Dániel Kinga a 2019. évi Szabó Csaba Emlékdíj nyertese
„Nyitni az új felé, mégis önmagunk maradni”
Szabó Csaba (mma.hu)
2019. november 12-én a
Bolyai téri unitárius templomban díjátadó ünnepségre került sor. A
Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem magyar zene szakán idén végzett
legeredményesebb hallgató vehette át a Szabó Csaba Nemzetközi Társaság és az
egyetem magyar zenetanári közössége által 2017-ben létrehozott Szabó
Csaba-emlékdíjat, amelyet minden évben kiosztanak. Az oklevelet és a Szabó
Csaba (Ákosfalva, 1936 – Szombathely, 2003,
zeneszerző, zenetörténeti szakíró, népzenekutató, Marosvásárhely egykori
emblematikus egyénisége) arcképét ábrázoló fémplakettet
A szentegyházi gyermekfilharmónia
közösségformáló szerepe című tudományos dolgozatával Dániel Kinga
érdemelte ki.
Az ünnepi eseményen Csíky Csaba zeneszerző, orgonaművész, karnagy
üdvözölte a megjelenteket, majd elmondta: Harmadszorra kerül sor a díjátadásra,
ezek közül most először üdvözölhettük körünkben a díj alkotóját, Kiss
Levente szobrászművészt. A Szalman Lóránt vegyes
kar fellépését követően Elekes Márta, az egyetem zenei tanszékének
vezetője tartott rövid előadást a díj névadójáról.
– Szabó Csabát nagyon
sokan ismerték, sok mindent tudunk róla. Én nem ismertem, de rémlik, hogy
gyermekként láttam, messze, a páholyban. Évtizedek múlva, műről
műre haladva mégis elérkeztem hozzá, megpróbáltam megfejteni alkotásainak
lényegét. Folyamatosan informálódni, nyitni az új felé, mégis önmagunk maradni
– mondta ő annak idején. Üvegszilánkok című szerzeménye emblematikus alkotás,
zseniális szerkesztés, zajzenei effektusok, allegorikus jelentőségű
megoldások jellemzik. Szabó Csaba hatalmas felkészültséggel rendelkezett,
Marosvásárhelyt követően szombathelyi oktatói tevékenysége, hatalmas
egyházzenei művei, Cecília-miséje mind ezt bizonyítják. Ugyanakkor azt is
érezzük, hogy ez a miénk. Szabó Csaba életművének több jelentős
fejezete van: ezek egyike Szabó Csaba, a zenetudós – fia, Szabó Péter
megjegyzi, munkássága nem vált közkinccsé, holott még életében megjelent négy
nagy munkája. Közöttük az úttörő Hogyan tanítsuk korunk zenéjét
című kötete, de ezek a könyvek nem ölelik fel teljesen elméleti
munkásságát. 1988 után jó néhány tanulmányt magyarországi folyóiratokban tett
közzé, és nemrég megjelent írásai gyűjteményének első, 500 oldal
körüli kötete. Zeneelméleti, oktatási témák kerültek bele. Alaposság, kíméletet
nem ismerő igényességű kutatás, szókimondás
jellemzi. Pedagógusi munkásságáról Kovács Levente számolt be részletesen, én
ezt majd a 2020-as díjátadáson teszem.
Csíky Boldizsár zeneszerző, muzikológus a saját
emlékeit osztotta meg: – Szubjektíven emlékezem, ez abból származik, hogy Szabó
Csaba a kortársam volt, együtt jártunk a zeneakadémiára. Fontos, hogy
megértsük, miért ment el Marosvásárhelyről, ez sarkalatos kérdés. Nagyon
jól tudta, hogy milyen nagy szükség van rá itt, erdőszentgyörgyi
családját állandó fenyegetettség övezte, de ezt is elviselte. A második
világháborút követő békeszerződésben kitétel volt, hogy az egyházi és
egyéb intézményekhez az új rezsim nem fog hozzányúlni. Így megalakult
Kolozsváron a Magyar Művészeti Intézet, mely 1949-ig működött, és
általa olyan magas szintre emelkedett a háború utáni művészeti színvonal,
amely már nem tetszett a hatóságoknak. Feloszlatták. Ezt a kiszorító hangula-tot Csaba sokkal súlyosabban élte meg, mint én,
egész életén nyomot hagyott ez a korszak, az, amit ott átéltünk. Azt, hogy az
56-os forradalom milyen következményekkel járt, mindenki tudta. Csaba már
végzett, amikor a Mátyás-ház lovagtermében gyűléseket tartottunk, aztán
lassan eltünedeztek a résztvevők. Ő ezt végig magában hordozta, és
mindig pesszimista volt a jövőt illetően. Szombathelyen gyökeret
vert, nagyon sok mindent írt, világosan fogalmazta meg a véleményét
mindenről. Műveivel kapcsolatosan megjegyezném, hogy nagyon sokféle
műfajban írt, és meg tudott őrizni egy olyan hangvételt, ami csak rá
vall – és ezt borzasztó nehéz elérni. Hogy mit érezne, ha látná, hogy az
ifjúság megismeri a műveit, a nevét, és hogy hozzá fűződik egy
ilyen ünnepélyes esemény? Valószínűleg az egyik legszebb pillanat lenne az
életében.
A díjjal kapcsolatosan
Csíky Csaba elárulta: három évvel ezelőtt
vetődött fel az ötlet, hogy mi lenne, ha az egyik zene szakos végzős diáknak a diploma mellett valami olyasmit is mellékelne az
intézmény, ami sokkal maradandóbb eredményt láttat, mint a diploma vagy a jegy.
– Két olyan szak van az alapképzésen, amely arra érdemes, hogy zenészként
bemutassa a tehetséges végzősöket: az elmélet – az államvizsgadolgozat
– és a mesterségbeli tudás – a karvezetés gyakorlata. Ebben a két, kézzelfogható
módon bemutatható ágazatban két neves volt tanárunkról, kollegánkról neveztünk
el két díjat. Így került a választás Szalman
Lórántra, aki a karvezetés díj névadója, és Szabó Csabára, aki az elméleti
tudásért kiosztott díj névadója lett. Az előbbit csak egyszer, 2017-ben
tudtuk kiosztani, a Szabó Csaba-díjat immár harmadszor. A két plakettet Kiss
Levente képzőművész készítette el. A tanári kar mellett két,
jelentős nevet viselő család, illetve intézmény, hozzájárulási szándékot
vállalva, állt a zenetanárok mellé: Szalman Lóránt
családja és a Szabó Csaba nevét viselő nemzetközi társaság, amelyet az
özvegye és fia hozott létre – így a díjat nem csak mi adjuk át.
Az idei Szabó
Csaba-emlékdíj nyertese, Dániel Kinga a dolgozatról szólt, amellyel ezt a díjat
kiérdemelte. – Az államvizsga dolgozatom a szentegyházi gyermekfilharmónia
közösségéről tett vallomás. A filharmóniának kilencéves koromtól lehettem
a tagja. Köszönöm a segítséget a filharmónia vezetőjének, Haáz Sándor tanár úrnak és dr. Makkai Gyöngyvér vezető
tanáromnak. Rendkívül hálás vagyok azért, hogy megismerhettem Haáz Sándor tanárt, hogy több mit tíz éven keresztül a
filharmónia tagja lehettem, és hogy ideirányított, a Marosvásárhelyi
Művészeti Egyetemre – mondta a díjazott, majd átvette a Szabó Csaba
Nemzetközi Társaság és az egyetem tanári közössége nevében átadott díjat.
Kaáli Nagy Botond
(Népújság,
Marosvásárhely, 2019. november)