THURZÓ ZOLTÁN*
100 ÉVE SZÜLETETT THURZÓ SÁNDOR -
zenetudós, Nagyvárad zenetörténésze
Nagyvárad, 1920. március 17. - Nagyvárad, 2009. szeptember 6)
Thurzó Sándor
A zenére való hajlamot három testvére közül csak
Sándor örökölte. A család jó barátja, Weisz Sámuel hegedűművész és
zenetanár, ismerve az anyagi nehézségekkel küszködő négygyermekes apa
óhaját, és a kiskorú fiúcska ambícióit, elvállalta ingyen Sándor
hegedűtanítását. A család nem rendelkezett rádiókészülékkel, ezért a
közelben lakó zenetanár amikor komolyzenei műsor,
hangversenyközvetítés, beszélgetések mentek a zenéről, mindig áthívta a
roppant fogékony, tudásszomjas fiatalt. Amikor pedig lehetőségük adódott,
elmentek az egyházi-, kamarazenei-, szimfonikus hangversenyekre,
operaelőadásokra. A bölcs és széles látókörű hegedűtanár a
serdülő növendék figyelmét ráirányította arra, hogy azokat a hegedű-
és kamarazenei darabokat vásárolja meg, amik megtetszettek neki. Így
kezdődött a felcseperedett ifjú kottatárának gyűjtése, majd a
műsorlapoké is.
1930-as évek elején, Sándor már Bach-szonátákat,
virtuóz Ysa˙e-szonátákat, Paganini 24 Capriccióját is játszotta. A város
zenei szaktekintélyeinek unszolására, meghallgatásra felvitték Budapestre, a
kor egyik legtekintélyesebb professzorához, hegedűvirtuózhoz, a
zeneszerző Hubay Jenőhöz. Nagy jövőt jósolt az ifjú nagyváradi
fiatalnak, aki néhány alkalommal magánórákon vett részt. 1937-ben meghalt Hubay
Jenő és félbemaradt a tanulás, pedig már a
zeneakadémiai előkészítők is elkezdődtek. A második világháborút
megelőző időkben már nehéz volt a határátlépés, majd le is
zárult. A tanulás folyamata megszakadt.
Thurzó Sándor és felesége
A két világháború között a Nagyváradi Filharmonikus
Társaság zenekarát Macalik Alfréd (1888 - 1979)
polihisztor vezette (festőművész, karmester, nagybőgős,
gordonkás, zongorista és zeneszerző egy személyben). A zenekar
hangversenymestere Breuer Oszkár hegedűvirtuóz lett, aki a bécsi
Zeneakadémiáról érkezett. Több alkalommal már Thurzó Sándor is
besegítőként ismerkedett a zenekari munka szépségeivel. A világháborút,
mint a helyi zenés színház koncertmestere, és a Filharmóniai Társaság egyik
hangversenymestereként élte át.
1949-ben állami fennhatóság alá került, az 1888
óta működő Filharmóniai Társaság. 1936-tól (még mielőtt 1949-ben
államosították volna) megalapította a mai Filharmónia alapját, zenészeket
összegyűjtve, és rendszeresen felléptetve a zenekart. 1941-56 között
Thurzó Sándor már a nagyváradi Színház zenekarának
koncertmestere, 1949-56-ig pedig az államosított Filharmónia
koncertmester-helyettese, művészeti titkára.
1956-59 között a nagyváradi
Bábszínház zenei vezetője, 1959-től nyugdíjazásáig pedig a
Filharmónia tagja.
A Nagyváradi Filharmónia első vezetője
Romulus Botto zeneszerző lett. A sokoldalú
szervező zseni néhány évig volt az intézmény élén, aki hatvantagú zenekart
és nyolcvantagú énekkart irányított, kitűnő érzékkel és szakmai
rátermettséggel. Művészeti bizottság intézte a műsorok összeállítását
és neves művészek meghívásait. Ennek a bizottságnak volt a mozgató rugója
(Breuer) Boda Oszkár mellett, Thurzó Sándor.
Dr. Szalay Elemér ügyvéd és zeneszerző nagy
tekintélynek számított a városban. Baráti kapcsolatban állt Nagyvárad
elitjeivel. Thurzóval való igazi barátságuknak köszönhetően
összhangzattani, zenei ismeretek, zenekutatási témák voltak a beszélgetéseik
tárgya. A zeneszerző felesége, Szalay Stefánia, Bartók növendék, aki
szintén nagy lelkesedéssel támogatta Thurzó Sándor által folytatott elmélyült muzikológiai ügybuzgóságát, gyűjtést és rendszerezést.
Számtalan ötlettel látták el és azok megvalósítására ösztönözte a Szalay
házaspár. Minden zenei vonatkozású eseményt ezáltal
pontosan lejegyzett, és élete végéig egy unikumnak számító várostörténeti
dokumentum tárat hozott létre, amelyben a plakátok, műsorfüzetek, zenei
írások, a napi- és heti újságokban, folyóiratokban megjelent zenei anyagok,
több ezer kötetes zenei szakkönyvtár, sok ezer fénykép, kéziratok stb.
megtalálhatóak. Kéziratai, vagy megjelent munkái is
számottevőek, értékük felbecsülhetetlen.
Több újság, folyóirat adta ki írásait (pl. Fáklya,
Művelődés, Előre, Zenetudományi Írások, Ţara
Crişurilor, Bihari Napló, Reggeli Újság, stb.)
Nagy nemzetközi sikere volt a váradi
éneklőkanonokokról készült hatalmas munkájának, amely a budapesti magyar
szaklapokban is megjelent, de máshol is szenzációnak számított.
Kamaraopera társaságot alapított, szervezett és
irányított 15 éven át, azaz 1989-es rendszerváltozásig. Olyan közismert
személyeket nyert meg az ügy érdekében, mint az ünnepelt magánénekes és tanár
Papp Magda, valamint növendékei: dr. Andrásy Gyula,
Szél Patka Eta, Marian Boboia,
Szabó Rozália. Az operaegyüttessel a Mozart: Bastien és Bastienne
előadást kb. ötvenszer adták elő a Szakszervezetek
Művelődési Házának Stúdió színpadán. Thurzóék készítették el a
kosztümöket, vásárolták meg az anyagot a szereplők felöltöztetéséhez és
ők is tárolták otthonukban. A Megéneklünk Románia egyik fesztiválján az
együttes első díjban részesült a Doru Popovici: Interogatorul din zor című kétszemélyes kisopera előadásával.
Középen: Thurzó Sándor
Azon munkálkodott, hogy Váradon megteremtsen egy
állandó kamaraopera-társulatot, amely a '70-es, '80-as években rendkívüli
kihívásnak számított, önkéntes alapú volt, de végül sikerült. Az 1989-es
események után sok énekes a kolozsvári, budapesti vagy bécsi operához
szerződött, így az itteni társulat megszűnt. Ilyenek: Drimba Nóra, aki a bécsi Volksoper
tagja, a Budapesten élő Pánti Anna, Báncsov
Károly, Hertz Péter és mások.
Thurzó Sándor 1956 -1959 – évek között a
Bábszínháznak volt a zenei igazgatója, ahol zenés bábdarabok mellett, nagy
sikerrel színre vitte Pergolesi: La serva padrona (Az úrhatnám szolgáló) kisoperát, amihez
kamaraegyüttest is szervezett (vonósnégyes és zongora). Az egyik nemzetközi
bábfesztiválon és versenyen, Konstancán, első
díjat kaptak.
Kitűnő szervezői, diplomáciai
érzéke, kiváló meggyőző beszéde révén sikerült ezekkel a bemutatókkal
“megtisztelni" és öregbíteni az imádott Nagyváradjának zenei hírnevét.
Hosszú éveken át szervezte a Zeneszerzői
esteket, melyre elhívta az ünnepelteket (Dumitru Capoianu, Liviu Comes, Csire József, Ludovic Feldman, Vasile Hermann, Jodál Gábor,
Kozma Mátyás, Márkos Adalbert, Elise Popovici-Goia, Terényi Ede, Corneliu
Torsan, Dan Voiculescu, stb.)
27 zeneszerzőnek 57 szerzői estet
rendezett. Néhány kamaraegyüttes létrejötténél és elindításánál is bábáskodott,
tanácsaival, ötleteivel ellátva őket, egyben koncertjeiket is szervezte.
Ilyenek voltak: a Filharmónia Kamarazenekara (1968), Varadinum
vonósnégyes, Wenzel Pichl
Trió, stb. A tagok "Apukának" szólították.
A Festum Varadinum rendezvénysorozat keretében rendszeresen
szervezett színvonalas komolyzenei hangversenyeket, és önzetlenül támogatta a
kuratórium munkáját.
Zenei fesztiválok spiritus
rectora, 2004-ben elindította a Michael Haydn, Wenzel Pichl és Carl Ditters von Dittersdorf
fesztiválsorozatot, amelyet rendszeresen, évente megrendezett.
Nagyszámú zenei vonatkozású cikk és tanulmány
szerzője.
Nagyváradon tevékenykedő előbb említett
zeneszerzőtriász életét és munkásságát feltáró kutatásai is beírták Thurzó
Sándor nevét Várad zenetörténetébe, és az egyetemes zenetudomány
vérkeringésébe.
2007-ben a Partiumi Füzetek könyvsorozatban
megjelent Bartók Nagyváradon a helyi sajtó tükrében című
dokumentumgyűjteménye. Munkássága elismeréseként számos oklevelet,
emlékplakettet kapott:
Pro Partium díj (2003), a nagyváradi Polgármesteri
Hivatal által adományozott Kiválósági Díj (2004), Bartók Béla emlékdíj
(2oo6)
Magyar Kultúráért életműdíj (2007). 2008 és
2009-ben felterjesztették, hogy megkaphassa a Polgármesteri Hivatal által
adományozó megtisztelő Díszpolgári címet. Nagyon boldogan várta, de a
halála évében már nem adományoztak senkinek, és azóta
se.
Thurzó Sándor
Nagyvárad zenei múltjának fáradhatatlan kutatója
és gyűjtője volt. Munkássága sokoldalú volt. Jeles zenetörténész
volt, nagyszámú zenei cikkek, tanulmányok kapcsolódnak a nevéhez. Írásai
tudományos jellegűek voltak
Hegedűművész, zenetörténész, művészeti
titkár, koncertmester, zenei helytörténész, és ezen kívül nem utolsó sorban említően
Carl Ditters von Dittersdorf,
Wenzel Pichl, Michael Haydn
zeneszerzők életét és munkásságát feltáró kutatásai, ezen belül is ezen világhírű zeneszerzők Váradi tartózkodásainak
krónikása. Zenetudományi munkássága jelentős volt.
Thurzó Sándor célja szeretett szülővárosa
zenei életének felvirágoztatása volt. Első
szempontja volt a művek váradi bemutatója, vagy
ritkán játszott darabok
ismételt eljátszása. Külön kutatást végzett e téren.
A zenekutató arról is adatokat gyűjtött, hogy
a város melyik épületében lakott, megszállt, vagy megfordult egy-egy zenei
nagyság, mint: Beleznay Antal, Pablo Casals, Bartók Béla, Kodály Zoltán, George
Enescu, dr. Szalay Elemér, stb.
Több megalakuló kórusnak volt a névadója. Például,
a Barátok templomában Bihari Sándor énekkar, a Szent László templomban Halmos László kórus.
Polihisztor tudású, úgy emlegették, hogy "a két lábon
járó lexikon". Jártas volt a zenetudományon kívül az egyháztudományban is.
Imádta a csillagászatot, a verseket, a közmondásokat, a plasztikus szólásokat,
a latin és görög filozófiát. Idézte a nagy bölcseket, szellemi frissességgel
élete utolsó pillanatáig.
Egy csupa-lélek, szív, segítőkész, a
sértéseket is elfelejtő ember volt.
Családja és a zene volt az élete.
Thurzó Sándor Várad
művelődéstörténetének mindmáig meghatározó személyisége,
szellemisége, zeneszeretete tovább él bennünk.
*Thurzó Zoltán Magyar Kultúra-díjas, nagyváradi zongoraművész