PETRŐCZI
ÉVA
Az alkotás áhítata
Jegyzet Radnai Zoltán A hangokra borulva című verséhez
Dr. Radnai Zoltán orvos, zeneszerző, költő
Radnai Zoltánt csaknem harminc esztendeje ismerem. Igaz, nem
művészi szolgálatai, hanem végtelen gondossággal, szeretettel végzett
orvosi munkája révén. Amikor kisebb, de gyötrő „zsigeri nyavalyáim” révén
kezelőorvosom, első perctől megnyugtató dietétikai tanácsadóm
lett, majd nem sokkal később a férjem nem éppen könnyű
epeműtétét elvégző sebész, sokat beszélgettünk művészeti
kérdésekről is. Elsősorban zenéről, arról, hogy ő nem
amatőr, hanem képzett, tanult zeneszerző, de arról is, hogy a
verseket nagyon szereti. Így – más földi javam nemigen lévén akkoriban – a
kilencvenes évek elejére már megjelent versesköteteimet vittem el neki
ajándékba.
Tudomásom szerint verseket jóval
később kezdett írni, sejtésem szerint nagyjából akkor, amikor
fokozottabban fordult a hitélet, a Biblia világa felé. Most, amikor ezeket a
sorokat írom, már két, számítógépen továbbított kompozíciójában
gyönyörködhettem, egy, a magyar verbunkos életteliségét, tüzét felidéző
vonósötösben, illetve az épp e percekben meghallgatott, gyönyörű és
megnyugtató, járványos és békésebb időkben egyaránt megnyugtató, gyógyító
noktürnben.
Tom-Tom Records, 2018
A Fényes sötétség
premierje alkalmából a szerzővel Martion-Kovács Miklós beszélget
A tegnapi napon, ezen az idei, fenyegetettséggel teli, baljós 2020. 03.
március 14-én pedig Fényes sötétség című
verseskötetét olvastam, órákon keresztül. Ebben a kötetben is – egy
oratóriuménekes-sebész keresztapa neveltjeként, s mindmáig gyakran testi-lelki
bajokból dallamokkal-gyógyulóként – elsősorban az itt teljes terjedelmében
közölt, zenei tárgyú versekből muzsikusi műgonddal felépített fejezet
legszebb darabjára (legszívesebben azt írnám: koronájára, sőt, nemes gondolatok hangvetőjeként
működő szószékkoronájára!) szeretném felhívni a figyelmet. A hangokra borulva című, parainesis
erejű zeneszerzői, művészi hitvallásra. Amellyel a költő
bizony hadat üzen minden adys kivagyiságnak, „Én voltam úr, /a vers csak cifra
szolga…” attitűdnek, s ugyanakkor minden divatos, olcsó poétai/komponistai
gőgnek, napjainkban oly népszerű szlogennek.
A HANGOKRA BORULVA
Csak egy dallam volt a múltban,
mi mozdulni sem hagyott,
csak egy őrült vágy maradt
utána,
a többiről nem tudok.
Kitöltve teret és minden időt,
ami adatott,
bűnt és kételyt, mindent rám
hagyott.
Csak a dallam volt,
mikor a zongora lába karon fogott,
s a hangok özönében
semmi más nem hatolt olyan mélyre,
csak az a dallam,
mely nyugton többé nem hagyott.
S mikor zenévé érett,
csak úgy, ott hagyott,
elhagyva az ősi dallamot,
mely már nem volt,
se kép, se szó, se gondolat, csupán érzés,
mely máig megmaradt.
Nyers, tiszta, kristály dimenzió,
az érzetek mindent betöltő világa.
És semmi más nem hatolt olyan mélyre,
csak az a dallam, mely az életem
kísérte,
s ha csak ennyi volt, és más nem lép a helyébe,
nekem már akkor is megérte.
Igen, ez itt a kettős alkotói alázat
verse, egy olyan zeneszerző-költőé, aki nem önmagát csodálja és
csodáltatja, hanem az Isten kegyelméből megkapott alkotást, alkotásokat. S
minden sorával nem saját szobra előtt borul le, hanem a hangokat (és a
szavakat!) élteti és ünnepli. Nem tekintget sandán és
űzötten, magát agyvérzésig hajszolva, Siker Asszonyra, nem érdeklik a
kitüntetések. Csak egyetlen, szinte nem is evilági küldetés fontos számára:
hogy a rábízott HANGOKAT (és verssorokat) tovább tudja adni embertársainak.
A Parlando hasábjain
gyakran foglalkozunk a zenének is elkötelezett, nagybetűs Gyógyítókkal,
köztük a Semmelweis vonósnégyessel, s egyik tagjával, a Radnai Zoltánhoz
hasonlóan szintén gasztroenterológus Székely
György hegedűművésszel és művészeti szakíróval. Jóval kevesebb
szó esik azonban, mert a köztudatban kevesen vannak, azokkal a
zeneszerzőkkel, akiknek a költői módon szólás képessége is
megadatott. Az általam ismertek közül most csak kettőre hívnám fel a
figyelmet, a tizennyolcadik századi német költőzseni remetére, Friedrich
Hölderlinre, aki zeneműveket is szerzett. Az ő tiszteletére nemrég
mutatták be Svájcban Karl Hollinger Turm-Musik für Flöte, kleines Orchester und Tonband című
alkotását.
A másik költészetrajongó, művei prózai és verses szövegeibe
rendszeresen beleíró zeneszerző Hölderlinnél jóval közismertebb,
természetesen az operarajongók népes táborában: Giacomo Puccini. Aki két baráti
librettistáját, Illicát és Giacosát nemritkán az őrület határára
kergette többnyire hibátlan poétai ötleteivel. Neki köszönhetjük többek között
tragikus szépségű hattyúdala, utolsó operája, a Turandot egyik megrázó szövegét, Liu utolsó szavait.
Visszatérve ezek után A hangok hatalma című Radnai költeményhez. Tekintettel arra,
hogy ezt is teljes terjedelmében közöljük, most azt az összesen hat sort idézem
itt, amelyek engem a legerősebben szólítottak meg. Az első
kettő:
„Csak a dallam volt,
mikor a zongora lába karon fogott...”
Ebből a két sorból nem csupán
végtelen, gyermeki játékosságot olvashatunk ki, hanem – megint csak – az „Itt
nem én, a zeneszerző vagyok az úr, hanem maga az Istentől kapott
egyetlen dallam” alázatos-szép üzenetét.
S nézzük
ezek után a nagy ívű vers négy záró sorát:
„És semmi más nem hatolt olyan mélyre,
csak az a dallam, mely az életem kísérte,
s ha csak ennyi volt, és más nem lép a helyébe,
nekem már akkor is megérte.”
Mit is
mondhatnék erre: ha egyetemi kereteken belül, vagy akár kívül, sok egyéb mellett
ma is tanítanék még alkotó írást, EZT az
idézetet a világért sem hagynám ki az általános, minden művészeti ágban
uralkodó mohóság, hiúság és merkantilizmus szomorú korában. Tisztelet minden,
nagybetűs Kivételnek, köztük a –remélhetőleg – iskolateremtő Radnai
Zoltánnak, most legalább itt, a magyar zenepedagógia irodalomra is figyelő
berkeiben!
Műveivel pedig örömmel találkoznék majd
„élő adásban”, az otthonunkhoz közeli Budapest Music Center hangversenyein.
Függelék:
Válogatás Radnai Zoltán alkotásaiból
Két tétel Radnai Zoltán
Vonósötöséből (2002):
I.
tétel. Allegro (4:58) (10 MB)
II. tétel. Largo
(5:08) (10 MB)
Közreműködnek:
Hegedű: Nagy Béla és Foszkolosz Péter
brácsa:
Sörös Jenő és Bódi Mónika
cselló:
Kántor Balázs.
Radnai
Zoltán Vonósötöse 2002-ben készült, első megjelenése egy karácsonyi CD-n
volt, ezt követően sokszor került előadásra különböző események
alkalmával. A CD-t a Tom-Tom stúdió adta ki, amint a szerző több művét
is, melyek zenei rendezője is a szerző volt.
Radnai
Zoltán zeneszerzést 1982-től előszőr Madarász Ivántól (aki
a mai napig is tanára és zenei mentora), és Hollós Mátétól tanult.
RADNAI ZOLTÁN
AZ ALKOTÓHOZ
Úgy árad,
mint a hegyi forrás,
üdén, tisztán, háborítatlanul,
s a hangok rendben,
önként vállalt fegyelemmel
követik az ütem öröktől való
parancsolatát.
Máskor viharként érkezik,
s mint a hegyomlás úgy zuhan alá
árkot mélyítő fergetegben.
Az akkordok összhanggá vegyülnek,
és szavak nélkül a torkodnak feszülnek.
Aztán a tenger
azúrkék
tükre kacsint a csillagokra,
hol lángot fest egy égi tünemény,
és a dallam bátran ível a magasba
utat találva a sóhajok mezején.
Vezess csak nyugodtan,
s álmom, ha lesz egyáltalán,
zenéddel ringat el, ölelve
Isteni harmóniád, hol a rend honol,
s büszke trónusáról most nekem dalol.