“Interpretálják úgy a művet, ahogy a pap kinyitja a Bibliát”

 

Medveczky Ádám alázatról, csöndről és a magyar művek fontosságáról*

 

Medveczky Ádám (globoport.hu)

 

2019 végén Kínában adott koncertsorozatot, 2020. január második hetében már Budapesten dirigálta a MÁV Zenekart, nemsokára a Savaria Szimfonikusokat vezényli, és közben már készül a márciusi, operaházi Bánk bán-sorozatára. Medveczky Ádámnak szinte minden pillanatát kitölti ma is a zene, s ugyanolyan felfedezőkedvvel nyitja ki a kottákat, mint a legelső alkalommal. S bár nemrég ünnepelhette fél évszázados jubileumát az Operaházban, változatlan lelkesedéssel és kíváncsisággal dirigál egy-egy zenedrámát akár századik alkalommal. Erre is próbálja megtanítani a fiatal karmestereket a Zeneakadémián, ahol már több mint négy évtizede foglalkozik több tanszakkal, akárcsak arra, hogy kellő alázattal közelítsenek a kompozíciókhoz, érezzék megtiszteltetésnek, hogy ilyen darabokat vezényelhetnek. A karmesterrel a magyar művek fontosságáról, a dirigensek Arkhimédész-törvényéről, az MMA sorozatairól, valamint a ‘három- és négyinges’ operákról beszélgettünk.

 

 

-     Kínában köszönthette az újévet, a MÁV Szimfonikusokkal adott, nagy tetszést arató turnén. Miért tartotta fontosnak ezt a vendégszereplést?

-     Három olyan koncerten muzsikáltunk, amelyek műsorában csak magyar művek szerepeltek, a másik öt estén pedig Strauss-kompozíciók alkották a hangversenyek második felét. A programban Bartók, Kodály, Dohnányi, Liszt, Ránki és Erkel darabjai kaptak helyet. Jó volt ilyen műveket játszani, ha tehetem, akkor minden programba beillesztek magyar alkotásokat, mert terjesztenünk kell ezeket a kompozíciókat. Kimeríthetetlen a kiváló darabjaink tárháza, s kötelességünk is a magyar zenét ápolni, és ezeket a műveket folyamatosan játszani. Erkel, Kodály vagy Bartók művei szinte nemzeti imádságok.

 

-     Az egyik interjújában arról beszélt, hogy Basilides Máriának köszönhette, hogy megismerte ezeket a műveket…

-     Igen, hiszen ő korrepetitor édesanyám, Érsek Mária nagynénje volt, rengeteget dolgoztak együtt, ezért – ahogy mi hívtuk – Manci nénivel gyakorta találkoztam. Lemezről is hallgattam sokat a Kodály és Bartók dalokat, otthon a próbáikat, ez jelentette számomra az első indíttatást, hogy minél jobban megismerjem ezeket a műveket. Gyerekként nagyon megtetszettek Kodály alkotásai, Bartók pedig akkor nyűgözött le, amikor már zenekari ütősként kezdtem játszani a műveit. S természetesen ehhez a nagy karmester-egyéniségek is hozzájárultak, akik fantasztikusan dirigálták ezeket a kompozíciókat. Gondolok itt például Ferencsikre, aki a teljes Kodály- és Bartók-repertoárt mélyrehatóan ismerte, s magával ragadóan vezényelte. Muzsikusként még nem is gondoltam rá, hogy egyszer karmester leszek, amikor már belém ivódtak Erkel, Liszt, Kodály, Bartók darabjai. Nagyon hatottak rám a műveik, s aztán óriási örömöt jelentett, hogy dirigálhatom is a kompozíciókat, és ez jelenti a mindennapi kenyeremet.

 

-     Voltak olyan karmesteri trükkök, amelyeket Ferencsik alkalmazott, s Ön is elsajátította tőle?

-     Ó, szinte mindent, hiszen a teljes Bartók-, Kodály-repertoárt végigjátszottuk a temérdek közös turnén, a Concertót, a Táncszvitet, a Kékszakállút, a Háryt, a Galántai táncokat. Nagyon hitelesnek tartom, hogy a nagy elődök nyomát kövesse az ember, mintegy őrszemként, aki az értékeket nem hagyja elveszni. Mindazt kincsként őrzöm, amit a nagy karmesterektől, Lukács Miklóstól vagy Erdélyi Miklóstól tanultam. Vagy említhetem a két nagy olasz maestrótLamberto Gardellit és Giuseppe Patanét – akiknek az asszisztense voltam, s amit tőlük sajátítottam el a bel canto tradíciókról, az itáliai muzsika hiteles tolmácsolásáról, azt igyekszem ma is beépíteni a napi előadásaimba, s továbbadni a tanítványoknak.

 

-     Tíz évig tanulhatott Ferencsiktől az Állami Hangversenyzenekar tagjaként, de aztán első hívásra átment a dalszínházhoz, pedig csak egy korrepetitori posztot ajánlottak…

-     Tényleg remek állást jelentett az ÁHZ-ban muzsikálni, de azzal, hogy az Operaházban kaptam státuszt, életem álma teljesült. Az Ybl-palotában nőttem fel, ott dolgozott az édesanyám, s a nevelőapám, Katona Lajos is, aki magánénekes volt. Így boldogan mentem 1969-ben, és egy évvel később már a Così fan tuttét vezényeltem. Akit ugyanis érdemesnek ítélt rá az igazgató, az dirigálhatott is.

 

-     Korrepetitorként is hamar híressé vált a társulatban, hiszen Házy Erzsébet az első közös próbájuk után azt mondta:“mindig ezzel a Medve-gyerekkel írjanak ki”. Kezdőként nem tartott az ünnepelt dívától?

-     Nem, mert annyira biztos voltam magamban. S tényleg dolgozhattam a régi nagyok szinte mindegyikével, Jámbor Laci bácsival, Simándyval. Nagyon sokat tanultam tőlük. Vezénylő korrepetitorként pedig már olyan operákat kaptam, mint a Pillangókisasszony, a Szentivánéji álom, A varázsfuvola vagy a Bohémélet.

 

-     Majd következett 1974-ben a MTV Karmesterversenye és a második díj…

-     Azt követően nevezett ki Lukács Miklós karmesternek.

 

Medveczky Ádám próbál a Magyar Állami Operaház szolgáltató házában 1982-ben (MTI Fotó: Horváth Éva)

 

-     Tavaly ősszel ünnepelhette fél évszázados jubileumát a dalszínházban. Mennyiben változott meg a viszonya a művekkel?

-     Van olyan darab, amit száznál is többször dirigáltam. De sohasem unalmas. Úgy vélem, hogy újra és újra elő kell venni, s átélni. Nem mondhatja az ember, hogy nem nyitja ki többé a Máté evangéliumát, mert egyszer már olvasta… Ugyanígy van ez a zenében is. Megtiszteltetés, ha még egyszer vezényelhetem az adott művet. Mindig találok benne olyan részt, amelyről azt gondolom, érdemes megpróbálni másképp, hátha jobb lesz. Kipróbálni, hogy jobban tolmácsolja-e a szerző mondandóját, ha lassítok vagy gyorsítok a tempón. S persze nagyon sok függ az énekesektől is. Hiszen egy súlyosabb hanggal lassabban adunk elő egy áriát, egy karcsúbb vocéval pedig gyorsabban. Emellett folyton arra gondolok, hogy hiába játszottam én el akárhányszor azt adott operát, a nézőtéren ülök egyharmadának az aznapi előadás jelenti a premiert, mert először hallják a művet. S nagyon nem mindegy, milyen első élményt kapnak. Hiába ismert egy ária, azt is úgy kell előadni, hogy maradandó benyomást szerezzen róla a publikum.

 

-     Márciusban Bánk bán-sorozata lesz az Operaházban. Ugyanúgy készül rá, mint legelőször?

-     Alaposan átnézem most is, s van persze, amin az ember változtat. Tullio Serafinról mesélik, hogy az idős maestro a Rigoletto kottáját bújta, amelyen meglepődtek a körülötte lévők, hiszen rengetegszer vezényelte már a darabot. “Tudják, hogy mennyi érdekesség van benne, amit nem vettem még észre?” - felelte az értetlenkedőknek. Így érzek én is. Ha közismert darabot kezdünk próbálni, akkor mindig azt kérem a zenekartól, hogy fedezzük fel együtt úgy a művet, mintha most hallanánk először!

 

Medveczky Ádám a Zeneakadémia előcsarnokában

( Fotó:  Horváth Péter Gyula)

 

 

-     S mindezt meg lehet tanítani a fiatal dirigenseknek? Hiszen tanárként is majd’ ugyanolyan komoly múlttal rendelkezik, mint dalszínházi tagként, a Zeneakadémián ugyanis 1974 óta tanít.

-     Először zenekari gyakorlat oktatására hívtak az akadémiai együtteshez, nyolc évig dolgoztam velük, majd Varasdy Emmi hívott meg az operatanszakra. A tanítás mindig is érdekelt, így örömmel mondtam igent. Az első osztályomba olyan művészek jártak, mint Komlósi Ildikó, Kertesi Ingrid, Pánczél Éva, Bátor Tamás vagy Ókovács Szilveszter… Aztán érkeztek még felkérések, két váltást követően a korrepetitor szakot és a karmester osztályt is megkaptam. A dirigálás, a tanítás alapja – ha szárazon lebontom – nem más, mint tanácsok a különböző technikai megoldásokra. Hogyan kell elindítani egy tempót, mire kell vigyázni lassításnál, gyorsításnál, megállás után miként kell továbbmenni. Ezek az alapszabályok, az abc-je a dirigálásnak, hogy a fiatal olyan mozdulatokat tegyen magáévá, amit ért a zenekar. Utána következnek a kifejezések, a gesztusok, a zenei csúcspontok felépítése formailag, és ehhez szükség van a megfelelő próbamódszerre is. A legtöbb fiatal dirigens, amikor elkezd próbálni, sokszor ügyetlen dolgokat kér, azért áll meg, amiért nem fontos, azért pedig nem, amiért kellene… Mindezt helyre kell tenni. Emellett igyekszem olyat is tanítani, amit nem nagyon lehet megmutatni. Ez pedig az alázatos hozzáállás. Ne úgy lépjenek dobogóra, hogy most ők megmutatják, hogyan kell dirigálni a darabot, hanem interpretálják úgy a művet, ahogy a pap kinyitja a Bibliát. Próbáljanak a közönségnek átadni valamit a zenekaron keresztül a darab mondandójából, kisugárzásából. Ehhez a tolmácsoláshoz nagy alázat kell. A tartást, a helyes mozdulatokat meg lehet tanítani, az ihletettséget, a mondanivalót azonban nem… Nem jó, ha azt gondolják, hogy leereszkednek egy műhöz. Inkább legyenek megtisztelve, hogy a darabot elvezényelhetik. S őszintén megmondom, nekem is jót tett a tanítás, mert meg kellett fogalmaznom olyan dolgokat, amelyeket korábban csak éreztem, sejtettem. Szabályokba lehet rögzíteni, hogyan kell egy csúcspontot elindítani, a fölösleges mozdulatokat le lehet lefaragni, és azt is meg lehet tanítani, hogy egy jó próbán nem szabad túl sokat beszélni. Zenekari muzsikus koromban volt ugyanis egy kollégám, aki megalkotta a karmester Arkhimédész-törvényét. E szerint minden dirigens annyit veszít a súlyából, mint amennyi az általa fölöslegesen kimondott szavak összege. Én ezt továbbvinném a fölösleges mozdulatok összegére. Ha ugyanis egy kis gesztusból is ért az együttes, akkor nem kell A diótörő hercegét eltáncolni, hogy megszólaljon a mű. 

 

Bartók Béla: Erdélyi táncok | MMA (5:41)

Bartók Béla: III. Zongoraverseny | MMA (24:23)

  A Magyar Művészeti Akadémia Bartók-estje

Közreműködik: Zuglói FilharmóniaSzent István Király Szimfonikus Zenekar; vezényel: Medveczky Ádám

Zongorán közreműködik: Farkas Gábor

(Elhangzott:  Pesti Vigadó, 2015. szeptember 27.)

 

-     Jut eszembe, nemcsak a szimfonikus és az operarepertoár dirigálását tudja a fiataloknak megtanítani, hanem balettek vezénylésről is sok hasznot tanácsot adhat, hiszen e területen is komoly tudással rendelkezik.

-     Sajnos balett gyakorlásra nincs lehetőség, annak is örülök, hogyha egy-egy énekessel tudunk próbálni, vagy a vizsgán előadnak egy operarészletet. Így lehet ugyanis megtanulni a zenedrámáknál elengedhetetlen alkalmazkodást.

 

-     Ezért is hasznos a korrepetitori múlt…

-     Igen, mert aki a zongora mellett dolgozik az énekessel, az tudja, hogy karmesterként mire számíthat egy Rodolphe-áriánál vagy Giocondánál. De a legkényesebb alkalmazkodást a balett igényli. Az ember nem ura a tempónak, mert azt a koreográfia határozza meg. Az énekeseknél is be kell próbálni nagyon alaposan mindent, és követni azt, amit akarnak. Ebben is Ferencsiket követem, tőle tanultam, hogy az áriában ki kell szolgálni az énekeseket, hiszen ők viszik vásárra a bőrüket, egy-egy futamban, koloratúránál segíteni kell a tempójukat. Én azt teszem hozzá, hogy ők a kötéltáncosok, olyan, mintha nyolcvan méter magasságban, védőháló nélkül mutatnák be a produkciójukat. Ki vannak szolgáltatva a hangszalagjaiknak. Érzékeny dolog ez, nagy nyugalmat és hidegvért kíván. Ráadásul látják a közönség a reakcióit. Nem könnyű nekik, miközben én végig háttal állok…

 

Medveczky Ádám (MMA)

 

-     Mennyire nehéz így érzékelni a nézőtéren uralkodó hangulatot?

-     Megszoktam már. Minden rezdülést lehet így is érezni. Nem a tapsból, inkább a csendből. Hatásosak a nagy pillanatok, a hatalmas csúcspontok, mint egy Verdi- finálé vagy Bartóknál az Ötödik ajtó, de a generalpausék még inkább. Ezeknek a csendeknek az erejét kell megtanulni kimérni, és tudni, hogy pontosan meddig is tartsanak…

VarázspálcaPortréfilm Medveczky Ádám karmesterről ... (5:39) (Előzetes)

Magyar Művészeti Akadémia MMA

YouTube - 2015. okt. 14.

 

-     Az Operaház zenekarától aranypálcát kapott, de elmondható, hogy más együttesek muzsikusai is nagy szeretettel beszélnek Önről. Ebben szerepet játszik, hogy zenészként kezdte a pályáját?

-     Az aranypálcával nagyon meghatottak, mérhetetlenül jól esett, a legbecsesebb elismeréseim között tartom számon. Azért, mert azt jelképezi, hogy közülük valónak tartanak. S tényleg sokat tanultam zenekari tagként. Muzsikusként számomra nem volt undorítóbb, mint amikor egy karmester a hatalom oldaláról közeledett, és gorombán lehordta mindenért az együttest. Ehhez a hivatáshoz türelem kell, emberség, pszichológiai és pedagógia érzék. Ha egy szerencsétlen muzsikus elront valamit, az őt jobban bántja, mint engem… Nem szabad cezaromániásan, hatalmi tébolytól vezérelve irányítani egy együttest. Amióta csak a karmesteri dobogóra léptem, azóta ezt tartom szem előtt.

 

-     Egy ilyen operai pálya során van még, amit nem dirigálhatott el?

-     Eddig nyolcvan operát vezényeltem, a Don Carlos és a Nabucco elkerült, s A Nyugat lányát sem adtam elő. A Wagner-repertoárom sem teljes, hiányzik róla a Parsifal és a Trisztán és Izolda. Rajongok két nálunk ritkán hallható Muszorgszkij- operáért, a Hovanscsináért és a Borisz Godunovért, még ezek is kimaradtak. Viszont a teljes magyar repertoárt vezényelhettem, sőt most készülök egy érdekes műre, Erkel Névtelen hősök című operáját fogom ősszel vezényelni. S úgy gondolom, hogy ezeket az alkotásokat játszani kell. A magyar művészet, kultúra tartja életben a nemzetet. Addig, amíg a kultúránk és a nyelvünk megvan, addig a nemzeti érzés is megmarad. Ezért is örülök, hogy a Magyar Művészeti Akadémia, amelynek már több éve tagja vagyok, kiváló koncerteket szervez nemcsak a Pesti Vigadóban, hanem vidéken is. Az Hommage á Erkel-sorozatukban az MMA zeneszerző tagjai Erkel Ferenc tiszteletére komponált darabjait gyűjtötték csokorba. Most ezt a műsort, amelyben Tóth Péter, Dubrovay László, Balassa Sándor, Kocsár Miklós és Kovács Zoltán szerzeménye is felhangzik, márciusban majd Szombathelyen, a Savaria Szimfonikusok élén dirigálom.

 

Medveczky Ádám vezényli a Határon Túli Magyar Zenészek Szimfonikus Zenekarát 2017-ben a Pesti Vigadóban (MMA)

 

-     Tagja a Zeneművészeti Bizottságnak is, járja az országot, s dolgozik szinte mindegyik együttessel. Milyennek látja a hazai zenei életet?

-     Nagyon pozitívnak. Mindegyik együttessel szívesen dolgozom, mindenütt jól érzem magam, s úgy látom, örömmel fogadnak. Remeknek tartom az utánpótlást, sok a tehetséges fiatal muzsikus. Rengeteget fejlődtek a zenekarok az elmúlt években, nagyon magas az általános színvonal, éppen ezért semmiféle összevonást, beolvasztást nem tartanák helyesnek.

 

-     Ma is úgy viszonyul a zenéhez, mint amikor az ütőszólamban ült, vagy először vette kezébe a karmesteri pálcát?

-     Mélyebben. Külsőségektől mentesen. Amit fiatalon lendülettel, viharos temperamentummal csináltam, azt most sokkal jobban el tudom érni mértéktartással és belső tűzzel. A látványos és attraktív dirigálás helyett sokkal mélyebbről jövő, kisebb mozdulatokkal dolgozom, úgy vélem, azzal többre megy az ember.  Régen, az első húsz-harminc karmesteri évemben, minden szünetben inget váltottam, annyira leizzadtam egy-egy felvonás alatt. Voltak “három-” és “négyinges” operák. Ma már egyetlen is elegendő akár egy Wagner-operához. Valahogy az izgágaságom helyét mélyebbről érkező, belső hitvallás nyújtotta nyugodtság és erő váltotta fel. Így a kis mozdulatok is elegendőek a bennem lévő érzések, gondolatok átadásához. S amíg a Jóisten engedi, amíg fel tudom emelni a kezem, amíg az ujjaim mozognak, s megvan az értelmem, addig szeretnék is vezényelni.

 

Réfi Zsuzsanna

 

 

Függelék:

VarázspálcaPortréfilm Medveczky Ádám karmesterről ... (5:39) (Előzetes)

Magyar Művészeti Akadémia MMA

YouTube - 2015. okt. 14.

.

 

**Készült az            támogatásával.