SZIKLAVÁRI KÁROLY
Emléksorok Scholcz
Péterről
(1941–2020)
Scholcz Péter
Hosszú
betegség után, idén július 7-én elhunyt Scholcz Péter,
egy különlegesen sokoldalú muzsikus: zenekari karmester és kóruskarnagy; gordonművész,
aki hol zenekari nagybőgős Hollandiában – vagy épp a Budavári Mátyás
Templomban –, hol jazz-együttesek tagja, de zenetudós, kultúraszervező és
egyetemi tanár is. Fiatalon, a hatvanas évtized kezdetén, a hazai jazzjáték
úttörői közé tartozott.
Zenetudósi
munkásságának homlokterében Liszt Ferenc és Mosonyi Mihály életműve állt.
Mosonyi-kutatásait még idehaza, a hatvanas években megkezdte. Egyszerűen irritálta,
hogy van egy romantikus zeneszerzőnk, akit folyvást Liszttel és Erkellel
együtt emlegetünk, ám akiről alig tudunk valamit, műveit elvétve
játsszák – akinek munkásságára tehát mintegy rátelepedett az utókor közönye.
Fáradhatatlan szorgalommal kutatta végig a különféle egyházi kottatárakat, és
talált is szép számmal addig ismeretlen – vagy elveszettnek hitt – műveket,
kéziratokat.
A
felfedezés önmagában még csak fél öröm: teljessé akkor válik, ha meg is szólalnak
nyilvánosan a föllelt újdonságok. Scholcz Péter lemezfelvételeket
készített Mosonyi ránk maradt egyházzenei termésének legnagyobb részéből (hollandiai
előzményeket követően három CD a Hungarotonnál). Egyik lemezét a szintén
fölfedezést érdemlő Michael Haydn műveiből állította össze. S üdítő
különlegességszámba megy az a Hungaroton CD-korong, amelyen Frid
Géza zenetörténeti újítása: szövegtelen kóruskíséretes Zongoraversenye, valamint a szerző további opusai kaptak
helyet Scholcz Péter vezényletével. Az Utrechti
Egyetemen írt doktori disszertációjának témája Liszt Ferenc és Hollandia
kapcsolata volt. Kórusával később hanglemezre vette Liszt Via crucisát és a komponista más darabjait
is.
Bár
a hatvanas évek közepe óta Hollandiában élt, rendszeresen vissza-visszatért
Magyarországra. Hogy törekvéseit azután többnyire az oly jellegzetes közöny
fogadja idehaza, különösen az utóbbi évtized előrehaladtával, és még
állampolgárságért is hiába folyamodjék, ráadásul két ízben is (amelytől, mint
innen szabadabb, jobb levegőre vágyó „disszidenst” megfosztották az
államszocializmus idején). Gyéren csordogált számára a hivatalos elismerés is hazai
földön. Holott épp elég sokat tett Liszt és Mosonyi zenéjéért – az utóbbi szerző
munkásságának megismertetéséért –, szellemi örökségük ápolásáért: s általában
véve a magyar kultúráért, itthon és külföldön egyaránt. „Hollandiában élek, és
első pillanattól a mai napig majdnem mindennap magyar zenével foglalkozom.
A magyar zene nekem hivatásom, ezt szeretném jobban csinálni: a magyar zenét
Hollandiában népszerűsíteni, illetve tovább kutatni. Valamiféle földrajzi
odábbélésről van szó, de itt vagyok mindig” – nyilatkozta itthon, 2002-ben.
Az általa vezetett amsterdami Liszt Ferenc Kórus így hát nem csupán viselte nagy zeneszerzőnk nevét,
hanem repertoárja élén is a magyar muzsika foglalt helyet.
A
pályacsúcsra ért Scholcz Péter szakmai útját sajátos
kettősség határozta meg. Odakint: a Holland Liszt Társaság elnöki posztja,
majd örökös tiszteletbeli elnökség 2016-tól, a Társaság Liszt-kiadványának
szerkesztési munkái, széles medrű kultúraszervezés – és még sorolhatnánk –,
mindez elismertség által övezve. Idehaza: erőfeszítések és epizodikus
sikerek – ám annál több közöny, elutasítás. Hány és hány, értékesnél értékesebb
kezdeményezése tört ketté, hullott a semmibe az abszurd akadályként elé
meredő hazai falakon! (Olykor ráadásul egynémely kultúrhatalmasság
elterelő szándékú látszatérdeklődésével is kísérve, akinek állóvizeit,
kispályás érdekszféráit éppen megzavarni látszott elgondolásaival: olyanokkal,
mint mondjuk föllendíteni hajdani nagyjaink hazai kultuszát…) Azon régi vágású
úriemberek közé tartozott, akik a kultúra ápolását még küldetésnek tekintették.
S a Művészetek Palotája tanácsadójaként azon fáradozott, hogy az épület a
magyar kultúra csarnoka legyen.
Scholcz Péter és Ittzés Mihály Széphalmon, 2015-ben
Személyes
élményeim közül az atyai természetű barátságot említhetem első helyen.
Bár Hollandiában professzori rangig vitte, nem a nálunk megszokott gőg,
dölyf jellemezte Scholcz Péter fiatalabb
pályatársaihoz való viszonyulását – ellenkezőleg: bárkivel szíves-örömest
együttműködött, aki hasonló értékelvek mentén élt és dolgozott. Magam is
sokat köszönhettem Neki – akár a Liszt-, akár a Mosonyi-kutatásra gondolok.
Magánemberként ahhoz hasonló nyitottság, önzetlen barátságosság jellemezte, amilyen
szakmai tekintetben is. Eszembe jut meghitt beszélgetéseink egyike során
megosztott szép gondolata, hogy lényegében ugyanaz az eredendő melankólia
(megkésettség-érzet) és férfierő
vegyül egymással Mosonyi és Brahms muzsikájában is. Sőt: Mosonyi ebben kronologikusan
megelőzte Brahmsot! Szép, klasszikus értelemben szép élmény volt Scholcz
Péter társaságában lenni, példaként konferenciákon, akár Gyulán, akár Kolozsvárott
– szeretett szülővárosában –, vagy épp „hűsítő felüdülésként” meghallgatni
Visegrádon, egy izzó nyárestén, annak a jazz-társulásnak a játékát, amelyben
saját elvei szerint „vitte” a nagybőgő szólamát (s így nem erőnek
erejével a háromvonalas regiszterbe tornászva föl saját szólóit, mint annyian
teszik, hiszen ez a hangszer nem arra való – fejtette ki fél évszázados
pályafutásának pillanatnyi tanulságaként). És ha már szóba került a
szépség: az ahhoz – és közelebbről is a nemes eleganciához – való vonzódás
hatotta át Scholcz Péter egész lényét. Hangzó
bizonyság rá sok-sok további zenemű mellett Mosonyi Ave Mariájának Általa vezényelt, s oly csodásan átszellemült
felvétele, amelyet ha csak egyszer meghallgattunk, bizonyára nem felejtünk már el
egy életen át a felvétel a YouTube csatornán: https://youtu.be/qc-gsgWVnbo).
Tervekkel
gazdagon távozott el az idei év közepén. Utolsó nagyszabású munkája hiánypótló
könyv, egy „Mosonyi Mihály útja képekben és dokumentumokban” típusú kiadvány
lett volna, napjaink igényeinek megfelelő tartalommal és küllemmel felvértezve
– minthogy ilyen sajnos nem létezik a zeneszerző élet- és pályatörténetére
vonatkozóan. Félbemaradt. Mi lesz a sorsa? Idén
áprilisban, a járványhelyzet miatt elmaradt Budapesti Tavaszi Fesztiválon,
házigazdája lett volna egy izgalmas koncertnek, szintén Mosonyi-kompozíciókból
összeállítva. S mily megdöbbentő és megható, hogy épp 2020-ban, abban az
esztendőben hunyt el, amelyre a szeretve tisztelt szellemi Mester, Mosonyi
halálának kerek (150.) évfordulója esik!
Néhány további Mosonyi-mű/tétel felvétele
a YouTube csatornán Scholcz
Péter vezényletével:
https://youtu.be/4855ObIkzeQ (5:02)
Mosonyi Mihály: F-dúr mise-Pater
noster
Liszt Ferenc Kórus (Amszterdam), vezényel Scholcz Péter
· ℗ 1999 HUNGAROTON Released
on: 1999-12-09
https://youtu.be/7TEvipFAupg (7:05)
Mosonyi Mihály: F-dúr mise-Kyrie
Liszt Ferenc Kórus (Amszterdam), vezényel Scholcz Péter
· ℗ 1999 HUNGAROTON Released
on: 1999-12-09
https://youtu.be/XRpu9H_EcyE?list=TLPQMjYwODIwMjBfzgSQrLD7MA (4:02)
Mosonyi Mihály: 4. (A-dúr) mise – Jubilate
Deo (graduale)
Liszt Ferenc Kórus (Amszterdam), vezényel Scholcz Péter
2001 HUNGAROTON RRECORDS LTD.
https://youtu.be/sY-rRWuVIyQ (22:03)
MosonyiMihály:
Zongoraverseny
Kassai
István (zongora, Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, vezényel: Scholcz Péter
Liszt
Ferenc Zeneművészeti Főiskola Nagyterme, 2001 X. 1.
A
felvétel rendezője: Petrovics Eszter