CSATÓ MÓNIKA*
Az új zene nyomában
Hangcseppektől
hangóceánig 2.
Ludovico Einaudi: Drop
(Elements album, 2015)
„Ha egyszer zűrzavar támad
körülötted és semmit nem értesz, ülj le egy csendes sarokba, hunyd be a szemed,
és keresd meg magadban a csillagokat”. (indián mondás)
A
koncertteremben már csend van (csak némi köhögés töri meg a közönség
felől…). A színpadról halk dobbanások hallatszódnak… szívdobbanásoknak
tűnnek… komplementer ritmus csatlakozik hozzá… majd belép és tovább viszi
a ritmikát egy marimba. Mindössze egy ismétlődő „f” hanggal. Cseppek
hallatszódnak. Ebben a környezetben igazinak tűnnek - de effektek. Majd a zeneszerző
lép a zongorához. Néhány finom hangot hallunk, egyszerű harmóniákat. D-moll hármashangzatot. További hangok
áramlanak, elektronikus és akusztikus hangszerek hangjainak tökéletes egysége
bontakozik ki; gondolatok, érzések hullámzása.
Organikus növekedés, melyben „igazi” dallam csak a harmadik perc után
tűnik fel. Valójában ez sem felelne meg a zeneszerzés órákon: egy
skála-szerű dallamsor, ami háromszor ugyanúgy nyit
felfelé majd visszakanyarodik. Ebből finoman, lassan bomlik ki a
dallamvonal. A d-moll hármashangzaton túl is lassan és finoman merészkedik, először
annak fordításaival, aztán finoman, lassan épül egy négyeshangzat erejéig. Jóval
a negyedik perc után. A zongorajáték távolról sem mondható virtuóznak – ez pedig nyomába sem érhetne a zongoristák technikára kiélezett versenyeinek.
Nem hoz nehéz technikai elemeket, nem akar mindenáron meggyőzni,
fejleszteni, hosszú és bonyolult formát építeni. Hangok hömpölygő folyamát
hozza, a
hangáramlat pedig gondolatok és érzések útjára vezet. Hat és fél perben. Mindig
csak egy-egy hang. Kevés hang.
Cseppek. Hangcseppek
Ludovico Einaudi, aki mára minden idők legjobban streamel-t klasszikus
zenészévé vált, megelőzve Mozartot és Beethovent (!) 1955-ben született
Torino-ban. Nagyapja, Luigi Einaudi Olaszország
köztársasági elnöke volt a 2. világháború utáni években, apja könyvkiadó
cégének köszönhetően pedig olyan szellemi környezetben nőtt fel, ahol
mindennapos vendégek voltak olyan neves írók, mint Primo Levi vagy Italo Calvino. A gyermek Ludovico-t kezdetben édesanyja tanította zongorázni; anyai
nagyapja karmester, zongorista és zeneszerző volt, aki aztán Ausztráliába
vándorolt ki. Einaudi a hatvanas évek fiataljaként a
rockzenéért rajongott, az iskolában lázadó volt, „a tanárok utáltak, és én is a
tanárokat” -nyilatkozza, mert túl merevnek találta az mind az iskolai, mind a
zeneoktatást.
Ludovico Einaudi (Torino, 1955) olasz zeneszerző, zongorista
A
Conservatorio di Milano-ban
Luciano Berio növendékeként
végzett. Berio, annak ellenére, hogy az egyik
legkiemelkedőbb szerialista zeneszerző
volt, nyitottan gondolkodott a különféle kompozíciós technikák, de a
műfajok tekintetében is. Einaudi aztán tanult Stockhausen-nél is, de – szerencsére – útjai aztán egész
másfelé vezettek.
Az igazi világsikert számára a Time Lapse album jelentette.
TRACKLIST: 02:25 - Walk 05:43 - Discovery At Night 09:51 - Two Trees 16:18 - Life 20:40 - Brothers 24:43 -
Orbits 28:05 - Corale Solo 31:01 - Waterways 35:56 - Ronald's Dream 39:41 - Bever 45:33 -
Newton´s Cradle 50:35 - Time Lapse 56:08 - Circles 58:19 - Experience 1:03:04 - Underwood 1:06:44 – Burning
Az ezt követő 2015-ben megjelent Elements albumot a természet elemi inspirálták: a levegő, a víz, a föld és a tűz. Az album 12 tétele 3 és 6,5 perc között van. Jól érzi: 3-4 perc figyelemre számíthat a közönség részéről, aki relaxálni szeretne, elvonatkoztatni a zajos, rohanó mindennapoktól, és szeretné magáénak érezni, akit hall, szeretne azonosulni azokkal a rezgésekkel, hangokkal. Az Elements albumról azt mondja: „Láttam új határokat - a tudás és az nem tudás, az emberi tudás és természet összefüggései között-, amit régóta szerettem volna feltárni: ezek az alkotásmítoszok, a periódusos rendszer, a geometria, Kandinsky festményei és írásai, a hang kérdése és színes, a fű a réten, a táj formái.”
Einaudi művészetét a minimalizmussal hozzák kapcsolatba. Ennek ellenére művészete időtlen és nem körülhatárolható: különböző zenei tradíciókat találunk benne, népdalt, klasszikus-romantikus európai zenét, jazzt, rock-ot, minimalizmust, elektronikus zenét, távol-keleti hagyományt. Szerinte a mai komolyzene még mindig akadémikus és merev. A művész faladata egy lenyomatot adni a valóságról az alkotó saját nyelvezetén keresztül. A zene önkifejezés, amit nem lehet korlátok közé szorítani, nem kell és nem lehet szigorúan műfajokba és stílusokba rendszerezni.
Einaudi zenéje egyszerű. Az akar
lenni. Hogy mi a különbség az egyszerű és primitív között Einaudi véleménye szerint? „Ha valaki belép egy
japánkertbe, kevés, de egy bizonyos rend szerint elhelyezett elemet lát- úgy tűnik,
mintha egy szent helyre lépett volna be. De ha ugyanezeket az elemeket egy
másik helyre tesszük, és nem egy meghatározott rendszer szerint, az eredmény
nem lesz ugyanaz, mert nincs kiforrott út mögötte, nincs egyensúly,
nincs filozófia.”
És
ha megkérdezzük a mestert, mit hallgat szívesen, mi inspirálja, többek között a
következő zenészeket, zeneszerzőket, előadókat és albumokat
említi: Max Richter, Radiohead, Eminem,
Pink Floyd, U2, Rolling Stones. Mert mai emóciókat közvetít, – mondja –,
ami összeköti a ma emberét a művészettel.
https://www.youtube.com/watch?v=2fNcH4jWtHw
*Csató Mónika zeneszerző,
zeneelmélet tanár
A sorozat
következő írása: Hangcseppektől hangóceánig 3.: Hans Zimmer & Radiohead - Ocean Bloom