Bartók Hegedűversenyének (No.2) magyarországi bemutatója –
CD-felvételen
(BMC CD 253)
Magyar
muzsikusok a Zene világtérképén – hatásuk (és visszahatásuk) későbbi korok
zenei életére. E sajátos tér-idő spektrum egyaránt fontos a régi (szinte
elfeledett) értékek feltárását és új művészi értékek létrehozását
illetően. Ráadásul e két terület korántsem csupán egymás mellett él, hanem
az előbbiek termékenyítő hatással lehetnek alkotókra és
előadókra egyaránt – és nem utolsó sorban, új szempontokat adnak az esztétikum
területén munkálkodóknak is.
Közismertnek
tekinthető, hogy egy-egy zenemű élete korántsem valamiféle
folytonosság-folyamatosság nyomvonalán halad, hanem megannyi
(zenei és zenén kívüli) tényező eredőjeként sajátos útvonalakat ír
le. Az időtállónak bizonyuló művek jó esetben repertoárdarabbá
válhatnak, általános ismertségnek/kedveltségnek örvendve. Múltjuk, történetük
ismerete nélkül is újrafelfedezettek lehetnek – ám a
történet, kiváltképp, mivel több szinten is követhető, korántsem
érdektelen az utókor számára. Lehet sokatmondó egy-egy lista, amely végigköveti
valamely kompozíció világszerte történő előadásait – de még
hasznosabbak a fennmaradt hangfelvételek, amelyek egyaránt dokumentálják koruk
zenei ízlését, és az előadók művészetét.
1996-ban
magyar dokumentumfilm készült A Szervánszky
család címmel, amelyben az egyetlen festőművész, Szervánszky
Jenő képviselte – egyedüli élőként – muzsikus
testvéreit, akik közül nem-muzsikus berkekben Szervánszky
Endre zeneszerző neve cseng leginkább ismerősen. A fiatal muzsikusok
közül többen talán épp e filmben találkoztak először azzal az
információval, hogy Szervánszky Péter nevéhez
fűződik Bartók „nagy” hegedűversenyének magyarországi
bemutatója. A 2019-es év végének értékes kiadványa annak az előadásnak a CD-felvételen
való közzététele, amelyre 1944. január 5-én került sor a Vigadóban (a
Székesfővárosi Zenekart Ferencsik János vezényelte).
Szervánszky
Jenő zongoraművész-lányának, Valériának a férje, a szintén
zongoraművész-tanár és zeneíró Ronald Cavaye
írta a kísérőszöveget,
amely ismerteti a „forráshelyzetet” (a Babits-Makai Gyűjteményben maradt
fenn, röntgenlemezeken rögzítve, ahonnan Babits halála után a ’80-as évek
közepéig zárolt Babits-hagyatékba került), továbbá lényegi információkat
tartalmazó áttekintést ad Szervánszky Péter
életéről-munkásságáról (különös tekintettel annak Bartók-vonatkozásaira).
Szervánszky Péter,
aki a Bartók-növendék Mészáros Margitnak köszönhetően többször is
előjátszhatott Bartóknak, akinek vonósnégyesei
ősbemutatójában a Waldbauer-Kerpely Vonósnégyes
tagjaként vett részt (később a Magyar Vonósnégyes tagja lett). Bartók több
művét tartotta repertoárján, s játszotta külföldön is.
A
Hegedűverseny iránt kezdettől nagy érdeklődést tanúsított (az
ősbemutatóra 1939. március 23-án került sor Amszterdamban, Székely Zoltán
szólójával, Willem Mengelberg
vezényletével), már akkor is, amikor tartott az a két éves időszak,
melyben Székely Zoltáné volt a szólistaság kizárólagos joga. Amikor az lejárt, Szervánszky Péter a Budapesti Hangversenyzenekar (BHZ)
koncertmestere volt, majd behívták katonának, úgyhogy szólójával 1943
szeptemberében Kolozsvárott, majd 1944-ben Budapesten csendülhetett fel a
Hegedűverseny (egyes források szerint február 6-án).
Az
egykori Pátria fonográf-felvételeken edződött hallás jól veszi az
akadályokat – a hi-fi minőség által
elkényeztetetteknek szokniuk kell a vitathatatlanul
gondos hangrestaurálásnak alávetett felvétel (technikai) minőségét.
Azonban az interpretáció mindenért kárpótol. Egyetérthetünk tehát Cavaye-jal abban, hogy „ez a felvétel az ő
emlékműve”.
A számos
hazai és külföldi művész szólójával könnyen hozzáférhető
Hegedűverseny hallgatása során egyik ámulatból a másikba esünk.
Lenyűgöző az a szuverén biztonság, amellyel Szervánszky
Péter megszólaltatja a tételeket (bár szólójához képest néha háttérbe
szorítottnak, dinamikailag kifejezetten kevésnek érezzük a kíséretet, annál
megrendítőbb az a szinte „köznyelvi” természetesség, amellyel az együttes
részt vesz a tételek felépítésében). Költői kérdés marad, hogy honnan az
írott kottának ez az érdemi értése, melynek köszönhetően világosan tagolt
formarészek sorjáznak, pregnáns karakterizálással. Annak pedig már csak a
felvetése is meddő, hogy hová tűnt ez az inspirált – a felvétel
tanúsága szerint a Ferencsik irányításával játszó együttest is jellemző - tudás
a későbbiekben, amikor immár állandósult helyét elfoglalhatta a
koncertéletben a kompozíció…
A
fiatalabb kortársak minőségorientált elhivatottságának is emléket állít ez
a felvétel – annál is inkább, mivel aligha gondolhattak arra, hogy a késői utókor majd…
1944 – a
bartóki zene grammatikájának és szemantikájának rendszerezett feltárását
munkássága fő feladatául választó Lendvai Ernő ekkor
még csak 19 éves volt – a Bartók költői világa” című kötetében
publikált elemzésének kétségkívül poétikus megközelítése évtizedeket várat még
magára. Ezt az interpretációt hallgatva „konkrét”-nak
tűnnek a sajátos jelzők és határozók; meglepőek ezek az „a
priori” ráérzések.
A
tempókat illetően, Szervánszky
interpretációjában a lassú tétel némiképp (fél ill.
egy perccel) hosszabb az időközben általánossá vált gyakorlatnál, a
szélső tételek nagyjából ugyanennyivel rövidebbek. De ezt csak a
feltüntetett időtartamok összevetésekor vesszük észre (a BMC-felvétel borítója hibás sorrendben tünteti fel az egyes
tételek időtartamát); az előadás elhitető erejű (és –
meglepő módon – soha sem kelti a hajszoltság illúzióját).
Érték
vált közkinccsé, amelynek tanulmányozása elsősorban karmesterek és
hegedűsök számára kínál „posztgraduális” továbbképzést.
Fittler Katalin