“A kórus élő hangszer”
ifj. Sapszon Ferenc Kodály igazságairól, a jövő
iskolájáról, a zenei nevelés reneszánszának szükségességéről*
Sapszon Ferenc (Az MMA felvétele)
Pedagógusként,
sikeres kórusvezetőként töltött, többéves munkája során vált számára egyre
világosabbá, hogy az iskolák nem adják át a megfelelő értékeket, nem elég
gyermekközpontúak, így olyan intézményre van szükség, amelyet következetesen
átjárnak a kodályi elvek. Ifj. Sapszon
Ferenc örömre, bizalomra, személyes közelségre alapozó, megelőző pedagógiára építő, alkotó zenei légkörű intézményt
hívott hát életre 1988-ban. S
olyan munkát folytatott, hogy több évtizedes kiemelkedő művészi
tevékenységét, valamint a
zenei nevelés érdekében végzett, kimagasló színvonalú munkáját öt évvel ezelőtt Kossuth-díjjal
ismerték el, a Magyar Művészeti Akadémián pedig az ezt megelőző esztendőben
tartotta székfoglaló előadását. A Kodály Zoltán Magyar Kórusiskolát
alapítójával, művészeti vezetőjével sikeres kórusainak műhelytitkairól, a zenei
nevelés reneszánszának szükségességéről, a szívtől-szívig ható kapcsolatokról,
valamint arról is beszélgettünk, miért fontos a zene abban, hogy a gyerekek
teljes emberré váljanak.
- Hogyan látja, napjainkban miként lehet megszerettetni a gyerekekkel az éneklést, a zenét?
- Ma
is csak zenéléssel.
Kell hozzá muzsikus tanár, aki szenvedélyesen szereti és éli a muzsikát. Csak az tud belülre
vonzani, aki maga belül van, csak az tud gyújtani, aki maga ég, lángol. Kell hozzá a valódi "zenei
pillanatok" megszületése.
Amikor átélünk,
megcsodálunk egy-egy zenei történést. Megáll a levegő, és mindannyian érezzük, itt most
valami "nagyobb" van jelen, megszületett valami "gyönyörű".
A napi katarzis! Ez lehet egy-egy kristálytiszta harmónia,
egy-egy hang, vagy zenei folyamat, egy szépen,
hitelesen előadott dal vagy dallam megszületése.
A gyermek szíve ma is ugyanúgy szomjazza az igazat és
szépet,
mint régen.
- Zongoristának készült, de a Zeneakadémiát mint karvezető végezte el. Miért, mitől vált érdekesebbé, fontosabbá a pedagógusi
munka?
- Ez
nyilván hivatás kérdése. Én
úgy éreztem,
hogy a zene létrehozása
együtt kell járjon valami, talán még nagyobbal: az
ember, az emberi élet "létrehozásával. Emberi életeket
szolgálni, az ember növekedését
segíteni egy egészen
csodálatos művészet.
A
Mindszenty Társaság által alapított Mindszenty-emlékérmeket 2016. november
3-án adták át a Parlament Vadásztermében többek között a Kodály Zoltán Magyar
Kórusiskolának
- Számos kórust
vezetett, a Jubilatét több mint négy évtizeddel ezelőtt hívta életre. Miként látja, mi
volt az, amivel ilyen sikeres énekkarokat épített? Milyen műhelytitkai voltak, vannak?
- Szoktuk
mondani, hogy a kórus hangszer. De egy élő
hangszer, ami megismételhetetlen,
páratlan egyedekből, végtelenül
értékes "egyetlen" személyekből áll. Érezniük kell azt, hogy ők egyenként
fontosak, hogy szeretjük őket. Személyes kapcsolatban kell lenni velük, és személyesen kell törődni mindegyikükkel. Ez a közelség pedagógiája.
A kórus ugyanakkor közösség
is, akiket sokféle közös tevékenység,
közösen átélt
élmény,
öröm
köt
össze.
Ezért
az éneklésen túli értékes
közösségépítő
programok is lényegesek,
ahol mind érezzük, hogy "jó nekünk együtt lennünk". Lehet
ez többek között játék,
kirándulás, ünnepek, egymás terheinek hordozása. Ezt is építeni,
alakítani kell.
És
persze a hangszert is napról napra létre
kell hozni. A közös munkához szükség van igényességre, következetességre, ugyanakkor humorra; komoly munka, de önfeledt öröm egyben. Attól lesz művészet, hogy
egyensúly van benne. A kórushangzást, a
zenei figyelmet szintén újra és
újra meg kell teremteni.
- Mi volt az
a pont, amikor biztossá vált Önben, hogy egy olyan oktatási intézményt kell életre
hívnia, amely az éneklésre, a kórusokra épül?
- Ez
inkább egy folyamat volt. Sokféle felismerésre
volt szükség. Az egyik, hogy fokozatosan világossá
vált, hogy az akkori iskolák nem adnak át fontos értékeket,
és
nem igazán gyermekközpontúak. Márpedig csak az értékátadó és gyermekközpontú iskolának van értelme. A másik,
hogy föl
kellett ismernem, hogy Kodály igazságai idegenek az
akkori iskolában (sajnos ma is így van!). Márpedig olyan
iskolára van szükség, amelyet
következetesen átjárnak a
kodályi elvek. Voltak pozitív példák is, amelyek sarkalltak. A 70-es évek végén eljutottam Kölnbe. Betévedtem
egy hanglemezboltba, és ott ráakadtam
rengeteg King's Singers-lemezre és más angol kórusiskolák felvételeire.
Ezeket hazahoztam, naponta órákig
hallgattam, s rájöttem: ez az, amit keresek, ez az, amiről Kodály is ír. Egy olyan énekkultúrával és sok évszázados
gyakorlattal találkoztam, ahol a 8-10 éves
gyermekek páratlan színvonalon énekelték
a világirodalom legnehezebb műveit. További lökést
adott, amikor egy gyermek így szólt hozzám:
"az lenne jó,
ha az iskolában mindent a Feri bácsi tanítana". Vagyis ha iskolaméretűvé válna
az a nevelés, amit tőlem
megtapasztalt: tehát egy értékátadó, örömre,
bizalomra, személyes
közelségre
alapozó, megelőző pedagógiára,
egy zengő, alkotó zenei légkörben.
- Az ismeretségünk a Kosciuszko
Tádé utcai Általános Iskolából
származik. Hogyan emlékszik vissza az ottani tanári éveire?
- Bizonyos
szempontból aranykor volt. A gyerekek között éltem, napi 8-10 órán keresztül egyfolytában. Játszottunk,
beszélgettünk, kirándultunk, összejöveteleket tartottunk, és persze egyre többet jelentett nekünk, hogy énekeltünk. Szomjazták
mindazt, amit kaptak tőlem. Nehezebb körülmények
között éltünk, mindenért
meg kellett küzdenünk, és
mégis
talán hálásabbak voltunk.
- Hogyan kezdett neki a kórusiskola felépítésének? Hány évébe telt mire az ötletből
megszületett maga az intézmény? Mi volt ennek során a legnehezebb?
- Ez
is fokozatosan érett
meg bennem. Meg kellett fogalmazni azt,
hogy mit is akarok. Megkeresni a munkatársakat, akikkel át kellett gondolni a
legfontosabb alapkérdésekre
(ezek közé tartozott például, hogy ki a gyermek, mi a nevelés célja, mikor van értelme az iskolának, milyen iskolát szeretnénk.) adandó,
igaz válaszainkat. Kipróbálni az új iskola pedagógiájának
elemeit. Megfogalmazni hivatalosan azt, hogy mit
szeretnék.
Megírni a tanulmánytervet, aztán bejárni a különböző hivatalos helyekre (többek között Országos Pedagógia Intézet,
minisztérium). Sokan segítettek is: Szokolay
Sándor, Arany János vagy Szőnyi Erzsébet.
- Ha visszatekint az elmúlt, több mint három évtizedre – hiszen 1988-ban született meg a Kodály Zoltán
Magyar Kórusiskola – akkor azokat az elképzeléseket, amelyekkel elkezdte építeni
az iskolát, mind valóra váltotta? Ilyennek képzelte, amikor belevágott? Hiszen a
portréfilmjében példaadóként a Westminstert emlegette…
- Ember
tervez… Szerettem volna egy kis kollégiumot, hiszen
vidékről
is jönnek
növendékek.
Terveztem többek között hangversenytermet, nagy tornatermet,
kertet, konyhát, egyedi hangszeres termeket. Az
infrastruktúránál azonban fontosabbak azok a változások, amelyek az intézmény
indulása óta történtek,
hiszen úgynevezett "kísérleti iskolaként"
indultunk. Ez a státusz a többi iskolához képest
nagyon sok eltérést tett lehetővé. Amikor megszüntették
a "kísérleti
iskolákat", elfelejtették a Kórusiskolát, mint iskolatípust az
Oktatási Törvénybe
felvenni. Ezért
sok működési sajátosságunkat elveszítettük, és egy egészen más rendszerbe kellett betagozódnunk, belenyomorodnunk.
Ez rengeteg kompromisszummal járt.
- A zenén kívül mi az, amitől
más ez az intézmény, mint
bármely más iskola?
- Elsősorban
sajátos nevelési
rendszerétől,
ami aztán a mindennapi működésében
is megmutatkozik. A Kórusiskola ma is egy "sziget". Akik ide belépnek,
mind azt mondják, hogy érzik
az iskola egész
különleges
légkörét,
szellemiségét.
Ugyanakkor azt is hiszem, hogy ez a jövő iskolája, mert emberben és értékben gondolkodik, és érvényes
igazságokra épít!
- Említette, hogy nem a zenész-képzés a cél, hanem
az, hogy a zene által egész
emberré váljanak a növendékek. Úgy vélem, az itt felnőttek igazolták is ennek az elképzelésnek a helyességét…
- Vannak,
akik zenei pályára mentek, vannak pedagógusok
(többen közülük
itt is tanítanak), de legtöbben más vonalon dolgoznak. Sok a
nagycsaládos, 4-7 gyerekes
szülő közöttük. De mind felismerhetők, és
az életben megállják
a helyüket.
- Mekkora ma az érdeklődés? A mai gyerekekkel mennyire értik, érzik a zene, az éneklés fontosságát?
- Sajnos minden évben vannak
olyan gyermekek, akiket nem tudunk fölvenni. Több
ilyen iskolára lenne szükség! Ugyanakkor
tapasztalható egyfajta tudatosság a családok részéről:
akik ide szeretnék
hozni gyermekeiket, tudják, hova jönnek, és
milyen értékeket
választanak.
- Az eltelt évtizedek alatt
mennyiben kellett változtatniuk a pedagógiai módszereiken? Volt, amiben meg kellett
újulniuk?
- Állandó megújulásra van
szükség.
Ha a felszereltségre
gondolunk, nekünk is van néhány digitális
táblánk, de mi nem a remek eszközökben,
hanem a személyes,
szívtől-szívig ható kapcsolatban
hiszünk. Ha az oktatás módszertanára
gondolunk, ezen a területen is keressük a legjobb megoldásokat, legyenek akár a legújabbak közül
valók. De fontos, hogy ezek természetesek
legyenek: feleljenek meg a tárgy, vagy az épp
tanított anyag és
a gyermek természetének.
Divatok helyett a "józan paraszti ész"
az, amit soha nem szabad elveszíteni. Ha a nevelési
módszerekre gondolunk, nos, itt állandó frissülésre van szükségünk,
de ez a frissülés
sokszor visszatérést
jelent, megerősítését,
újrafelfedezését
a régen
lerakott alapoknak, visszatérést
az eredethez, a forrásokhoz. Hiszünk abban, hogy a legfontosabb
"nevelőeszköz"
maga a tanár személye.
Ennek megújulására pedig állandóan szükség van. Nagyon
fontos, hogy a mai világ erős, agresszív
negatív sodrásával szembe tudjunk állítani valami még erősebb pozitívat. "A rosszak azért olyan erősek, mert a jók gyengék" – mondja egy mondás. A Szentírásban meg ez áll: te győzd le a rosszat a jóval. (Róm
12,21) Tehát kevés védekezni, küzdeni a
negatív tendenciákkal,
inkább fontos egy nagyon vonzó, intenzív "pozitív
erőtérbe" helyezni a
gyermeket.
- Mennyiben változtak a napi célok?
- Alapjaiban nem
változtak, persze az élet
mindig hoz új, épp
aktuális célokat, illetve megoldandó feladatokat.
- Mennyiben lettek
mások mára a gyerekek?
-
Frusztráltabbak. A gyerekek egy zaklatott életmódban, a hazugság légkörében
élnek, belélegzik az értékrelativizmust, a durva
agressziót és az egoizmust. Sok gyerek sérült a válások, a
nehéz családi körülmények miatt. Képzeletük,
memóriájuk telve van feldolgozatlan, agresszív ingerek tömegével. Sietnek, semmiben nem mélyednek el, csak rövid ideig tudnak
koncentrálni, nem igényesek önmagukkal, pillanatról pillanatra élnek, mindig
csak a felszínen vannak. Jelenleg a világon minden
5-ik gyermek mentálisan beteg, vagy érzelmi, illetve viselkedési zavarokkal
küzd. Ezért kulcsot kell keresni hozzájuk. Csodálatos értékeiket jósággal,
türelemmel kell a felszínre segítenünk, a felszínre szeretgetnünk.
Magának a kornak
a változásait azonban külön kell választani magának az
embernek a változatlanságától. Hiszen pulzusunk ugyanúgy ver, mint régen, s a
szívünk ugyanúgy megdobban a legkisebb szeretetre, mint 5000 évvel ezelőtt.
Talán a mai gyermekek még jobban éhezik a jót, szomjazzák a szépet, az örömet, mint a régiek. A körülmények
viszont mások, s ezek hatnak a mai gyerekekre. De mindegyikhez akad
kulcs, csak azt meg kell találni. S amikor ekkora baj
van az emberrel, hogy lehet egy ilyen alapvető
embernevelő "terápiás" eszközt, mint a zene, semmibe venni?!
- Hogyan vélekedik: az elmúlt évtizedekben
mennyiben lett más az iskolai éneklés szerepe?
-
Sajnos
a közgondolkodásban
Kodály igazságai idegenül csengenek. Ki kell mondanunk, hogy köznevelésünk egésze sem vállalta föl a Kodályi nemzetnevelő
terv megvalósítását. Van néhány olyan "végvár", ahol kiváló,
"megszállott" egyéniségek
a kodályi elvek alapján tanítanak. Ezek az iskolák bizonyítják is a kodályi
elvek helyességét. De általánosan el
kell mondani, a Kodály idejében megkezdett építkezés
eredményei
mostanra nagyrészt
romokban vannak. Igazi zenei nevelés ma Magyarországon csak elvétve létezik! Az iskolai kórusokat
segítő minisztériumi
program megszűnt, a "mindennapos éneklés"
mozgalom sem igazán működik. Egy zenei nevelési
reneszánszra volna szükség! Nem magunkért, nem a zenéért,
hanem gyermekeink teljes emberré növekedéséért, a magyar jövőért. Erről is
megvannak az elképzeléseim.
Beszélgetés
Sapszon Ferenc karnaggyal | MMA (9:18)
(A Sapszon Ferencről készült portréfilm előzetese)
„Az tud gyújtani, aki maga is ég" –
vallja a róla készült portréfilmben Sapszon Ferenc karnagy, zeneszerző, a
Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola alapítója, a Magyar Művészeti Akadémia rendes
tagja. A filmben megszólalnak Sapszon Ferenc egykori pályatársai, tanítványai, valamint a Kórusiskola egykori diákjai is.
(Rendező-operatőr: Pintér András)
- A portréfilmjében említette, szeretné megépíteni a megfelelő iskolát, mert még ennyi év után sincs olyan épületük, mint
amelyre szükség volna. Hol tart e téren?
- Elkezdődött
egy több
évig
tartó iskolabővítési program,
aminek az első fázisán, a tervezésen
vagyunk túl. Nagyon remélem, hogy végre végig megy az egész építkezési
folyamat.
- Szintén beszélt arról, hogy szeretné a sajátos nevelési módszerét úgy leírni, hogy mások is használhassák, s
szintén életre hívhassanak ilyen iskolákat. Mi mindent
valósított meg az elképzeléseiből, s hogy áll az utódneveléssel?
- Nagyon
sok fontos tervem van és jelenleg is legalább 3 emberre
való projekten dolgozom. A nevelési rendszer leírása még várat magára, bár
néha egy-egy morzsát
lejegyzek hozzá. Utódok…? Nagyon nehéz megtalálni
őket, bár nagyrészben már
megvannak. Gondolok itt például a fiúvegyeskar
karnagyára, vagy a saját lányomra.
Tehetségesek,
ők is ide jártak, s a vérükben van ez a kultúra és
– ami nagyon fontos - át vannak itatva a Kórusiskolás
szemlélettel.
- Mennyire nehéz ma olyan
elhivatott pedagógusokra
találni, mint akikkel kezdte a munkát? Olyan iskola-építőket, mint amilyen Ön volt?
- Kétségtelen,
hogy elmenőben van egy generáció, amelynek
tagjai rendelkeztek sok fontos értékkel, mint például a
megbízhatóság, a tartás, a tisztelet. De egész
biztosan akadnak ma is tehetséges, értékes
emberek, és
fontos, hogy megtaláljuk őket, teret adjunk nekik, segítsük őket.
- S mit gondol, az eltelt évtizedek során miért akadtak olyan
kevesen, akik követték a példájukat?
- Vannak azért, hiszen a Váci Székesegyházi
Kórusiskola hasonló célokkal
működik,
és
máshol is felvetődött már ilyen
intézmény indításának igénye. De nem könnyű
ilyen iskolát létrehozni, mert itt az egész
intézménynek vállalnia kell a közös célokat, közös
szellemiséget, közös
nevelési
eszményt,
így például a kodályi elveket, a portástól
az igazgatóig. Persze, több változatban el lehet képzelni a Kórusiskolát. A
legtisztább, ha előbb áll össze
egy nevelőközösség, akik egyet akarnak, együtt felkészülnek, és együtt vállalják a Kórusiskola indítást. Meglévő iskolát "kórusiskolásítani" sokkal nehezebb
feladat.
Sapszon Ferenc és a
Iubilate Leánykar a budavári Mátyás-templomban (Fotó: Fábry Anna )
- Öt évvel ezelőtt, amikor átvette a Kossuth-díjat,
beszélt arról is,
hogy úgy látja, egyre nehezebb helyzetben vannak a hazai kórusok, ami azért jelent gondot,
mert “a közös éneklés pótolhatatlan örömforrás”. Mennyiben változott Ön szerint azóta a helyzet? Milyennek látja a hazai kóruséletet?
- A
mai életvitel
nem kedvez a kóruséneklésnek.
Illetve úgy érezzük, hogy nem
kedvez, mert akik mégis elköteleződnek
egy-egy kórusban, azok arról
számolnak be, hogy ez megújító, felfrissítő
páratlan örömet adó tevékenység,
amelyik bőven meghálálja a befektetett munkát és
a ráfordított időt. Azt mondják: "fáradtan jöttem,
és
felfrissülve megyek el". Mégis sokan úgy érzik,
hogy túlterheltek, bármennyire rohannak, egyre kevésbé érik
utol magukat, és
még
egy ilyen "haszontalan" program már nem fér
az életükbe. Mivel az énekoktatás gyenge állapotban van,
sok kórus utánpótlás-gondokkal is küszködik.
Természetesen akadnak azért ma is lelkes, fiatal együttesek.
- A Kossuth-díjról azt mondta, nemcsak Ön kapja, hanem az édesapja is. Mi mindent tanult tőle, s mi az,
amit most Ön ad tovább a lányának, aki a Kodály Kórusiskola tanára?
-
Először is örököltem egy úgynevezett "kórusvénát",
egy különleges érzéket a kórus iránt. Amit
tanultam, például, az a magasfokú igényesség, aztán azt is, hogy ő nem “szakembernek”, hanem
embernek nézte a kórusai tagjait. Ezért – bár "profi kórust", Rádióénekkart vezetett – mindig voltak
mellette "amatőr"
kórusai is. Lelkemre kötötte például, hogy bármennyit küszködünk a próbán, "a próbának mindig
"jól" kell befejeződnie". Fontos a pozitív, örömteli
"kicsengés". Az énekes, aki egész napi munka után még eljön este énekelni, úgy menjen haza:
"de jó volt, ide legközelebb is jövök!"
De mondhatnám az alaposságot, a "megszállott" ügyszeretetet is, amit mind-mind tőle tanultam…
Réfi. Zsuzsanna
*Készült az támogatásával.