„A zenepedagógusokat nem
lenne szolidáris kizárni a támogatásokból”
Dr.
Tomori Pál segítségnyújtásról és a közös jogkezelés előnyeiről
Dr. Tomori Pál
2020. május 21-én döntött az (EJI) Egyesület küldöttgyűlése arról, hogy
mostantól azok a zenepedagógusok és pályakezdő fiatal művészek is
jelentkezhetnek a pályázataikra, akik nem rendelkeznek a Szjt. által védett
előadóművészi teljesítménnyel. Az EJI ezzel is szeretné elismerni a
tanárok munkáját, akik kiváló előadókat nevelnek, és segítséget nyújtani
az ifjú művészek karrierjének elindításában. A szervezet, amely már több
mint három évtizedes múltra tekinthet vissza, a kezdetektől innovatív
módon védi az előadóművészek jogait. Most éppen annak az új európai
uniós irányelvnek a hazai átültetésével foglalkozik, amely az olyan megosztó
platformok, mint például a YouTube vagy a Facebook
szerzői jogi felelősségével foglalkozik. Az EJI egyik alapítójával,
igazgatójával, dr. Tomori Pállal előadóművészi jogokról, az egyesület
munkájáról beszélgettünk, amely ma már több mint 3 milliárd forintot oszt szét
tagjai között, s elsőként sietett a vészhelyzet miatt bevétel nélkül
maradt művészek segítségére.
- Nagyon korán, már 2020. március 24-én
meghirdették a rendkívüli támogatási keretüket, amelyre pályázhattak a munka
nélkül maradt művészeik.
- Így igaz, a COVID19 elnevezésű segélyre
azok jelentkezhettek, akiknek a vészhelyzet miatt ebben az időszakban
elmaradtak az előadásaik, s emiatt nehéz helyzetbe kerültek. Gyorsan és egyszerűen
igényelhető pályázatot írtunk ki, épp azért, hogy a rászorulók minél
hamarabb pénzhez jussanak, hiszen ebben a helyzetben a gyorsaság is nagyon
lényeges volt. Akkor két hónapra osztottunk támogatást, és még egy ilyen,
ugyanekkora időtávra szóló lehetőségünk van. Átcsoportosítást
végeztünk a más szociális célokra félretett keretünkből, így tudunk még
egy alkalommal segítséget nyújtani a tagjainknak. Sajnos többször már nincs rá
mód, mert kiürül a keret, és mi nagyon szigorú szabályok szerint oszthatjuk
csak el a befolyó jogdíjakat. A beérkező összeg 90 százalékát kapják a
tényleges játszás alapján az arra jogosultak, 10 százalék jut közösségi, azaz a
szociális és a foglalkoztatási célokra. Korábban ebből kulturális célokra
is fordíthattunk támogatást, 2014-től azonban az üres hordozókból származó
pénz 25%-a, valamint 2016-tól az ismeretlen
előadóknak járó összeg 90%-a az NKA-hoz került, s annál a szervezetnél
lehet rá pályázni… Mindenesetre keressük a lehetőségeket, hogyan tudunk
még segítséget nyújtani, hiszen most rengetegen kerültek nehéz helyzetbe.
- Ez a 10 százalékot, amit Ön az előbb
említett, ezek szerint az előadók engedik át szociális és foglalkoztatási
célokra.
- Valóban, ez a művészeknek járna, ők
azonban lemondanak róla, és átengedik közösségi célokra. A jogdíjak terén
egyébként ez a nagyságrendi felosztás – 90 és 10 % – jellemző más
országokban is. Mindenhol fontos az előadói közösség támogatása.
- A szociális és foglalkoztatási célokra pedig
most már azok a zenepedagógusok és fiatal művészek is pályázhatnak,
akiknek egyébként nem született még jogdíjas felvétele.
Online tartotta tisztújító küldöttgyűlését az
Előadóművészi Jogvédő Iroda Egyesület
2020. február elején megválasztott küldöttgyűlése, a járványhelyzet miatt történetében először, teljesen elektronikus formában, amelynek során befejeződött az egyesület négyévente esedékes tisztújítása.
- A jogdíjak felosztásáról a szabályzatunk
rendelkezik, s ennek módosításáról mindig a küldöttgyűlés dönt, Éppen
néhány nappal ezelőtt volt ilyen küldöttgyűlésünk – a koronavírus
miatt egyébként videókonferencia útján – ahol a testület arról szavazott, hogy
kimondjuk: a közösségi típusú, szociális és szakmai támogatásokat a
szolidaritás elve alapján osztjuk fel. Ennek alapján valóban a zenepedagógusok
és a pályakezdő előadók is pályázhatnak a támogatásainkra. Alapelv
ugyanis, hogy a szociális és szakmai célokra kiírt támogatásainkat azok vehetik
igénybe, akik a közös vagyonnak a felhalmozásában is részt vettek, azaz vannak
rögzített előadásaik, amelyeket sugároznak vagy
más módon használnak. Egyszerűbben: amelyekért a felhasználók jogdíjat
fizetnek. Akadnak azonban körülöttünk olyan kollégák, akiknek lehet, hogy
nincsenek felvételeik, mégis a tevékenységük elengedhetetlen. Két ilyen
csoportot most külön megemlítünk a felosztási szabályzatban. Egyrészt a
művésztanárokat, a zenepedagógusokat. Őket nem lenne szolidáris
kizárni a támogatásokból, hiszen az ő munkájuknak köszönhető, hogy
számos kiváló előadóművész lép a pályára. Másrészt a
pályakezdőket, akik még nem jutottak el odáig, hogy felvételük készüljön,
ám nekik ugyanígy szükségük van a támogatásra ahhoz, hogy elinduljon a
karrierjük. Így mostantól ezeknek a csoportoknak a tagjai most már
megerősített szabályok mellett pályázhatnak a nálunk kiírt támogatásokra,
szociális vagy foglalkoztatási célokra. Ez utóbbira példa az olyan támogatás,
amivel egy produkciót tovább műsoron lehet tartani, s így tovább lehet az
előadóit foglalkoztatni.
- Másról is szó esett a küldöttgyűlésen, egy
teljesen új szabályozásról is, ami az internetes megosztó platformokat érinti.
- Most folyik annak az európai uniós irányelvnek
az átültetése a hazai jogszabályokba, amely kimondja: azok a platformok,
amelyek eddig elbújhattak az elektronikus kereskedelemmel kapcsolatos
szabályozás mögé, és így mindenféle mentességet kaptak, új elbírálás alá esnek.
Korábban ugyanis ezek a cégek azt vállalták, hogy kizárólag más által gyártott
tartalmat továbbítanak, s ha netán kalóz felvételt találnak, azokat leszedik az
oldalukról, és ezért mentesültek mindenfajta szerzői jogi felelősség
alól. Ez a játék folyt az elmúlt húsz évben, s persze közben olyan tartalmak is
rendszeresen megjelentek, amelyek szerzői jogi érdekeket sértettek. Bár
igaz, hogy némi tárgyalást, a szerzők, előadók megkeresését
követően levették ezeket, rövid idő elteltével azonban általában
ismét fent volt a platformokon. Mostanra ezt unták meg a jogosultak, s belátta
az Európai Bizottság is, hogy mindez ebben a formában nem működhet
tovább. Már megvan az első
tervezet, ami az Igazságügyi Minisztérium és a Szellemi Tulajdon Nemzeti
Hivatala oldalán olvasható. 2021 júniusa az utolsó határidő, ameddig az
Európai Unió tagállamainak mindezt át kell ültetniük a saját jogszabályaik
közé. A YouTube-tól kezdve az összes ilyen megosztó platformnak engedélyeztetni
kell a szolgáltatását a jogosultakkal. Azaz meg kell állapodniuk arról, hogyha
szerzői jogi tartalom jelenik meg, akkor mi a teendő.
- Ez mit jelent pontosan?
- A megállapodás tartalma nagyon sokféle lehet,
akár klasszikus díjfizetés, akár az, hogy a megosztó platform folyamatos és
érdemi ellenőrzést valósít meg, azaz állandóan figyeli a tartalmat. Most
születnek meg ennek a keretei, a lényeg, hogy a szerzők, kiadók,
előadók engedélye nélkül nem lehet védett tartalmakat közösségi oldalakon
megosztani. Arról azonban, hogy pontosan hogyan történik díjfizetés, mikor
szednek le egy-egy felvételt, még meg kell állapodni. Mindenesetre mostantól az
egész Európában jogszabály írja elő mindezt, így a nagy cégeknek, például
a Google-nak is érdeke, hogy találjon valamilyen
megoldást, mert az itteni reklámbevételek jelentős részét költhetné az
állandó perekre…
- A részletes hazai szabályozás kidolgozásában az
EJI is részt vesz. Hogyan született meg ez a szervezet, amelynek Ön is az
alapítója? S miért erre a területre esett a választása?
- A jogi egyetem utolsó éveiben mindenkinek
szakirányt kell választania, én a szellemi tulajdon, a szerzői jog iránt
érdeklődtem. Az Artisjus akkori jogi igazgatója, későbbi
főigazgatója javasolta, hogy van egy teljesen feltérképezetlen terület,
mégpedig az előadóművészek joga, ahol még alig folyt kutatás, és
nagyon el vagyunk maradva a nemzetközi trendektől. Érdemes lenne ezzel
foglalkoznom, s ennek csírái a művészeti szakszervezeteknél találhatóak,
ott van lehetőség az anyaggyűjtésre, és arra, hogy tájékozódjak a
nemzetközi irányokról. Akkor ott már több kiváló képességű ember
foglalkozott ezzel a területtel, köszönhetően annak, hogy a nyolcvanas
évek elején Magyarország a szerzői jogi innovációs kezdeményezések
élvonalába került azzal, hogy az úgynevezett magáncélú másolások utáni üres
hordozó díjat a világon harmadikként vezettük be Németország és Ausztria után
(ez volt a „kétkazettás magnó” korszak, megvan ez vajon még valakinek?!). Ugyancsak elsők között voltunk a kábeltelevíziós
jogdíj bevezetésében. A művészeti szakszervezetek pedig kiharcolták, hogy
ebből a jogdíjból az előadóművészek is kapjanak. Igaz, ez azzal
a megkötéssel történt, hogy az előadóművészek – szemben a
szerzőkkel, akik egyénileg is feloszthatták maguk között a jogdíjat – csak
kulturális, szociális és szakmai-közösségi célokra fordíthatták a pénzt. A
művészeti szakszervezetekben folyó munka nagyon előremutató volt, így
azután nem csak a szakdolgozatomat írtam meg az előadóművészek
jogairól, hanem az egyetem után csatlakoztam is ehhez a csapathoz. Szerencsés
pillanat volt, hiszen 1985-86 környékén, amikor én odakerültem, az MTV
hajlandónak mutatkozott arra, hogy mindenféle jogszabályi kötelezettség nélkül,
szerződéses alapon, elfogadva, hogy ez méltányos, jogdíjat fizessen a
másodlagos felhasználásokért. Ha tehát egy elkészült tv-filmet később
ismételten sugároznak, akkor az előadónak jár valamilyen jogdíj. Volt
tehát egy felhasználónk, akivel szerződtünk, megtörtént az adatcsere. S
mivel már a jogdíjak felosztása már akkor is korszerű módszereket igényelt
– hiszen csak így lehetett a sok adatot feldolgozva megállapítani, hogy milyen
adásokat ismételnek és azokban kik szerepelnek –
üzembe állítottuk az első személyi számítógépünket (nagy dolog volt ez
akkor!), és ezzel Magyarországon is megszületett a klasszikus, a jogdíjakat a
teljesítmények, elhangzások, játszások után egyénileg felosztó és kifizető
„jogkezelő szervezet”. Ekkora ráadásul egyre gyengült az a korábbi
„szocialista táboron” belüli vélekedés, hogy a jogdíjak munka nélkül szerzett
jövedelmek… Csehszlovákiában már a hatvanas évektől jelen volt a közös
jogkezelés, ezzel a közép-európai országok között ők voltak az elsők.
S azzal, hogy a nyolcvanas években nálunk is megszületett a jogkezelő
szervezet, a második helyre kerültünk.
- Akadt azonban egy jelentős lemaradásuk.
Hiszen Magyarország nem írta alá a Római Egyezményt…
- A szocializmus éveiben az ország vezetői
úgy vélték, erre nincs erre szükség, és ez így maradt a rendszerváltás
első éveiben is. Kaptunk azonban 1994-ben két „visszautasíthatatlan
ajánlatot”. Az Egyesült Államokét inkább ultimátumnak nevezném, amelynek az
volt a lényege, hogyha továbbra is szeretnénk igénybe venni a legnagyobb
kedvezmény elvét, akkor a szellemi tulajdon, így a szerzői jog területén
is csatlakoznunk kell a legfontosabb nemzetközi egyezményekhez, köztük az
előadóművészek, lemezkiadók és rádiók, illetve televíziók jogait védő
1961-ben létrejött Római Egyezményhez. Az Európai Unió pedig ebben az
időben kezdett el a közép-kelet-európaiországokkal társulási
szerződéseket kötni, s ennek az volt a feltétele, hogy azoknak át kellett
venniük az uniós joganyagot. Így 1994-ben Magyarország aláírta a Római
Egyezményt, s mindez új lendületet hozott az EJI munkájában is. Ez volt
egyébként az egyetlen elmaradásunk, ettől kezdve szinkronba kerültünk a
nemzetközi szerzői jogi szabályozással. A szervezet a születésétől
fogva, így napjainkban is igyekszik – a nemzetközi szervezetein keresztül – a
legkorszerűbb szabályozások megszületését támogatni. Jó példa erre a
megosztó platformokra vonatkozó új irányelv alkalmazása. Vagy említhetem a
Pekingi Szerződést is, amely idén április 28-tól lépett hatályba, s az
audiovizuális előadóművészek vagyoni jogaira vonatkozik. A lényege
az, hogyha egy mozifilmet leadnak a tévében, akkor a színésznek járjon érte
jogdíj, ahogy egy zenésznek jár a felvétele rádiós lejátszásáért. Ez most
esélyt teremt arra, hogy ez a jogdíj nálunk is előírássá váljon. Többek
között az ilyen eredményekért is dolgozik már több mint három évtizede a
szervezetünk.
- S emellett az EJI rendszeresen nemzetközi
konferenciákat szervez, sok helyen tanítják is az előadói jogokat, s egyre
jelentősebbé válik a szervezet is.
- Nagyon lényeges, hogy minél több oktatási
intézményben már a fiatalokat is megismertessük a szerzői, előadói
jogokkal. Így a kollégáim közül többen is tanítanak, én például az
Iparművészeti Egyetemen, majd a Színművészetin, a Pázmányon, a
Bölcsészkar Zenetudományi Tanszékén, a Kőbányai Zenei Stúdióban oktattam.
De minden már nem megy egyszerre, hiszen közben tagja lettem a Szerzői
Jogi Szakértői Testület elnökségének, emellett a Magyar Szerzői Jogi Fórum
elnökévé is megválasztottak. Két további tisztségemet, az
előadóművészi jogvédők nemzetközi szervezetének jogi bizottsága
elnöki posztját és a Magyar Iparjogvédelmi és Szerzői Jogi Egyesület
alelnöki posztját, így fájó szívvel, de kénytelen voltam letenni. Több helyen
pedig a fiatalabb kollégák vették át a tanítást. Visszatérve a szervezethez: az
EJI az elmúlt 30 évben dinamikusan fejlődött: jelenleg közel 2 300
egyesületi tagunk van, emellett több mint 12 000 belföldi és külföldi
előadóművészt képviselünk közvetlen megbízás alapján, akik között ott
vannak a legnevesebb, legelismertebb művészek is. Több tízezer további
előadót pedig a közvetetten, a külföldi társzervezeteink révén
képviselünk, 2018-ban például 52 000 előadóművésznek fizettünk ki
jogdíjat. A jogdíjak nagyságrendjének változását pedig talán jól érzékelteti,
hogy az első egyénileg felosztható előadói jogdíj, a televíziós
ismétlési jogdíj a nyolcvanas évek közepén 5 millió forinttal indult. Ma az EJI
évente átlagosan több mint két és fél milliárd forint jogdíjat szed be és fizet
ki az előadóknak. Ennek a növekedésnek persze feltétele az előadók
támogatása és bizalma. A jogvédelem fontossága ma már szerencsére sokaknak
evidens, de ezzel együtt, ahol csak lehet, elmondjuk: ha valakinek olyan
felvétele születik, ami után jogdíj járhat, tessék ellátogatni a honlapunkra és
tájékozódni a belépési és jogérvényesítési feltételekről. Zenepedagógus
kollégáinkat pedig külön kérjük: biztassák erre a növendékeit is…
Réfi Zsuzsanna
(Dr. Tomori Pál portréjának forrása: FIM-MUJ Conference, Tokyo, 2015)