Elhunyt Szabó Miklós karnagy
A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
nyugalmazott tanára
(1931-2020)
Szabó Miklós (fotó:
Winkler Csaba)
Néhány
héttel 89. születésnapja után elhunyt Szabó Miklós karnagy, a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem nyugalmazott egyetemi tanára.
Szabó
Miklós 1931-ben született Szentgotthárdon. Tanulmányait 1949 és 1953 között a
Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola középiskolai énektanár- és
karvezetőképző szakán végezte Vásárhelyi Zoltán irányításával. Ezt
követően a győri Zeneművészeti Szakközépiskola, majd a
Zeneakadémia győri kihelyezett tagozatán (később Széchenyi István
Egyetem Varga Tibor Zeneművészeti Intézet) tanított. 1979-től
nyugállományba vonulásáig a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
zeneelmélet- és szolfézstanára volt. 1958-tól 2009-ig, annak megszűnéséig
vezette a Győri Leánykart, amellyel számos nagysikerű hangversenyt
adott itthon és külföldön, valamint lemezek sokaságát jelentette meg. Több
felvétele rangos nemzetközi elismeréseket is kapott. Két egyetemen végzett
majd’ hat évtizedes tanári és karnagyi tevékenysége mellett számos külföldi
kurzust vezetett Finnországban, az Egyesült Államokban, Kanadában, Izraelben,
Nagy-Britanniában, Olaszországban és Japánban. Szabó Miklós több cikket,
tanulmányt is írt. Bartók Béla
kórusművei című könyve megjelenése, 1985 óta alapműnek
tekinthető a magyar nyelvű Bartók-analízisek között. Ugyanezen
műcsoport Bartók-centenáriumi sajtó alá rendezése is az ő nevéhez
fűződik. Szabó Miklós munkásságát számos díjjal ismerték el, ezek
közül kiemelkedik a Liszt Ferenc-díj (1967), az érdemes művész díj (1978),
a Kossuth-díj (1991) és a Győri Leánykarral közösen kapott Bartók–Pásztory-díj
(1996). 2015-ben nyerte el a Magyar Művészeti Akadémia Zeneművészeti
díját.
Szabó
Miklós legendás karnagy és legendás tanár volt. Minden tevékenységében a
legmagasabb minőséget várta el tanítványaitól, énekeseitől, a
leginkább azonban önmagával szemben volt maximalista.
Az
iskolai keretek között működő, ezért évente változó összetételű
leánykarával egyenletesen magas színvonalú, gyönyörű kórushangzást hozott
létre: tökéletes kiegyenlítettséget, tisztaságot és fényességet.
Hangversenyműsorainak összeállításában sosem arra törekedett, hogy a sokak
által ismételt repertoár darabjait tűzze műsorra. A koncertjein
előadott, illetve a felvételeken rögzített művek különleges alapelvek
szerint rendeződtek. Általában egy vagy két szerző műveiből
válogatott, gyakran egy-egy ciklust. A kóruséletben egyedülálló módon háromszor
vette lemezre Bartók Gyermek- és
nőikarok c. ciklusát, de az mindannyiszor hallható volt koncerten is. De
ki másnak jutott volna eszébe, hogy Palestrina–Lassus-műsort adjon
elő vagy elénekeltesse Monteverdi 21 tételes canzonetta-sorozatát?
Ki énekelt Szabó Miklós kórusán kívül Praetoriust,
Lottit, Marcellót, Tartinit,
vagy Kodálytól a Hegyi éjszakák,
illetve a Tricinia
teljes sorozatát? Ki mástól lehetett hallani koncerten Haydn és Mozart összes
kánonját (vezénylés nélkül) vagy Stravinsky Cantatáját?
A koncerteket és felvételeket általában egész tanévet felölelő tanulás
előzte meg, az arra való karnagyi készület pedig hosszas könyvtári
kutatómunkát igényelt, egy-egy műsor kézi lemásolásával. Kortársai
műveihez is szívesen nyúlt, de gondosan válogatott a hatalmas
termésből: így kerülhetett sor Soproni, Szőllősy,
Kocsár, Jeney, Szőnyi műveinek bemutatóira.
Szabó
Miklós tanárként szigoráról, következetességéről volt híres. Soha nem
akart népszerű tanár lenni, ez nem fért (volna) össze alapelveivel. Sok
tanítványa azonban még évtizedek múltán is hálásan emlékezik mindarra, amit
tőle kaphatott szolfézs- vagy zeneelmélet-óráin. Sokan legfontosabb
tanáraik között említik nevét. Példája azért is hat élethossziglan, mert
növendékeitől az önmagukkal szembeni igényességet követelte meg.
A nagy
művész és tanár soha nem törekedett látványos vagy olcsó sikerekre.
Szerény volt és visszafogott. Nem önmagát, hanem mindig az énekesei ajkán
megszólaló, az óráin hallásfejlesztés vagy zenei analízis útján létrejövő,
az írásaiból megformálódó zenét helyezte mindenek fölé. Életvitelében is
szerény volt és visszafogott. Mindazok, akik akár kollégáiként, akár 10 vagy 50
évvel fiatalabb volt tanítványaiként, vagy akár társszerkesztőként (mint e
sorok írója) gyakran megfordultak nála, tapasztalhatták megalkuvást nem
ismerő igényességét, szorgalmát, kitartását, széleskörű
műveltségét, ugyanakkor derűjét, csendes humorát és
érdeklődését.
Szabó
Miklós életműve majd’ hét évtized után lezárult. Felvételeiben, írásaiban fizikailag
tapinthatóan, tanításában már csak szellemi síkon él tovább mindaz, amit
létrehozott: kóruspróbái, koncertjei, órái. Példája még hosszan sugározzon
zenei életünkre.
Adj,
Uram, örök nyugodalmat neki, és az örök világosság fényeskedjék neki. Nyugodjék
békében!
Dr. Mohay
Miklós
Szabó Miklós végső búcsúztatása 2020.
július 2-án volt Budapesten a Magyar Szentek templomában (1117 Budapest, Magyar
Tudósok körútja 1.)