Kelecsényi László*
Egy ária – egy élet
Vasárnap
délutánonként, amikor már megebédeltünk, s anyám el is mosogatott, olykor
bejött hozzám, felnőtt fiához, a szobámba. Letelepedett, s megkért, hogy
tegyem föl „azt a lemezt”. Mióta megvettem az első mikrobarázdás
lejátszót, s hozzá az első korongokat, gyakran ismétlődött ez a
kérése. „Az a lemez” nem más volt, mint a Pillangókisasszony
(avagy újmódi fordításban Pillangóasszony)
úgynevezett nagyáriája. Meghallgatta, néha arra kért, hogy ismételjem meg:
el-elmorzsolt egy könnycseppet, aztán egy „jól van, kisfiam” mondattal magamra
hagyott. Ritkásan a fejemet is megsimogatta, nem tudván, hogyan reagálok ez
utóbbi gesztusára.
Pillangókisasszony
- Nagyária – YouTube (3:47)
Magyar Állami
Operaház Zenekara, Szecsődy Irén (ének), vezényel:
Lukács Miklós
℗ 1955 HUNGAROTON RECORDS LTD.
Láttuk persze az operában, pontosabban az Erkelben, mert oda olcsóbb
volt a bérlet, Puccini remekművét. Gyerekkorom kedvelt olvasmánya volt az Operák könyve, hosszabb-rövidebb
gyermekbetegségek idején állandóan azt lapozgattam; oda-vissza ismertem a
repertoár-darabok cselekményét. Láttuk az életrajz-filmet is a moziban, amit
még az ötvenes évek első felében forgattak az olaszok, népszerű
komponistájukról. Tudtam, hogy elsőre megbukott a darab, mert nem volt
benne elég cselekmény, kevés volt a rajongóknak két felvonás. A maestro átdolgozta, háromfelvonásossá
nyújtotta a drámát, melyben kulcsszerepe lett ennek az áriának. Szecsődy Irén vagy Orosz Júlia énekelte a színházban,
az agyonhallgatott lemezen meg Gyurkovics Mária, akit anyám különösen kedvelt.
Pillangókisasszony
- Butterfly nagyáriája (II. felvonás) – YouTube (4:19)
(Magyar Állami Operaház Zenekara, Orosz Júlia (ének), vezényel: Vaszy Viktor
℗ 1963 HUNGAROTON RECORDS LTD.
Tudtam, hogy nagyszerű hangja van –
nemcsak Gyurkovicsnak, az édesanyámnak is. A vasárnapi miséken, mikor a végén
elénekeltük a Himnuszt vagy ritkásan
a Szózatot, mindenki felfigyelt a
szopránjára. Soha nem tanulhatott énekelni, mert elvált szülők
gyermekeként nem tellett ilyesmire. Azt hittem, az elszalasztott
lehetőségei miatt bánkódik, mikor megkönnyezte a japán fiatalasszony
szorongással teli áriáját. Nem kérdeztem tőle semmit, ő pedig magától
nem mesélt.
Azért néha-néha beleszúrt a szívembe az
áriának a szövege. A várakozásról szól, egy asszony várja a férjét, szorong,
jön-e valójában vagy mégsem. „Nyomban meg kell halnom”, szólt a verssor az
előadáson. Akkor még magyarul daloltak a színpadon, nem kellett a feliratozó
gépre merednünk a rivalda fölé. Bravúr-ária volt, kétségtelenül, nyíltszíni
tapssal, olykori ismétléssel. A rádióban is sláger-darab, a Szív küldi (van még ki emlékszik erre a
műsorra?) hetente-kéthetente lejátszott kedvence.
Az emberek szeretnek szenvedni – szűrtem le magamnak a népszerűség
okául ezt a csacskaságot, aztán el is felejtettem.
Sok év telt el. Anyám megbetegedett,
jártuk a kórházakat, s aztán magamra hagyott. Újabb hónapok múltán, egy
selejtezési hirdetés nyomán neki láttam rendet vágni a holmija között. Senkit
sem akarok untatni, miket találtam, a majd még jó lesz valamire felkiáltással
eltett lomok között. Valami poros papírdoboz aljáról viszont előbukkant
két pepita füzet, benne sűrű tintaceruzás sorok. Sosem láttam addig,
sose mesélt róla, hogy írással is foglalkozott. Első látásra világosnak
tűnt, hogy egy naplót tartok a kezemben.
Budapest
VIII., Bródy Sándor utca, a szerző életének egyik fő színtere
Aznapra vége lett a lomtalanításnak.
Behúzódtam a langyos szobába, egy fotel mélyére, és belemerültem az olvasásba.
Éjszaka lett, mire végeztem a két irkával. És megfejtettem anyám könnyeinek
kiváltó okát.
Egy szabályos pincenaplót – persze nem
Nagy Lajos-i prózaírói mélységekkel – azaz ostromnaplót olvastam végig.
Mitől fél a bérház, hogyan viselkednek a lakók, mit esznek, mit
főznek az óvóhelyre levitt petróleumfőzőn? És a várakozás. A
tehetetlen, hosszan tartó várakozás a férjére, majdani apámra, aki aztán szépen
elhagyja őt, de előbb haza kell érjen a háborúból, abból a
másodikból, abból a halálos iszonyatból.
Nem irodalmi mű, csak családi
legendárium ez a két füzet. Valahol most is megvan, de azóta
sem olvastam újra. Viszont már tudom a könnyek okát, tudom, hogy miért sírt
anyám, amikor a Pillangókisasszony
nagyáriáját hallgatta.
*A szerző író, filmtörténész