ELHUNYT JENEY ZOLTÁN ZENESZERZŐ, A LFZE PROFESSOR EMERITUSA
(1943-2019)
Jeney Zoltán (origo.hu)
I.
A Zeneakadémia professor emeritusa hosszú betegség után, 76 évesen
távozott.
Jeney
Zoltán 1957-től 1961-ig a debreceni Kodály Zoltán Zenei Szakközépiskolában
tanult Pongrácz Zoltánnál, majd felsőfokú tanulmányait 1966-ig a budapesti
Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán Farkas Ferencnél, 1967-től
1968-ig a római Accademia Nazionale
di Santa Cecilián Goffredo Petrassinál végezte. 1982-ben számítógépes zenei tanulmányokat
folytatott a párizsi IRCAM-ban.
1970-ben
Eötvös Péterrel, Kocsis Zoltánnal, Sáry Lászlóval és Vidovszky Lászlóval alapította meg az Új Zenei Stúdiót,
amelyhez később Csapó Gyula, Dukay Barnabás,
ifj. Kurtág György, Serei Zsolt és Wilheim András is
csatlakozott. 1974 és 1984 között a Dobszay László és
Szendrei Janka által vezetett Schola Hungarica kórusában énekelt. 2004-től
tagja volt a kortárs magyar és külföldi zene megszólaltatására és
népszerűsítésére létrehozott Új Magyar Zene Egyesületnek.
1993-ban
a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia tagjává választották. 1993-tól
1996-ig a Magyar Zeneszerzők Egyesületének elnöke, 1993-tól 1999-ig az
International Society of Contemporary Music elnökségi
tagja, 1996-tól 1999-ig pedig alelnöke volt. Zeneszerzői munkássága
elismeréseként 1979-ben Kassák-díjat kapott a Párizsban megjelent Magyar
Műhely irodalmi folyóirattól. 1982-ben Erkel Ferenc-díjjal, 1990-ben
Érdemes Művész címmel, 2001-ben Kossuth-díjjal, 1988-ban és 2006-ban
Bartók–Pásztory-díjjal tüntették ki. 2001-ben és 2018-ban az Artisjus „Az év
komolyzenei műve” díjában, 2006-ban Aegon Művészeti Társdíjban
részesült.
1985-ben
négy hónapig kutató professzor volt a New York-i Columbia Egyetemen. 1988
júniusától egy éven át DAAD-ösztöndíjjal Nyugat-Berlinben
kutatott. 1986-tól tanított a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen.
Kezdetben a Zenetudományi Tanszakon oktatott zeneszerzés gyakorlati
ismereteket. 1995-ben a Zeneszerzés és Karmesterképző Tanszék
vezetője lett, majd kettéválása után 2011-ig irányította a Zeneszerzés
Tanszéket. 2002-től az egyetem Doktori Iskoláját is vezette. 1999-ben
vendégprofesszorként tanított a chicagói Northwestern
University zenei fakultásán. 2000 és 2002 között közös kutatói munkát végzett a
londoni City University zeneszerzés DLA-programjával.
„Újabb
nagyság távozott közülünk. 2019. október 27-én este kilenc óra előtt
néhány perccel, 77. életévében elhunyt Jeney Zoltán, a Zeneakadémia professor
emeritusa, Kossuth-díjas zeneszerző, a Széchenyi Irodalmi és
Művészeti Akadémia tagja. Nemcsak zeneszerzőként alkotott
jelentőset. Rendelkezett az elmélyült zeneszerzéshez szükséges
remetealkattal, ugyanakkor fiatal korától harcos közéleti személyiség
volt. Sokat köszönhet neki a Zeneakadémia, a zenei élet, a magyar
zeneszerzés.
Legendás
tanárunk volt. Harminchárom évvel ezelőtt, 1986-ban Kroó
György vette fel tanárként a Zeneakadémiára, és még idén tavasszal is tanított.
Életének meghatározó részét képezte, hogy hatalmas tudását átadja a
fiatalabbaknak, és nem túlzás állítani, hogy fiatal magyar zeneszerzők
több nemzedékének gondolkozását határozta meg. Tizenhat évig vezette a
Zeneszerzés és Karmester Tanszéket (1995–2001), alapítója, majd 1999-től
tizennégy éven keresztül irányítója volt intézményünk Doktori Iskolájának.
Zeneszerzés-tanulmányait Farkas Ferencnél végezte, majd egy évet Rómában
töltött, ahol Goffredo Petrassinál
tanult. »Kiváló tanár és elragadó személyiség – mondta Petrassiról
egy interjúban, de bármely növendéke róla is mondhatta volna. – Úgy tanít, hogy
mindenre rávezet, mindig meghagyva a döntési lehetőséget.«
Jeney
tanár úrnak rendkívül erős esztétikai világképe volt, azt azonban soha nem
erőltette rá növendékeire. Azt szerette volna, ha megtalálják a saját
útjukat. Bár lételeme volt a zenei kísérletezés, az újdonság kutatása,
hihetetlen mélységben ismerte a zenei hagyományt.
A
gregoriántól kezdve – amit a Dobszay László által
alapított Schola Hungarica tagjaként sajátított el – a nagy reneszánsz
szerzőkön, valamint Bachon, Mozarton, Beethovenen át Bartókig és tovább,
az 1970-ben alapított Új Zenei Stúdió révén megismert legújabb 20. századi
zenékig mindenre volt rálátása és mindenre kíváncsi volt. Főműve, a
több mint másfél évtizeden át formálódó Halotti szertartás a
teljes nyugati zenetörténetet magában foglalja.
Jeney
tanár úr zenéje nem adja magát könnyen: teljes szellemi odaadást igényel
előadótól és befogadótól egyaránt. Abban a szerencsében volt részem, hogy
a kilencvenes évek elején a Budapesti Fesztiválzenekar tagjaként Kocsis Zoltán
révén láthattam bele Jeney Zoltán zenei világába, így pontosan tudom, hogy a
befektetett munka megéri: a Jeney-művek rendkívül sokat igényelnek, de
sokkal-sokkal többet adnak aztán vissza. Oktatási rektorhelyettesként
és később rektorként számos üggyel kapcsolatban együtt dolgoztunk,
sőt együtt harcoltunk. Az a világos gondolkodás, amely zeneműveiben
is tetten érhető, az intézmény működtetésének mindennapjaiban is
aranyat ért.
Nagyon
fog hiányozni, kedves Tanár úr!”
(Dr.
Vigh Andrea, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorának
visszaemlékezése)
II.
Emlékbeszéd*
Gyászoló Közösség!
Jeney Zoltán halála óta szüntelenül a
zenei nagyság kérdése foglalkoztat. Alfred Einstein nagyszerű könyvet írt
erről a témáról. Jeney Zoltán barátja, Dobszay László
több tanulmányában is megkísérelte megragadni a zenei nagyság megnyilvánulását,
formai jegyeit. Jeney Zoltán a zenetörténeti múlt bensőséges
ismeretében gyakran mutatott rá – tanárként vagy alkotóként egyaránt – a zenei
nagyság egy-egy messzire világító példájára. Noha feltűnt, mennyire
otthonosan mozog ezen a szellemi fennsíkon, semmi nem utalt rá, hogy saját
életművét el akarná helyezni a „nagyok” kánonjában. Saját kompozícióinak
lelkes vagy elragadtatott kritikáit fenntartásokkal, öniróniával, mértéktartó
kételkedéssel fogadta.
Ami az igazi nagyság egyik első
jele.
Az alkotás során mindig a szellemi
konstrukcióból indult ki és soha nem a kompozíció érzéki aspektusából. „Spekuláció
nélkül nincs intuíció” – mondta. Csakhogy a szellemi konstrukció kiváltságos
pillanatokban átforrósodik; mondhatni „a szellem hús-vér alakot ölt, s
ugyanakkor lélekkel telik meg”: az Apollón-kantáta (1978), a Tizenkét dal
(1975-83), az Önidézetek (1991), az Infinitívusz-kórusciklus
(1995), vagy az Aus tiefer Not kantáta (2017) így emelkednek ki világló
mesterművekként a kompozíciós termésből.
Mondják, hogy
korunk nem kedvez a zenei nagyságnak. Csakhogy Jeney Zoltán alkotói
magatartásában – amint azt Kamp Salamon megfogalmazta
– „a feladat minőségéhez való folyamatos és tántoríthatatlan hűség
volt jelen”. Ez a hűség az életmű egy pillanatában – még ha ez a
pillanat két és fél évtizedig tartott is – nem várt és nem remélt eredményt
hozott, s egy magasabb régióba talált utat. A Halotti szertartás a magyar zeneszerzés
utóbbi 60‒70 évének legnagyobb alkotása. Megrázó és
felemelő ünnepély: alkotója nemcsak a gregoriánt és az európai műzene
számára kedves mozzanatait mozgósította, hanem a 20. századi és kortárs magyar
költők legjavát invitálta szerzőtársul, hogy az élet legnagyobb
kérdéséről, a halálról beszéljen. A Halotti szertartás monumentuma
túlságosan nagy szűkös mai viszonyaink számára: első és egyetlen
teljes előadása, amely a zenei nagyság egy másik képviselőjének,
Kocsis Zoltánnak köszönhető, máig nem hozzáférhető hanglemezen, s a
nagyvilág nem is tud létezéséről.
Ezen a helyen
sokszor hangzik el: „nyugodj békében”. Én nem mondhatok mást, hogy mi, akik
egyre világosabban kezdjük látni, ki volt Jeney Zoltán, nem nyughatunk, amíg
meg nem mutatjuk a világnak; ki-ki a maga posztján.
De a mégoly
jogos önvád mellett mondhatnék-e vigasztalóbbat annál, mint hogy attól az
embertől búcsúzunk, aki a középkori rítus segítségével, de saját szavaival
állította elénk a meghalás egyetlen emberhez méltó módját. Ahogyan a
János-passió zárókorálját komponáló Baché, úgy a
Halotti szertartást komponáló Jeney Zoltán haláltusája is csak szükséges
átmenet abba a világba, amelybe már beláthatott és meghívást kapott.
Drága Zoli!
Nem felejtjük
azokat az élvezetes és felfedezésszámba menő zeneakadémiai órákat,
amelyeken Bach koráljainak harmonizálásába, vagy a hangszerelés rejtelmeibe
vezettél be bennünket.
Nem feledjük,
hogy miközben látszólag velünk botladoztál a mindennapi élet dolgaiban, egy
hazugságmentes egzisztencia életét élted elénk.
Szeretettel s
a keserűségen is felülkerekedő humorral.
Példaként
csodálkozunk rá közéleti tevékenységedre. Arra, hogy a szelídség hogyan
párosulhat töretlen bátorsággal, következetes kiállással.
Egyszer azt
nyilatkoztad: „A siker számomra pusztán azt jelenti,
ha a következő darabom is készen van, és úgy érzem, elvégeztem azt, amire
hivatott vagyok.”
Úgy érzem, elvégezted.
Megköszönöm
az „életadó halál Urának”[1], hogy képessé tett Téged erre, s hogy
ennek én is tanúja lehettem.
Farkas Zoltán
(*Elhangzott Jeney Zoltán
temetésén, a Farkasréti temetőben, 2019. november 15-én)
[1] Sopron megyei virrasztó
ének Lajtha László gyűjtéséből. A Halotti szertartás II.
részében, a Vesperae Mortuorum
[Halotti vecsernye] No. 5j tételében dolgozta fel
Jeney Zoltán.
*
III.
Kurtág György Jeney Zoltánnak*
(fakszimile)
IV.
Spekuláció nélkül nincs intuíció – „Jób
könyvé”-től a fraktálokig
(Jeney Zoltánnal beszélget a „Halotti szertartás”-ról Farkas Zoltán)*
V.
Dalos Anna
Hagyomány és
eszkatológia Jeney Zoltán „Halotti szertartás”-ában*
*Első megjelenése: Holmi c. folyóirat 2006. júliusi szám.