Kertész Lajos előadása*
Kodály Zoltán születésének 137. évfordulóján a Magyar
Kodály Társaság ünnepi ülésén
Vígh
Tamás (1972) domborműves emléktáblája a Kodály Emlékmúzeum falán (Budapest, VI.
Andrássy út 87-89., illetve Körönd 1.) Ennek a háznak a földszintjén lakott
Kodály Zoltán 1924-től haláláig, 1967-ig. Egykori lakása 1990 óta
Emlékmúzeum, Archívum, Kutatóközpont.
Tisztelt ünneplők, 1842. december 16-ára, Kodály Zoltán
születésnapjára emlékezők!
A Magyar Kodály Társaság négy évtizedében több alkalommal mondtam beszédet a
zeneszerző születésének, vagy halálának emléknapján, itt a Körönd-i
emléktábla előtt, majd ebben a teremben, valamint a Farkasréti
temetőben, a Kossuth Rádióban és természetesen valamikori Tanintézeteimben.
Arra már nem gondoltam, hogy magas életkoromban megérem ezt a mostani
megtiszteltetést. Ma már kevesen vagyunk, akik még elmondhatjuk, hogy láttuk az
élő Kodályt, emlékezünk hangjára, mozgására, sőt tanítványai voltunk
és személyesen is ismertük. S talán még kevesebben, akik a Kodály
rendkívüliségének aurájában kapott fényt máig is szívünkben őrizhetjük.
Kodály Zoltán a kedvesebb vendégeket, a próbára
érkező muzsikusokat egy szobával beljebb tessékelte: a Munkácsy ecsetjére
méltó, XIX. századi szellemet árasztó szalonba. Ebben két zongora uralkodott.
Az ajtó fölött Beethoven maszkja tekintett a látogatóra, a kályha körül Petri
Lajos különböző korszakokban készült szoborportréi együtt éltek nagyon is
eleven, soha nem szoborszerű modelljükkel.
(Részlet Bónis Ferenc ismertetőjéből)
(Kodály Zoltán Emlékmúzeum és Archívum | Zeneakadémia ...)
Kodály Zoltán népzene tanárom volt. 1954-ben akadémista éveim utolsó hónapjában Bösendorfer
zongoráján – otthonában – előjátszhattam a hét darabból álló ciklust, az
op. 11-et. A megbeszélt időpontban tanárommal megjelentünk és a Mester
szívélyesen fogadott bennünket. Leültem a hangszer elé, Kodály és tanárom Antal
István mind jobban belemelegedett a beszélgetésbe. Sokszor borsos
megjegyzésekkel boncolgatták az illetékes minisztérium és a zene ügyének áldatlan
állapotát. Majd a Mester a zongorához, mellém húzta a székét, én elkezdtem játszani.
Az egyes darabok után, ha volt Kodálynak valamilyen megjegyzése, az mindig
kizárólag a kottában pontosan rögzített kottaképpel volt kapcsolatos:
artikuláció, frazeálás, dinamika, ritmus, tempó. Megszívlelendő tanácsa
volt, hogy mivel ezek a kompozíciók nagyon közel állnak egymáshoz hangulatban
és karakterben, ajánlatos hangversenyen a ciklusból kiemelve csak
egyet-kettőt megszólaltatni. Gondolhatják, hogy milyen izgalommal vártam,
hogy mit mond a Mester, amikor befejeztem ezt a nagy lélegzetű ciklust. De
nem mondott semmit, halálos csend volt. Azt sem mondta, hogy „jól van fiam”,
vagy „gyakorolja még egy kicsit”. Én akkor még nem fogtam fel igazán, hogy a Tanár
úr figyelmével lényegre mutató zenei tanácsaival ráütötte játékomra a
hitelesség bélyegét. Bírálatot akkor kaptam és a reám helyezett
felelősséget még azzal is nyomatékosította, hogy számomra váratlanul megjelent
a diploma koncertemen. Végighallgatta műsoromat, melyre a Zeneakadémia
nagytermében került sor. Nem is volt olyan hangversenyem azóta, hogy Kodály
művet ne játszottam volna. Ha a műsorban nem szerepelt, a ráadásban
bizonyára igen.
Elmondhatom, hogy nagy idők tanúja voltam és csodálatos eseményeket
élhettem meg. Gondolok azokra a forradalmat megelőző születésnapi hangversenyekre,
amelyekre Kodály Zoltán jelenlétében a Zeneakadémián, vagy az Operában került
sor. Ferencsik János a pálcáját fel sem emelte, mi már fennállva Kodályt
ünnepeltük. Valami olyan orkán erejű taps, éljenzés robbant ki az
elhangzott művek után, amilyen akkor lehetett, amikor Liszt 1839 decemberében
eljátszotta saját Rákóczi-indulóját. A magyar értelmiség ekkor már a
világhírű zeneszerzőt úgy ünnepelte, mint vezéralakját, aki nemzetünk
életében irányt mutató lángoszloppá magasodott.
Az Operaházban a Háry János toborzója után az elementáris lelkesedés
Kodályt a színpadra kényszerítette. Ahogy fellépett, a huszárok spontán
felkapták, s valóban, mint egy vezért pajzsra emelték. Abban az eufórikus
hangulatban ez természetesnek tűnt nekem is, csak az Opera igazgatója, Tóth
Aladár gondolta másként. Beszaladt a színpad közepére és kiszabadította az
idős Mestert a lelkes huszárok kezéből az ünnepi vihar szűnni
nem akaró tombolásában.
Azután jött 1956. október 23-án a 12 napig tartó csoda. Ádám Jenő
tanár úr nekem személyesen mondta, hogy amikor Kodály meghallotta a forradalom
kitörésének a hírét – ha jól emlékszem –, a rá jellemző tömörséggel és bölcsességgel
így fogalmazott: „Úgy látszik, a száraz nádban még van egy kis nedv”. Ezt
követte a véres tragédia, a kegyetlen bosszú és szívünkben a Zrínyi szózatának
bátor hangja A „ne bántsd a magyart” lefojtott,
fájdalmas jajjá csendesedett.
A következő években három alkalommal már nem volt hagyományos
születésnapi koncert. Majd csak 1959-ben, december 18-án, az is valósággal
eldugva a Váci utcai Bartók teremben. A műsoron a Tátrai vonósnégyes,
Török Erzsi, Palló Imre mellett én, mint szólista szerepeltem. Ezek a
személyesen átélt, napsugárban tündöklő, majd árnyékba taszított
születésnapi koncertek emlékezetemnek féltve őrzött kincsei, magyar
zenénknek, nemzetünknek pedig már történelem.
Ma ismét sötét felhőket kerget történelmünk szele hazánk felé. A
globális, szélsőséges liberális ideológia a pénz hatalmával
sátáni találékonysággal akarja gyermekeinket, ifjúságunkat megmérgezni. Nagy a
veszély. Ezt már felelőtlenség nem tudomásul venni. Kodály Zoltán tudta,
fél életét rá is szánta, hogy népünk megmaradásának záloga a gyermek, az
iskola, az ősi talajban gyökerező nyelvünk, a néphagyományunk, a reá
épülő sajátosan magyar, egyetemes értékű kultúránk. A Magyar Kodály
Társaságnak kedves harcos társaim, ma már nem kopogtatni, hanem szenvedélyesen
dörömbölni kell az oktatás, a kultúra, a különböző médiumok illetékes fórumainak
az ajtaján. Kodály rendíthetetlen hitével és tanításával, ahogy ő mondta:
„a magyarságba nem lehet beleszületni, azt újból és újból meg kell tanulni…
olyan kevesen vagyunk, hogy a műveletlenség luxusát egy magyar sem
engedheti meg magának”. Annak a Kodály Zoltánnak a hitével, akit hat és fél
évtizeddel ezelőtt egy ilyen napon úgy ünnepeltünk, mint a XX. század
kiemelkedő magyar lángelméi között a legnagyobb magyart. Annak a Kodálynak
ott kell lennie az iskolák tankönyveiben, nemcsak az ének-zeneiben, hanem a
történelem, az irodalom lapjain is. A kodályi szellemnek át kell hatnia a
felsőoktatást, különösen a pedagógus hallgatók
pályára, hivatásra való felkészítését! Vissza kell szerezni Kodály
világhírű zenepedagógiájának a megbecsülését és érvényesítését hazánkban,
a népdal, a közösségi éneklés, a hangszeren való játék, a művészi muzsika
művelésének és értő, szerető hallgatásának az örömét. A
szeretetben meghidegülő társadalmunkban az értékes zene nélkülözhetetlen
gyógyír, mert segíti az embernek az emberrel, embernek az Istennel, embernek a
hazával való őszinte, bensőséges kapcsolatát.
Amikor felhangzik a Psalmus Hungaricus eget ostromló imádsága, amikor
szívünket simogatja a Pünkösdölő varázslatos szépsége, amikor magával
ragad a Galántai táncok kódájának fergeteges
lendülete, amikor a televízió képernyőjén a „Felszállott a páva” nemes
vetélkedőjében megjelennek az éneklő, táncoló, népi hangszereken
játszó káprázatos teljesítménnyel szereplő gyermekek, akkor kigyúlnak
bennünk a büszkeség és a reménység csillagai. Úgy látszik, „a száraz nádban még
mindig van nedv”, tehetséges népünkben szabadságvágy és boldog életet kovácsoló
akarat. Én hiszem, hogy a Kárpát medencében és a diaszpórában élő
magyarságnak, Kodály nemzetének van Istentől kapott küldetése. Ezt a
hitet, reménységet az öregember alázatával adom át, mint stafétabotot az utánam
jövő nemzedékeknek: „nem sokaság, hanem lélek, szabad nép tesz csuda
dolgokat. Úgy legyen!
*Kertész Lajos zongoraművész-tanár,
református teológus, a Magyar Kodály Társaság alapító
és tiszteletbeli tagja