I.
FITTLER KATALIN
Nagyságok – névvel és
névtelenül
Kamarazenei tanulságok és
tapasztalatok a salzburgi Mozart Héten
A nagy
hagyománnyal rendelkező Mozart Hét leginkább szakmai berkekben járul hozzá
ahhoz, hogy „Mozartstadt” Salzburg egyszersmind „Festspielstadt” is legyen: időről-időre
nemzetközi előadóművész-parádé helyszíne január végén és február
elején megannyi „játszóhely”, a Mozarteum Nagytermén
és az Ünnepi Játékok termein kívül színházak és alkalmi színpadok adnak
lehetőséget a halhatatlan zseni műveivel. Akiről a jelenlegi
intendáns, Rolando Villazón
szlogenként is terjeszti: Mozart lebt!
Villazón
nagyszabású koncepcióját Mozart életművének kimeríthetetlen gazdagságára
alapozza; éppen ezért szakít azzal a mintegy évtizedes hagyománnyal, hogy afféle
„Mozart plusz…” legyen a tíznapos program (ezt ideologizálják meg a
matematikusok, tíznapos hét…), kizárólag Mozart-művekből állít össze
gazdag-változatos kínálatot. Több súlyponttal,
természetesen, úgyhogy ne legyen senkinek panaszkodnivalója… (Legfeljebb annyi,
hogy hiába kerül előadásra kétszer vagy háromszor is a nagy
érdeklődésre számot tartó program, mégsem lehet elég ügyesen „kisakkozni”,
hogy minden élmény részese legyen, bármilyen hosszú időt is tölt ott
valaki…)
Az idei
program egyik legerősebb reflektora a fúvós kamarazenére irányult. A
Köchel-jegyzék máskor átlapozott „tételei” kerültek előtérbe, és még a
rendszeres koncertlátogató szakmabelinek is jócskán akadt pironkodnivalója,
amikor szembesült zeneirodalom ismerete hiányosságaival – Mozartnál!
Mondhatni,
új dimenziók tárultak fel, olyannyira erősítették egymást a remekül
előadott kompozíciók. Revideálásra szorult a „divertimento-termésként”
gyakran figyelemre sem méltatott művek értékelése. Szokás felemlegetni,
hogy a komoly- és könnyűzene korábban nem vált el, neves zeneszerzők
is gyakran komponáltak széles körben „fogyasztható” muzsikát, akár
„alkalmazott” zeneként is. A hangzó tapasztalat arra inspirál, hogy
megváltoztassuk a nézőpontot: a szakmai tudás és invenció
megcsillogtatásának kiváló terepet kínáltak a hagyományos-könnyedebb
műfajok. A „fehér ruhában bújócskázni a sötétben” játékos kihívása volt,
ha a tudós műfajokban is különlegességnek számító ötletet valósított meg a
szerző egy tánctételben (kuncoghatott magában: „ha tudnátok, mit
hallotok”, esetleg azzal tetézve, hogy „ha tudnátok, mit játszotok”). „Csak”
invenció kellett ehhez, játék-kedv – és hogy ne várjon szakmailag értő,
értékelő elismerést.
Mozartot
– szokás szeretni. Az idei Mozart Hét érdemi többletet adott egyfajta újrafelfedezéshez.
Hála megannyi kiváló kamaramuzsikusnak, akik számlálatlan élménnyel
ajándékozták meg a közönséget.
Soha nem
volt aktuálisabb Szabó Lőrinc verse, a Mozart hallgatása közben. A régi
napórák feliratát idéző kezdet „Csak a derű óráig számolom”
alapélménnyé lett – pontosabban, olyannyira általános lett a derűs légkör,
hogy számlálásra aligha lett volna kedve bárkinek.
Az a
bizonyos „mozarti derű”, amelyet annyi szép tollú esztéta (és rokon
foglalkozású) emlegetett (különböző műfajú) írásaiban évtizedeken
keresztül, most hallható realitássá lett.
Olyan
változatos zenei közegbe csöppentünk, ahol nem lehetett mást tenni, mint
lélegzetvisszafojtva figyelni (még köhécselésre is leginkább csak egy-egy
többtételes mű végén került sor!).
Az Európai Kamarazenekar és szólistái
Az
Európai Kamarazenekar szólistáinak tolmácsolásában divertimento-parádéra került
sor (jan. 25). Mindkét félidő két oboára, két kürtre és két fagottra
komponált Divertimentóval kezdődött (B-dúr, KV 270, illetve Esz-dúr, KV 252),
a folytatás pedig D-dúrban rímelt egymásra. Az úgynevezett „Nannerl-szeptett”
(KV 251, két hegedűre, brácsára, nagybőgőre, oboára és két
kürtre) frenetikus hatású volt, de nem lankadt figyelmünk a záró számnál sem
(KV 290/205, hegedűre, brácsára, nagybőgőre, fagottra és két kürtre).
Előadás
előtt böngészve a műsorfüzetet, az előadók nevén csak átfutott a
szem. A szünetben már érdeklődve olvastuk az életrajzokat, és a
hangverseny azzal a tanulsággal járt, hogy – tetszik, nem tetszik – meg kell
tanulni a neveket. A muzsikusok által adott élmény kötelez! (Ennek további
haszna, hogy a későbbiekben ráismerünk egy-egy alkalmi formációban
valamelyikükre, és rögtön több lesz a név puszta adatnál, információnál.)
„Könnyű” tehát kitűnő együttesnek lenni az Európai
Kamarazenekarnak, ha ilyen tagjai vannak.
A
hangverseny közreműködői között különleges figyelmet érdemelt a
nagybőgős, Enno Senft.
Sugárzó zeneisége elementáris hatású – tudatában volt-van ennek mindenkori
környezete is, amit szakmai életrajza is tanúsít.
Megannyi
nemzetközileg rangos együttes nevét ismerjük, s némi hangképeket is
teljesítményükből. A tagságuk viszont bizonyos távlatból „arctalan”, s
feltérképezésüket nehezíti az is, hogy nemritkán a tagság feltüntetésekor nem
az adott programban aktuálisan szereplők neve szerepel (kirívó példa erre
az idei Mozart Hét kínálatában, hogy a Bécsi Filharmonikusok szereplőlistáján
helyet kapott két hárfás, négy harsonás, két tubás és
hét ütős is…). A kamara-szereplések ideális lehetőséget kínálnak a
művészek „nevesített” megjegyzéséhez.
Les Vents Français (gso.se)
A Mozart
Hét népszerű vendég együttese volt a Les Vents Français. Ez az együttes (néha a műsorhoz szükséges,
alkalmilag társuló hangszeres közreműködésével) felvételei alapján akár
nálunk is „közismertnek” mondható. De vajon hányan tudják (a fúvósok szűk
szakmai körén túl) a tagjainak nevét? (Költői kérdés volt!) Annak az
összeállításnak a jóvoltából, amelynek előadói sorában a zongorista Éric Le Sage mellett a Kodály
Vonósnégyes is szerepelt (jan. 27), kirajzolódott a francia muzsikusok
profilja.
Magyar és francia muzsikusok
sikere: Les Vents Français
és a Kodály Vonósnégyes
És mivel
zseniális oboistájuk, a Camerata Salzburg koncertjén
karmesterként is fellépő François Leleux már
„ismertnek” tekinthető, annál is inkább könnyű megtanulni a nevüket,
mert azon a matinén (jan. 26) a Sinfonia concertante (KV 297b) szólistacsoportját alkották.
Camerata Salzburg
A
„névtanulás” korántsem magától értetődően egyszerű, hiszen
időről-időre változnak az állandó tagok is, nem beszélve az
alkalmi beugrókról, helyettesítőkről. Mégsem felesleges az igyekezet
– s ezt megkönnyíti, ha hangversenyen látjuk is őket, s nem kell az írott
betűk adatközlésére szorítkoznunk.
S hogy
ez mennyiben tartozik a „zenepedagógia” területére? Hogy felnőtt
zenebarátként, muzsikusként ne ragadjunk meg azon a szinten, amelyet
zeneiskolás-példával világítanék meg: „a vizsgán a zöld kottából a 31. darabot
játszom”.
II.
SZÉKELY
GYÖRGY
MOZART ÉL! – SALZBURGI MOZART
HÉT 2020
Mozart lebt! – kiáltotta el magát Rolando Villazón, a Mozart Hét
művészeti vezetője minden előadás előtt
hangfelvételről. Emellett köszöntötte a fellépőket, szervezte a
programokat, rendezett és fellépett. Máskor személyesen maga figyelmeztette a
közönséget a mobiltelefonok kikapcsolásra és a köhögés, cukorkakibontás kellemetlen
zajaira.
Villazón mindenütt jelen volt
Salzburgban, gondosan figyelt, szervezett, és mindenkinek lelkesen köszönt. A
közönség egyszerűen imádja őt, s ő ezt tréfákkal, humorral
viszonozza, valamint őszinte hálával azért, hogy a fesztiválon jelenlévő
publikum – hozzá hasonlóan – lelkes és elragadtatott Mozart
zenéjétől. „A világ legnagyobb Mozart
fesztiválja” - nyilvánította ki büszkén, közben már a következő,
2021-es év eseményeit ismertette élőben, online közvetített németül, 30
perccel később pedig már angolul tartotta sajtótájékoztatóját.
Mind az öt évet már gondosan megtervezte, ebből idén a második évadot
láthattuk. „Hogy miért csak Mozart?” –
amint az a koncepció szlogenje is? – tette fel a kérdést. A választ is
szolgáltatta hozzá: ‘mert Mozart világa egy teljes univerzum, szinte minden
fellelhető benne, ami érzelem, ami játék, ami dráma… ‘
Händel: Messiás, Elena Tsallagova
– szoprán (fotó: Lucie Jansch)
Ehhez képest az első este programja: egy Händel-mű, mégpedig a legnépszerűbbek
egyike, a Messiás oratórium volt. Igaz, Mozart átdolgozásában.
Aki barokk zenére vágyott a Mozart Héten, azt is megkapta. És aki kortárs
művészetre áhítozik? Itt jött a legnagyobb meglepetés: A Messiás színpadi
feldolgozására Villazón Robert Wilsont („Bob
Wilson”), az egykori avantgárd rendező fenegyereket kérte fel. Wilson az
utóbbi évtizedekben sorra aratja sikereit operarendezéseivel, s
Salzburgban is többször szerepelt már, többek között egy különleges Bartók: „A kékszakállú herceg vára” -színrevitellel.
A mű hatását többszörösére fokozta különleges, látomásszerű
szimbolikus képeivel és alakjaival, végsőkig letisztult színpadképével. A
szöveg és a zene mellé egyéni, igen hatásos jelképrendszert rendelt, amely a
bibliai és apokrif szövegeket megelevenítette, és helyenként katartikus
képözönt zúdított a Haus für
Mozart nézőire. Egy apokaliptikus, háromdimenziós jéghegyomlás elevenedett
meg az egyik képben, ahol egy tévelygő asztronauta kereste a helyét a
világban, miközben a kereszténység himnusza, a Halleluja szólt
csodálatosan. Igazi felkavaró, vitákat is gerjesztő, karizmatikus
rendezés volt, kiváló szólistákkal, valamint a bécsi Filharmónia Kórus
remeklésével. A Les Musiciens de Louvre együttest
annak alapító-vezetője, Marc Minkowski vezényelte.
Barokk zene – Mozart szemével és a kortárs rendezés briliáns együttese méltán
aratott hatalmas sikert.
Händel: Messiás – színpadkép (fotó: Lucie Jansch)
Az idei, 2020. évi fesztivál alapkoncepciója is telitalálat volt: Villazón be akarta mutatni Mozart fúvós művészetének
minden oldalát, szinte valamennyi fúvós kamara- és versenymű
előadásával. Maga a Messiás is ide tartozott, hiszen
Mozart fúvósszólamokkal dúsította fel Händel muzsikáját.
Megszerezték a világ legnevesebb fúvós szólistáit, s a „nagy négyes”
fergeteges koncerteket produkált: Emmanuel Pahud –
fuvola, François Leleux – oboa (ő vezényelt is),
Andreas Ottensamer – klarinét, Radovan
Vlatković – kürt. Mozart Esz-dúr sinfonia concertante-ja a Camerata
Salzburg „kíséretével” úgy szólt, mint egy álom, Emmanuel Pahud
Mozart két fuvolaversenyét varázslatosan adta elő.
A fiatal kürt-virtuóz, Radek Baborák
Mozart valamennyi kürtversenyét, Leloux a C-dúr
Oboaversenyt játszotta, amelyet egy bravúros ráadás követett. A fúvós-
és vonós kamarazenei koncertek résztvevője többek között a Kodály és a
Takács Vonósnégyes volt. A Bécsi Filharmonikusokat három koncertjükön Daniel Barenboim vezényelte, aki zongoraversenyeket is játszott,
amelyekben csodálatos fúvós szólórészek szintén felhangoztak. Akárcsak a másik
salzburgi kedvenc, Mitsuko Uchida
koncertjén, ahol Mozart D-dúr fuvolanégyese ugyancsak szerepelt a
programban a G-dúr (KV 453) és Esz-dúr (KV 482) zongoraverseny mellett.
A cikk szerzője átadta Rolando
Villazónnak nemrég megjelent könyvét –" A
muzsika valódi hangja a fesztiválok fővárosában – Salzburg". A kötet
külön fejezetben ismerteti a Mozart Hetet, benne több beszámolóval, fotóval Villazón sikeres produkcióból
Rolando Villazón
energiája kifogyhatatlan: a hét programjaiban rendezőként is
közreműködött. Szcenírozott Mozart zenéjére hét kis drámai jelenetet, de e
mellett egy óriási vállalkozásba is belefogott: minden évben egy Mozart
„da Ponte operát” állít fél-szcenírozott módon
színpadra – idén a Figaro házasságát, jövőre a Don Giovannit, majd a Cosě fan tutte következik. A
zenei megvalósítást pedig nem másra, mint Schiff Andrásra bízta! Véleménye
szerint ugyanis Schiff és együttese, a Capella Andrea
Barca – Schiff tréfásan olaszosított neve –
kiemelkedően interpretálja Mozart zenéjét. A Figaro két előadása
zsúfolt ház előtt zajlott. A Felsenreitschule
(„Sziklalovarda”) színpadán a zenekar és az énekesek, valamint a karmester egy
térben, egymásra reagálva játszottak, teljesen egyéni hangulatot kölcsönözve az
előadásnak. A premiert követő második előadás (nyolc napos volt
a próbaidőszak!) már olyan érett, fantasztikus
teljesítményt mutatott, hogy a közönség hosszú percekig állva ünnepelte az
előadókat. Schiff András kérdésemre elmondta, hogy hosszú időt vett
igénybe a szólisták kiválogatása, de úgy érzi, főleg a női
főszereplők élményszerűen formálták szerepüket. Regula Mühlemann, a svájci fiatal, de már sok sikeres szerepet
éneklő Susanna energiája, játékossága, grófnőként
a német sztár-énekesnő Christiane Karg elmélyült alakítása aratott viharos sikert. Barbarina szerepét a már világsztár orosz Julia Lezsnyeva olyan átütő erővel énekelte, hogy
megjelenésével azonnal a központba került, érzékeltetve Barbarina
kulcsszereplő mivoltát.
Serenata Mexicana a
Mozart téren – Rolando Villazón
és a Mariachis együttes (fotó: Wolfgang Lienbacher)
A Mozart Héten nem kevesebb, mint tizenkét meghívott zenekar szerepelt. A
helyszínek a hagyományosakon kívül a Marionett Színházzal, az Europark
bevásárlóközpont színpadával, Mozart lakóházával és a hercegérseki palotával is
bővültek. Nem volt Salzburgnak szinte olyan pontja, ahol ne jelent volna
meg a szlogen: Mozart él! Ráadásként nem akármilyen utcai koncerteket is
kínált a Mozart Hét intendánsa: mexikói dalokat hallgathattak a már jó
előre összegyűlt érdeklődők, s a bolyongó turisták Rolando Villazón és együttese
előadásában Mozart szülőháza, lakóháza előtt, valamint a Mozart
téren. Ezzel az ajándékkal köszöntötte az általa csodált és szeretett Mozartot
a géniusz szülővárosában, Salzburgban.
Púnkitititi! A Marionett Színház előadásában Mozart egy karneváli
commedia dell’arte
pantomimje egy kortárs művész lelki krízisével kombinálva (!) Dough Fitsch amerikai
rendező produkciójaként. A cím Mozart tréfás, ráadásul önmaga alkotta
gúnyneve
Fotó:
Wolfgang Lienbacher)
Eredeti közlés: Gramofon.hu, 2020. 02. 12.