DR. Dobszay László
Az egyházzene egyetemessége*
Ha szemlét tartunk a hatalmas
repertoár fölött, melyet egyházzenének - vagy akár csak európai egyházzenének -
nevezünk, stílusok, célkitűzések, formák, irodalmi és zenei szintek
lenyűgöző, vagy inkább zavarba ejtő sokféleségét látjuk magunk
előtt. Ez önmagában nem lenne baj, ha nem kapcsolódna össze korunk sokat
emlegetett értékválságával. Míg elődeink többé-kevésbé zavartalanul
kapcsolódtak be egy hagyományba, a mai ember minden tekintetben választási
kényszerben találja magát. Gyakran úgy érzi, hogy letértünk valami helyes
útról, s magunknak kell visszatalálnunk, hogy a helyes úton haladhassunk.
Egyházzenében is gyakran érezzük úgy, hogy az irányzatok és alkotások színes
sokféleségében jó és rossz vegyül. Sőt talán még a jóval is lehet baj:
önmagában ugyan jó, de nem helyénvaló, nem odaillő, nem szerves. Ilyenkor
szinte arra vágyunk, hogy a sokféleség mérséklődjék, tevékenységünk közös
és biztos alapra épüljön.
Nem
reménytelen megtalálnunk ezt a közös és biztos alapot, s nem reménytelen az
sem, hogy a kétféle értéket, a szolid, biztos, egyetemes alapot meg a
sokszínűséget egymással rendezett összhangba hozzuk. Az azonban biztos,
hogy egy ilyen útkeresésben a tanulást, a látókör-tágítást, a dolgok
újragondolását - majd pedig a felismert jóért való, sokszor kemény küzdelmet -
nem takaríthatjuk meg. Hol kereshetjük, hol találhatjuk meg az egyházzene
sokfélesége mögött az egyházzene egyetemes értékeit?
Mielőtt erre felelünk, két nem-zenei kérdésben
szeretném véleményemet röviden önök elé tárni. Egyik az ökumenizmus értelmezése
(mely nyilván megkerülhetetlen, ha egyetemes értékekről akarunk beszélni),
a másik a keresztyén felekezetek hagyományainak meghatározása.
Az ökumenizmusnak - ha most nem teológiai, hanem gyakorlati síkon
vizsgáljuk - kétféle útját lehet keresni. Egyik esetben jóindulatú, nyílt
érdeklődéssel fordulunk más felekezetek értékei felé, ezek a kifejlett
értékeit mintegy egymás mellé tesszük, olykor-olykor átveszünk belőle
egyet-mást, vagy kivételképpen vegyítjük őket, hogy valami új egység
kerekedjék ki belőlük. Elfogadjuk, sőt megcsodáljuk az erős
különbségeket is, hogy színezzük vele saját világunkat, vagy csupán, hogy
megismerjük, miként gondolkodnak mások. Ebben az esetben azt vetjük egybe, ami
a szétágazó utak végpontjait elérve kialakult.
A másik lehetőség az, hogy visszamegyünk a kezdetekhez, oda, ahol
az utak még nem váltak szét, vagy szétválásuk még éppen csak megindult.
Ilyenkor a közös gyökereket keressük, vagyis azokat a tartalomhordozó formákat,
melyek még megközelítően egybeesnek a különféle felekezetek között. Egy
bencés női kolostorban hallottam, hogy a hozzájuk betérő, különféle
vallású vendégeket egyetlen dologra bíztatják: használják fel a kolostor
csendjét arra, hogy visszamenjenek saját gyökereikhez, akkor majd közelebb
kerülnek a többiekhez is.
A két módszer nem ellentétes, mindkettőnek megvannak gyümölcsei.
Mégis azt hiszem, hogy az első megoldás csak tallózás és
véletlenszerű mozaikjátékot eredményez, ha nem az utóbbira épül rá. A
közös gyökerek keresésekor számíthatunk egy általános történelmi
törvényszerűségre, arra, hogy idők folyamán minden komplikáltabbá
válik, s így a kezdeteknél világosabb, hogy mi a lényeges. Innen a jelszó:
"ad fontes!" - vissza a forrásokhoz! A
keresztyén felekezeteknél ezen túlmenően a közös eredet, az első
korszakok jelentősége sokkal több, hiszen Jézus és az apostolok korához
visz közelebb.
Zenei szempontból úgy gondolom tehát, hogy ha van esélyünk az egyházzene
bizonyos egyetemes vonásait megtalálni (melyek segíthetnek a mai tájékozódásban
is), célszerű a keresztyén közösségek első tapasztalataihoz
visszamennünk. S ez annál is indokoltabb, mert a kezdeteknél találkozhatunk a
keleti testvérek, szírek, egyiptomiak, koptok, örmények, szélesebb alapon
pedig: a zsidóság, és sok ősi világvallás, végső soron az egész
emberiség vallási-zenei kultúrájának legprimerebb megnyilatkozásaival. Ha tehát
a neves amerikai kutató, Peter Jeffery kifejezését
használva "egyházzenei universaliák"-ról beszélünk, azt évszázadokkal ezelőtt kell
elsősorban megkeresnünk.
Itt azonban úgy látszik, mintha a protestáns zenésznek komoly nehézségei
támadnának -, véleményem szerint csak látszólagos nehézségei. A protestáns
liturgiai és zenei hagyomány elszakíthatatlanul összefonódni látszik a
reformáció időszakának történelmi körülményeivel. A reformáció sok
tekintetben visszahatás a késő középkori egyház szokásaira, de minél
jobban megismerjük a kort, annál inkább kiderül, hogy a késő középkor
szokásai sok tekintetben meg is határozták a protestáns szokások kialakítóinak
látókörét is. Zeneileg nézve: a 16. század az európai műzene gyors
fejlődésének és igen komplikálttá válásának időszaka. Okozott is elég
gondot a reformátorok nemzedékének, hogyan ítéljék meg ezt a fejlődést. De
gondoljunk azokra a zenei változásokra is, melyek a 16-17. században
bekövetkeztek: a hangnemi átalakulásra, a harmonikus gondolkodás dallamformáló
hatására, a menzurált, ütemekbe szedett zene
egyeduralmára, a műzene és a napi használati zene elszakadásából adódó
nehézségekre. A magyar reformáció pedig a három részre szakadt ország egészen
rendkívüli, mondhatni zenetörténeti helyzetében, mondhatni egy abnormális
krízis-helyzetben alapozta meg a maga zenei gyakorlatát. Ha ennyire szorosan
egybekapcsolódik a protestáns felekezetek zenei hagyománya a 400 évvel
ezelőtti történelmi helyzettel, akkor lehet-e számukra mondanivalója az
ezer vagy ezerötszáz évvel ezelőtti keresztyénség tanúságának, akármiféle
"univerzéliákat" közvetítsen az hozzánk.
De én úgy vélem, e nehézség csak látszólagos. Luther, Kálvin nem új
vallást alapított, s a protestáns vallások történelmi tudatának vissza kell
mennie Krisztus koráig. A magyar protestantizmust sem akadályozhatják magyar
történelmi gyökereik abban, hogy az egyetemes keresztyén hagyomány jogos örököseinek
tudják magukat. Amikor birtokba veszik ezt az örökséget, nem kell félniük
attól, hogy valami csalafinta katolizálás áldozataivá esnek. Én, a katolikus
szomorúan jelentem ki, hogy a mindennapok gyakorlatát nézve, a katolikusok
egyházzenéje ugyanolyan megzavart és ugyanolyan diszharmonikus, a közös
hagyományoktól ugyanolyan messze került, mint a protestánsoké. Nem szabad
senkit okolnunk ezért. Egyszerűen arról van szó, hogy bizonyos értékekre
az újkor nem volt fogékony, az a történelmi tudatosság pedig, mely képes
ellenőrizni saját korunkat más korok tanúbizonyságával, egyházzenei
tekintetében alig néhány évtizedre tekint vissza.
Vagyis úgy gondolom, hogy mondjuk az első évezred, egyháztörténete,
egyházzene-története nem katolikus történelem, hanem közös történelem,
melyből egyaránt meríthet, mellyel magát, eszményeit, törekvéseit egyaránt
lemérheti a ma katolikusa, reformátusa, evangélikusa. Tegyük hozzá, itt nem
hagyható nyugati gőgünkben figyelmen kívül a kelet egyházainak, Bizáncnak,
a pravoszláviának, a közel-keleti gyülekezeteknek
zenei tanúsága. A római katolicizmus és a Kelet között a különbség első
pillantásra kiáltó, s a protestáns hagyomány ilyen összevetésben közelebb
látszik állani a római egyházéhoz, mint a keleti orbis
liturgikus gyakorlatához. Ám éppen e különbség miatt különös figyelemmel kell
tekintenünk arra, amiben kelet és nyugat közösnek mutatkozik.
Félreértés ne legyen: nem azt mondtam, hogy fel kellene adnunk azt, ami
az utolsó 100 vagy 400 évben történt, vagy hogy a
felekezetek elkülönült történeti életében kifejlődött értékekről le
kellene mondanunk. Csupán azt mondtam, hogy ha van olyan bázis, melyre
szilárdan építheti minden felekezet saját zenei életét, akkor ez a közös bázis
a keresztyénség kezdeteinél keresendő.
Foglaljuk össze az eddigieket három tézisben. 1. Az egyházzene
sokszínűsége akkor lesz termékeny, ha maradandó, egyetemes alapokra épül.
2. Ezeket az alapokat az emberiség vallási alaptapasztalatiban és a keresztyén istentiszteleti ének ősi formáiban kell keresnünk;
egyben ez fogja az igazi ökumenikus összekötő szálakat is megmutatni. 3.
Bár a protestáns egyházak gyakorlatát természetszerűen meghatározzák a
reformáció történelmi körülményei, a reformáció előtti évszázadokat a
protestáns egyházaknak saját tulajdonukként kell kezelniük, s ennek
szabadságában vonni le a következményeket, úgy, ahogy ezt 20. századi történeti
tudásunk már lehetővé teszi.
A következőkben tehát néhány olyan vonását szeretném felsorolni a
legrégibb istentiszteleti zenének, melyek véleményem szerint iránymutatóak
lehetnek a későbbi korok számára is. Ebben a felsorolásban főként
olyan vonásokra hivatkozom, melyek mind a különféle nyugati (római, milánói,
spanyol, gall) egyházak, mind a keleti egyházak, áttetten pedig a fontos
világvallások hagyományában így-vagy-úgy,
fellelhető.
1. Az énekek többségénél a
szövegek közvetlen forrása a szent könyv, esetünkben a biblia. Kezdetben
nem is létezett énekeskönyv, csupán egy olyan módszer, mellyel a szent könyvet
énekelhetővé tették. Magát a bibliát vette kezébe az énekes (vagy tudta
fejből), s tudta, hogy azt miképpen kell megszólaltatnia. És itt közvetlen
forrásról beszéltem. Tehát nem a biblia gondolatainak emberi megfogalmazására
gondolok, hanem magának a bibliának változtatás nélküli eléneklésére. Nem
mintha jogosulatlan lenne a bibliát kommentálni. Ámde kommentáraink, ahogy mi
értelmezzük és kifejezzük a biblia gondolatait, csak támogatják a Kijelentést,
de a Kijelentést maga a bibliai szöveg hordozza. Nemcsak azért törekedtek annak
változatlan (sőt változtathatatlan) megszólaltatására (gondoljunk például
a zsidó tórakantilláció szigorú szabályaira és
ellenőrzési gyakorlatára), mert garantálni kell, hogy Isten szava az
emberi kommentárral össze nem keveredve jusson el a gyülekezetekhez nemzedékről
nemzedékre, hanem azért is, mert Isten szava a maga közvetlenségében hatékony
és megszenteli az egész embert. Márpedig Isten szava nemcsak a tanítás szava,
hanem az a szó, melyet mindig segítségül hívunk, amikor róla megemlékezünk vagy
őt megszólítjuk, vagyis nemcsak az olvasás, hanem az éneklés is Isten
szavával él. Nem kizárólagos persze a biblikus szöveg az éneklésben.
Főként a keleti egyházak idővel csodálatos kombinációit alakították
ki a szentírási ige és a költői szövegek összekapcsolásának. De ennek
ellenére univerzáliának mondható a bibliai szövegek
meghatározó szerepe mennyiségileg is (az énekek többsége), minőségileg is
(a legfontosabb liturgikus helyük, funkciójuk, közösségi megbecsülésük és
gondos megőrzésük, hagyományozásuk révén). - Úgy gondolom, hogy éppen a
protestáns egyházak közismert mély biblia-tisztelete indíthat meggondolásra és
önvizsgálatra minket: vajon megfelelő helyet foglal-e el egyházi
éneklésünkben a közvetlenül bibliai szövegre épülő éneklés?
2. A következő vonás - az előzővel összefüggésben - az ősi egyházzene beszédes jellege.
A zene általában a szent szövegek hangos, ünnepélyes kimondásából,
meghirdetéséből szárnyalt fel, bár a liturgia kívánalmai, a liturgikus
helyzet szerint más-másképpen. Kiegészítette persze ezt az ige-központú,
beszédes zenét - már csak ellentétképpen is - a pneumatikus, a lélek
mélyéből szinte szótalanul feltörő, a Szentlélekben megszületett ének
hangja is. Ez a melizmatikus éneklés eredete. De ez
azért betét. Az éneklés gerincét a beszédes éneklésmód adta. Fontos azonban itt
két dolgot hangsúlyozni. Egyik, hogy nem a biblia tartalmának színes
megjelenítéséről van itt szó. A kutatók hangsúlyozzák, hogy az ének
feladata a szent szöveg megzendítése, s egy olyan tagolása, mely a szöveg nyelvtani
szerkezetét, azon keresztül értelmét jeleníti meg. Ez egyébként nem más, mint a
szöveggel szembeni klasszikus magatartás. A népballada énekese sem jeleníti meg
az énekes személyeket, nem fejezi ki érzelmeiket, hanem egy objektív
távolság-tartással, szinte részvétlenül halad végig a szövegen, csupán a szöveg
megzendítésének intenzitása "viszi" át a hallgatóra az üzenetet. Aki
ilyent már hallott tudja, hogy itt nem tényleges érdektelenségről van szó,
hanem hallatlan formai és lelki fegyelemről, mely tartalmakat közvetít,
nem pedig érzeleg fölöttük. A másik - ezzel összefüggő dolog - a
szövegmondás stilizáltsága. Nem az olvasást tesszük itt át naturális
mivoltában, hangsúlyaival, "dallamával" énekké. A művészi forma
harmóniája, a mértéktartás, az eszközök arányos használata, a liturgikus
tartalmaknak megfelelő zenei magatartás istentiszteleti érték, ugyanakkor
tiszteletadás és emberi összefogottság jele.
3. Mindebből következik, hogy az ősi kultuszok tanulsága
szerint az istentisztelet fontos alkatrésze a recitációs kultúra. A recitációban a szöveg nemcsak
érthetőbbé, hanem fontosabbá is válik. A recitáció érzékelteti, hogy szent
szövegről van szó, mely nemcsak a jelenlévőknek szól, hanem
érvényessége téren és időn felül áll. Negatíve éppen olvasáskultúránk mai
hanyatlása igazolja - visszafelé hatólag - a
recitáció fontosságát. (Ne feledjük, hogy 100 éve még az iskolákban is
mindennapos volt a recitációval kombinált olvasás, számolás, sőt írás.) Ez
azt mutatja, hogy ahol elhal a recitációs kultúra, ott elhal az olvasáskultúra
is, nincs a szövegnek tisztelete. Az ilyen olvasás úgy viszonylik a szent
szövegek eredeti megszólaltatásához, mint egy gyorsbüfé egy szép
együtt-étkezéshez. Azonban a recitáció nem egyenlő egy lapos, egyhangú ritualizmussal. A recitációs formák sokfélesége,
színessége, a különféle istentiszteleti szituációkhoz való alkalmazkodása, más
zenei műfajokkal kombinált használata teszi igazán elevenné gyakorlatát.
4. Az összes liturgiák zenéjének közös jellemzője - magából a
liturgiából eredően - a drámai
jelleg. Hol egyes szereplők, hol csoportok, hol a teljes gyülekezet
szólal meg. Felkiáltások, párbeszédek, cselekménykísérő énekek
váltakoznak. Mint a drámában, úgy a liturgiában és a liturgikus énekben is
részt vesz az építészeti tér, a ruhák, a mozgások, testtartások is. Nem
mindegy, hogy hol állnak az énekesek, olykor rendezett vonulások élénkítik
formailag az istentiszteletet. Mindez nem formai kérdés. A zene
drámai alkata a liturgia drámai alkatát tükrözi. A vallások
közmegegyezése, hogy az istentisztelet elsősorban: esemény. Benne az
istenség és az ember lép kapcsolatba. Nem csak az ember elméje, hanem egész
mivolta, egész valója. Krisztus missziós parancsában az igehirdetést jelöli ki
feladatul. De amikor az új kultuszról, a keresztyén szentségekről
intézkedik, akkor cselekményt rendel el: vízzel való leöntést, evést, ivást.
Ebben mintegy kicsúcsosodik az a liturgiai universale,
amely a legősibb vallásokat is jellemezte, s ez: az istentisztelet
eseményjellege.
5. Ez a drámai jellegű esemény-sor két következménnyel jár. Egyik a liturgia és a liturgikus zene organikus,
szerves felépítettsége és relatív kötöttsége. Másik a
gyülekezetszerűség és a professzionalizmus dualizmusa. Röviden szólnék
mindkettőről. Egy laza szerkezetű istentiszteleti keretben
mindegy, hogy milyen zene mikor szólal meg. Egy szervesen felépített, organikus
liturgikus szerkezet viszont pontosan meghatározza a zene helyét, szerepét.
Amikor az óegyházi liturgia első hiteles dokumentuma, Hyppolitus
kánonja leírja az úrvacsora ünneplését, azonnal azt is elmondja, hogy milyen
sorrendben kell következniük a kiemelkedő mozzanatoknak. A szereztetési
igék elmondása előtt a híres "Emeljük fel szívünket - Már az Úrhoz
emeltük azt! Adjunk hálát Urunknak, Istenünknek - Méltó és igazságos"
dialógus vezeti be a pap nagy hálaadó imáját, melyben helyet kap az
Izaiás-látomásból megtanult angyali ének, a Szent-szent. Ezek az elemek,
ugyanebben a rendben azóta is így hangzanak el a
bizánci, a kopt, az etióp eukarisztiában ugyanúgy, mint a mozarab, gallikán,
ó-ír misében, vagy az anglikán, svéd lutheránus főistentiszteleten - vagy
mondjuk Huszár Gál ágendájában. A zene tehát nem ötletszerűen ilyen vagy
olyan az efféle organikusan felépülő, hagyományos istentiszteletben, hanem
mintegy az istentiszteletből születik ilyenné vagy olyanná. Az állandóság,
a kötöttség is igen fontos, például az évi énekrend tekintetében is. Az
énekrend teológiailag nézve magát az időt teszi kultikus eseménysorrá,
lélektanilag pedig szoros asszociációkat alakít ki napok és énekek között.
Tudjuk, hogy a 17. századi, de még a Bach-korabeli istentiszteleti rend is
pontosan rögzítette nemcsak a perikopákat (a naphoz
tartozó bibliai szakaszokat), de azt is, hogy melyik vasárnap melyik énekkel
kell kezdeni, végezni az istentiszteletet, illetőleg melyeknek kell a
sarokpontokon elhangzania.
6. Közös jellemvonása a régi liturgiáknak az is, hogy a gyülekezetnek és a képzett énekesnek
szerepe kiegyensúlyozott és pontosan meghatározott. Tudjuk, hogy mekkora
szerepük volt a levitáknak az ószövetségi liturgiában. Hasonlóképpen, nincs
olyan óegyházi liturgia, melyben a kiválasztott, kiképzett pszalmisták,
kántorok, énekes csoportok énekéről lemondana. Történelmileg ma már
túlhaladott nézet, hogy az óegyházi liturgiában még mindent a teljes gyülekezet
énekelt volna, azután fokozatosan kiszedték a gyülekezet szájából az éneket a
hivatásos énekesek. A bizánci egyházban éppúgy megvan a kántorok (értsd:
képzett énekesek), archipszallisták szerepe, mint
például a római egyházban a képzett gyermekénekeseké, primiceriusoké,
stb. A gregorián dús melizmatikájú,
művészileg fejlett darabjait nem úgy kell elképzelni, mint a közösséget az
éneklésből kiűző énekesek öncélú produkcióját, hanem mint az
istentisztelet bizonyos pontjain belépő, a gyülekezet és más személyek
éneklését felváltó műfajokat. - Ugyanakkor az is elképzelhetetlen ezekben
a liturgiákban, hogy a gyülekezet néma maradjon, amikor a rítus rendje szerint
reá kerül a sor. Nemcsak megvan mindenkinek a maga szerepe, de megvan a zenének
az a rétegzettsége, mely mindenkinek a hozzá illő énekelnivalót kiutalja.
Kétségtelen, hogy ez az egyensúly később megbomlott. Zenei
szempontból a középkor végi egyházzene többnyire valóban a magasan képzett
énekesek kicsiny csoportjának Istent dicsérő, a közösség buzgóságát
tápláló, de a közösség részvételét kizáró éneke. Érthető a protestáns
visszahatás, mely az énekben elsősorban a gyülekezet hangját akarta
hallatni, s egyes közösségekben teljességgel kiszorította a képzett zenészek
által megszólaltatott zenét.
A kérdés ma is aktuális. Amennyire tudom, a mai református
istentisztelet nem tudta megteremteni a szigorú értelemben vett liturgikus
éneknek (például recitációnak), a gyülekezet énekének és a professzionális
szent zenének szerves kapcsolatát. Nem arról van csupán szó, hogy vajon a
hivatásos zenésznek az istentiszteleten meg kell elégednie a népének
irányításával, kísérésével, s minden egyebet az istentiszteleten kívül
szorítva, zenészi mivoltának érvényesítését egyházzenei hangversenyeken kell-e keresnie avagy mégis beengedhető a műzene is az
istentiszteletbe. Az igazi kulcskérdés az, hogy funkcionálissá válhat a
gyülekezeti ének és az egyházi műzene kapcsolata. Vagyis meg lehet-e
határozni magával az istentisztelet felépítésével, hogy, hová illik a
gyülekezet éneke (s az is, hogy milyen éneke!), hová a kórus vagy éppen képzett
szólisták zenéje.
Azt hiszem, ennek a problémának teológiai vetülete is van. Aligha
hozható fel a műzene elleni érvként az, hogy a gyülekezetet hallgatásra
kárhoztatja. A gyülekezet akkor is aktív, ha hallgat, hiszen ha nem így lenne,
akkor a pap sem olvashatná és nem fejtegethetné a
szentírást, hanem az egész gyülekezetnek együtt kellene azt hangosan olvasnia.
Én arra gondolok, hogy talán túl iskolásan képzeljük el az Istennek és
egyházának párbeszédét. Mintha az igehirdetésben Isten szólna, míg a gyülekezet
hallgat, - azután megszólalna az ének, melyben viszont a gyülekezet válaszol.
Én azt hiszem, ez a dialógus az egész istentiszteleten keresztül, annak minden
fázisában történik, még ha változnak is a hangsúlyok. Tehát amikor a bibliát, a
tanítást (vagy bármi mást) hallgatok, akkor imádkozom is, szívemben azonnal
válasz kel az Isten szavára. És viszont Isten az imádságban és az énekben is
szól hozzánk. Egyébként tanulságos a történészeknek az a nem-régi felismerése,
hogy a szentírási szakaszokat elválasztó zsoltáréneket eredetileg pszalmisták adták elő, s ezt magát is igehirdetésnek
tekintették. Az istentisztelet ilyen felfogásban nem egy szimpla kétpólusú ide-
oda, hanem gazdag, tagozott formákban megtörténő kölcsönös önátadás Isten
és az egyház között. E gazdagságnak megfelelően kaphat hangot benne
dialógus, recitáció, gyülekezeti ének, kórus, kis együttes, szólista, sőt
orgonajáték is. Újból megtalálni ezt a liturgiailag is, zeneileg is szerves
egységet, ez lenne a következő generáció szép feladata.
7. A gyülekezet és az ének hivatásos gondozói más szempontból is
kiegészítették egymást: mindig jelen voltak azok az egyházban azok a
szakemberek, akik dolga nemcsak a szent zene előadása volt, hanem gondozása. Kétségtelen, hogy a
liturgia énekében megjelent az illető közösség, társadalom, vidék, kor
hagyománya is. A zenei környezetnek dinamikus hatása volt az egyházzenére:
elsősorban a vallásos, szertartásos funkciójú zenei típusok akár még a
pogány környezetből is behatolhattak a keresztyének énekébe. Ezzel azonban
máris jeleztem, hogy működött egy szűrő. Nem bármi hatolhatott
be. Bár e környezetnek, voltaképpen magának a közösségnek dinamizmusa alakító
tényező, ugyanakkor a liturgia és a liturgikus zene
felelős szakembereire hárul, hogy őrizzék, formálják,
egységesítsék, fejlesszék az istentisztelet zenéjét. Teljesen történetietlen
lenne úgy gondolni, hogy a régi liturgiák egy életidegen kaszt ötleteinek
összességéből keletkeztek. De éppily történelmietlen lenne valami
demokratikus, kollektív alkotó folyamat 20. századian romantikus képzetét
visszavetíteni. Az egyházatyák írásai világosan mutatják, mily szigorúsággal
őrködtek azon, hogy ami a templomban történik, az liturgiai és zenei
szempontból egyaránt méltó legyen annak szentségéhez. Elég, ha például
Alexandriai Kelemen mondataira utalok, melyben keményen visszautasítja, hogy a kurvák zenéjét vallásos szöveggel bevigyék az
istentiszteletbe.
8. S ezzel elérkeztünk az utolsó
jellemvonáshoz: ez a zene szakralitása.
Nehéz ezt persze meghatározni. Annyira nehéz, hogy egy kollégánk egyenesen úgy
beszél, mintha nem is lenn jogunk "szent zenét" emlegetni. Hadd
idézzem leveléből: "A szent fogalmával
sokkal jobban vigyázunk. Szent az Isten. Szent a gyülekezet...
Szentelünk, de csak templomi tárgyakat, esetleg paplakot és gyülekezeti házat,
mert az közvetlenül az Isten szolgálatában áll. De azon kívül nem szentelünk
semmit sem. A zene is csak abban az értelemben lehet szent, hogy Istennek
szentelt. Hogy szándékunk szerint szent zene szentséget sugározna, távol van
tőlünk." Ezek a mondatok megvilágítják, hogy van még mit tennünk a musica sacra teológiájának
ügyében. Nyilvánvalóan a kidolgozatlan szóhasználat és értelmezés gödreiben
vergődünk. Világos, hogy egyedül csak Isten szent, s minden más csak
annyiban szent, amennyiben hozzá tartozik. De vajon mégis, nem áll-e a zene még
közvetlenebbül Isten szolgálatában, mint mondjuk a paplak? S ha a zene önmaga
jellege révén nem tudna megéreztetni valamit Isten szentségéből, akkor
bármi zene alkalmas lenne az istentiszteletre, ha mi azt arra szánjuk,
"Istennek szenteljük"? Mindenesetre a régiek más-más féle szavakkal,
de hitet tettek arról, hogy a szent zenének a múló divatok fölött állva, valami
kozmikus és egyben isteni rendhez alkalmazkodva kell segítenie az Isten és
ember közti híd épülését. Hagyjuk most máskorra annak fejtegetését, milyen
zenei jegyekkel próbálhatjuk meghatározni a zene e szakrális méltóságát.
Ismétlem, mindezek - s a további, most már nem tárgyalt - jegyek talán
az egyházzene közös ősi örökségének, amolyan zenei universáliáknak
tekinthetők, s fellelhetők kelet és nyugat keresztyénségében
egyaránt, sőt a nagy vallástermő korok és társadalmak egész
liturgikus zenekultúrájában. Úgy vélem, tanulságuk a mi korunkban is segíthet a
tájékozódásban és útkeresésben.
Függelékképen még egy magyar témát szeretnék röviden érinteni. Amikor a
zeneakadémia egyházzene tanszakán először kellett népénektörténetet
előadnom, szinte újra kellett mindent tanulnom. Annak ellenére, hogy a
magyar dallamtörténet művelése már számos alkalommal szembeállított a
különféle felekezetek sajátos és közös hagyományával, most lett számomra, s
talán hallgatóim számára is igazán világossá, hogy ha van terület, melyet nem
lehet felekezetileg izoláltan művelni, akkor a népének éppen ilyen. Szinte
közhelynek számít milyen sokszor vannak meg ugyanazok
a dallamok itt is, ott is. Ennél még érdekesebb azonban az innen oda, onnan ide
áramlás sokféle útja. Sokszor éppen a másik felekezet népénektörténetében
bukkan fel egy felekezetinek tartott ének történetének hiányzó láncszeme.
Énekeskönyveink sokféle fogyatékosságát lehetne például kijavítani egy másik
felekezet hagyománya alapján. Azután még általánosabb szinten: egyik dologban
egyik, másikban másik felekezet törekvései példamutatóak, így mindegyiknek van
bőven okulnia valója a többitől. Érdekes: a gazdag közös múlttal
rendelkező énekek szinte mind középkoriak vagy 16. századiak. A 17. századi
énekek már alig-alig érintkeznek, a 18. századiak és az annál későbbiek
(néhány 20. századi, nem túl szerencsés átvételtől eltekintve) szinte
soha. Az ökumenikus szempont ismét nem a felületről való
összegereblyézésnél bizonyul hasznosnak, hanem a közös gyökerekig visszamenve.
Ha igazi, mélyreható és hitelességre törekvő népének-könyv reformok várnak
ránk, többször már bizonyára nem szabad külön-külön elvégeznünk. A számra talán
nem döntő, de jelentőségre nézve elsőrendű törzsanyagon
felül még mindig marad bőven hely a jellegzetes, más-más értéket életben
tartó felekezeti külön hagyományoknak.
Az egyházzene egyetemessége azt kívánja, hogy saját felekezeti
kötelezettségvállalásunkat egészítsük ki gyümölcsöző
együttműködéssel. Azt hiszem, ma már ennek mindkét feltétele megvan. Az
objektív is: a tényleges összekötő szálak felismerése, a szubjektív is: a
kölcsönös jóakarat.
*A cikk eredetileg a REZEM (Református
Egyházzenészek Munkaközössége) ülésszakán hangzott el, írásos formája a Zsoltár c.
folyóirat 1994/4: 8-12. számában jelent meg.