PROKOP
Anna
Matuz István* zenekari
fuvolaestje
Koncertbeszámoló
Duna Szimfonikus Zenekar Kamarazenekara, Matuz István (fuvola) és Kovács János karmester (Fülep Márk
felvétele)
2020.
március 8-án a Budapest Music Centerben adott koncertet zenekari kísérettel az
idén 73 éves Matuz István fuvolaművész*. A mai napig koncertező művészt
az est folyamán a Duna Szimfonikus Zenekar művészeiből alakult
kamaraegyüttes kísérte. A zenekart Kovács János vezényelte, aki a Magyar Állami
Operaház örökös tagja. A neves karmester mindvégig odaadással,
szeretettel irányította a zenekart és támogatta a szólistát. Mindkettejük
jelenléte biztos záloga volt az est szellemi-lelki feltöltődésének.
Nagy
várakozással és izgalommal tekintettem a hangverseny elé. Egyrészt azért, mert
sok évvel ezelőtt hallottam utoljára Matuz Istvánt fuvolázni, másrészt
gyerekkoromban akkor kezdtem úgy igazán lelkesedni a fuvoláért, amikor az
ő tolmácsolásában hallgattam Bach összes fuvolaszonátáját. Nagy hatással
volt rám akkor Bach muzsikája és Matuz feledhetetlen előadásmódja egyaránt.
Matuz István nevét ma már méltán ismerik a világ minden táján, a
legnagyobbaknak járó tisztelet övezi. Széleskörű munkássága elismeréséül a
Magyar Állam 2010-ben Kossuth-díjjal tüntette ki, elsőként a magyar
fuvolaművészek között.
A
BMC koncertterme meghitt, hangulatos, amelyben narancssárga és fekete színek
uralkodnak a színpad mögötti falon, a világítás pedig még jobban
megerősíti ezt a meleg, mediterrán tónust. Kiváló helyszínként szolgált az
amúgy is színes, korszakokon és stílusokon átívelő koncertprogramnak.
A
repertoár-választás tekintetében is különlegesnek ígérkezett a koncert:
többségében klasszikus műveket hallhattunk tőle. Aki ismeri őt,
jól tudja, hogy elsősorban kortárszenei darabok bemutatására és a
fuvolajáték technikájának megújítására fordítja a figyelmét, amellett az
alaprepertoárt rendszeresen és kotta nélkül játssza.
„Hogy
tekintett a fuvolára a barokk zene, a bécsi klasszicizmus, a nápolyi iskola és
hogyan a 20. századi zene?” – olvastuk a programfüzetben található koncertismertető
elején. A kérdésre a koncert adott választ. Matuz István a fuvolairodalom
gyöngyszemeiből válogatott:
Johann Sebastian Bach h-moll szvitjét
(BWV.1067) fejből játszotta lenyűgöző erővel,
kristálytiszta interpretációban. Már az Ouverture
tételében hallható volt magabiztos technikája, majd a tánctételekben a
karakterek, gesztusok széles skáláját vonultatta fel. A zenekart nem
könnyű feladat elé állította a barokk tánctételekhez illő könnyed
hangképzés és formálás követése.
Matuz Gergely és Matuz István D. Cimarosa
fuvolákra írt kettősversenyében (Fülep Márk felvétele)
A
műsor másik kompozíciója, Domenico
Cimarosa versenyműve két fuvolára és zenekarra (G.1077),
koncerttermekben viszonylag ritkán játszott darab. Különlegessége, hogy két
fuvolára írta a szerző, és emiatt kedves a fuvolás társadalomnak. Érdemes
megemlíteni, hogy amíg a kíséret nélküli fuvoladuók kimeríthetetlen gazdag
repertoárt nyújtanak a fuvolások számára, addig sem Cimarosa koráig, sem pedig
később – kimondhatjuk, hogy a Doppler testvérek megjelenéséig – kevés olyan
mű született, amelyben a két fuvolás szólistát zenekar kíséri. Matuz
Gergely, Matuz István fia – aki szintén elismert fuvolaművész –
technikában és hangszínben egyaránt méltó partnere volt édesapjának.
Sugár Rezső Concertino fuvolára
és ifjúsági vonószenekarra (1967) című művében Matuz hangja
szárnyalt, és az egész előadásból áradt a
dinamizmus, az energia. Akárcsak egy filmzenében, képek villantak fel
előttem, és az egész darab egyfajta utazásként hatott, tulajdonképpen
időben is, hiszen Sugár még Kodály tanítványa volt. Lehetett érezni, hogy
ez a stílus, ez a kor közel áll Matuz Istvánhoz, aki ezzel a darabbal
emlékezett meg a tavaly száz éve született komponistáról. A koncerten jelen
volt a szerző ugyancsak zeneszerző fia, Sugár Miklós.
Szünet
után Wolfgang Amadeus Mozart C-dúr
Andantéja fuvolára és zenekarra (K.315) következett, amely olyan szépen
csendült fel Matuz előadásában, mint egy ária,
vagy még inkább egy fohász.
A
koncert méltó zárószáma volt Mozart szintén C-dúr
hangnemű fuvola-hárfaversenye (K.299), amelyben Matuz
István partnere
Szilvási Júlia, a Magyar Állami Operaház hárfaművésze volt. Matuz ebben a
csodálatos zenében is többször megcsillantotta muzikalitását, őszinte,
egyszerű, de mégis áradó dallamvezetését. Szilvási Júlia a nehéz
hárfaszólamot virtuóz technikával, könnyedséggel játszotta. A
lendületes első tétel és a második tétel gyönyörű kamarazenéje után egy
fogottabb tempójú harmadik tételt hallottunk.
A BMC-ben rendezett koncert teltházas volt (Fülep Márk
felvétele)
A
koncert teltházas volt. Mindannyian sajnáltuk, hogy a szinte makulátlan,
lemezkész produkcióból nem készült sem kép-, sem hangfelvétel. Számos érdeklődő,
közöttük kollégák, jelenlegi és egykori tanítványok tisztelték meg
jelenlétükkel a Kossuth- és Liszt-díjas művészt, aki hallatlan energiával
volt jelen a színpadon, és tanított alázatra, kitartásra tehetségével és
szerénységével.
(2020. március 8. − Budapest Music Center. Km.: Matuz István, Matuz Gergely – fuvola, Szilvási Júlia –
hárfa, Duna Szimfonikus Zenekar művészeiből alakult kamaraegyüttes,
vezényel Kovács János.)
* Matuz István fuvolaművész (1947) Nagykőrösön született. A Zeneakadémián Hartai Ferenc és Kovács Lóránt növendéke volt. 1970-ben diplomaműsorában Boulez Szonatinájának Benkő Zoltánnal történő előadásával óriási hírnévre tett szert, ugyanígy Bach összes szonátájának tolmácsolásával, amelyet tizenkilenc éves korától kezdve repertoárján tart. 1970-72-ig a brüsszeli Conservatoire ösztöndíjas hallgatója, majd tanársegédje, 1972-től 74-ig a ličge-i Opera szólófuvolása. 1974-ben sikerült a világon elsőként megvalósítania a körlégzést a fuvolán. 1968-tól tanít Debrecenben, jelenleg a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kara tanszékvezető egyetemi tanára, Professor Emeritus. 1978-tól 1981-ig a párizsi IRCAM munkatársa volt, ahol a szakma legnagyobbjaival osztotta meg fuvolaakusztikai kutatásait, és olyan zeneszerzőkre hatott, mint Boulez vagy Stockhausen. 1978-tól az Országos Filharmónia szólistája. Versenydíjai: Brüsszel I. díj, Rotterdam II. díj (1971), Royan III. díj, Barcelona „Premičre mčdaille” (1972), La Rochelle I. díj (1978) Koussewiczky-hanglemezdíj (1981). Az Országos Filharmónia szólistája. Az eddigi összes létező, kb. 250 magyar mű rendszeres előadója. Félszáz művet komponáltak számára, és még számtalan kamaramű bemutatása és lemezfelvétele fűződik a nevéhez. A magyar zeneszerzők előtt a legendás 1976-, 1986- és 1996-os koncertsorozataiban tisztelgett. 1982-től kezdődő Országos Fuvolás Találkozók spiritus rektoraként a modern zene fellegvárává tette Debrecent. Ez időtől számítandó a „multifuvola” tervezése és kivitelezése. A klasszikus fuvolairodalmat fejből játssza. A fuvola modern technikájáról minden tudását rendszerbe foglalva könyvet ír, szakmai lapoknak publikál. 30 etűdből álló Stúdiumsorozatot komponált, melyből hat megjelent az Akkord kiadónál. 1991-ben alapító tagja az EAR együttesnek. Rendszeresen készít átiratokat. Számtalan rádiófelvételen, kb. 30 szerzői lemezen szerepel, 9 szólólemeze van. Évi 40-50 koncertet ad és mesterkurzusokat tart itthon és világszerte. Hazai tanári munkássága mellett a világ számos pontján volt már oktató, jelenleg Portugáliában vendégprofesszor. Díjai: Artisjus-díjak (1969-től), MR Elnöksége nívó díj (1977), Pro Urbe Budapest-díj (1979), Liszt Ferenc-díj (1980), Lajtha László-díj (1985), érdemes művész-díj (1986), Az év hanglemez-díj, Doppler-díj (1994), Széchenyi ösztöndíjas professzor (1997-2001), Pedagógiai-díj (2000), Magyar Köztársaság Érdemrendjének Lovagkeresztje (2004), kiváló művész-díj (2005), Kossuth-díj (2010).
A
szerzőről
Prokop
Anna fuvolaművész-tanár