Indirekt nemzetközi távoktatás - DVD-n
(ARTHAUS
MUSIK – Dokumentation – 109175)
Csaknem
négyszáz évvel ezelőtt készült portréról tekint ránk a DVD borítójáról a
német korabarokk három híres S-ének (Scheidt, Schein, Schütz) egyike, Heinrich Schütz. Jörg Kobel filmje azonban élményszerűen tálalja a
tudásanyagot. Mármint, mindazoknak, akik értenek (némiképp) németül és/vagy
angolul (lévén kétnyelvűen feliratozott a film) – de nem haszontalan
azoknak sem, akik pusztán a szemükkel kapcsolódnak a folyamatokba (ebben
egyébként is nagy gyakorlatra tett szert korunk embere, hiszen a TV-csatornák
gazdag kínálatát aligha lehet nyelvtudással utolérni!).
A 435
éve (éppen egy évszázaddal J. S. Bach előtt) született Mester életművének
(megannyi elődjéhez, utódjához és kortársához hasonlóan) korántsem
biztosított kontinuitást az utókor; habár életében a modern német zene atyjának
tekintették, és a születését követő 105. évben megjelent zenetörténeti
munka a minden idők legjelentősebb német muzsikusának (azaz
zeneszerzőjének) titulálta, és sírkövének felirata szerint századának
legjelentősebb zenésze volt, voltaképp csak a 19. század hozta meg
művészete számára az újrafelfedezést. Egy 1834-es Gabrieli-monográfia
foglalkozik érdemben először Schützcel (aki
Giovanni Gabrielinek olyannyira legtöbbre értékelt tanítványa volt, hogy rá
hagyta egyik értékes gyűrűjét), 1870-től átdolgozva kerülnek
előadásra művei (maga Liszt Ferenc is szorgalmazta Schütz
műveinek újrakiadását, és Bécsben Schütz-művek előadása Brahms
nevéhez fűződik). A 20. századtól a Schütz-Társaságok gondoskodnak
arról, hogy az oeuvre ismét-rendszeresen hangzó életre keljen. Vélhetnénk tehát
„nemzeti ügy”-nek, ám hála a lelkes-elhivatott
muzsikusoknak (előadóknak, muzikológusoknak, és
főképp, nem utolsó sorban a szervezésben, vagyis a nagyközönséghez való
eljuttatásban aktív eljuttatásban perdöntő szerepet játszó
szervezőknek, menedzsereknek, stb.), sor kerül a szerző érdemi
népszerűsítésére. Ennek egyik értékes dokumentuma Jörg Kobel
filmje.
Heinrich Schütz: Heinrich Schütz - Der Vater der deutschen ... (3:22)
Jörg Kobel Barbarossafilm (2:50)
Az
első filmkockák láttán felmerül a nézőben a gondolat: nem cserélték
el a filmet? Velence teljes pompájában tündököl, bármely utazásszervező
iroda megirigyelhetné. In medias res kezdődik tehát az összeállítás,
kihangsúlyozva, egy német növendék vívta ki leginkább Giovanni Gabrieli
elismerését. A továbbiakban megjelennek Schütz életének jelentős
helyszínei, elismeréssel adózhatunk a műemlékvédelemnek a jól karbantartott
épületekért, és az informatív emléktáblákért. Tudományos intézmények
vezető munkatársai vállalják a kulturális idegenvezető szerepét, és
jellemző, értékes dokumentumok segítségével történik a múltidézés.
Jörg Kobel filmrendező (Köln)
(startnext.com)
Atmoszférateremtően
kerül felidézésre az elképesztően gazdag velencei zenei élet (amelyben a
számos templomon túl a főúri palotákban rendezett estélyeknek is
jelentős szerep jutott), és a szakmailag felkészült vezetők
rámutatnak arra is, hogy mennyire „személyre szabott” volt Schütznek a témaválasztása,
legyen szó akár zsoltárokról, akár más bibliai történetekről. És rendkívül
szimpatikus, ahogyan az elméletileg képzett szakember köznapira „lefordítva”
avatja be az érdeklődőket a szöveg-megzenésítés megannyi apró
műhelytitkába. Jelképek, gesztusok – amelyek ismeretében egyszerre
eltűnik az idő távlata, és már-már közvetlen érdeklődéssel
figyeljük a tudós szerzőt, aki hosszú élete során két olaszországi
tanulmányút tapasztalataival gazdagodva hozta létre korszakos
jelentőségű életművét. És csak sajnálhatjuk, hogy az első
német operából csupán a szövegkönyv maradt fenn.
Egy jó
órányi élményszerű „filmnézés” – megannyi zenetörténeti/zeneirodalmi
ismeretanyaggal. Olyan tudás-többlettel, ami korántsem „kikérdezésre” (más
részről „felmondásra”) való – hanem annak biztosítéka, hogy őszinte
érdeklődéssel fordul a néző a koncertműsorokon mindmáig ritkán
hallható kompozíciók felé. És bizton lehet remélni: a média-kínálta
Schütz-művek is nyitott fülekre találnak.
Fittler Katalin