KISS ERNŐ
KORTÁRSZENEI
TALÁLKOZÓ SZENTESEN – HARMINCADSZOR
Huszonkilenc
éve, 1991 tavaszán nem mindennapi vállalkozásba kezdett az akkor már két éve
Lajtha László nevét viselő szentesi zeneiskola: kortárszenei találkozót és
versenyt szervezett Csongrád megye zeneiskolái számára. A kezdeményezés Nagy
János zongora– és orgonaművész, karnagy munkásságának része volt, aki
akkor már tíz éve vezette az intézményt, s 1989-ben megszervezte és
lebonyolította az iskola épületének teljes felújítását, melynek során korszerű
és kiválóan megtervezett hangversenytermet is sikerült kialakítani.
A
kortárszenei találkozó ő és kollégái kiváló gondolataiból indult immáron
csaknem három évtizedes útjára, de mindig is elismerték: a szegedi kortárszenei
napok 1990-ig: Mai Magyar Zene Hete – zeneiskolai hangversenyeit tekintették
eredendő mintának, vissza is hatva arra, hiszen ettől kezdve részben
Szentesen válogatták ki a Szegeden – 1997-től a Vántus
István Kortárszenei Napok „Törpék és óriások” című hangversenyén – fellépő
növendékeket. Később a találkozó
önállósult, amit a mai napig megrendeznek, és Csongrád megye zeneiskolásainak
kortárs zenei seregszemléje lett.
Várkonyiné Mihály Erna intézményvezető Szentesi
Lajtha László Alapfokú Művészeti Iskola
A
Lajtha László Alapfokú Művészeti Iskola vezetői és kollektívája –
köztük Várkonyiné Mihály Erna intézményvezető és Nagy János címzetes
igazgató – minden szempontból méltó módon ünnepelte meg a harmincadik
találkozót: egésznapos programot szerveztek kortárs zenéről szóló
kerekasztal beszélgetéssel és jubileumi koncerttel. E jeles napra meghívták a
kortárszenei versenyek művésztanár és zeneszerző zsűri tagjait,
külön díszvendégnek Hollós Máté Erkel Ferenc-díjas zeneszerzőt, a Magyar
Zeneszerzők Egyesülete és a Vántus István
Társaság Közhasznú Egyesület elnökét és Balázs Árpád Erkel Ferenc-díjas
zeneszerzőt, érdemes művészt, Szentes város díszpolgárát.
Kerekasztalbeszélgetés a Szecessziós Házban. Közepén
balról jobbra: Hollós Máté, Balázs Árpád, Nagy János
A
találkozóról először Nagy János címzetes igazgató úr beszélt a Szentesi
Szecessziós Házban megrendezett kerekasztal beszélgetésen, aki elmondta: az
első időben valóban a szegedi kortárszenei növendékhangversenyekhez
próbáltak csatlakozni. Nagyon ügyeltek a műsoridőre: stopperórával
mérték az egyes darabok hosszúságát. Állandó mentoruk Huszár Lajos
zeneszerző volt; sajnos, ma már a „klasszikus” koncertek közönsége is
fogyatkozóban van.
Bevezetője
után Balázs Árpád vette át a szót. Szomorkás hírrel kezdte: a zeneiskolai
kortárszenei versenyek száma mára kettőre
csökkent. A kortárszene mai megítélése, sokszor meg nem értése még azokban az
időkben kezdődött, amikor a Liszt-Bartók kontinuitás megszakadt. Ezt
akkor érezte meg először, amikor – fiatal zeneszerzőként – Vámosi
Nagy Istvánnal elment Weiner Leóhoz, aki megkérdezte tőle: Bartók, vagy
Kodály? Balázs megérezte Weiner furcsa hangsúlyát és Kodályt választotta.
Kodály azonban egy kicsit „ludas” volt abban, hogy a második bécsi iskola –
Schönberg, Alban Berg, Webern – műveit sokáig
nem tudták befogadni, egyszerű okból: e műveket nem lehet szolmizálni... Nagy áttörés volt Szervánszky
Endre Öt zenekari darabja. Ligeti György később el is mondta, hogy ha nem
disszidál, akkor soha nem írhatta volna meg azokat a műveit, melyekkel
Európa élvonalába került. De ugyanez vonatkozik Eötvös Péterre is, aki Boulezhez ment tanulni. Visszatérve a zeneoktatáshoz: már
Sosztakovics feltette a kérdést: mit játsszanak a gyermekek? Szerencsére már
rég készen állnak olyan művek, mint Kurtág Játékok sorozata és Durkó Zsolt
A gömb története címet viselő 60 zongoradarabja.
Huszár Lajos Erkel–díjas zeneszerző szerint egyre nehezebb válaszolni a
kortárszene befogadásával felmerülő kérdésekre. A XX. századon végighúzódott egy „avantgard”,
mely körülbelül Schönbergtől Jeney Zoltánig tartott. Mintegy harminc éve
viszont elindult egy neo (az utótag nehezen
nevezhető meg) stílus, sokan, köztük, ő maga is ezen az úton halad.
Hollós
Máté felidézte, hogy első zeneakadémiai éveiben a kortárs művek
hangja világszerte elütött az ő elképzeléseitől, s úgy érezte, ha
olyan zenét kellene írnia, inkább más pályát kellene választania.
Harmadévtől talált saját hangjára. Később több kollégája is elindult a tonalitás
irányába. Nagyon kell vigyáznunk, amikor arról beszélünk: mi a kortárs zene?
Hol húzható meg a határ? Mi indítja el a kortárs gondolkodást?
A
kerekasztal beszélgetés további részében számos izgalmas aspektus merült föl,
így az is, hogy az új, kortárszenei szempontokat is érvényesítő hangszeriskolákat
a tanárok nem szeretik bevezetni; hogy játékosan kell a gyermekeket a kortárs
zene felé motiválni, s hogy nincsenek felkészítve a tanárok a kortárs zene
oktatására. A „csúnya” zene – szép zene dilemma is felmerült, mellyel vigyázni
kell: az egyes életművek megítélése sokszor szubjektív, s ez időnként
olyan zsenit is elér, mint Durkó Zsolt, kinek művei világszerte
elismertek. A bizonytalanság érződik a kortárszenei zeneiskolai
hangversenyeken, melyek műsora időnként rendkívül „vegyes”: vajon
nálunk kortárszenének számítanak–e sokszor 50-60 éve, vagy még régebben írott
magyar művek (pl.: Kókai: Kis verbunkos zene, Weiner: Rókatánc)
különösképpen pedig a nem is olyan régen komponált amerikai darabok, melyek
tudvalevőleg az ottani, a magyarnál konzervatívabb, sőt alacsonyabb
szintű helyi ízlést szolgálják ki?
Talán
estig is folytatódott volna a vita, de 15.00 órakor kezdődött a Jubileumi
koncert a zeneiskolában. Dicséret illeti a szentesieket, hogy
a házigazda Lajtha László Alapfokú Művészeti Iskola növendékei mellett
tizenegy intézmény – az SZTE Juhász Gyula Gyakorló Általános Iskola és
Művészeti Iskola, a csongrádi Galli János
Alapfokú Művészeti Iskola, a zsombói Szent Imre Katolikus Általános Iskola és Alapfokú
Művészeti Iskola, a Csengelei Alapfokú Művészeti Iskola, a Mórahalmi
Alapfokú Művészeti Iskola, a
szegedi Király König Péter Alapfokú Művészeti iskola, a HAmmido Alapfokú Művészeti Iskola, a Pro Musica Alapfokú Művészeti Iskola, a
hódmezővásárhelyi Péczeli Attila Alapfokú Művészeti Iskola, a Kisteleki Alapfokú Művészeti Iskola és a makói Magán
Alapfokú Művészeti Iskola és Zeneművészeti Szakképző Iskola –
tehetséges fiataljai is pódiumra léphettek a több mint háromórás műsorban;
melyhez Hollós Máté mondott minden szempontból tartalmas ünnepi beszédet.
A koncert épp az ő Hívójel c. rövid, de igazán ideillő, minden ízében kortárs triójával kezdődött, melyet Nyíri Sára (fuvola), Szabó Zita Dóra (klarinét) és Urbancsok Kristóf (zongora) – felkészítő tanárok: Nagy János, Nánási Orsolya, Takács Gabriella, Szentesi Lajtha László Alapfokú Művészeti Iskola – adott elő. A rendkívül színes – időnként talán már túlságosan is „színes” – hangverseny 26 műsorszámát még felsorolni sincs mód a jelen írásban, azonban feltétlenül megemlítendő Király László Magyar népdalok klarinétra (Molnár Fanni, Fodor Bálint – felkészítő tanáruk: Poljak Éva, Szegedi Király König Péter Alapfokú Művészeti Iskola), Arvo Pärt Dancing of the Ducklings (Tóth Barnabás-zongora, felkészítő tanára: Elekné Sándor Szilvia, zsombói Szent Imre Katolikus Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola) és Nathan Daughtrey Drums of Moria (Tamburo Ütőegyüttes, felkészítő tanár: Mucsi Gergő, Szegedi Király König Péter Alapfokú Művészeti Iskola) műve.
Tamburo-ütőegyüttes (Szegedi Király König Péter Alapfokú
Művészeti Iskola)
Nagy örömöt
jelentett, hogy itt, Szentesen volt Molnár László Passacaglia
piccola c. új, szépen fölépített, valóban kortárs
művének ősbemutatója Dusha-Kiss Luca
(gordonka), Nagy Péter (klarinét), Marič Konstatin (zongora) előadásában (felkészítő
tanáraik: Bozóki Andrásné, Surján Noémi, Tornyai Jenő - Pro Musica Alapfokú Művészeti Iskola); a koncert a
szentesi kortárs zene örökifjú komponistája, Balázs Árpád remekbeszabott fuvola-zongora
Szvitjével zárult (Takács Gabriella zenetanár és Nagy János címzetes igazgató
úr interpretálásában - Szentesi Lajtha László Alapfokú Művészeti Iskola).
E műsorszám dicsérete mintegy felvezet a krónikás intelméhez: a
művészeti iskolák a jövőben helyezzenek nagyobb hangsúlyt a kortárs
magyar zeneszerzők alkotásainak műsorra tűzésére, mert ők
valódi értékeket hoznak létre.
Nagy János és
Takács Gabriella (Szentesi Lajtha László AMI)
A
hangverseny befejezéseként a XXX. Csongrád Megyei Kortárszenei Találkozó
emlékplakettjeinek átadására került sor. Köszönet a jubileumi nap támogatóinak; szívből
és őszintén gratulálunk a szentesieknek a jubileumi nap megszervezéséért
Várkonyiné Mihály Ernának és kollégáinak, bíztatva őket – a harminc
találkozó sikerére alapozva – a sorozat töretlen és kitartó folytatására!