HOLLÓS
MÁTÉ
Pillantás
Molnár Ágnes hegedűművész után
(1925-2020)
Molnár Ágnes leányával, Kemény Krisztina
gordonkaművész-tanárral
Fényesen indult az 1925-ben született Molnár Ágnes pályája. Ötéves korában
kezdett hegedülni, s 8 évesen már a Zeneakadémia különleges tehetségek
osztályában a legnagyobbak tanították. Waldbauer
Imre, Weiner Leó, Kodály Zoltán, Molnár Antal, Ádám Jenő és a távoli
rokon, Kósa György nem múló hatású beavatást jelentett. A pálya fényes
ívelésének ígéretét a 2. világháború borította árnyba, sőt, a gyász
feketéjébe. Mindkét szülőjét elveszítette, s lebombázott budai lakásában a
hegedűje is odaveszett. A zenei magára találást a Székesfővárosi
Zenekar jelentette, amely később Állami Hangversenyzenekar néven bejárta a
világot. Így Molnár Ágnes ott muzsikált négy kontinens nagyhírű pódiumain,
sőt, egy idő után már a második hegedű szólamának
vezetőjeként, így a televízióban ma is néha felködlő archív
felvételeken ott látjuk megbízható pontossággal, ugyanakkor mélytüzűen
muzsikáló alakját. A karmesterek becsülték, s kell-e ezt tetézni azon túl, hogy
a női zenekari tagokat – a kor nemzetközi szokása szerint – szigorú
szemmel néző Ferencsik János is partnerként kezelte.
A David Ojsztrah dedikálta képen a világhírű
hegedűművész mögötti második sorban,
a szőke zenekari művésznő után Kemény Endre és jobbra közvetlenül mellette Molnár Ágnes
Élete volt az „ÁHZ”, de zenélése nem
merült ki a szimfonikus apparátusban. A háború után hamar megtalált férjével, Kemény Endre karmesterrel megalapították
a Molnár–Szilvásy
Vonósnégyest, majd a Kemény Endre által létrehozott és vezetett Bartók Béla Kamarazenekarnak is
koncertmestere lett.
A Bartók Béla Kamarazenekar
koncertmestere Molnár Ágnes, vezényel férje: Kemény Endre
Szólistaként
és kamarazenészként gyakran üdvözölhettük a Zeneakadémia Nagy- és Kistermében,
az Országos Filharmónia Semmelweis utcai kamaratermében, miként a Magyar Rádió
stúdiókoncertjein is. Ha lemezfelvételhez hívták, mindig emlékezetes produkciót
nyújtott – emeljük ki Kósa György Karinthy-kantátáját. A Kemény Endre vezette
Kecskeméti Szimfonikus Zenekarnál is rendszeresen feltűnt versenyművek
protagonistájaként.
Banda Ede és Molnár Ágnes
Nyugdíjba vonulása után Banda Ede a
Zeneakadémiára hívta, ahol nyolc éven át kamarazenét tanított, nyelvtudásának
köszönhetően nemcsak hazai, hanem külföldi növendékeknek is. Nem szokás a „pálya” körében említeni, de mint sok alkalommal
közelről élvezője, nem rejthetem véka alá a saját, Ábel Jenő
utcai otthonukban és más helyszíneken zajlott házikoncerteket, vagy „csak”
együtt muzsikálásokat, amelyekben Kósa György, Schiff András, Lantos István,
vagy épp a kanadai Anton Kuerti ült a zongoránál, s
amikből Molnár Ágnes és Kemény Endre mellett gordonkás lányuk, Krisztina
is mindinkább kivette a részét. Néhány nappal április 26-i halála
előtt beszéltem vele utoljára, amikor még mindig kedves CD-i hallgatásával
múlatta az időt. Hiszen vérbeli muzsikus volt. Akinek hiányzott, hogy már
nem lehet kezében a hegedű, de akitől elvehetetlen volt a zene.
A
Munka Érdemrenddel (1982) és az ÁHZ színeiben a Bartók Béla–Pásztory Ditta díjjal
(1987) kitüntetett Molnár Ágnes nyugdíjas éveiben gyakorta eljárt a
Zeneakadémia tanári páholyából hallgatni fiatalabb kollégái műsorát.
Bizonyára megdobogtatta szívét e kiválóságok elismerésből fakadó örömteli
pillantása. Alighanem most így tekintenek utána is.
A Molnár Ágnest
megörökítő képek leánya, Kemény Krisztina családi képtárából valók
Függelék:
Bartók Béla: Divertimento (28:19)
Bartók Béla: Divertimento
Magyar Állami Hangversenyzenekar / „ÁHZ” /, vezényel: Ferencsik
János
Az Erkel Színházi koncerten készült felvételen Molnár
Ágnes a II. hegedűszólamot vezeti és a rendezőnek
köszönhetően másodpercre reflektorfénybe kerül:
11:31; 15:30; 18:07; 22:39; 24:28; 27:06; 27:44