Rózsavölgyi
és Társa Kiadó (2020)
E monográfia az első olyan összefoglaló munka, amely
szisztematikusan vizsgálja és értékeli az 1956-től 1989-ig tartó
Kádár-korszak teljes zeneszerzői termését. Dalos Anna kötete
elsősorban azt kívánja bemutatni, miképp reflektáltak a különböző
generációkhoz tartozó magyar zeneszerzők a kortárs nyugat-európai, illetve
észak-amerikai zeneszerzői technikákra, miképpen igyekeztek új zenei
tapasztalataikat beépíteni saját életművükbe és miképpen gondolkodtak a
modern zenéről és általában véve a zeneszerzésről. A munka a
repertoár-kutatás műfajába tartozik, azonban messze túllép e műfajon,
amennyiben analitikus megközelítésével egyrészt a zeneszerzők
gondolkodását és az alkalmazott technikákat tárja fel, másrészt arra a kérdésre
keres választ, hogy a Kádár-kori Magyarországon alkotó komponisták miképpen
reagáltak az őket körülvevő mindennapokra, műveik milyen
poétikai diskurzusokba épültek be. E diskurzusok vizsgálatába - a művek
részletes elemzése mellett - a kortárs zenekritika, illetve a zenetudományi
recepció dokumentumainak feldolgozását is bevonja a szerző. A monográfia
további célja, hogy meghatározza a magyar zeneszerzés helyét az egyidős
nemzetközi kortárs zenei gyakorlatban.
Beleolvasó Dalos Anna könyvébe (pdf)