Genius loci – avagy,
hitelesség és/vagy hagyomány
J. S.
Bach Karácsonyi oratóriuma a lipcsei Tamás templomban készült felvételen
(Accentus Music – ACC 30469)
Az
utókor tudatában régóta elválaszthatatlanul összeforrott a lipcsei Tamás
templom (neve, épülete) egykori „kántora”, J. S. Bach nevével (a magyar
zenebarát számára ezt erősíti már címével is Láng György életrajzi
regénye). Az épület áll, istentiszteleteken kívül hangversenyhelyszínként is
működik, s a látogató, tartozzék bármely felekezethez, s érkezzék a világ
bármely tájáról, nem tud megilletődés nélkül belépni oda. „Távolról”
fantáziálhatunk arról, milyen érzés lehet a Zene eme szentélyéhez hivatali
minőségben tartozni – és a magyarban is csak ritkán vetődik fel a
gondolat, hogy esetleg a külföldiek valami hasonlót érezhetnek Zeneakadémiánkat
illetően (más kérdés, hogy átalakítások, modernizálások mennyire
módosítják az atmoszférát).
Lipcsei Tamás templom
A
lipcsei Tamás templomban szívesen megtapasztaljuk az „állni látszék az
idő” érzetét, s ezt erősítheti a falai között felcsendülő zenei
repertoár is. 2018 decemberében itt rögzítették a Karácsonyi oratórium
hangfelvételét, a város neves együttesének, a Gewandhausorchesternek,
és a templom nevét viselő Thomanerchornak,
valamint szólistáknak a közreműködésével. A dirigens Gotthold
Schwarz, aki 17-ként követi posztján J. S. Bachot.
Gotthold Schwarz (lfz.de)
A zwickaui születésű karnagy gyermekkorában maga is
tagja volt (rövid ideig) a Tamás templom kórusának, s mielőtt a vezénylés
mellett döntött volna, számottevő énekesi karriert futott be.
Egyházzenészi diplomamunkájának témájául Bach zenéjének retorikáját választotta.
Minden
együtt van tehát – a kántor-utód az utódegyüttesekkel szólaltatja meg a hat
kantátát (annak csak örülhetünk, hogy sokat változott a világ – előnyére,
ha Bachnak a lipcsei tanáccsal való, méltatlan munkakörülményeit dokumentáló
levelezésére gondolunk).
A Karácsonyi
oratórium kéziratának első lapja (1734)
Köztudott,
hogy a Karácsonyi oratórium voltaképp kantáta-sorozat, hat önálló mű,
amelyeket meghatározott időben való előadásra szánt a szerző. Az
elmúlt századok során egyre erőteljesebben érvényesült a kompozíciók
autonómiája, térbeli-időbeli megkötöttségektől függetlenedve. Ebben
jelentős része van a hangfelvételeknek, amelyek mindehhez a korlátlan
ismétlés (újrahallgatás) lehetőségét adják (ráadásul az összkiadás-igény
immár elérte a nyomtatványokat követően a felvételeket is).
Két
korongot kapott helyet a hat kantáta, melyek Evangélista-szólamát Patrick Grahl énekli, az áriák előadói: Dorothee
Mield, Elvita Bill, Markus Schäfer és Klaus Häger.
A templom
tere virtuális a hallgató számára, mondhatni, hozzá kell szokni, de ez hamar
megtörténik. Csakhamar feltűnik, hogy ennek az előadásnak nehezen
lehetne kitalálni, pusztán stiláris alapon, az idejét. Mondhatni, mentes
mindennemű interpretációs „divatirányzattól”. A
20-21. századi zenehallgató amúgyis olyan zenei világba született bele, ahol
nemcsak a zeneszerzést illetően nincsen zenei köznyelv, hanem a stiláris
pluralizmus a hozzáférhető (jelentős időintervallumban készült)
felvételek révén az interpretációra is érvényes. És úgy tűnik, a
különböző elkötelezettségű jelentős muzsikus-egyéniségeknek köszönhetően,
„mindenevővé” szolídulnak az új irányzatok
felbukkanásakor kizárólag elkötelezettségűek
csoportjai is.
Van
ebben az előadásban valami „statikus”, ami egységességet biztosít a
kantátáknak. Erőteljes a metrizálás, néha szinte
„iskolásnak” érezzük például a hármas lüktetés folyamatos éreztetését.
Ugyanakkor a hallás egy idő után alkalmazkodik ehhez, és arra figyel, ami
e keretek között zajlik. És csakhamar feltűnik a ritmikai szervezettség
tudatossága, amennyiben szinte időmértékes skandálással, folyamatként
szólal meg a ritmizált szöveg, amelynek rangját a dallam és a harmónia egyaránt
emeli. Az előadók szinte „szócsövek”, teljesítményük a kifejezés szolgálatában
áll. Az Evangélista deklamációja sohasem válik
színpadiassá, ám minden hangján érződik a személyes érintettség, az
elkötelezettség. Szertartásszerű zenélést hallunk, s ebben mindenki
egységesen vesz részt. A zene tehát nem „önmagáért való” gyönyörködést szolgál!
Ehhez meggyőződéses zenei alázatra van szükség, egyszersmind olyan
szakmai felkészültségre, amelynek birtokában maradéktalanul érvényesülhet a
szándékolt kifejezés.
A
felvétel készítői is érezhették ezt a különleges hozzáállást, hiszen ezúttal
nem csupán indifferensen sorjáznak a tételek, hanem a kantátákat
érezhetően nagyobb (jóleső!) szünet
választja el egymástól. Végighallgatható ugyan akár egyvégtében is a két korong
– de maradéktalan élményt ad önmagában is egy-egy kantáta.
Távolról
aligha dönthető el, mekkora a szerepe ebben a dirigens beható
stílusismeretének. Akárhogyan is van, időtálló produkcióként
könyvelhető el ez az elhivatott muzsikálás. Akkor is, ha lehetnek némi
pillanatnyi ellenérzéseink. Azokon könnyen túlteszi magát a hallgató, mert
hatása alá kerül annak a szakralitásnak, amely elsődlegesen Bach zenéjére
irányul, amely megragadhatatlan spiritualizmusával sohasem téveszti el hatását.
Fittler Katalin