Orbán György
zongoraművei – Aulos
Erdei Márta – zongora
(DIVCD0001)
Nem volt
szükség statisztikai felmérésekre annak megállapításához, hogy a hazai
zeneszerzők közül énekkari kompozícióival Kocsár
Miklós és Orbán György örvend a legnagyobb népszerűségnek. Kórusművei mellett
dalaival és oratorikus alkotásaival Orbán György
akarva-akaratlanul elérte, hogy elsősorban kórusszerzőként kerüljön a
köztudatba, jóllehet, műjegyzékében kisebb-nagyobb hangszeres apparátusra szánt
darabok is találhatók.
Pedagógus-érdem,
hogy Orbán György számára inspiráció forrása lett a zongora.
Zongoratanár-körökben ismert tény (amire kiadványok előszavában többször is
történt említés), hogy Lakos Ágnes volt az, aki „A
barátságos zongoraiskola” című kiadványba kis darabokat kért Orbántól. A
darabok nagy száma önálló kottát is eredményezett (Varázserdő), Lakos Ágnes
növendékeinek előadásában pedig felvétel is készült belőlük. A hatások
(inspirációk) reflexiót, visszahatást eredményeztek, az egyik ügyes
zongoristának (aki 22 darab előadójaként remekelt) egy prelúdiumot komponált
Orbán, amit fughettával egészített ki, majd további
tételek születtek. „Magától íródott meg ez a sorozat, mely nem más, mint
vallomás a többszólamúság iránti csodálatomról” – vallotta a szerző.
A
sorozat Aulos (kétágú síp) címmel két kötetben jelent
meg az Editio Musica
Budapest kiadványaként (Z. 14 887, 14 888). Zongoradarabok a polifónia
gyakorlására – ezt az alcímet kapta a gyűjtemény, amely „haladó” zongoristák
számára készült. Az Előszóban így ír a címválasztásról a szerző: „A cím: Kétágú síp, aulosz, a régi görögök hangszere, talán az első, melyen
a régi álom, a kétszólamú játék – ha kezdetlegesen is, de – megvalósulhatott.”
Ennyit a poézisről, ám a zongoradarabok közül még a legegyszerűbb faktúrájú is
sokkal komplexebb játszanivaló, mint ami kétágú sípon elképzelhető. Ráadásul, a
polifóniába való bevezetés nem elégszik meg a kétszólamú struktúrákkal. A
gyakorló zongoratanárok jogosan kérdőjelezhetik meg a kották hátlapjának
ismertető/ajánló szövegéből azt a megállapítást, hogy olyan haladóbb
növendékeknek íródott, „akik mögött már legalább háromévi zongoratanulás áll”.
Annál nagyobb a következő mondat igazságtartama, miszerint a sorozat célja
„elsősorban nem a zongoratechnika fejlesztése, hanem a különféle polifon
műfajok és kompozíciós eljárások (imitáció, fúga, torlasztás, tükörfordítás, augmentáció és diminúció, kettős
ellenpont, látens polifónia, kettős- és hármasfúga, cantus firmus-technika, stb.)
módszeres bemutatása”. Tehát, zongora-szakos, zeneszerzői ambíciókkal
rendelkezők számára izgalmas stílus- és formatani szöveggyűjtemény.
Autodidakták számára is tanulságos, mivel a szerző minden darab előtt rövid
szöveggel és plasztikus szemléltető ábrával készíti elő az egyes műveket.
E
gyűjteményről (s tágabb értelemben az Orbán György zongoradarabjaival
kapcsolatos élményeiről és pedagógiai tapasztalatairól) 2014-ben szerzett
tudomást Lakos Ágnestől Erdei Márta, Erdei Péter lánya, aki jelenleg a Royal Irish Academy of Music zongora
tanszakán tanít. Lakos Ágnes 2018-ban értesült arról, hogy lelkesedése fogékony
talajra talált; Erdei Márta felvételt készített az Aulosból.
A
felvétel 2017 júniusában készült, hangmérnöke Erdei Péter volt. 31 darabot
tartalmaz a szűk egyórányi hallgatnivaló, amellyel kapcsolatban egyetlen
sajnálkozó megjegyzésük lehet csak: kár, hogy a két kötet egy-egy függelékét
nem tartalmazza.
Hallgatható,
sőt, tetszetős hallgatnivaló önmagában is – ám sokkal tanulságosabb, ha
kottából követjük a zenét. A hangzó anyag megkönnyíti a kotta olvasását –
ugyanakkor, a kotta látványa is segíti az értő zenehallgatást. A szerzői előszó záró mondata: „’kiírtam
magamból’ azokat az élményeimet, melyeket számomra a kontrapunktikus kultúra
nyújt: a dallamrajzok mozgását, a polifónia áramlását, lebegését, a
középszólamok ’sikertelen rejtőzködését’, és így
tovább.” Eme „kiírás” egyszersmind sokakban tudatosítja a felsorolt
élmény-típusokat, olyan zenei élményeket, amelyekre ki-ki magától nem talált
volna megfelelő szöveges meghatározást.
A felvételt
hallgató kottaolvasó további tapasztalatokkal gazdagodhat, amikor az egyidejű
kettős forrásnak köszönhetően szembesül megannyi notációs tanulsággal. A hallás alapján alig(ha)
észrevehető ütemmutató-váltások a zenei anyag szerveződéséből adódnak, esetenként
tematikus kontrasztanyag megjelenésének velejárói. Van, amikor a változó ütemű
tételben gyakoriak a szaggatott ütemvonalak, nagyobb összetartozó szakaszok
belső tagolódását érzékeltetik. Negyedek, nyolcadok,
de akár pontozott nyolcadok is lehetnek az ütemmutatók
nevezőiben. Orbán nem idegenkedik az apró ritmusértékekkel való lejegyzéstől
sem – tempót, karaktert sugall már a lejegyzésmódja is. Az pedig „személyreszabottan” értékelhető, hogy Orbán a tonális
tételeknél sem alkalmaz előjegyzést, hanem módosítójelekkel „aktualizálja” a
használandó billentyűket.
A
felvétel egyértelműen megkönnyíti a kotta értő olvasását – ugyanakkor azzal a
többlet-tanulsággal jár, hogy értelmező kottaolvasásra szoktatja
az érdeklődő zongoristákat. A hangzó emlékkép birtokában pedig immár könnyebb
értőn interpretálni a leírottakat…
Külföldön
élő-dolgozó magyar muzsikus zenei anyanyelvi biztonsággal játssza Orbán György
műveit. Remélhetőleg a birtokba vett kompozíciókkal külföldi (nemzetközi)
környezetét is megismerteti, tanárként a koncertező művészként egyaránt.
Fittler Katalin
(Gondolatok
Orbán György: Aulos cyímű
zongoradarabok sorozatáról – Erdei Márta CD felvételének hallgatása közbe, Parlando 2019/4.)
(Aulos-Kéttágú síp. Zongoradarabok a polifónia
gyakorlására. Ábrahám Mariann, Parlando 2014/3.)