Gyerekpálya a
Beethoven-maratonon
A
Budapesti Fesztiválzenekar és a Müpa közös
rendezésében 2008 óta évente megrendezett maraton-sorozatok
többnyire egy-egy zeneszerző életművéből állítják össze a
hangversenyek programját. A zeneirodalom kimeríthetetlenül gazdag – és szép
számmal akadnak kedvencek is, akiknek kompozícióit (többé és kevésbé ismerteket
egyaránt) bármikor szívesen hallgatja a rajongótábor.
A
kezdettől nagy érdeklődéssel fogadott kínálat iránti lelkesedés
szemmel láthatóan egészen rendkívüli mértékű; zenekedvelők nagy táborát mozgósítja. Vannak, akik szinte „beköltöznek” aznap
a Müpába, mások pedig a legkülönbözőbb
szempontok szerint állítják össze a programjukat. A „tömbösítés”
cikázást eredményez a két hangversenyterem között, a zenekari vagy
kamarakoncertek iránti érdeklődés pedig lehetővé teszi a további kínálat
feltérképezését, hiszen fiatalok szerepelnek az Üvegteremben, az
Előadóteremben pedig nagylélegzetű kompozíciók felvételei kerülnek
vetítésre. Szerepet játszhat a válogatásban az időpont is; akik koruk vagy
egészségi állapotuk miatt nemigen mernek vállalkozni esti rendezvények
meghallgatására, a matinék és a délutáni műsorokat részesítik
előnyben. Először fordul elő a maratonok
történetében „visszatérő” szerző. A 2010-es Beethoven-maratont
követő, egy évtizeddel későbbi, idei programnak a szerző
születésének 250. évfordulója ad különös aktualitást.
Tíz év
nagy idő az ember életében, akár esedékesnek is tűnhet az újbóli megmerítkezés Beethoven zenéjében. És egy évtized során az
életkor változása az érdeklődők részleges módosulását is eredményezi.
Akit egykor gyermekként még nem hoztak el, időközben felcseperedett, akár
egyedül is el tud jönni. Ráadásul, kezdenek meghonosodni a fiatalokat
megszólító programok. A szervezők ily módon is kívánnak a
közönség-utánpótlásról gondoskodni – más megközelítésben pedig annak
örvendhetünk, hogy ily módon idejekorán „beletanulhatnak” a hangversenylátogatásba
a gyerekek, felismerve az élőzenének semmivel nem
pótolható-helyettesíthető hatását.
Zsúfolásig
megtelt a Fesztiválszínház nézőtere a „Koncert gyerekeknek” címmel
meghirdetett, fél tizenkettőkor kezdődő műsorra. „Valaki
ellopta a Holdat – kitalált történet Beethoven-dallamokkal” – vonzó a kínálat,
kiváltképp, mivel mesélője Lakatos György fagott művész, akinek
gyermek-foglalkozásai rendkívüli népszerűségre tettek szert. Ezúttal a
fiatal színész-generáció egyik kiválósága, Mészáros Blanka vett részt az
interaktív mese megjelenítésében, valamint Palojtay
János, aki zongorajátékával gondoskodott frappáns zenei „aláfestésről”.
A
legkisebbek felnőtt kísérővel jönnek, de a nagyobbak is kedvelik a
családi programmá váló hangverseny látogatást – nem beszélve arról,
hogy vannak felnőttek (szerencsére!), akik olyannyira megőrizték
gyermeki fogékonyságukat, hogy akár egyedül is ellátogatnak
gyermek-programokra. Nekik többrétű élményben lehet ilyenkor részük,
hiszen a mindenkori közönség önmagában is élményt jelentő „közeg” (elég,
ha Bergman Varázsfuvola-filmjének gyermekközönséget megörökítő pillanatképeire
gondolunk). Nem tudni, e vasárnapi matinét milyen fő szempont alapján
választották a gyermekes családok; minden bizonnyal voltak, akiknek a
műsorvezető-mesélő személye jelentette a garanciát arra, hogy
tényleg gyermekek számára is élvezhető lesz a műsor.
Valaki ellopta
a holdat – nem először történik ilyesmi; hasonlóról tudósít a
Grimm-testvérek meséje is, amelyet Orff formált egyfelvonásos
operává (A hold). Lakatos György meséje talán minden elmondáskor módosul is egy
kicsit – mindenesetre van annyira vázlatos (mondhatni, „librettószerű”),
hogy lehetőséget ad a fantázia szabad szárnyalására. A mesét mi más
vezethetné be, mint az „esti mese” fagott zenéje, Lakatos György
előadásában. Ő aztán remekül megválasztott, karakterisztikus figurákat
kelt életre (minimális kelléktár felhasználásával), és remekül működik
együtt Mészáros Blankával, aki virtuóz átöltözések segítségével több
mesefigurát jelenít meg. Felnőttekben is elragadtatást keltően
játszik, lenyűgöző a testbeszéde, érzékeny instrumentum a hangja,
amelynek kifejezőereje mindenkori atmoszférateremtésre szinte önmagában is
alkalmas.
Szeretnivaló
szereplőkhöz szeretnivaló muzsika társult; Palojtay
János megtervezett forgatókönyv szerint szólaltatott meg többé-kevésbé ismert műrészleteket, néha hangulati háttérként,
máskor szinte a felnőtt-közönséggel összekacsintva, frappáns fordulatokkal
zárva rövidre az áramkört a zeneszerző, a közreműködők és a
hallgatóság között. A felidézett rövid részletek afféle „Ki nyer ma?”-utánérzést is keltettek a felnőttekben, akik számára
minden zenefelismerés apró sikerélményt jelentett. A gyerekeknek „nem kellett
tudni”, hogy mikor mit hallanak – elég volt hangulatilag hagyatkozni a
felcsendülő részletekre. Az a gesztus, hogy Lakatos György kopogtatását a
Sors-szimfónia jellegzetes kezdete kíséri (amelyről az anekdota szerint
maga a szerző mondta volna, hogy „Így kopogtat a
Sors az ajtón”), élénk derültséget okozott. Két „gazfickó” ellopta a Holdat,
amelyet sikerül megtalálni… Ehhez segítségeket kér a nézőtérről a
mesélő, akik vele együtt indulnak a Hold keresésére. És miután
visszakerült a helyére, örömünnepre kerül sor, melynek keretében szinte
táncparkett lett a pódium, oly sok önkéntes apróság akart részt venni a happy
end fináléban…
Remekül
szórakoztak a felnőttek is Lakatos György ki- illetve beszólásain, amelyek
mindig megmaradtak a civilizáció és a kulturáltság határai
között. A fiatal hallgatók szabadon eldönthették: mennek-e avagy maradnak –
merthogy lassanként kezdődött a következő műsor a Müpában… Várakozáson felül jól viselkedtek a legkisebbek –
hogy is ne, amikor állandóan kapott új inspirációt a fantáziájuk, és amikor nem
volt semmi tennivaló, akkor lehetett hátradőlve, kényelmesen elhelyezkedve
csak ülni, és hallgatni a zenét…
Könnyed
szellemességgel kerültek elő asszociációs lehetőségek, és repült az
idő. Csak sajnálni lehet, hogy hasonló foglalkozások „levadászása” (akár a
netről) korántsem egyszerű feladat – borítékolható, hogy aki idén
jelen volt a mese-koncerten, jövőre sem hagy ki ilyesfajta
lehetőséget.
2020.
február 2-a egyszersmind egyértelműsítette: akinek „füle van a hallásra”,
meg tudja különböztetni az élőzenét és a felvételeket. Észlelheti a
különbséget a zenehallgatás tekintetében is: másként (kevésbé) figyelünk az
olyan művekre, amelyek újrahallgathatóak (gondoljunk a megvásárolt
könyvekre, amelyek elolvasása büntetlenül elodázható, a végtelenbe tágíthatóan…).
Az önként-spontán megmutatkozó érdeklődő figyelem hatására
intenzívebb az élmény, és maradandóbb a hatása.
Aki nem
hiszi, tegyen próbát!
Fittler Katalin