Juhos-Kiss Eszter
Népdalénekléssel az afáziás betegek beszédtanításának szolgálatában
2019
áprilisában két fogorvos barátom – dr. Tihanyi István fogszabályozó szakorvos és
dr. Bencze István szájsebész – felkérésére kezdtem el kutatómunkámat Budakeszin
a Magyar Honvédség Egészségügyi Központ Krónikus Utókezelő Osztályán.
Megbízatásom arról szólt, hogy egy sztrók okozta agyi
sérülés következtében afáziában szenvedő nőbeteget énekelni tanítsak,
remélve, hogy a daloláson keresztül visszatérhet a páciens beszédkészsége.
Az
ötlet, bár nem új keletű, hallottunk már ilyet, - pl. egy közismert magyar
színész agyvérzés utáni beszédfejlesztésében is nagy szerepet játszott a zene -
mégis kevéssé elterjedt Magyarországon, és valószínű a nagyvilágban is,
emellett pedig elmondható, hogy a folyamatnak jelenleg még nincs kidolgozott
módszertana. Feladatul tűztem ki tehát, hogy felépítsek egy olyan
metodikát, melyet más, hasonló problémával küzdő betegek terápiás
gondozásában is alkalmazni lehet.
Iskolai
ének-, szolfézs- és zeneelmélet-tanárként, valamint karvezetőként közel
huszonöt éve oktatok zeneiskolában – korábban zeneművészeti
szakközépiskolában is – egészséges gyermekeket kottaolvasásra/írásra, és
igyekszem kiművelni zenei hallásukat. A Kodály-módszer elsajátításának
hosszú, fáradságos évei alatt, majd később a tanítás során alkalmazva nem
is sejtettem még, hogy egyes elemeit használva segítséget nyújthat más
területeken is, akár a sztrókos betegek
rehabilitációjában.
A
páciens, akivel foglalkozom B.Á. 63 éves, külkereskedelmi végzettségű
értelmiségi nő, agysérülése előtt két idegen nyelvet beszélt. 2017
márciusában egy elkerülhetetlen, nyaki érszűkületet korrigáló operációt
hajtottak végre rajta. A műtéti kockázatok sorában a sztrók
lehetősége is szerepelt. Bár a művelet sikeresnek tűnt, a
beavatkozást követő éjszaka folyamán a beteg agyvérzést kapott, rendkívül
súlyos, életveszélyes állapotba került, lélegeztető gépre kapcsolták.
Agyának jelentős területe károsodott, többek között a beszédközpont is. Egyik
lába, és kézfeje lebénult. Ezt követően többször kapott
tüdőgyulladást. Gégemetszést hajtottak végre rajta, mesterségesen
táplálták. Egy évvel a műtétet követően készült kórrajzi kivonatában
a következő olvasható: „a motoros aphazias
betegtől információ nem nyerhető, kontaktusba vonható”. A jelenlegi
kezelését biztosító kórház logopédusa megvizsgálta, de úgy ítélte meg, hogy
rehabilitációra alkalmatlan, ezért a család által fogadott logopédus jár hozzá
heti egy alkalommal.
2019
áprilisában, megismerkedésünk idején B.Á. csupán
fejbólintással, illetve mutogatással kommunikált, önálló beszédre nem, de még
szövegismétlésre is alig volt képes. Ezek után meglepetésként ért, hogy egy – a
fogorvos barátaim által tanított – ismertnek korántsem nevezhető népdalt
egész elfogadhatóan elénekelt.
Foglalkozásaink során megállapítottam, hogy a
rendszerességnek rendkívül fontos szerepe van a fejlesztésben. Heti öt
alkalommal – minden hétköznap - 30 percet töltünk együtt énekléssel. Kezdetben
egyértelműen érzékelhető volt, hogy a hétvégék miatti kihagyás
visszaesést okoz a fejlődésben, a harmadik hónaptól viszont ez a jelenség
már kevésbé volt tetten érhető.
Az idő előrehaladtával
a „tananyag” tartalma és az órák felépítése a beteg állapotához igazodva
változott. Minden alkalom után írásos reflexiót készítettem a végzett anyagról,
B.Á. aktuális teljesítményéről és hangulatáról. A
fejlődés mértékének követése céljából később hangfelvételeket is
készítettem.
Találkozásaink elején egyetlen dologra
koncentráltam: a megbízóim által kiválasztott népdal dallamának, de
elsősorban szövegének minél tökéletesebb megtanítására. A népdal két rövid
versszakból áll, a mai kor embere számára viszonylag nehezen érthető, és
néhány, mára már elfeledett, hétköznapjainkból kikopott szót tartalmaz.
Szándékosan esett erre a dalra a választás, mert a cél egy új zenei és szövegi
anyag megtanítása volt. Ugyanakkor az ének ambitusa
alkalmazkodik a páciens – betegségének következtében összezsugorodott –
hangterjedelméhez, ami rendkívül fontos, mivel így a tanulásban ez a
tényező nem okoz fölösleges nehézséget. Erre a paraméterre a későbbi
dalok kijelölésekor is figyelmet szenteltem.
Közben
törekedtem a beteg állapotának felmérése. A családtól azt az információt
kaptam, hogy B.Á. mindent ért. Ez az állítás azonban
nem igazolódott be. Jómagam így fogalmaznék: nagy vonalakban érti a beszélt
szöveg lényegét, utasításokat többnyire végre tud hajtani, de a részletek sokszor
nem világosak számára.
Találkozásaink kezdetétől szemléltető
ábrákat is használok, vizuális irányból is megtámogatandó az auditív
impulzusokat. Első rajzos segédeszközeimen a következő hétköznapi
tárgyak szerepeltek: ajtó, asztal, karosszék, ablak, patkó, virág. Kérésemre,
hogy mutasson rá az általam kimondott szó képére, egyetlen tárgyat sem sikerült
helyesen kiválasztania. Még néhány alkalommal próbálgattuk ezt a feladatot, de
az ismétlődő sikertelenség miatt levettem a napirendről ezt a
kérdést. Ugyanakkor fontosnak tartottam, hogy a képeken szereplő, valamint
a környezetünkben előforduló egyszerű tárgyak nevét képes legyen
kimondani, legalább visszaismételve, ezért erre az alábbi gyakorlatot találtam
ki:
Mivel
kezdetben beszédhangon nem tudott semmit visszaismételni, ezért 2-3 szótagos
szavakhoz, majd később rövid tőmondatokhoz találtam ki könnyű
dallamokat, mellyel eredményessé vált a repetíció. Ezután már csak a dallamot kellett úgy változtatnom, hogy
egyre inkább közelítsen a beszédhang magasságához és ívéhez, így néhány
lépcsővel eljutottunk a szóbeli kiejtéshez.
Ehhez kapcsolódóan megemlítenék egy
figyelemre méltó esetet. Terápiánk kezdeti időszakában – foglalkozásunk
után – találkoztam B.Á. férjével, aki elpanaszolta,
hogy próbálgattak nehezebb szavakat szótagolva megtanítani a feleségének, de
nagyon nehezen megy, és pl. a „testápoló”-t sehogy
sem sikerült visszamondania. Ekkor egy egyszerű dallammal elénekeltem a
szót, majd Ágnes azonnal visszaénekelte, ezután az említett módszerrel 3-4
lépéssel sikerült kimondatni a szót.
Ma ott tartunk, hogy lényegében bármit vissza
tud beszédhangon ismételni, és már a legritkább esetben kell csak közbeiktatni
a „többlépcsős” éneklést.
Tapasztalatom szerint az énekeltetés kiválóan
alkalmas az artikuláció javítására, a kiejtés tisztítására. Szavak, rövid
tőmondatok ismétlésekor korábban gyakran előfordult, hogy a
visszaénekelt szöveg pontatlanul, nehezen érthetően szólalt meg. Ilyenkor
egy másik dallammal próbálkoztam, mely meglepő módon javulást
eredményezett. Olykor persze több dallamvariáció bevetésére is sor került, és a
legtöbb esetben megérte a kreativitás alkalmazása. Ez a módszer hatékony a
berögzült hibák korrigálására is.
Több alkalommal megfigyeltem, hogy egyes
hasonló hangalakú, de teljesen más jelentésű szavakat összekever, nem
tudja megkülönböztetni, pl.: megveszem, megverem, megteszem, stb. Időnkét
adódnak olyan szituációk, mikor éppen az említetthez hasonló „intelligens
tévedések” hozhatnak előrelépést. Egy szintén ismeretlen anyagként
tanított dal egyik sora így szól: „Kerüld meg a kápolnát, kápolnát”. Csakhogy Ágnes előadásában a „kápolna”
„káposzta”-ra változott. Ennek a „nyelvbotlásnak”
azért örültem, mert azt feltételeztem, hogy ez a zöldségnév az agy valamely
rejtett zugából került a felszínre az éneklés hatására. Ezt kihasználva, másnap
egy káposztát ábrázoló képpel érkeztem, és mikor Ágnestől megkérdeztem,
hogy mit lát, gondolkodás nélkül kimondta a „káposzta” szót.
Lényegesnek tartom még a gyermek- és
fiatalkorból, az egészséges időkből megragadt dalok felidézését
is. Túl azon, hogy a régről
bevésődött tudások előásása sikerélményt nyújt, mivel a sérült agy
megőrizte őket, reményeim szerint a későbbiek folyamán az aktív
szókincs bővülését is előidézheti.
A
dalok szimpla megtanulásán, ismételgetésén kívül fontosnak tartom a figyelem
ébrentartását, megosztását. Azt feltételezem, hogy a szigorúbb koncentrációt
igénylő gyakorlatok élénkítik az agyműködést, mely közvetve pozitív
hatással lehet a beszédkészség fejlődésére. Előszeretettel alkalmazom
a hangos és a belső hallással való éneklés váltakozását, a dalokhoz való
kopogást különböző ritmusokkal, vagy a szöveg valamely meghatározott
szövegrészének jelzésére. Megjegyzem, érdemes az efféle összetett
gyakorlatokhoz már jól ismert dalt választani, hogy a szöveg és a dallam
felidézése ne jelentsen szükségtelen nehézséget.
Mint
fentebb írtam, páciensem beszédértésében gondot jelent a részletekbe való
belemerülés. Nagy vonalakban általában megérti, hogy miről van szó,
egyszerű utasításokat végrehajt, de az egyes szavak értelmezése gyakran
okoz problémát. Nem szabad megelégedni a dalok szövegének puszta
visszaéneklésével, visszamondásával, meg kell győződni a
szövegértésről. Ezt a következőképpen szoktam megtenni: elénekeltetem
a dalt, aztán ha már jól megy, levesszük a dallamot, és csak a szövegét kérem
elmondani, majd szavanként, lelassítva újra elmondatom. Ez már nehézséget
szokott okozni, mert nem mindig érzi a szóhatárokat. Gyakori hiba, hogy a
névelőket nem különíti el a főnévtől. Miután elfogadhatóan megy
már a szöveg, belekérdezek a szöveg tartalmába, mindig egyszavas válaszokat
várva. Ez a legnehezebb feladat, de már itt is tapasztalható előrelépés.
Egy figyelemreméltó megfigyelés: több esetben
előfordult, hogy kérdésemre a beteg nem a dalban szereplő szóval
válaszolt, még csak nem is volt helyes a felelet, mivel nem a kérdéses szó
szinonimáját alkalmazta, hanem egy teljesen más szót. A meglepő mégis az,
hogy tartalmilag a szó beleillett a témakörbe. Pl.: Az „Én elmentem a vásárra…”
kezdetű dallal kapcsolatban, mikor megkérdeztem, hogy mit vettem a piacon
a tyúkon kívül, azt felelte: tojást.
A válasz helytelen, hiszen további állatneveket kellett volna felsorolnia,
mégis a tyúkhoz tartalmilag kapcsolódik a tojás, tehát ennek a tévedésnek
örülni lehetett a mi esetünkben. Egy másik, hasonló példa: Az „Elmentem a
piacra…” kezdetű dal kapcsán megkérdeztem, hogy mit vittem a malomba. Itt
a „búza” szót vártam volna, de ehelyett azt válaszolta, hogy „kukoricát”. Ezek a példák azért említésre méltók, mert a
tévedésből kimondott szavakat egyáltalán nem gyakoroltuk korábban.
A
fenti példák is mutatják, hogy - noha kutatásomnak még kezdeti fázisában járok
- nyomon követhető az éneklés pozitív hatása a vizsgálódásom alanyául
választott afáziás beteg beszédfejlődésére.
Összefoglalva a következő eredményeket
érdemes kiemelni:
A terápia kezdetén
beszédhangon megszólalni képtelen páciens jelenleg
·
képes
hosszabb szavakat és egyszerűbb mondatokat visszaismételni;
·
artikulációja,
kiejtése jelentősen tisztult;
·
időnkét
spontán kimond az adott szituációba illő szavakat, mondatokat;
·
népdalokon
keresztül gyakorolt és megbeszélt témákban egyszerű kérdésekre válaszol;
·
képeken
szereplő ábrákra rákérdezés után rámutat, illetve egyes ábrákat rámutatás
után meg is nevez;
·
kommunikációjában
a korábban kizárólagos gesztikuláció eszköze helyett egyre inkább törekszik a
verbális kifejezésre;
·
megélt
sikerélménye csökkenti a depresszióba kerülés esélyét; erősíti
magabiztosságát.
Megemlítendő továbbá, hogy az összes
foglalkozáson az első perctől az utolsóig maximális koncentrációt és
együttműködést tapasztaltam, mely elengedhetetlen feltétele a
fejlődésnek, valamint mindenképpen reménykeltő, hogy a szakemberek
által rehabilitációra alkalmatlannak tartott páciensnél mégis sikereket lehet
elérni.
Távolabbi célok:
A
továbbiakban szeretném más betegekkel is felvenni a kapcsolatot. Érdemes volna
különböző súlyosságú pácienseken kipróbálni az énekeltetés hatékonyságát.
Továbbá fontosnak tartanám az agy műszeres vizsgálatának többszöri
elvégzését, hogy az esetlegesen bekövetkező pozitív változások
követhetők legyenek.
A
szerzőről
1995-ben szerzett iskolai ének-zenetanár, szolfézs-,
zeneelmélet-tanár és karvezető diplomát a Zeneakadémián. Ugyanebben az
évben művészettörténetből államvizsgázott a Magyar
Képzőművészeti Egyetemen. 2016-ban pedagógus szakvizsgát tett a
Károli Gáspár Református Egyetemen gyakorlatvezető mentortanár szakon. 2001-óta
a Czövek Erna Zeneiskola tanára. 2015-től intézményvezető-helyettes. Fél évvel ezelőtt kezdte el
kutatómunkáját arról, hogyan lehet az éneklést a sztrók
következtében afáziában szenvedő betegek beszédtanításának szolgálatába
állítani.