Szerkesztő:
dr. habil. Vas Bence
Pécsi
Tudományegyetem Művészeti Kar Zeneművészeti Intézet
2015
Tartalomjegyzék
A szerkesztő előszava 11
Zenepedagógia 15
Hangszerválasztás
17
A brácsatanulás szintjeiről
17
A brácsatanulás sajátos igényei
17
A tehetség kiválasztása és az
alkalmasság kérdése. Kikből lesznek brácsás növendékek? 18
A hangszertanuláshoz kapcsolódó
motiváció
fenntarthatóságáról 19
A
hangszeres előadás különböző formáira és alkalmaira való felkészülés
20
A hangszeres előadás különböző
formái 20
Felkészülés a hangversenyekre 21
Zenei versenyeken való részvétel
fontosságáról 21
A hangversenyeken és zenei
versenyeken nyújtott teljesítmény értékelése 22
Hangverseny-látogatásra,
zenehallgatásra nevelés 22
A
kamarazenélés elvéről és gyakorlatáról 23
Tanári szólammal ellátott
gyakorlatok és kompozíciók 23
Kamaraművek a duótól a
vonósnégyesig 24
A
siker elérésének és a kudarc megelőzésének kérdésköre 26
A sikerélmény jelentősége 26
A lámpaláz és egyéb stresszes
állapotok csökkentésének lehetőségei 26
Foglalkozási
ártalmak 28
A
zenetanár személyiségéről és a tanári kiégés veszélyeiről 31
A
pályakezdők segítése 32
Tanításmódszertan
35
Brácsatanulmányok
kezdése 37
A hangszerrel való találkozás 37
Auditív tanítási módszer 37
Az auditív tanulásra
felhasználható anyagok 38
A hangszer súlyának kimérése 39
Az alt-kulcs olvasása és tanulása
39
A brácsakulcs olvasásának
hangszeres gyakorlata 40
Hangképzési előkészítő
feladatok 40
Technikai gyakorlatoktól a
kamarazenéig 41
Test-
és hangszertartási kérdések 41
Hangszertartási egyensúly
kialakítása 41
A hangszertartási egyensúly
kialakításának eszközei 41
A párna nélküli játékmód 42
A testtartás kialakításának
konkrét feladatai 43
A testtartás hangszertartási
vonatkozásai 43
A
bal kéz mozgásai 44
Ujjgyakorlatok 44
Fekvésjáték 46
Fekvésváltás 47
A húrsík-játék és a húrváltás
technikája 49
A nyújtás 49
A skálázás 50
A vibrátó
jelentőségéről 52
Vibrátó típusok
53
A
jobb kéz mozgásai 54
A felkar mozgásai 54
Az alkar és a könyök mozgásai 54
A csukló mozgásai 55
Az ujjak mozgásai 55
Az ujjak szerepe a vonótartásban
56
A vonóvezetés 57
A vonóváltás 58
Húrsík-játék, húrváltás 58
Az
etűdök 60
Az etűdök szerepéről 60
Az etűdök didaktikai
szempontú elemzése 60
A
vonásnemek 63
A vonásnemek
tanulási és fejlesztési lehetőségei 63
Az alapvonások 63
Különleges vonások és
vonás-effektusok 66
A
hangszeres gyakorlás 68
A gyakorlásról általában 68
A gyakorlás előkészítése 69
A bejátszás 70
Ujjgyakorlatok 71
Skála 71
Etűdök 72
Az
előadási darabok megközelítése 73
Az előadási darabok
kiválasztása 73
A gyakorlandó anyag teljes
körű megismerése 73
Fejben történő gyakorlás 74
A hangszeres átjátszás, blattolás
74
A hallás utáni játék technikája
75
A gyakorlás konkrét feladatainak
meghatározása 75
A két kéz koordinációja 76
A gyakorlás egy-szempontú elve 77
A zenei értelmezés, a vonó lélegzése 78
A jó zenei előadás 78
Függelék 81
A brácsa/viola rövid fejlődéstörténete 83
Korai időszak 83
A viola-család különlegességei, tenorviolák
és viola d’amore 85
Brácsa a barokk korszakban 85
Brácsa a korai klasszikában 85
Brácsa a bécsi klasszikus zene korában 86
Brácsa a romantika korában 87
Brácsa a 20-21. század zenéjében 87
Jelentős
brácsás személyiségek 89
Jelentős magyar brácsás személyiségek 89
Ismert külföldi brácsás személyiségek 90
Hegedűsök, akik szoktak brácsázni 90
Híres brácsisták
arcképei 91
Brácsára-váltási történetek 92
Brácsatanulmányokra
ajánlott anyag, összhangban az érvényben lévő alapfokú és
középfokú tantervvel 93
Hangszeres iskolák és népzenei
gyűjtemények 93
Ujjgyakorlatok, technikai
gyakorlatok, hangsoriskolák 93
Etűdök,
etűdgyűjtemények 93
Hangversenydarabok 94
Szóló darabok 95
Zongorakíséretes művek 95
Versenyművek, koncertek 95
Kamarazene 96
Feldolgozandó anyagmennyiség a
tanterv ajánlásai alapján 96
Bibliográfia
99
internetes
források: 103
Nyelvi lektor: Sipos
Erzsébet Kertészné Márky Gabriella
Szakmai lektor: dr. habil. Ludmány Emil
Szerkesztő: dr. habil. Vas Bence
Felelős kiadó és
vezető: dr. habil. Vas Bence PTE
Művészeti Kar Zeneművészeti Intézet H-7630 Pécs, Zsolnay Vilmos u.
16.
Tipográfia: molnARTamás
Kottagrafika: Fábián Pál
Tamás
A kiadvány jogvédelem alatt áll!
A szerzői jog jogosultjának engedélye nélkül a kiadvány egyetlen része sem
többszörözhető és vihető át semmilyen formában és eszközökkel, sem
mechanikus, sem pedig elektronikus úton, kivéve, ha kiadó engedélyezi.
TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0012.
számon, a „Szakmai tanárképzés országos módszertani- és képzésfejlesztése”
Digitális kiadvány ISBN:
978-963-642-767-2