Skálázás
Három-négy
éves koromban rongyosra lapoztam egy német nyelvű festő-életrajzot, igaz,
akkor még nem a szöveg, hanem a hol komoly, hol játékos családi képek, ünnep-ábrázolások,
egy gyönyörű, mesebeli otthon és igaz mesébe illő felnőttek és
gyerekek kedvéért. Anyám, aki művészettörténész is volt, ezt a könyvet
kamaszlányként kapta, s valahogyan kimentette háborús meneküléseik káoszából. A
mű címe: Das Haus in der Sonne / Ház a napfényben. Témája
pedig az 1853-ban született Carl Larsson, a
világhírű svéd festőművész életútja, aki Stockholm kolera sújtotta
nyomornegyedéből jutott el a világhírig.
Anyja egy
agyondolgozott mosónő, apja egy iszákos alkalmi munkás volt; a kis Carl
nagyon korán megismerte a kilakoltatás rémét. A svéd fővárosban a
Szegények Iskolájába járt, amikor – tehetségét felismerve – Jacobsen
tanár úr a 13 éves kamaszt bejuttatta a stockholmi művészeti akadémiára. A
hazai stúdiumokat számos külföldi tanulmányút követte, elsősorban
Párizsba, ahol 1883-ban már több alkotása bejutott a Salon nagy gonddal összeválogatott anyagába.
Carl
Larsson (1853-1919) akit hazája
egyik legismertebb festőművészeként tartanak számon, hitvese,
Karin Bergöö Larsson
(1859-1928) és gyermekeik a „Kis kunyhó”-ban
1879-ben
ismerte meg élete nagybetűs Társát, Karin Bergöö
festő- és textilművésznőt, akivel három
évvel később kötött házasságot. Ekkor már kialakult szemük előtt az
az életmodell, amit jövendőbeli gyermekeiknek is szántak: a Skandináviában
mindmáig gyakori értelmiségi és ugyanakkor földművelő,
kertészkedő, állattenyésztő létforma. A házaspár, illetve az egész Larsson család 1898-ban lett, Sundhorn
faluban a „Kis kunyhó”-nak becézett, tágas, kényelmes
és magával ragadóan szép, fából épült rezidencia tulajdonosa.
Karin, Suzanne és Carl
Ugyanebben az évben készült az itt
látható, magával ragadó, Skálázás című
festmény, amelyen a művész házaspár Susanne
nevű nagylánya gyakorol elmélyülten a szép, s nyilván márkás zongorán. A
festmény külön érdekessége, hogy az impozáns hangszert egy olyan terítő
borítja, amelynek mintáját Karin asszony tervezte, sőt, ő maga
szőtte a lágy esésű, muzsikálóan finom textíliát. A család
mindennapjait ábrázoló képek sokasága igazolja, hogy a népes gyerekhad kiváló
művészeti nevelést is kapott, a sok szeretet és egészséges életmód,
továbbá a szabadtéri sportok mellé. Ebben nagyon komoly szerepe volt a zenének
is, amely a nyomorban felnőtt családfő gyermekéveiből
fájdalmasan hiányzott. Mégis, a zene nélküli ifjúkor ellenére, ő
készítette el a Stockholmi Operaház előcsarnokának freskóit.
Carl Larsson:
Skálázás
Az itt közölt kép voltaképpen több
művészeti ágat képvisel: elsősorban és főként természetesen a
zenét, de ugyanakkor a festő- iparművész anya és a
festőművész apa családi fészket kibélelő szeretetét, tehetségét,
légkör-teremtő szándékait is. Ha ezt a képet nézem, mindig nagymamám, a
valamikor hasonló, jó kislányos kötényben zongorázó Vaniss
Margit jut az eszembe, aki 1951-1953 között, háromszoros pécsi társbérletünk
egyetlen szobájában, ahol éltünk, helyet szorított egy kölcsön-pianínónak, s a
szűkösségen, akkori nehéz körülményeinken úgy lett úrrá, hogy
kisbaba-füleimet ő és szép hangú nagyapám, meg énekes-sebész keresztapám
minden szabad percében zenével töltötte meg. Amíg a muzsika szólt, s házi
hős-, illetve lírai tenorunk hangja zengett, már az első percekben
abbahagytam a bömbölést. Ami pedig Larssonékat
illeti: 1899-ben, Karin asszony nagy betegsége idején a férj szerelme és a
gyerekek anyjuk iránti szeretete mellett a zene is segített abban, hogy a ház
asszonya felépüljön csaknem végzetes betegségéből.
Petrőczi Éva
(József Attila-díjas költő, író, műfordító, irodalomtörténész,
publicista, a Károli Gáspár Református Egyetem nyugalmazott egyetemi docense)