Csepregi György*
Zene és közösség
Történelmi idő
Történelmi idő: út a barlangrajzoktól a
hermeneutikáig. A tiszta, definiálatlan őserő
kérdőjelek nélküli imperatívusza, ami a barlangrajzok
alkotóját inspirálta az első történelem előtti
elemző ítélőszéke előtt
vált értelmezhetővé, meghaladva az ösztöntevékenységet és a
rítusokat. Miután a művésznek védtelensége okán fel kellett vennie a
kesztyűt az ésszel szemben, nekilátott gondolkodva
festeni, így jutott mindig magasabbra, a definiáltság és meghatározottság
mankóival kerülve mind messzebb ős-lényegétől.
Ez a fejlődéstörténet a diadalmas ész karrierje, amely
leginkább azt kritizálja a mindenkori kortárs művészetben,
hogy nincs már benne semmi az "ősi tudásból". Ennek
az áhított eredetinek a mibenlétéről fogalma sincs, de
emlékszik valami régebbire, amiben még voltak nyomai a meghatározhatatlan ősinek,
és ezek újabb rétegeket fednek le, amelyek alatt megint csak újabb és mind erősebb
lenyomatai vannak a körülírtsággal, definíciókkal még meg nem nyomorított művészetnek.
Egyesek úgy vélik, hogy az ősi készlet kimerült,
nincs már miből meríteni: matematikai valószószínűsége
sincsen, hogy a rendelkezésre álló elemekből
újabb eredetit lehessen létrehozni. Mintha lekerítenének cölöpökkel egy
darabkát az óceánból, és azt mondanák: ez a teljes vízkészletünk. Mintha meg
tudnák számolni a tenger cseppjeit, hogy véleményezhessék annak fogyását.
(milyen zene...
)
Che Guevara |
II. Frigyes Porosz király |
Milyen zene ábrázolná Che Guevarát? És milyen II. Frigyes
Porosz királyt? Az előbbit talán Boulez, de
talán még Boulez sem. Miféle, dobókocka-elven működő
elme műve lehetne az anarchista metaforája (?): megélni a
véletlent, mint szellemi kalandot a változtatás friss, test-szagú örömével -
nem is a rombolás, csak a kauzalitás atmoszférájába helyezve, akár remekmű,
akár rom marad utána. II. Frigyes porosz királyt: valószínűleg saját
zenéje ábrázolná, ha nem lenne túl míves. A Frigyes-féle porosz személet mozgatóoka
a rend megismerése, célja pedig a rend fenntartása, így valószínűleg – bár
rútul paradox – valamilyen pórias, lentről jövő
klasszika ábrázolná nemes vonásait, Gossec például, a szegénység zenei poétája,
a francia forradalom rongyos kultúrfigurája. Éppen a
szegény sorból érkezők ragaszkodnak ugyanis kétségbeesett merevséggel
szokásaikhoz, mert minden, ami nem megszokott, elvehetné tőlük
azt a keveset is, amilyük van. A kérdés nem szó szerint értendő,
inkább így: milyen gondolat alakját kívánja kifejezni a zene egy adott korban?
A romantika anarchiája: definiálhatatlan képessége – vagy
fogyatékossága? – megkerülhetővé tenni a zenének, mint
szakmának a konvencionális gyakorlását. Felülírhatja a gondolat – sőt,
az indulat – a klasszika tiszta formatanát? Az első
zongorázni nemtudó zeneszerző, Berlioz tudjuk, hogy ez
túlzás, de azért való is - elméleti muzsikus volt, koponyájában hordta
kottafüzetét. Opus számmal látta el zenéi mellett írásait, útijegyzeteit is
(nem a szakma számára írt műveket, hanem gondolatait
manifesztálta és katalogizálta, zeneként, prózaként és életként). Nagy
magasságokban és sötét mélységekben járt, az ábrázolás primér
aktusaként puszta létezőként tekintett magára. Ez a gesztus a romantikus
archetípus számára a zeneszerzés előszobája: a műalkotásként
megélt élet, amely az áttekinthetőség kedvéért opusokra
bontható. Ebben pedig a legbensőbb, legerősebb
késztetés és leképzés mi más lehet, mint a muzsika? A társadalom úgy lökte ki
magából ezt a szemléletet, mintha valami betegség lenne és talán az is volt. A
kultúra és civilizáció Spengler-féle különbsége illusztrálódik itt: a kultúra élő,
új lehetőségeket kereső,
organikus történetétől határolódik el az ismétlődés
merevsége.
Kettős Faust-modell: Berlioz
és Liszt. A tizenkilencedik század két Faustja, előbbi
a lefelé tekintő, másik a szárnyaló. Testet öltött irodalmi
alakok, ugyanannak a modellnek egy rejtőzködő
és egy színpadi karaktere. Még egy Faust-analógia: Puskin drámája Don
Giovanniról. A főszereplő jelleme, nem-valós (lehetetlen,
infernális?) küzdelme saját démonjaival, heroikusnak
mutatott, voltaképp szánalmas bukása.
Kettős portré
(A rend zenésze:) Mozart meghatározott zenei formák
szerint komponált, mert a kor igényei ezt várták el, a zseni gondolataihoz adott
volt a sablon: ettől azonban nem lett közhelyesebb a muzsikája, sőt,
bármit el tudott mondani trió-formában, rondóként vagy variációk sorozatában.
Ez az egyik legizgalmasabb nézete a zenetörténetnek: kettős
portréként tekinteni egy-egy korszak emblematikus arcára. (!!!) Egyfelől
a szubjektumot, a személyes karaktert, az életmű-formálta
jellemet látni benne, másrészt a kor tekintetét, össze nem téveszthető
fizimiskáját, szabályos mértanát, időnkét vonásainak torzióit,
ijesztő aránytalanságait - mind a kettő
leképződik Mozart, Berlioz, Gossec és Liszt zenei
portréján. Mintha egy arcot ábrázoló képre áttetsző
papírt helyeznénk, amelyre egy másik arc portréját rajzolták. Az áttűnés,
amely ez egymásra helyezett ellentétes ábrák között jön létre, jól láttatja,
miként szemlélhető egyidőben az egyéniség és a kor
ábrázata. (Hogyan hozza létre a kor a maga ideálját és az ideál a maga
korát? – az eredmény: kettős
Mozart-arc a két ábra ujjlenyomat-szerűen bonyolult egymáshoz
rendeződésében.)
*Csepregi György magyar
zeneszerző, képzőművész, irodalmi publicista. Tagja a Magyar
Zeneszerzők Egyesületének, a Magyar Alkotóművészek Országos
Egyesülete képzőművész tagozatának, az Alkotó Muzsikusok Társaságának
és az Artisjus Magyar Szerzői Jogvédő Iroda komolyzene tagozatának. Wikipédia