Miként a
kötet hátlapjának a Magyar Állami Operaház főigazgatója, Ókovács Szilveszter által írott ajánló szövegéből
kiderül, a szerző az Opera főemléktárosa.
Az operabarát számára, aki zenei élményeinek egyik fő helyszíneként tartja
számon az Operaházat, krónikási tevékenysége révén
ismert, hiszen rendre megjelenő köteteinek köszönhetően kapunk
betekintést a hazai operaélet egy-egy jelentős korszakába. Írt Fricsay Ferencről, Sergio Failoniról, Radnai
Miklósról – s ezt a sort örvendetesen folytatja a Tóth Aladár igazgatásának
„aranykorával”. Mert az alcímben ígértek korántsem arányosan kerültek a mérleg
két serpenyőjébe – pontosabban, nagyon is „arányosan”, ha azt tekintjük,
hogy az élet valójában az életmű keretéül szolgált, és Tóth Aladár életművének
legjelentősebb, közérdekű fejezete az a tevékenység, amellyel egy
évtizeden keresztül a később egyik „aranykor”-ként
értékelt művészi munkához igyekezett biztosítani a feltételeket.
Karczag Márton
tehát „rutinos” író – mégis, e vállalkozása során meglepő körülményekkel
kellett szembesülnie. Elsőként is azzal, amiről a Tóth Aladár
(első házasságából született) lánya által írott előszóból értesülünk:
hogy Fischer Annie halála után „mindkettőjük hagyatéka avatatlan kezekbe
került és pótolhatatlanul nyoma veszett”. Hivatalos dokumentumokból számos adat
összekereshető, ám a személyiség megannyi apró, személyes gesztusa
mindörökre eltűnt – maradnak az esetleges oral history-morzsák (melyek a visszaemlékezőre, netán
anekdotázóra, legalább annyira jellemzőek, mint emlékezésének tárgyára). A
kettős évforduló (Tóth Aladár születésének 120. és halálának 50.
évfordulója 2018-ban) inspiráló aktualitást adott a maradandó értékű
emlékezésnek. Nincs semmi túlzás abban, amit zárómondatként így fogalmazott meg
a szerző: „Ez a könyv az első olyan nagyobb léptékű kísérlet,
mely megpróbálja kontextusba helyezni a 20. századi magyar operaélet egyik
kulcsfiguráját”.
Az
olvasó természetesen nem csak az operaigazgató munkássága iránt
érdeklődik, hiszen Tóth Aladár munkásságának másik, korábbi lényeges fejezetéről rendelkezhet közelebbi
ismeretekkel, a „Tóth Aladár válogatott zenekritikái 1934 -1939” című
kötetnek köszönhetően (amely Bónis Ferenc szerkesztésében jelent meg a
Zeneműkiadónál 1968-ban – könyvének 320. oldalán, Tóth Aladár írói
munkásságának számbavételekor, Karczag tévesen közli
a szerkesztő nevét). Az időközben többnyire csak könyvtárakban
hozzáférhető kötet szinte szépirodalmi olvasmány – közös zenei élmény
híján is élvezetes, és a kritikának napjainkban sajnálatosan nélkülözött
lehetőségeit villantja fel. Karczag Márton
munkájának köszönhetően „helyére kerül” Tóth Aladár kritikusi
tevékenysége. Megtudjuk, hogy gimnazistaként az iskolai zenekar
hegedűszólamában játszott, és pályaműként jutalmazták zenei tárgyú
írását. Az egykori országgyűlési képviselő árvájának elhúzódtak az
egyetemi tanulmányai, melyeket orvosi, jogi, majd bölcsészdoktori szakon
végzett. 1919 tavaszán félbehagyta tanulmányait és szülővárosában,
Székesfehérvárott tanított rövid ideig szociál-etikát,
s ebből az időből származnak első fennmaradt zenei tárgyú
írásai (egy munkáshangversenyről, valamint Bartók és Kodály
művészetéről). Egyetemista éveiben lett – Szabolcsi Bencével egy időben
– Kodály magántanítványa, Thomán Istvánnál folytatott
zongora-tanulmányokat, s már ismert kritikusként védte meg disszertációját
(Adatok Mozart zenedrámáinak esztétikájához címmel).
A könyv
lapjain olyan kor rajzolódik ki, ahol a napi sajtóban megjelentekkel is lehet
tanítani, véleményt formálni – és érdekes végigkövetni
azokat az orgánumokat, amelyekben publikálva fiatalon mértékadó kritikussá
nőtte ki magát. Tiszteletreméltó a munkabírása („Tóth Aladár majdnem húsz
éven át töltött szezononként nagyjából száz estét színházakban és
hangversenytermekben. Recenziói java koncertekről íródott,
hozzávetőlegesen a cikkek egytizede szól előadásokról. Operakritikusi
érdeklődésének homlokterében az újdonságok, a vendégművészek és a
karmesteri megvalósítások álltak. Ezenkívül nagyjából
húsz olyan nagyobb tanulmányt írt, melyek az Operaház és a hazai operajátszás
jelenével és jövőjével foglalkoznak. Ezen cikkek emléke lesz majd az, ami
kortársak szemében Tóth Aladárt az igazgatói szék várományosává teszi.” –
foglalta össze Karczag) – és irigylésre méltó az a
kor, amikor az esti hangversenyről már a másnapi lap(ok)ban szerepelt tudósítás, beszámoló, kritika.
Szűkszavú
az „Annie” című fejezet (a Fischer Annie-ról szóló könyvben részletesebben
olvashatunk a házaspár szimbiózisban töltött 31 évéről),
informatív svédországi tartózkodásuk, „Az önkéntes száműzetés” tárgyalása.
A könyv
82. oldalától (a 312. oldalig) az Operaház veszi át a főszerepet, ami
annyiból mindenképp hasznos, hogy azok az olvasók is „képbe kerülnek”, akik e
tárgyban nem rendelkeznek korábbi ismeretekkel (s főképp, nem kényszerülnek
arra, hogy párhuzamos olvasmányokat kelljen keresgélniük). Végigkövethetjük azt
a folyamatot, amelynek során az operai tevékenységek megreformálására tett elvi
javaslatait követően olyan pozícióba került Tóth Aladár, ahol rá várták
ezek a feladatok. Olvashatjuk a kortárs „drukkerek és ellendrukkerek”
reflexióit, akik nemritkán szembesítették korábbi elvárásaival, számon kérve
rajta azok megvalósítását. Tóth Aladár kétségkívül „in
medias res” került az intézmény élére, anélkül, hogy ilyesfajta vezető
pozícióban bárminémű gyakorlata lett volna,
tehát „élesben” kellett szembesülnie azokkal a színfalak mögötti
körülményekkel, amelyekről korábban elképzelése sem lehetett. Tehát a
zeneművek iránti elkötelezettség mellé felsorakozott az
előadóművészekkel kapcsolatos megannyi döntés, a közönségre is
tekintettel lévő műsorpolitika kialakítása, a költségvetés korántsem
művészi problematikája – és a kor ideológiai-politikai elvárásainak való
kényszerű megfelelés. Az 1946 és ’56 közötti évtizedben oázist biztosítani
a mindennapokban – embert próbáló feladat! Tenni ezt elkötelezetten, megannyi
szemponttal sakkozva … - hogy minden jó elnyerje méltó büntetését, Tóth Aladár
esetében azt, hogy a társulat 1956-ban egyhangúlag
megvonja tőle a bizalmat.
Nyugdíjazás,
12 év visszavonultságban – kurtán-furcsán ér véget az élettörténet, amely
furcsaságokban korábban is bővelkedett (az igazgató
és a művészek viszonya, az igazgató és az újságírók-kritikusok kapcsolata,
az operaigazgató „helye” a politikai élet művelődéspolitikai
részlegében, elvárások és elismerések, stb.).
Karczag Márton
maximálisan törekszik a tárgyilagosságra (a személyes visszaemlékezésekre,
afféle „szíves szóbeli közlésekre” mindig a forrás
megnevezésével hivatkozik, és szolidan válogat az eredetileg magáncélú írásos
dokumentumok szubjektív, esetenként rosszindulatú megjegyzéseiből), és
különleges tapintata mutatkozik meg abban, hogy elegánsan lemond a látatlanban
is nyilvánvalóan hatásosnak vélhető besúgói jelentések szemlézéséről
(„Ha valaki Tóth Aladár kezébe adta volna a róla készült jelentésköteget, azt
valószínűleg érintetlenül hagyta volna íróasztalán. Az esztéta szellemében
maradjanak továbbra is olvasatlanul az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti
Levéltárában.”).
A könyv
több fejezete egy-egy speciális témakörrel foglalkozik az Operaház
történetéből, krónikásként részletezve például a repertoár alakulását, külön feltérképezve a műsorra tűzött
hazai termést és az egyetemes operairodalomból való válogatást, utalva a
könnyű múzsához való – többé-kevésbé kompromisszumos – közeledésre, és külön
fejezetet szentelve a magyar balett játszás újjászületésének. Ilyenkor az
olvasó szinte belefeledkezik az intézménytörténet alakulásába, megfeledkezve,
hogy voltaképp Tóth Aladár igazgatói működésének eredményeivel (és néha
eredménytelenségeivel, visszásságaival) ismerkedik. Bizonyos vonatkozásban
tehát Karczag meghaladta a címben ígérteket – azt
pedig már igazán nem várhatjuk el tőle e munka keretében, hogy
minősítse az előadásokat, ráközelítve a korszakos
jelentőségű produkciókra. És természetesen tudomásul vesszük, hogy a
témaválasztás (bármennyire is kiszélesedik néha) nem válhat parttalanná, s a
perifériára került mozzanatoknak csak érintőleges, elnagyolt utalás jut
(ilyen például, ahogyan a Tanácsköztársaság direktóriumában résztvevő művészek
munkásságára „átmeneti visszavonulás”-sal utal).
Karczag
Mártonnak nem csak az írásműve értékes, hanem az a többlet-tapasztalata
is, amelyet megszívlelendőként megoszt olvasóival: „Míg az Operaház
történetének korábbi korszakai egyéb források híján megírhatók a sokféle
véleményt képviselő, gondos szaksajtó munkája nyomán, az 1940-es évek
végétől az újságokat erős kritikával kell kezelni. A ránk maradt
cikkekben – a honi sajtó történetében először – nem a valóságról lehet
különböző aspektusokból olvasni, ezek az írások inkább egy aktuális
látszatvalóság lenyomatai, melyeket erős kritikával kell kezelni. Tóth
Aladár igazgatásának recenziói gyakran szándékosan semmitmondók vagy
ellenkezőleg, durván bántók. Míg a kor újságolvasói pontosan érthették a
sorok mögött megbúvó tartalmat, több mint fél évszázaddal megírásuk után a
cikkek e háttértudás nélkül egészen más súlyt és jelentést kaphatnak, mint
keletkezésükkor.” (Azt már csak félve merem hozzátenni, költői kérdésként:
biztos, hogy először történt ez a honi sajtó történetében?!)
A könyv
csaknem 100 oldalnyi függelékanyaggal zárul, Tóth Aladár írói munkásságának
feltérképezésével (I. Könyvek, II. Újságok – folyóiratok, III. Egyéb
tanulmányok és cikkek), valamint az Operaháznak a Tóth Aladár igazgatósága
idejére eső bemutatóival, s az általa szerződtetett művészek és
vendégművészek felsorolásával. Ezúttal nem lenne jogos hiányolni a
névmutatót.
A könyv
gazdag képanyaga jelentős részben az Operaház
Emlékgyűjteményéből való (a fotóanyag válogatása és szerkesztése Wellmann Nóra munkája).
Fittler Katalin
Beleolvasó:
(Parlando 2019/6.)