Bevezetés a jubileumhoz
Matinékoncert – mindenkinek
Ludwig
van Beethoven (1770-1827)
Általános
tapasztalat, hogy a „műsorvezetős” hangversenyek esetében a
célközönség megjelölése legfeljebb orientáló jellegű. Érthető is,
hiszen a gyermekeket kísérő felnőttekre is gondolni kell – ráadásul,
előre kiszámíthatatlan, hogy milyen korosztály jelenik meg legnagyobb
számban egy-egy rendezvényen.
A
Fesztiválszínház gyakran ad otthont olyan programoknak, amelyeket „10-14
éveseknek” javasol. Ilyenkor is látni azonban csöppségeket, akik némelyike
meggyőző bizonyítékát adja a zene varázshatalmának, amikor is
belefeledkezik a hangzó környezetbe, olyannyira, hogy „egyirányú” befogadóvá
válik: szivacsként szívja magába a hangokat és a látványt (hiszen annyi
felfedeznivalót kínál maga terem is, a közönség, és nem utolsó sorban a
pódiumon helyet foglaló hangszeresek együttese, karmesterestől).
Korántsem
irigyelni való a műsorvezetők feladata: tájékoztassanak
információkkal, tényekkel és összefüggésekkel, élményt adóan, hogy ki-ki
tudásanyagként rögzíthessen minél többet az elhangzottakból. Ahány műsor,
ahány műsorvezető – annyi „megoldás”. Ha sok a szöveg, illusztrációvá
degradálódhat a muzsika, ha kevés, könnyen elsikkadhatnak a lényeges
közlendők is. Ha gondolatritmusa lassú, unalmassá válhat, ha gyors, nincs
ideje a hallottak végiggondolásának. Márpedig, szövegértésben mind kevesebben
jeleskednek!
Látszólag
tetszetős a könnyed tónus, a – leginkább a felnőtteknek szánt –
poénokkal, beszólásokkal tűzdelt szöveg, a gyerekeket nem zavarja, ha sok „magas labda” húz el a fejük felett. Haszna
viszont kevés van, legfeljebb a felnőttek kikapcsolódása. Az sem mindig
szimpatikus, ha a műsorvezető – közvetlenség ürügyén – szinte ott
találja ki, tudásából mit oszt meg a hallgatósággal.
Vegyes
tapasztalatokkal ültem be a Fesztiválszínházba december 15-én, hogy
meghallgassam, milyen beállításban kerül közönség elé „Bécs hőse”, Beethoven,
akinek jövőre emlékezünk meg születése 250. évfordulójáról. Az
előzetes program az Egmont-nyitányt, valamint az Eroica szimfónia
szélső tételeit ígérte. A MÁV Szimfonikus Zenekar játszott Cser Ádám
vezényletével, és először találkoztam műsorvezetőként Molnár
Szabolccsal.
Cser
Ádám (zene.blog.hu)
Molnár Szabolcs (operaportal.hu)
Annakidején,
kritikusi körömhegyezésünk idején Kroó tanár úr
kedves tapintattal terelgette a kritikus-jelölteket a közhelyek felelőtlen
átvételétől. A hatásosnak vélt „várakozásunkban nem is csalódtunk”
fordulatot azzal a javaslattal próbálta irtani, hogy érdemesebb lenne a formulát
a „csalódtunk a várakozásunkban” esetekre tartogatni (de akkor is óvatosan
alkalmazva, hiszen lehet, hogy a hiba a várakozásban, az elvárásban volt…). Nos, örömmel írhatom most, hogy ez a hangverseny minden
várakozást felülmúlt!
Molnár
Szabolcs – többgyerekes apa lévén – lényegi ismeretekkel rendelkezik a
gyermekek érdeklődéséről, figyelméről (stb.). Idősebb
korosztályok tanáraként rutinosan tudja kiválasztani a feltétlenül közlésre
szántakat. Remekül bánt az idővel: lényegre törő mondandójával
sohasem szaporította a szót. Nem élt vissza a vetítési lehetőséggel sem:
olyan képeket mutatott, amelyek szerves összefüggésben voltak az általa
elmondottakkal, többször vissza is utalhatott a látottakra. Megidézett kort,
aktuális pillanatban Napóleon alakját, az Egmonthoz a Goethe-dráma
különböző korokból származó színpadképeit, különleges csemegeként
felvillantotta Beethoven vázlatfüzeteinek néhány lapját – és nem utolsó sorban,
a zenei részletekhez kottapéldát!
Megtervezettségre
vall mindez – és imponáló profi-szemléletre, hogy a zenekari játékosok
megkapták a rövid zenei részletek listáját; tehát,
pergett az előadás, mindenki figyelmét lekötve. Ékes bizonyságát adták
ennek a zenekari játékosok, akik őszinte érdeklődő figyelemmel
hallgatták Molnár Szabolcsot, s így aktív jelenlétük is fokozta a folyamatok
intenzitását. Érezhető volt a kölcsönös figyelem a műsorvezető
és a karmester között is; a legkevesebb, amit elmondhatunk a
felkészültségükről, hogy perfekt!
Az
első részt az Egmont-nyitány két előadása keretezte; először
meghallgattuk – másodszor az érdemi ismeretterjesztésnek köszönhetően,
mindenki értőbben követhette a hallgatnivalót. A zenekar pedig úgy
játszott, mintha legalábbis DVD-felvételt készítenének!
A szünet
után még fokozni tudták az örömteli meglepetéseket: Az Eroica nyitótételének
expozícióját követően jött a „zeneirodalom óra”,
majd a zenekar folytatta a tétel eljátszását. Aztán a Gyászindulóról beszélt
Molnár Szabolcs, zenei illusztrációkkal, s hogy a formatan se maradjon ki,
dúdolásra inspirálva a közönséget, a zárótétel párvariációs szerkezetére is
rámutatott. És a meglepetés: nemcsak a beígért IV. tétel csendült fel, hanem
előtte a II. is!
Mintegy
két és fél órát töltöttünk a teremben, és ez az idő nem tűnt hosszúnak a legkisebbeknek sem. Mindenfajta fegyelmezés
nélkül is csendben maradtak, legfeljebb néha ölbe-bújósan keresték a maximális
komfortot – és a végén hosszasan tapsoltak! Tehát, nem igyekeztek a ruhatárba
(pedig már igencsak ebédidő volt), hanem mintegy adekvát válasszal
reagáltak az élményre. És a zenekar sem sietett!
Kimondatlanul
is mindenki érezte: értékek környezetében vannak. Értékes zene, perfekt
előadásban, és ott zsongott a sok-sok tudásanyag, ami akkor is örömforrás,
ha régebben meglévő ismeretanyag felfrissítése, és akkor is, ha új
ajándék.
Beethoven
zenéjének ünnepe volt ez a délelőtt.
Fittler Katalin