Jean-Jacques-Baptiste
Anet Szonátái hegedűre és basso
continuóra
(Hungaroton
– HCD 32754)
A
Hungaroton kiadónak évtizedek óta erőssége a ritkaságok iránti
megkülönböztetett érdeklődés. Rég feledésbe merült, legfeljebb
zenetörténeti könyvekből, névről „ismert” zeneszerzők számára
adta meg az újrafelfedezés esélyével, hogy akár a koncertrepertoárba is
visszakerüljenek műveik. Máskor műfaji érdekességeket tálalt, vagy
épp egzotikusnak ható hangszínekre irányította a figyelmet különleges
apparátust igénylő darabokkal. S közben időről-időre
megerősödhetett a zenebarát meggyőződése: kimeríthetetlenül (s
megismerhetetlenül) gazdag a zeneirodalom.
A
közelmúltban megjelent felvétel nyolc hegedűszonátát tartalmaz, basso continuóval. A szerző:
Jean-Baptiste Anet fia, Jean-Jacques-Baptiste Anet. Az apa (1650-1710) is hegedűs volt,
hasonló nevű (néha rövidítve Jean-Baptiste-ként
említett) fia (1676-1755) azonban kettős minőségben vált híressé,
hegedűsként és zeneszerzőként. Azok közé a francia muzsikusok közé
tartozott, akiknek előadóként jelentős szerepük volt az olasz stílus
párizsi megkedveltetésében, s műveivel is hozzájárult a „kevert ízlés” (les
goűts-réunis) megteremtéséhez. A felvétel
hegedűsének, Illés Szabolcsnak a kísérőszövege olyannyira érdekfeszítően
vázolja fel Anet pályáját, hogy – akár a felvétel
meghallgatása előtt – kedvet csinál ahhoz, hogy különböző forrásokból
további adatokkal gazdagítva, részletesebb képet kapjunk. Anet
Corelli-tanítvány volt, csakúgy, mint a nála egy évtizeddel fiatalabb Giovanni
Battista Somis, akinek növendékei közé tartozott
Jean-Marie Leclair (1697-1764) és Jean-Pierre Guignon (1702-1774) is. (És hogy mennyire lényegesek a
keresztnevek, s azokon túl a születési és halálozási dátumok: ez a Leclair nem tévesztendő össze a nála hat évvel
fiatalabb, néha „le cadet”-ként megkülönböztetett,
azonos nevű öccsével, aki „csak” zeneszerző volt.)
Anet a Leclair előtti generáció legjelentősebb francia hegedűművészei
közé tartozott, s mindkettejük sorsában közös, hogy Guignon
meghatározó szerepet játszott az életükben; Anet-nek a ConcertSpirituel
sorozatában történt első nyilvános fellépése afféle „zenei párbaj” lett közöttük, ami szokás
szerint nem „eredményhirdetéssel” dőlt el, ám a feltételezések szerint a fiatalabb,
legendás hegedűvirtuóz személyisége nagyban hozzájárult Anet visszavonulásához – Leclair
pedig az első hegedűsi posztért való, hónapokig tartó rivalizálást
elégelte meg (e két korszakos jelentőségű
hegedűművész-zeneszerző méltatlan körülmények között hunyt el).
Ami a
„kevert ízlést” illeti, napjainkban a hallgatónak nehéz „újratanulni” – a
hangszeresek számára megkönnyíti ezt a feladatot a különböző nemzetiségű barokk komponisták műveinek alapos
ismerete. Bizonyos szempontból kifejezetten könnyű feladat lehetett ez a
felvétel szereplői számára, hiszen mindhárman (Illés Szabolcs – barokk
hegedű, Gáborjáni Kinga – barokk cselló, Edőcs
Fanni – csembaló) a hazai felsőfokú tanulmányaikat követően külföldi
régizenei centrumokban szereztek további diplomát, elmélyítve, egyszersmind
kiszélesítve zenei horizontjukat. Megbízható vezetők tehát a kalandozáshoz
a francia barokk kevéssé ismert táján (Illés Szabolcs korábban már készített
felvételt francia barokk szerzők szonátáiból, továbbá megjelent albuma
Corellinek és tanítványainak műveiből).
A
felvétel kísérőszövegéből nem derül ki, hogy az
ősnyomtatványokból (1724 és 1729) játszanak, avagy a gyűjteményeknek
van későbbi (modern) kiadása is.
Hangszereikről sem tudunk közelebbit, viszont megadták a hangolást (415
Hz). Ami a hallgató számára azonnal feltűnik: a hegedűhang
„egyedisége”. Szerencsére nem kell találgatnunk (s „magunkról” aligha
találhatnánk ki): a hegedűművészről szóló ismertetőből
kiderül: „historikus forrásokon alapuló, úgynevezett chin-off technikával játszik,
melynek során a hegedű a játékos állával nem érintkezik, tartásában
kizárólag a bal kéz játszik szerepet. Ez a szabad tartás – eleganciája mellett
– a hangszer optimális rezonanciáját is lehetővé teszi”.
Az
első szonáta-kötetből öt, a későbbi gyűjteményből
három kompozíciót választott ki a hegedűművész. Érdemes megfigyelni a
tételcímek különböző írását: az olasz tanulmányutat követően olasz
elnevezéseket olvashatunk, a későbbiben franciásat (Giga – Gigue, Allemanda – Allemande, Gavotta – Gavotte). A szonáták szinte kivétel nélkül súlyos lassú
tétellel kezdődnek (Largo, Adagio, Grave – csak az egyetlen háromtételesnek a nyitótétele
Andante), többségük öt- vagy hattételes. A tételek közül a leghosszabbak is
alig haladják meg a két percet, a legrövidebbek alig egypercesek. A
Giga-tételekhez „Allegro” tempó- illetve karaktermegjelölést ad, két ízben a spiccato játékmódra is történik utalás – ezek egyikéhez
tartozik az egyetlen „programcím”: Les Forjerons, a
Szent Péter halára történő utalás (ilyet látunk a borítón).
Az öt és
tíz perc közötti időtartamú szonátákat érdemes külön meghallgatni, úgy
több figyelem jut a részleteknek. A jó órányi muzsika végighallgatása kellemes
ugyan, és korántsem untató – de akkor a figyelem nagyobb egységekre „áll be”, a
tételkarakterekre. Egy-egy ciklus (akár többszöri) végighallgatása során pedig
könnyebb felfigyelni a variált/díszített ismétlésekre, azokra az improvizatív
elemekre, amelyek stílusismereten alapulnak.
Differenciálódhatnak
tehát a barokk hegedűmuzsikát illető hangzásélményeink (akár a
francia barokk vonatkozásában is) – a következő hangzásképet vajon Guignon darabjaitól kapjuk?
Jó lenne, ha e kérdést igenlően válaszolná meg Illés Szabolcs
felvétel-terve.
Fittler Katalin