K.
Horváth Zsolt–Ignácz Ádám szerk.
A Petőfi Csarnok alapítási évében, 1985-ben még
senki sem tudhatta, hogy néhány éven belül megszűnik a második
világháborút követően létrejövő kétpólusú világrendszer. A
kortársaknak fogalmuk sem lehetett arról, hogy a berlini fal 1989-es
leomlásával globális, rendszerszintű geopolitikai, gazdasági és ideológiai
változás következik be. Azt azonban a Petőfi Csarnok működtetői
és használói saját bőrükön is érezhették, hogy „elbizonytalanodik” a
hatalom. A mindennapokban annyit lehetett érzékelni, hogy a gazdasági
visszaesés és a külföldi eladósodás következtében növekszik a társadalmi
elégedetlenség, a gazdasági szabályzók fokozatos felszabadulása pedig bizonyos
cselekvési szabadságot visz a mindennapi életbe.
Milyen épület állt korábban a Petőfi Csarnok
helyén? Vajon a PeCsán keresztül hogyan óhajtotta domesztikálni az
államszocialista művelődéspolitika az ifjúsági kultúrát? A
hivatalosan elvárt szocialista művelődéspolitika elveibe hogyan fértek
be a deviáns ifjúsági szubkultúrák, a politikailag kényes zenekarok vagy a
droghasználathoz hasonló ifjúsági problémák? Hogyan értékelte a sajtó az
intézmény megnyitását és működését? Ennek a gazdag kép- és plakátanyagot,
rövid kiegészítő írásokat, interjúkat és kronológiát is tartalmazó
könyvnek a szövegei ilyen és ehhez hasonló kérdésekre keresik a választ.
A kötet az NKA Hangfoglaló Program támogatásával jött
létre, amely 2014 óta igyekszik összegyűjteni és bemutatni a hazai pop- és
rockzene múltját. E munka részeként dolgozzák fel és tárják a nagyközönség elé
az államszocialista időszak legfontosabb szórakozóhelyeinek történeteit
is. Csakúgy, mint az Ifjúsági Parkra fókuszáló korábbi kiadványuk, A Petőfi Csarnok. Ifjúsági kultúra és
szabadidő-politika, 1985–1993 is jó néhány szerző közös munkájának a gyümölcse; olyan
kezdeményezés, amely a rendszerváltás idejének populáris zenéje mellett betekintést
enged a korszak politika- és társadalomtörténetébe is.
K. Horváth Zsolt: Nem-egyidejű
egyidejűség: A Petőfi Csarnok a művelődési ház és a
globális populáris zenei helyszín között