PAPP KÁROLYNÉ
.
(Javított kiadás, szerkesztette: Stachó
László
https://www.kotta.info/hu/product/20023/DOBSZAY-LASZLO-Utmutato-A-hangok-vilaga-tanitasahoz-I-VI
Tanári
pályánk során megszoktuk, hogy Dobszay László A hangok világa tankönyvsorozatához
kötetenként csatlakozott a tanárok számára készült Útmutató. Most ezek
reprezentatív kiadásban, egy kötetbe gyűjtve jelentek meg az Editio Musica Budapest
Zeneműkiadó gondozásában.
A praktikus
érvek aláhúzzák az Útmutatók egy kötetbe foglalását, hiszen így mindig minden
tankönyv tanításánál kéznél van a „segítség”. Nem tudom,
mennyien vannak köztünk, akik mind a hat Útmutatót elolvasták. Tapasztalatom
szerint inkább csak azok az Útmutató kötetek kerültek tanulmányozásra, amely
évfolyamokat a tanár éppen tanította. Ezért e megjelentetés értékét (örömét) igazán
az jelenti, hogy így, egyben olvasva, jobban kiemelkedik, világosabbá válik
mindannyiunk számára Dobszay László nagyívű, átgondolt tanítási koncepciója, mellyel
megalkotta tankönyv sorozatát.
A
szolfézstanításban – immáron több mint 50 éve – ez a tankönyvsorozat új
alapokat teremtett. Dobszay Tanár Úr az addigi
technikai gyakorlatok szemléletét átlépve, a tanítás középpontjába a zenei
értésre nevelést, a zenei élmény megismerését állította.
Ahogyan
a szerkesztő fogalmaz: a növendékek „valós idejű zenei átérzési
képességén” és ennek motiváló megtanulásán, megtanításán keresztül kívánja a
tanulóknak átadni azt a „kulcs- alapképességet”, mellyel kreatív, intelligens
és érzékeny módon tudnak majd a zene teljességével foglalkozni.
Az
Útmutatók segítségével érthetők meg igazán a tankönyvsorozat
szerzőjének elképzelései, pedagógiai megoldásai és az elérendő cél
megvalósításának módja. E kötetek együttes kiadásában fokozatosan kibontásra
kerül egy ma már Dobszay módszernek nevezhető
folyamat, mely megadja az általa elképzelt és a tankönyveiben kidolgozott szolfézstanítás
teljes felépített metodikáját.
E
módszertan lényegét mutatja be az új Útmutató kötet: az építkezés első
pillanatától a végső eredményekig. Sokszor maguk a tankönyvsorozatot
tanító tanárok is meglepődnek bizonyos összefüggések felismerésekor: az
ismeretek, élmények előkészítésén, azon, hogy mi mivel függ össze, egy-egy
pedagógiai mozzanat hogyan teljesedik ki, - végső soron hogyan valósul meg
a zenei értékek megismerése „a zenei átérzések” során, hogyan alakulhat ki a
gyermekekben a zenei élmény. Ezek az összefüggések nem merevek, a kisgyermek
képességfejlődési logikáját követik, azt, ahogy a gyermek az anyanyelvet
is megtanulta. A zenei fejlődés kibontakoztatását is így építi fel ez a
tankönyvsorozat. Egyszerre egy körbe, egy stílusba, egy zenei világba vezet be,
de annak megmutatja egyfajta teljességét.
A zenei
jelenségek e metodika szerint először csak „feltűnnek”, majd
fokozatosan beépülnek a fogalmak rendjébe. Végül az azonos stílusjelenségek a
felismerés, megismerés örömével rögzítésre kerülnek a növendékek kialakuló,
kiteljesedő stílusismeretei körében.
Stachó László
– a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem és a Szegedi Tudományegyetem Bartók
Béla Művészeti Karának oktatója – szerkesztői munkájával
megőrizte az Útmutatók zenei és módszertani értékeit. Végigkövethető és érezhető az a
törekvése, hogy a mai társadalmi, nevelési és információs körülmények között biztos
pontokat keressen és adjon a zenetanárok számára: a Dobszay
által bemutatott és megvalósított – „végső soron az általa közvetített
odafigyeléssel és szorgalommal mindannyiunk számára elérhető zenészi és
pedagógusi formának a lényegét”. Munkájában
kiemeli a tanár szerepét: ami a szolfézs órán történik, annak zenei élménynek
kell lennie, ez a tanár legfőbb feladata.
Ez az
egyértelmű megfogalmazás kiemelkedően fontos, hiszen ma is
találkozunk még „betanító, „technicista” szemléletű pedagógiai
eljárásokkal.
Ezzel a
megállapítással talán a szolfézstanítás szerepe és feladata is a helyére kerülhet:
nem a hangszeres tanítás kiszolgálását határozza meg, hanem Dobszay
Tanár Úr módszerével a zenei élmény megvalósításának
szolgálatát vállalja, vagyis a zenei érzetek megragadásán és tanításán keresztül
ad élményt és stílusismeretet. Lehet-e ennél nagyobb segítség a hangszeres oktatás
számára?
A Dobszay-útmutatókban foglaltakon túl Stachó
László rendkívül gazdag gondolatokat fűz a módszerhez: az azóta
kikristályosodott gyakorlati tapasztalatokkal, valamint
széles látókörű tanácsokkal, kották forrásainak elérhetőségével, a
zenehallgatási anyag részletes ismertetésével (stb.) segíti a tanári
munkát. Lábjegyzeteiben kibővíti
még ezeket Dobszay László későbbi munkásságának
eredményeivel – az elsősorban tanításhoz is kapcsolódó ismeretek
bemutatásával (pl. ajánlja Dobszay László A klasszikus periódus c. könyvének és más
munkáinak tanulmányozását).
Adott
helyeken felhívja a figyelmet az első kiadás óta megjelent fontos szakmai
és pedagógiai művekre, kompozíciókra: ezek megemlítésével, a tanítás anyagába
történő bevonás lehetőségével – vagy a tanár
zenei műveltségének, módszertani kultúrájának gyarapítási szándékával – frissíti
az Útmutató egykötetes, összefoglaló javított változatát.
Köszönet
illeti az Editio Musica Budapest
kiadót e kötet megjelentetéséért. Minden szolfézstanár számára ajánlatos e
kiadvány újra olvasása, tanulmányozása, alkalmazása.
Az Editio Musica Budapest méltóan
őrzi és gondozza Dobszay László Tanár Úr
pedagógiai munkásságát. Reméljük, hogy – tervei szerint– gondoskodik a tankönyvek évek óta várt megújításáról is!