Szerkesztette:
Gyarmati György és Péteri Lóránt
A Liszt
Ferenc Zeneművészeti Egyetemnek, az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti
Levéltárának és a Kronosz Kiadónak jár a köszönet ezért a könyvért
(Budapest-Pécs, 2019). Az előzmény, amelyre – természetéből adódóan –
a téma iránt érdeklődőknek is csak szűk rétege emlékezhet: 2017.
február 16-án és 17-én azonos címmel kétnapos konferenciának adott otthont a
Zeneakadémia. Két teljes hétköznapot szabaddá tenni csak keveseknek adatik meg,
így jó esetben is csak a későbbi írásos megjelentetésben reménykedhettünk.
Erre került sor a közelmúltban, ráadásul – miként a szerkesztők az
előszóban hangsúlyozták – nem az előadások szövegét közreadó
konferencia-kiadványt kívántak létrehozni, hanem annál többre vállalkoztak: „a
tanácskozás témáit tágabb terjedelmi keretek között, szélesebb összefüggésrendszerben
tárgyaló tanulmánykötet” megjelentetésére. Tehát, nemcsak pótolhatja
mulasztását, aki annakidején nem jutott el a konferenciára, hanem átfogóbb
ismeretanyaghoz jut. Olyasmihez, amely – túlzás nélkül állítható – a maga
nemében egyedülálló. Bár tudom, hogy a „kötelező olvasmány” meghatározás
sokakban ébreszt ellenérzést, mégis megkockáztatom, hogy annak minősítsem,
éspedig valamennyi potenciális olvasó érdekében. A történelem folytonosságát
tanulságként élhetjük meg (azzal szembesülünk, hogy a mindenkori napi események
– cselekedetek és mulasztások – részei a történelem, esetünkben kultúrtörténet,
továbbírásának), és megannyi példát látunk arra, hogy kisebb-nagyobb, többé-kevésbé
indokolt vállalások (illetve azok elmulasztása) kiszámíthatatlan
következményekkel járhat.
Tehát a
konferencia előadói (egyetlen kivétellel) a többé-kevésbé kibővített
írásokkal olyan ismeretanyagot adnak, amelynek köszönhetően
a közelmúlt történelmének – különböző értékelései és átértékelései
következtében „homályos” – területeiről élesebb képet kapunk, és
plasztikusan körvonalazott személyiségekként jelennek meg előttünk a zenei
élet jelentős alakjai. Történészek és zenetörténészek írásai sorjáznak, és
az olvasótól előképzettségétől függ, hogy mit tart könnyebb, avagy
nehezebb olvasnivalónak.
A magyar
nyelvű zenei olvasmányok az utóbbi időben hasznosan szélesítették azt
a spektrumot, ahol az egyszerű információktól az átfogó
tudásanyagig szinte minden megtalálható. Nem egy olyan kötet jelent meg a
közelmúltban, amely azoknak az érdeklődésére is számot tarthat, akik a
kottapéldákra csak dekorációként tekintenek, nem lévén értő olvasóik.
Kötetünkben kevés kottapélda szerepel, tehát bízvást érezhetik, hogy számukra
is érthető a tartalom. Kétségtelen, hogy az elsősorban zenei ismeretterjesztő-szövegeken
nevelkedettek számára tartalmaz néhány „nehéz” olvasnivalót, elvontnak
tűnő szövegeket – ám feltétlenül érdemes „átrágni magukat” ezeken a
tanulmányokon is! Az viszont kétségkívül tetszőleges, hogy ki milyen
sorrendet választ – a 13 írás mindegyike méltó az érdeklődésre és a
figyelemre.
Ahány
tanulmány, annyi vállalt tematika – a szerzők személyiségéről is
árulkodik, hogy milyen nézőpontból láttatnak, milyen széles horizonton vezetik végig az olvasót, illetve, hogy milyen
súlyt helyeznek egy-egy személy motivációinak feltárásához. Arcképek,
mondhatni, „kívülről” és „belülről” – zeneszerzők a szűkebb
és tágabb környezetükben, több-kevesebb szállal kapcsolódva a társadalmi élet
kiszámítható és kiszámíthatatlan változásaihoz.
Rendkívül
hasznosnak tartom, hogy a szerzők lehetőséget kaptak a tanulmányok
terjedelmének szabad megválasztásához; nincs bosszantóbb
olvasnivaló, mint amikor szerző – felolvasása anyagának írásos
közzétételekor – sajnálkozik az időhiány miatt. Most tehát van hely,
közzétenni mindazt, ami közérdekű - többek között megannyi nehezen
elérhető, esetleg kizárólag kutatók számára hozzáférhető
adalékot-adatot. Kamatozott tehát a befektetett kutatói munka – ami egyszerre
ad módszert és példát kutató-kedvű fiataloknak. És további inspirációt
sajátos kutatási területek kialakítására.
Az
„előzmények, történések, következmények” feltárása elsősorban írásos
dokumentumokon alapul, ám ezúttal is találunk hivatkozásokat
az oral history által
továbbhagyományozott nézetekre, információkra. Érdemes odafigyelni az apró
ellentmondásokra, amelyek forrása egyaránt lehet az emlékezet pontatlansága,
valamint az, hogy a rendelkezésre álló tényeket sajátos nézőpontból,
mondhatni, szubjektív interpretációban továbbította valaki. És ismét
megkerülhetetlen a kétségkívül megválaszolhatatlan kérdés: meddig
érdeme/szabad/kell nyilvánosságra hozni egyértelműen „magáncélra” szánt feljegyzéseket,
megjegyzéseket? A megválaszolhatatlanság gyökerei évszázados
múltra vezethetőek vissza – amióta gyakorlattá vált levelek, naplók
nyomtatásban való megjelentetése, számolni kell azzal, hogy egy-egy, az utókor
érdeklődésében reménykedő alkotó céltudatosan hagyja hátra
megjegyzéseit-gondolatait, míg mások szinte csak pszichológiai segítségnek
használják indulataik „kiírását”. Ahány fennmaradt hagyaték, annyi kutatói
érzékenység szükséges annak eldöntéséhez, hogy mi kerüljön nyilvánosságra – s
minden esetben számolni kell azzal, hogy a kutatói döntések jelentősen
befolyásolhatják egy-egy személyiség kontúrjait. Nagy a
felelősség!
A 13
tanulmány egyaránt foglalkozik olyanokkal, akik a „menni vagy maradni”
dilemmáját tudatosan végiggondolva döntöttek, avagy evidenciaként tűnt
számukra valamelyik megoldás. Az egy-egy személyre fókuszáló témaválasztások
megannyi új adalékot tartalmaznak a korábbi szakirodalomhoz képest; Dohnányi,
Lajtha, Szabó Ferenc, Jemnitz Sándor, Ligeti György
neve már a címekben felkelti az érdeklődést – de a legnagyobb tanulságot
kétségkívül az átfogó tanulmányok jelentik, amelyek közül elsősorban
Péteri Lóránt és Rainer M. János munkáira hívnám fel a figyelmet.
Fittler Katalin