A NÉPOPERA
Kiáltvány és Kesselyák Gergely
Dr.
Erdősi-Boda Katinka interjúja*
Kesselyák Gergely
(baznesz-miskolc-hu)
A Bartók Plusz
Operafesztivál nyáron, Miskolcon újra óriási sikerrel került megrendezésre. Évekkel
ezelőtt maga a fesztivál kiáltványa ezzel a felhívással látott napvilágot;
„Széles tömegeket megszólítani képes mai népopera nélkül az operajátszás
múzeummá, társadalmi támogatottság híján rétegműfajjá szűkül. A
rendezői operajátszás késleltette a műfaj lassú elsorvadásának
folyamatát, de ez ma már nem elegendő. Az opera megújításában és
megmentésében most a zeneszerzőkön a sor!
VILÁG
ZENESZERZŐI!
Hozzátok létre
az új Népoperát, azt a radikálisan új operaműfajt, amely egyesíti a mai
musicalek népszerűségét a komolyzene iránt támasztott legmagasabb
esztétikai-minőségi elvárásokkal, és ezzel Mozart, Verdi és Puccini
szellemiségéhez tér vissza!”
Az alábbiakban a
fesztivál igazgatója, Kesselyák Gergely az elmúlt időszak tapasztalatai,
sikerei és küzdelmei révén a kiáltvány hét pontjának gyakorlatban történő
megvalósításáról, illetve eszmei-esztétikai értékeiről, üzeneteiről
osztja meg velünk gondolatait, mely további lehetőségek horizontját
villantja fel közeli és távlati céllal minden operát szerető, néző/hallgató
és alkotóművész számára. A jövőt együttesen mi alakítjuk, így az
esztétikai élmény és a felelősség is a miénk.
-A Bartók Plusz
Opera Fesztivál Kiáltványa milyen szándékkal született?
-
Kiáltványunk hét pontja nem más, mint ajánlás. Én is csak tapogatózom,
mindegyik pont mellé képzeljünk oda egy-egy kérdőjelet. Abban viszont
biztos vagyok, hogy nem jó, ha a mai közönség és a mai operaszerzők –
legalábbis ezt érzékeljük – „nem szeretik egymást”. Ezen változtatni kell, de hogyan?
Hiszek abban, hogy a mai musicalek sikere összeegyeztethető a klasszikus
zene iránt támasztott magas esztétikai elvárásokkal. Hogy milyen módon kell
ezeket összeegyeztetni, azt már nem nagyon tudom. A hét ponttal azt próbáljuk
megfogalmazni magunk és mások számára, hogy nekem, neked, nekünk, mi fér bele,
és mi nem fér bele a kortárs népopera esztétikai kereteibe. Azért hoztuk létre
operaíró versenyünket, hogy évről-évre minél több zeneszerző adjon
javaslatokat. Egyébként sziszifuszi küzdelem ez, mert a sajtónyilvánosság nem
igazán segít ebben, hogy megismerhessék a közösség véleményét, igényeit, abból
a szempontból, hogy mit szeretne ebben a műfajban látni, hallani.
„Legyen az opera
mindenkié!” – ennek a gondolatnak a jegyében – minden évben egy közismert
operát tűznek műsorra, amely ingyenesen látogatható, és amelynek
díszlete egy-egy miskolci középület vagy köztér.
Olvass tovább: https://www.baznyesz-miskolc.hu/news/bartok-plusz-legyen-az-opera-mindenkie/
-Még mielőtt a hét pontra rátérünk, az
évek során mi volt az a mérvadó tapasztalat, konklúzió, amelyet mindenképpen
kiemelne?
-
A témaválasztás, s ez akár a kiáltvány részeként egy önálló plusz pontban is
szerepelhetne. Az elmúlt nyolc évben jöttem rá, hogy a művészetnek mindig
kell, hogy legyen felsőbbrendű, metafizikus üzenete is. Amennyiben a
műalkotás olyat közvetít, amelyet az emberiségnek aktuálisan meg kell tanulnia,
akkor az „ösztönösen” érdekelni is fogja. Vegyük például Mozart korában a Don
Giovannni című operát. Mára már evidens, hogy aki minden nőt elcsábít
és tönkretesz, az pokolra jut. Szerintem akkoriban ezt nem tudták, sőt
kunsztnak számított. Ma is ugyan kunszt, de tudjuk, hogy ez mégsem szép dolog.
El kell különítenünk egymástól, hogy mi a virtus, és mi az, amikor tilosban
járunk. Úgy vélem, hogy ma az emberiség tudja, hogy tilosban jár, amikor Don
Giovannihoz hasonló életet él. Akkor nem tudta, azt gondolta, hogy ez egy
hősi tett. Vagy Verdi harci operáit tekintve akkoriban nem gondolták át,
hogy háborúban az emberölés milyen erkölcsi előjelű. Ma a társadalmi
erkölcsben ez negatív, de az egyén még ezt nem minden esetben látja. Nem azt
akarom mondani, hogy a Don Giovanni nem aktuális, pont az, hogy
időszerű, de társadalmilag új tudást nem ad át. A történelmet látva
legkésőbb a II. világháború óta a Nyugati politikai kultúra tisztában van
azzal, hogy háborúzni nem kellene. Nem gondolunk bele, hogy 150 évvel
ezelőtt a Trubadúr azért ért el közvetlen katarzist, mert a néző a
székben döbbent rá a morális tanításokra. Persze
ezeket ma is újra meg újra meg kell tanulnunk, de ezek nem új információk.
Saját operámban az emberiség számára tanulandó új információ; a spiritualitás. A
másvilággal való kapcsolat sokkal kitapinthatóbb, mint ahogy azt hisszük.
A
magam részéről sokáig próbálkoztam operát írni, de nem jött az ihlet,
aztán egyszer csak egy hét alatt a lényege összeállt. Utána persze még másfél
évig hangszereltem, cizelláltam, de maga a fő munka rövid ideig tartott.
Azt gondolom, azért mert akkor, egy adott tanulságot kellett közvetítenem. A tavalyelőtti
számokat tekintve a 19 beérkezett versenyműből ötben a bibliai Ádám
alakja tűnik fel. Mivel túlnyomórészt az alkotásokban Isten hangja is
megjelenik, valamint csak négy mű nem kötődik semmifajta metafizikus
tartalomhoz, így összességében elmondhatjuk, hogy a zeneszerzők többsége a
metafizikai üzeneteket érezték meg.
-A hét pont közül az első; az emberi
hang. Miben rejlik az énekhang esztétikai minősége? Mely dallamtechnikák
hívhatók ehhez segítségül?
-
Az teljesen egyértelmű, hogy Donizettinél, Wagnernél, Mozartnál, vagy
Richard Straussnál az operák megszóltatása az énekesek részéről mind más-más
daltechnikát igényel. Vagyis amikor azt mondjuk, hogy az operairodalom
általánosságban a klasszikus bel canto technikával jellemezhető, akkor
tisztában kell lennünk azzal, hogy annak rengeteg fajtája létezik. Éppen ezért
napjainkra olyan kérdések is egyre jobban előtérbe kerültek, mint például
mennyire integrálható a torokhangos, illetve az afroamerikais jazz
énektechnika? Azt gondolom, hogy az énekhang szépsége az, ami igazán számít,
ugyanakkor az énektechnika fajtája nem feltétlenül mérvadó, mert például egy
torokhangos énektechnikával is szépen ki lehet fejezni tartalmakat. A XXI.
század népoperájában az énektechnikák igényesen, akár keverten is
alkalmazhatók. Az viszont mindenképpen leszögezendő, hogy meg kell különböztetnünk
az iskolázatlan torokhangot és a képzett torokhangot. Értelemszerűen az
iskolázatlan torokhangos szereplő csak ront az esztétikai minőségen. Azt
gondolom, hogy az operának és a magas kultúrának része, hogy valamiféle
unikális dolgot mutasson fel. Ez lehet, egy veleszületett, ritka hangi adottság,
ami nincs mindenkinek. Az énekesek rengeteg rezonáns üreget nyitnak-zárnak. Azon
dolgoznak, hogy fizikailag a fejrezonancia, a mellrezonancia, tüdő
rezonanciája milyen arányban keveredjen egymással. Például az adott „G” hanghoz
adok 30% fejrezonanciát, 10% mellrezonanciát, a többi meg légoszlop, ami a
támaszból fakad. Hihetetlen jóga műveletekre van itt szükség. Attól jó az
énekes, hogy vagy ösztönösen, vagy tudatosan, vagy mindkettő, a másodperc
tört része alatt tudja ezeket úgy keverni, hogy a legideálisabb hangzás jöjjön
ki. Mi a legideálisabb hangzás? Azt a felhangok dússága, és a felhangok
egymáshoz viszonyított egészséges aránya adja. Egy hang akkor szépen
csengő, ha kristály tisztán minél több felhangja szólal meg, minél
kevesebb mellékzörejt nélkülözve. Ezt egyrészt az üregek, izmok, az agy jógiszerű
működése, valamint a fülhallás biztosítja. Szerintem, ez adja egy hangnak
a minőségét, a hang ettől kiegyenlített „az aljától a tetejéig”. Az
énekesnek egyfajta hangszerré kell válnia, hogy ugyanaz a hang szólalhasson meg
lenn, fenn és középen. Ezt gondolom én hangminőség esztétikájának. Azért
fejlődött ki a beszéd mellett az énektechnika, mert az énekkel több ezres
amfiteátrumot lehetett beénekelni, így valóban kommunikálni lehetett több ezer
emberrel.
-A második, a
zene és dramaturgia kényes problematikája. Ezt érintve, hol lehetnek neuralgikus
pontok?
-
Elsőként rögzítsük, hogy dramaturgia alatt nem a drámaiságot értem. A
dramaturgia a nézőre gyakorolt befogadói hatásmechanizmussal foglalkozó
tudományág. A jó dramaturg tudja, hogy mikor hosszú a jelenet, vagy melyik
jelenet „fáradt el”. (A jelenet megfelelő hosszúsága nem a tényleges
időtartamtól, hanem a mondanivalótól függ.) Valamint, mikor kell új
szereplőnek bejönnie egy előadásba, melyik időpontban kell egy
lassú ária után egy vérpezsdítő zenének következnie, mitől érti meg a
néző, hogy miről szól a darab, minek kell elhangoznia, hányszor,
kinek a szájából. A dramaturgnak szintén tisztában kell lennie a mű
struktúrájával, a flashbackek, az időben való ugrások mikéntjével, párhuzamos
idősíkok megjelenítésével. Azt látom, hogy a zeneszerzők sajnos sokszor
nem értenek a színháznak ehhez a részéhez, és nem veszik eléggé komolyan a
dramaturgia tudományát. E hiányosságból adódó problémák egy regény operaszínpadra
történő adaptációjánál különösképpen érződnek. Az a jellemábrázolás,
amely a regényben oldalakon keresztül valósul meg, az az operában egy pillanat
alatt, sokszor egy akkorddal történik. Szintén elfogadhatatlan, hogy egy
szereplő arról énekeljen, amit cselekszik.
-A szövegre
utaló pontnál milyen buktatókra kell figyelnünk?
-
Maga a próza megjelenése az operákban mindig problematikus kérdéseket feszeget.
Lásd Mozart Varázsfuvola. A befogadónak és az előadónak sokszor nem
könnyű átállni a prózáról a zenére, és fordítva, éppen ezért szerintem
nagy nehézséget vesz nyakára az a zeneszerző, aki prózát komponál a
zenéjébe. Nem mondom ezzel, hogy az operában egyáltalán nem lehet próza, csak
hogy a kettőt meg kell szépen szerkeszteni. Sajnos manapság a kelleténél
sokkal több prózát írnak a szerzők az operákba, mint amennyit az elbírna.
Még Verdi Traviátájában is a levélolvasás jeleneténél a szép, gördülékeny
előadási módot nagyon nehéz megformálni. Ugyanakkor más szerzőknél is
a recitativóknál több mint kihívás az átmenetet
megtalálni. Más szempontból viszont a zenének és szövegnek nem feltétlenül kell
ugyanazt a tartalmat közvetítenie, gondoljunk itt az ellenpontozásra. Jó példa
erre Verdi; míg a szereplő énekel, addig a zenekar azt érzékelteti, hogy
hazudik.
A
fesztivál 2013-óta új utakat is keres; kortárs zeneszerzőket ösztönöz és a
műfaj megújulásának is igyekszik katalizátora lenni. Feladatának érzi a
kortárs, ugyanakkor népszerű operák megtalálását, a népopera
műfajának átpozícionálását. Csak az elmúlt hét évben húsz ősbemutatót
tartottak a legjobb mai magyar zeneszerzők műveiből. A „Jövő kulcsa” elnevezésű
operaíró verseny is hozzájárult ahhoz, hogy világszerte ismert,
értékteremtő zenei műhellyé vált a fesztivál.
Olvass tovább: https://www.baznyesz-miskolc.hu/news/bartok-plusz-legyen-az-opera-mindenkie/
-A
következőnél – a stílusok kapcsán
– a „könnyűzenei” elemek
integrálhatóságára hívja fel a figyelmet. Izgalmas, ugyanakkor kihívásokkal
teli terület.
-
Igen, legalább száz év telt el attól, hogy az úgynevezett komolyzene és a
könnyűzene különvált egymástól. Ez az a száz év, amit elrontottunk.
Természetesen a zsákutca is út, s hálásaknak kell lennünk azoknak az
elődeinknek, akik azt bejárták. Azt gondolom, hogy a dodekafónia zsákutca
volt. A könnyűzene „műfaja” onnan ered, hogy a komolyzene és a
közönség egymástól elszakadt, s a közönség a könnyűzenével szórakoztatta
magát. A kortárs komolyzenét pedig a szakma hiába próbálta elfogadtatni, a
közönség azt nem kérte. Ezen kell változtatni! Mozart is több, könnyedebb és
komolyabb műfajban alkotott, differenciálta műveit. Azonban azzal, hogy
egyszerűbb elemekkel könnyedebb műfajokban komponált, cseppet sem
silányabb zenét vetett papírra. Egyszerűt, de nagyszerűt. Ideális
esetben nincs olyan, hogy könnyű vagy komolyzene, csak más és más
funkciójú zene van. Azt kell látnunk, hogy Mozart, Verdi vagy Puccini nem egy
zenei eszperantót hoztak létre, mert a dodekafónia zenei eszperantó, amit nem
beszél senki, hanem papíron terveztek meg. A tonalitás viszont benne van az
univerzumban, a teremetett világ tonális. A pentatónia sok népnek a zenei anyanyelve,
ezzel szemben a dodekafónia „kitalált műanyag”. A művészetben nem
műanyagokkal kell dolgozni. Azok a szerzők sikeresek, akik az emberek
által értett, beszélt, szeretett zenei nyelvvel alkottak, alkotnak. Például
nézzük megint Mozartot, aki a paraszttáncból merített. Amit az emberek
létrehoztak, azt zsenije által megnemesítette és abból opera született. Vagy
Verdi operát írt az olasz kisvárosok fúvós zenekarainak betéteiből,
melyeket a kocsmában játszottak. Puccini pedig a nápolyi dalból, amit a lakodalmakban
játszottak. Bartók és Kodály jó helyen keresgélt, amikor a magyar népdalból
merített. Más kérdés, hogy a népdalok száz évvel ezelőtt keletkeztek, így
azokat a Bartókkal kortárs városi emberek nem érezték már magukénak, a vidéki
magyarok viszont még igen. Szerintem, ha Mozart élne, akkor megnézné, hogy
milyen zene szól a diszkóban, egy állami fogadáson, elegáns bálon. Ha elegáns
bálra készítene, akkor elegáns zenét írna, ha meg népoperát, akkor a diszkós
elemeket emelné mozarti színvonalra. Mert ő zseni. A zseninek a feladata,
hogy olyan zenét komponáljon, amelyben a közönség a diszkó elemekre ráismer,
ugyanakkor minőségibbé is teszi életét. A zenetörténetben a zsenik eddig
az emberek által beszélt zenei nyelvet nemesítették értékes művészetté. A
szerzőknek mindenképpen az a feladatuk, hogy az embereket tanítsák, s
megtalálják azt a módot, melynek során a közönség igent kiált.
-A hangszerek
vonatkozásában; napjaink technikai vívmányai folyamatosan újabb és újabb
lehetőségeket nyitnak a hangzás tekintetében. E területen milyen elvek
mentén kell szelektálnunk?
-
A szintetizátort nem vetem el, amennyiben olyan hangszeres hatást vált ki,
amely nincs az analóg hangszerek sorában. A magam részéről a szintetizátort
például az angyalok kórusa éteri hangjának imitálására használom, olyan
régióban, ahol emberi hang nincs, viszont visszhangos. A „nejlon” vonóshangzást
én nem szeretem. Bíztatásként azt gondolom, hogy nyugodtan bővítsük
hangzástárunkat, viszont ne 60 ember gyönyörű kóruséneklését akarjuk, egy
emberrel technikai úton anyagi okok miatt megoldani. Hogy egy ajtóbecsapódást
szintetikusan használunk, az szintén nem művészet. Operámban például van
mentőautó sziréna, amit először magnó játszik, ugyanakkor azt egy
későbbi jelenetben már klarinétok imitálják. Éppen ezért sem mindegy
dramaturgiailag, hogy egy valós hang után a hangszerek is megszólalnak. Ilyen
részletgazdagságoktól válik egy opera operává.
- Találkozott
manapság olyan zsigeri hatást kiváltó drámai elemekkel, amelyről a
kiáltvány 6. pontjában beszél?
-
Ribnyikov, mai zeneszerző olyan effekteket használ sok ütővel, ami
átüti a mai ingerküszöböt, de ilyen egyszerűen tetten érhető gesztust
az operaíróversenyen még nem találtam.
-Úgy érzem, hogy az utolsó, az esztétikai
állásfoglalás összefügg az interjú elején kifejtett témaválasztással.
-
Részben. A kiáltvánnyal az volt a célunk; hogy felhívjuk a figyelmet arra,
tessék azt megtanulni, hogy figyelembe kell venni; mi érdekli az embereket!
Minden zeneszerző arról ír, ami őt foglalkoztatja, csak az nem
biztos, hogy az a széles tömegeket is megmozgatja. Azt gondolom, hogy ma egy
történelmi opera nem lesz népopera, mert ma a történelem nem igazán érdekli az embereket.
A Nabucco már más, mert egy világtörténelmi korszakváltást dolgoz fel, amely az
egész emberiséghez szól. Napjainkban a népopera nem lehet történelmi témájú,
hiszen az emberiség időről időre egyre jobban orientálódik „felfelé”.
Az örök műfaj viszont a mese, mert bármilyen meglepő, a mesék igazak és megtörténnek. A romantika korában Wagner
is ezt énekelte meg a maga módján, ma is az igaz meséket kell megtalálnunk,
melyek közelebb visznek minket a transzcendenshez. Számomra kritérium, hogy a
művészetnek szoros kapcsolata legyen a transzcendenssel. A mai musicalek,
amelyek igazán sikeresek – mint például a Macskák, az Operaház fantomja –,
nagyon erősen épülnek a meseszerűségre.
*Dr. Erdősi-Boda
Katinka szakmai életrajza: Középiskolai tanulmányait a
Szent István Király Zeneművészeti Konzervatórium két szakán párhuzamosan
végezte hangkultúra (zenei újságírás) szakon, majd 2010-ben - második szakként
- klasszikus zenész-orgona szakképesítést is szerzett. Felsőfokú
tanulmányait a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Vitéz János Karán folytatta,
2011-ben annak kommunikáció és médiatudomány (BA) szakán, ezután Bölcsészet -és Társadalomtudományi Karán
mozgóképkultúra-és médiaismeret – etika (MA) tanári szakon diplomázott 2014.
június 20-án. Egyházzenei (karvezetés és orgona, kántor) tanulmányait 2015
tavaszán BA szinten, diplomavédéssel zárta. A Pécsi Tudományegyetem Filozófia
Doktori Iskoláján, művészetfilozófia területén doktorált 2019. május 17-én.
(Szakdolgozatának címe: A wagneri műalkotás, a zenedráma és hermeneutikai,
zeneetikai alapjai-A bolygó Hollandi”.)
A Magyar Katolikus Újságírók Szövetségének /MAKÚSZ/ és a Magyar
Újságírók Szövetségének /MÚOSZ/ tagja, illetve 8 évig, 2016-ig a Klebelsberg Kuno Emléktársaság szóvivője volt, jelenleg
ügyvezető elnöke. 2016-ban a MAKÚSZ Sinkó Ferenc díj elismerésében
részesült, amelyet pályakezdő, 30 év alatti újságírói tevékenység
elismerésére alapítottak, s a MAKÚSZ Táncsics – díjasaiból álló kuratórium
döntése alapján, „a díjazott művészeti, művészettörténeti, kritikai
írásával érdemelte ki”.
2017-ben „András a szolgalegény és az ifjú Klebelsberg gróf” címmel megjelent két kötetes könyvet – társszerzőként – jegyez. Publikációi rendszeresen megjelennek a Parlandóban.