Fejezetek
Dubrovay László összes zongoraművéből – hangfelvételen
Dubrovay László és Balázs
János (vigado.hu)
Először
a Fonó kiadásában jelent meg egy Dubrovay László
összes zongoraműve című korong, Balázs János előadásában (a
kolofon tanúsága szerint a felvétel 2015. augusztus 24-én készült). A közelmúltban
elkészült Dubrovay László összes zongoraműve II.
a Zeneműkiadó Koncert 1234 Kft produktuma. Ennek műsorából a Sonata di felicitŕ felvételének
eredetije az MTVA tulajdona, a Szvit zongorára és szintetizátorra (melynek
előadója a szerző, valamint Kiss Zsuzsanna) a Magyar Rádió
elektronikus stúdiójában került rögzítésre, a Felhangok című
zongoradarabon alapuló Felhangok II pedig a Berlini Technikai Egyetem
elektronikus stúdiójában készült (a szerző előadásában, Folkmar Hein technikai munkatárs
közreműködésével).
A két CD
borítója a sorozat-jelleget tükrözi, hasonlóképp a kísérőfüzet címlapja, a
szerzőről és a zongoraművészről készült képpel. Mosolygós,
de legalábbis derűs arcokat látunk – személyesség és közvetlenség
érződik mindkettőjükön. Ilyen az, amikor a mesterség és a
művészet egymást erősítő tendenciái akadálytalanul érvényesülnek.
Dubrovay László
nevéhez fűződik a kétségkívül a terjedelmével is tiszteletet
parancsoló hazai kortárs életművek egyike. Azok közé tartozik, akiknek
kompozíciói rendre felcsendülnek hangversenyek műsorán, továbbá
jelentős diszkográfiával is rendelkezik. Nevének
említésekor a nagyétkű zenei mindenevő akár több, különböző
műfajú (apparátusú) darabot is tud említeni, annak bizonyságaként, hogy a
hallottak nem merültek feledésbe. Dubrovay megannyi
művének van olyan sajátossága, amely szavatolja, hogy ne menjenek
feledésbe. Mégis, kevesen állíthatják, hogy „átfogó” képük van a szerző
munkásságáról, s ezért aligha kárhoztatható bárki is.
Az
összkiadás-igényű zongora-termés megörökítése ezért is nagy
jelentőségű. Érdemes rámutatni: rendkívüli jelenség, hogy ilyen
ideális kapcsolat alakuljon ki szerző és előadó között, kiváltképp a
zongorairodalom szinte áttekinthetetlen gazdagsága következtében. A zongorista
repertoárépítésében megannyi szempont játszik közre – és hogy Balázs János
elkötelezettséget vállalt Dubrovay zongoraművei
iránt, mindenképp örvendetes dolog.
Több
zongoraművészünk van, akik valamiképp elhivatottságot éreznek Liszt zenéje
iránt, és szép számmal tűzik műsorra a 19. századi mester alkotásait
(hogy a sokszínű kínálatból mire esik a választásuk, abban a
személyiségnek is szerepe van). A romantika virtuóz-kultuszának felelevenítése
nemritkán külsőséges – leginkább annak dokumentálása, hogy mennyit
változott a zongoratechnika, aminek eredményeképp a transzcendens etűdök
egykori transzcendenciáját csak ritkán tudja érzékeltetni ihletett előadás.
És valljuk meg, ki-ki kétszer is meggondolja, érdemes-e megmérettetni magát
olyan körülmények között, ahol csak a legkevesebbeknek jut ki a közönség
fenntartás nélküli elismerése. Namármost, a diákkorában remek Liszt-játékosként
kitűnő Dubrovay számára aligha szempont komponáláskor, hogy népes előadógárda számára
tegye elérhetővé a zenéjét. Nem szándékosan ír nehéz faktúrát –
mondanivalója adekvát kifejezéséhez szükséges az. Ily módon a minőségi
kompozíció magasra teszi a mércét.
Persze,
az előadó kihívásnak is tekintheti az ilyen feladatokat – a hallgató pedig
akkor maradéktalanul elégedett, amikor nem feladat-megoldásokkal szembesül, hanem olyan élményben részesül, ahol okafogyott a
határok feszegetése, hogy mennyiben írható a szerző, és mennyiben az
előadó javára.
Úgy
tűnik, Balázs Jánosnak „testreszabott” Dubrovay
zongorazenéje. És nemcsak azok a darabok, amelyeket mintegy „neki” komponált
(ajánlott) a szerző. Vélhetően része van ebben annak is, hogy Dubrovay műveinek értő előadása
előfeltételezi a 19-20. századi – elsősorban magyar – zongorairodalom
aktív ismeretét. Az első korongon szereplő Parafrázist az is lelkesen
követi figyelemmel, aki nem tudja, mit parafrazeál a
szerző (az ismertetőben tudatja: Faust, az elkárhozott című
táncjátékából Faust és Margit szerelmi jelenetének témáit dolgozza fel). A
híres liszti parafrázisok alkotói módon átgondolt ismerete nélkül aligha
született volna ilyen briliáns mű (1999-ben). Méltán került ez a
műsorszám a program élére.
Csakúgy,
mint a II. összeállítás esetében a Sonata di felicitŕ, a Boldogság-szonáta. A ciklikus nagyforma
építményében otthonosan tájékozódik a zongoraművész, egyszerre fordítva a
kidolgozás műgondját a legkülönbözőbb léptékeknek. A számlálhatatlan
hangú futamok elképesztő természetességgel gyöngyöznek, elegánsan, sohasem
elveszve a részletekben.
Dubrovay, aki
híres Szóló-sorozatának darabjaiban egy-egy hangszer korábban
feltáratlan/kihasználatlan hangzását térképezte fel, a Felhangokban abból a
közismert jelenségből indult ki, hogy a némán lenyomott billentyű(k)
befolyásolják a megszólaltatott billentyűk által keltett hangzást – már a
zongorára komponált Felhangokban is elképesztő
felhang-melódiákat, felhang-harmóniákat, felhang-tömböket hívott életre (a
minőségi hangszer előfeltétel e zenei varázshoz). A Felhangok II
pedig e mű ismeretében különleges hallásgyakorlathoz kínál anyagot, amikor
a technikát a hangok belső természetének még részletezőbb megismerése
szolgálatába állítja.
A Szvit,
life elektronikus zongoraműként egyértelműen kuriózumnak
minősül.
Dubrovay zenei
nyelvének jellemzésekor nem a kísérletező szándékot és kedvet, s nem is az
új zenei nyelv, az új kifejezési lehetőségek kutatását tartom elsődlegesnek, hanem az eredmény ismeretében azt, hogy
mind a hagyományos hangszerek feltáratlan játékmódjainak, mind az elektronika eszközkénti felhasználásával feltárt lehetőségek
birtokában olyan zenét hoz létre, amelyről elmondható: tovább írja a
zenetörténetet.
Fittler Katalin
FÜGGELÉK
DUBROVAY LÁSZLÓ ZONGORAMŰVEI ÉS ZONGORAKÍSÉRETES DALAI
a Zeneműkiadó
Koncert 1234 Kft. gondozásában
1.
Dubrovay László összes zongoraműve II. (1- 4.-ig)
2. Dubrovay
László Dalok (5- 8.-ig)
Dalok c. CD kiadványt az NKA támogatásával jelent meg.
Mellékletek (pdf)