FITTLER KATALIN
Rendhagyó
könyvrecenzió
Szellemi kertiparti
- Almási Miklóssal
Előrebocsátott
magyarázkodás: az „Ami bennünk van” című, a „Lélek a digitális kor
viharában” alcímmel témáját sejttető könyvet aligha lehet a már-már
klisének tűnő hagyományos formai keretek között megragadni. Nem is
elsősorban a „tartalma” miatt (habár az első bekezdésben maga a
szerző is azt írja körül, hogy miről nem akar „e lapokon beszélni”),
hanem azért, mert a sokdimenziós közlésmód felszíne és az általa megjelenített
(József Attilával szólva, „hallgató”) „mély” elképesztő közvetlenséggel
kerül összhangba. Részletezéssel (akár a felszín, akár a mély felől
közelítve) csak szétszálazni lehetne, aminek sem haszna, sem eredménye nem
várható. Marad tehát a képi beszéd.
Pernye
András (zeneakademia.hu)
1980-ig
megszokott jelenség volt a Zeneakadémián, hogy kisebb-nagyobb csoportosulás
támad a ruhatár egyazon helyén (az akkori Majakovszkij utcai bejárattól balra).
Pernye András rendre korábban érkezett első órájára, s a köztes
időben afféle „állóparti” kerekedett körülötte. Az órájára úgyszintén
korábban érkezőkön kívül azok vették körül, akik eleve készültek erre a
találkozási lehetőségre, és a külső körökben mindig jutott hely a
véletlenül odatévedőknek is (akik aztán gyakran felzárkóztak a
„törzsmaghoz”). Sok mindenről eshetett szó ilyenkor, a témák spontán mód
adódtak, de mindig megtörtént a feltöltekezés. Afféle rögtönzött szellemi „terüljasztalkám” volt, amelynek ínyencségei megunhatatlan
vonzerőt gyakoroltak.
Ott és akkor:
személyes kapcsolat alakult ki, akkor is, ha némely hallgató a „látásból
ismert” kategóriába tartozott. Most – a korszellem alakulásával párhuzamosan –
személytelenebb kapcsolatot létesíthetünk Almási
Miklós könyvével.
Ő a
„centrum”, az olvasó pedig – megszólítottsága arányában – elfoglalhatja helyét
a virtuális térben. Nem véletlenül helyeztem szabadtérbe; korlátozatlan az
olvasó „mozgástere”, amit az egyvégtében elolvasottakkal maga-magának tud
behatárolni. (Ismét egy hivatkozás: amikor – vékonyfedelű, szinte zsebkönyv-méretű
kiadásban – összegyűjtve megjelentek a korábban folyóiratban
publikált, rövid lélegzetű glosszák, „Például a szirup” címmel, a
fülszövegben a szerző javasolta használati utasításként ezek egyenkénti,
tehát kis adagokban történő fogyasztását. Más kérdés, hogy az olvasó az
„evés közben jön meg az étvágy” elv alapján néha habzsolta is őket,
kiváltképp többedszerre már egész füzérekkel tágította szellemi befogadó készségét…)
A
lényegre térve, szellemi kerti partink díszvendége a tudományos élet olyan nagysága
(lásd Wikipédia), aki iránt – látatlanban – a „tán
csodállak” gesztushoz érthető távolságtartás járulhat. Aki viszont
közvetlen kapcsolatba került írásaival (akár nyomtatott, akár internetes
folyóiratcikkekkel), hamar felismerheti azt a ritka erényét, hogy – szinte –
mindenről közérthetően ír (mondjuk, a gazdaságelméleti kérdések
labirintusában csak az elszántabbak követik). Mostani könyvében viszont olyan
jelenséget jár körül, amely mindenkit érdekelhet.
A lélek.
Nem általában, hanem konkrétan. Nem egyvalakié, hanem… - és itt kezdődik
az írás kísérőzenéje, nem keringőre, hanem olvasásra való
Felhívás-ként. Mert az általa, a filozófus által (aki a legszélesebb
érvényű jelenségekkel foglalkozik) tudatosodik az olvasóban saját „érdekeltsége”.
Almási filozófiai antropológiája korántsem valamiféle
élveboncolás – nem úgy tesz, mint a gyermek, aki felvágja a dörmögő játék mackót,
hogy megnézze, mi van a hasában… Vizsgálódásai nem hagynak operációs
sebhelyeket, de nem is igénylik a plasztikai sebész beavatkozásait.
Almási Miklós
(litera.hu)
Almási
rendkívüli filozófiai olvasottságára volt szükség ahhoz, hogy általános
gondolati tapasztalataival az ember osztott színpadú személyiségének nehezen
megközelíthető területét tegye „aktív játéktérré”, tehát, hogy
alkalmanként hétköznapi példákkal megvilágítható gesztusokat emeljen széles
kontextusba. És személyiségéből fakadó bátorságra is szükség volt, hogy
megírja ezt a könyvet, hiszen a mindenkire (?) transzponálható
vizsgálódásnál modell-szerepet vállalt, a digitális kor viharában (élő?,
vegetáló?, elsorvadó?) lélekről szólva.
A kerti
partin sokféle találkozásokra kerül sor, emlékezetesekre és felejthetőekre
egyaránt. Már-már felelőtlen szabadságot kínál az őszintébb
megnyílásra. A szó elhangzik… Ugyanakkor, az élményszerű közegben
mindenfajta kényszertől mentesen, önkéntesen megragad, és jó esetben
intenzíven munkálni kezd…
Személyes
„érintettsége” okán (hiszen „belső” indíttatásból készült a könyv, az
őt foglalkoztató gondolatok „végiggondolásának” eredményei
kerültek rögzítésre) Almási is „magát adja”: ehhez
hozzátartozik megannyi hivatkozás filozófusok munkáira, de soha nem didaktikus
céllal, hanem saját gondolatainak, érveinek alátámasztására, avagy épp
ellenkezőleg, virtuális vita-szituációkat jelezve. (Az olvasó
észrevétlenül is tanul; korábbi ismereteihez képest jelentős neveket ismer
meg, általa ismert nevekhez filozófiai gondolatmenetek társulnak, s egyáltalán:
kinyílik a világ. A szellemi kerti parti tere.)
És
betűről-betűre egyre jobban lelkesedik a „beszélőért”; Almási egyes szám második személyű mondatai egyaránt
lehetnek belső monológ idézetei, avagy a
kitüntető megszólítás jelei (amikor az olvasó úgy érzi, „neki” szól a
könyv). Az olvasást megkönnyítő, már-már élőbeszédet idéző
fordulatok egyszersmind továbbgördítik a papirusztekercset – mert bármennyire
aktuális problémákkal is foglalkozik, érezzük: a történet része. Azé, amelynek
régi fázisában tényközlésként lehetett leszögezni, hogy „az embernél nincs
semmi csodálatosabb”.
És ez
ebben a minden intellektuális értéke mellett emberi bölcsességekben
gazdag könyvben a lényeg: akár hétköznapi jelenségeket példázattá
emelve, ráébreszti hallgatóját mindazokra a „szabad vegyiérték-karokra”, amelyek
benne rejlenek, s amelyekhez hasonlóak szép számmal találhatóak a
környezetében. Könnyen érthető angol nyelvű utalása mély értelmű:
az „I” és a „me” részleges önazonosságának felvetése.
Én, ahogyan magamat élem, képzelem – és az a „közvetett én”, aki úgyszintén én
vagyok, visszatükrözve megannyi környezeti nézőpontból „ahogy engem
látnak”. És a legfontosabb, hogy felveti annak a belső tükörteremnek a
létét, amelyben a visszatükrözések tanulságait önmagába beépítő én kerül –
további kapcsolatok során – hasonló szituációba… Az önfejlődés
lehetőségének reményt keltő optimizmusa olyan inspiráló erő, amely
hatékonyabb minden pszichiáternél és meditációs gyakorlatnál.
Olvassuk
a nyelvi szabatosságának köszönhetően mindig érdekfeszítő
fejezeteket, nem kevés mosollyal (megélt analóg szituációknál, mint a használati utasítást pontosan betartó, ám az
összeszerelésben mégsem jeleskedő bosszankodásánál), és bármely fejezetnél
azzal a jóleső érzéssel tesszük le a könyvet, hogy megajándékozottak
vagyunk. Visszakaptunk valamit – önmagunkból. Azoknak a megerősítéseknek a
révén, amelyekre igencsak szükség van a mindennapok során, a társas kapcsolatok
valamennyi szintjén. Ennek első gyakorlati tapasztalatát a továbbolvasás
ténye adja. Mert mozgósítódik valami ott belül… miközben nem történik semmi,
csak ülünk és olvasunk… és azon vesszük észre magunkat, hogy nyitottabban – a
tükrözéseknek lehetőséget adva – fordulunk a környezetünk felé.
Önismeret,
s ezzel együtt a mindenkori Másik megismerésének (egészséges mértékű, már
amennyiben van ilyen!) vágya aktivizálódik e könyv
hatására. Felbecsülhetetlen érték ez, kiváltképp olyanok számára, akik
„emberekkel dolgoznak”. Mint például a tanároknak.
Mindebből
nem derült ki, miről szól a könyv. Nem is „olvasmánynapló” kívánt lenni ez
a jegyzet, amely mintegy pótolja (vázlatos ismertetéssel) a Mű
végigolvasását. Sőt! Nem kívánt több lenni, mint útjelző, egy
kétségkívül értékes szellemi kerti parti felé.