveiben. A disszertációban az
epizódszerűen megjelenő példa a reneszánsz ember a világképének és a
zenének az ember életében betöltött szerepérének mélyebb tartalmainak
megismerését szolgálja.
Réz Lóránt
(2012): Konstruktivizmus és pedagógia a
zenetanulás tükrében. Opus.www.mozaik.info.hu/Homepage/pdf/opus/Mozaik-Opus_2012_04.pdf
- in: Király Katalin
A módszertani részben „II.
12. 2 A cselekvésen alapuló megismerés pedagógiája” és a „II. 12. 3 Konstruktív
- relaxációs technika” c. fejezetben a meditatív, a relaxált lelkiállapotban történő cselekvés és alkotás
gyakorlati alkalmazását tárgyalom. Csehi
Ágota a megismerés és a tanulás folyamatát elősegítő módszerét
saját tapasztalataimmal és kutatási eredményeimmel kiegészítve Király Katalin „Opus 2012” zenepedagógiai
lapjában tettem közzé. A disszertációban a zenei tevékenységre való érzelmi és
mentális ráhangolódás módszerét a konstruktív pedagógiai módszerekkel ötvöztem.
Az improvizációval egybekötött bemelegítés a hangszerkezelés technikai
eszközeinek bővítésén túl a fantázia, a zenei képzelőerő, a belső
intonáció, a művészi kifejezőkészség kialakulását is elősegíti.
Réz
Lóránt (2011): Eltáncolni az építészetet?
Megragadni a zenét?
http://www.parlando.hu/2011/2011-1/Epiteszet.htm
A disszertációt lezáró gondolataim
között jelenik meg az „Eltáncolni az
építészetet? Megragadni a zenét?” – című recenzióm részlete, mely a
Parlando zenepedagógiai folyóirat 2011/1. számában jelent meg. A zenepedagógia
oktatásának fontosságára hívom fel a figyelmet a zene, a zeni hang, a zenében
való aktív vagy passzív résztvevőjének közösségi és kozmikus-természeti
jellegének bemutatásával.
A
rendszerváltás 30. évfordulóján, első diplomám szerzésének 20. évében
számot tevő szakmai tapasztalatokkal úgy látom, hogy hazánkban a
zeneoktatás területén a legtöbb pedagógus még mindig materializálja a zenét.
Materialista szemléletben tanítja a zene alkotó elemeit, a zenei rendszerek
összefüggéseit, pedig lélektől lélekig nem a matérián keresztül vezet az
út. A hazánkban a kommunista diktatúráig a zene és a művészet egyet
jelentett a szentséggel, a misztikával, a mágiával, a varázslattal, a titokkal,
melyet az ember emberfeletti részének aktivizálásával, érzékenyítésével értek
el. Annak érdekében, hogy társadalmunkban újra helyet kapjon az igényes zene
befogadása és művelése – mely európai kultúránk meghatározó része – vissza
kell térni Bach, Liszt, Wagner, Schoppenhauer által kijelölt művészi útra!
Ez a folyamat nem egyszerű és
sokszor nem megy magától. Ezért kellenek a lánglelkű zene tanárok,akik
tudják, hogy mi az, amit tanítanak és azt hogyan kell. Ha valami kimarad a
folyamatból, csorbul a zene és az emberi lélek.
_____________
Dr. Réz Lóránt orgonaművész, zongora-és orgonapedagógus, az egri Eszterházy Károly
Főiskola oktatója,
főiskolai adjunktus (Réz Lóránt – Wikipédia)