2015 Pécsi
Tudományegyetem Művészeti Kar Zeneművészeti Intézet
Szerzők:
Laczó Zoltán
pszichológus címzetes egyetemi docens PTE Művészeti Kar,
Zeneművészeti Intézet
dr. habil. Túrmezeyné Heller Erika
pszichológus egyetemi docens oktatási dékánhelyettes ELTE, Tanító és Óvóképző Kar
dr.
Honbolygó Ferenc pszichológus egyetemi adjunktus ELTE PPK, Pszichológiai
Intézet
dr. Stachó László pszichológus egyetemi adjunktus LFZE, Kodály
Intézet SZTE Zeneművészeti Kar
drs. Bandi
Szabolcs pszichológus PTE Művészeti Kar, Zeneművészeti Intézet PTE
BTK Pszichológia Doktori Iskola
Szerkesztő:
dr. habil. Vas Bence gitárművész-tanár
tanszékvezető egyetemi docens PTE Művészeti Kar, Zeneművészeti
Intézet szak-, szarány- és szakképzettség
Tartalomjegyzék
A
szerkesztő előszava 11
Bevezetés a
pszichológiába (Laczó Zoltán) 15
A pszichológia
ágai, részterületei 19
Az alkalmazott
lélektanok 20
A pszichológia nagy iskolái, irányzatok 21
Az alaklélektan 22
Mélylélektan 22
Kognitív pszichológia 23
Humanisztikus pszichológia 24
Zenepszichológia
története 25
Bevezetés 25
A zenepszichológia története 25
Bibliográfia 41
A zenei
megismerés útjai (Laczó Zoltán) 45
A zenei
megismerés útjai 47
Függelék 59
Az abszolút hallásról 61
A stílusérzék megjelenésének korai lehetősége
62
A stílusok, mint zenei nyelvek különbözősége 63
Bibliográfia 65
Zene és
idegrendszer, pszichoakusztika (Honbolygó Ferenc) 69
A hangok
észlelése 71
A hallási észlelés alapjai 71
A hangok fizikai jellemzői 71
A hangok szubjektív jellemzői 72
A hallás biológiai háttere 73
A hallórendszer 73
A hallópálya 74
A hallókéreg 75
A hallás funkcionális agyi háttere 75
A „hol” rendszer: a hallási objektumok lokalizációja
76
A „mi” rendszer: a hallási objektumok felismerése 77
A hallási objektumok szétválasztása 77
A zene észlelése
78
A zenei reprezentációk 78
A dallam észlelése 79
A hangmagasság észlelése a zenében 79
A zenei hangok szekvenciális szerveződése 80
A tonalitás észlelése 81
A zenei hangok szimultán szerveződése 83
A ritmus észlelése 83
A tempó észlelése 83
A ritmikai elemek csoportosítása 84
Az idői szabályosság észlelése 85
A ritmus észlelésének modelljei 86
A ritmus észlelés agyi háttere 86
Bibliográfia 89
A zenei
képességek és fejlődésük (Túrmezeyné Heller
Erika) 93
A zenei tanulás
elméletei 95
A kognitív nézőpont fogalmainak zenei
adaptációja 95
A zenei tanulásra kidolgozott elméletek 97
A „szakértelem” (expertise)-modell 99
A zenei kogníció fejlődésének életkori sajátosságai 100
A zenei észlelés képességének fejlődése 101
Dallam észlelése 104
A ritmikai képességek 106
A harmóniai észlelés és a többszólamúság
észlelésének 107
A hangszín és a hangerő észlelése 108
Az éneklési képesség fejlődése 108
A zenei memória 110
A zenei írás-olvasás 112
Bibliográfia 119
„A jövő zenésze”
– tehetséggondozás (Túrmezeyné Heller Erika) 127
A tehetség
értelmezése 130
A környezet
szerepe a zenei tehetség kibontakozásában 133
Szempontok a
tehetség fejlesztéséhez 136
A motiváció
szerepe a zenetanulásban 137
Bibliográfia 141
Zene és
személyiség (Bandi Szabolcs Ajtony) 145
Bevezetés 147
Ki lelkét az
ördögnek eladta: naiv elképzelések a zenészlélekről 148
Az őstársadalom és a zene 148
Az antik világ zenészei 148
A virtuózok kora 148
A „kísértő
melódia” és a szublimáló alkotó:
a pszichoanalízis művészet- és
zenefelfogása 149
A pszichoanalízis születése: Freud és a XX. század
eleji Bécs 149
A gyönyörködtető szublimáció 150
Reik
pszichoanalitikus zenekoncepciója 150
Zenei vonások: a
zenészek személyisége vonáselméleti keretben 151
A vonáselméletekről általában: a „személyiség
építőkövei” 151
A vonáselméletek típusai: lexikális vs. biológiai
megközelítések 152
Az út a zenei személyiség felé: Cattell
16 faktoros modellje 152
A zenei személyiség jellemző vonásai 154
Intelligencia 155
Pathémia 155
Jólneveltség 155
Introverzió 155
Szorongás 156
Kitekintés: zenészek a Big Five
koncepció tükrében 156
A szorongó
zenész: okok és megoldási alternatívák 157
A szorongásról általában 157
A zenéhez és a zenész szakmához köthető
szorongások 158
Mikor leszek elég jó?: a
lámpaláz és a szociális szorongás okai 159 Szorongásoldó technikák zenészeknek
159
Elaboráció 159
Testmozgás 160
Relaxációs technikák 160
Meditáció 160
Mentálhigiénés és pszichoterápiás beavatkozások 160
Gyógyító
muzsika: a zeneterápia alapjai 161
Bibliográfia 163
Hogyan nyerünk
értelmet a zenéből? (Stachó László) 167
A zenei élmény
169
Az első
találkozás 170
A zenei észlelés
alapelvei 172
Érzés nélkül
nincs megértés 173
Az érzés- és érzelemkifejezés
módjai és pszichológiai mechanizmusai a zenében 174
Hogyan adunk
értelmet a zenének? 178
Gesztusok 178
Karakterek 179
A formai szerkezet 179
Narrativitás és
drámaiság 180
Személyes asszociációk: a zeneértés pszichodinamikus szintje 180
A zeneértés kulturális szintje 181
A zenei képesség
lényege: átérzés és időbeliség 181
Az affektív
zenei képesség elmélete 182
Bibliográfia 185